Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Trasig touchscreen på OG9-5 Kenwoodnavigation

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    12

    Trasig touchscreen på OG9-5 Kenwoodnavigation

    Min pekskärm på min Saab 9-5 -03 har blivit dålig. Nedre delen reagerar på fel ställen, med ca: 3 cm marginal. Det går inte att kalibrera så den verkar gått sönder. Fick höra att det skulle kosta 14 000kr av en att byta ut den. Kan det stämma ?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 687

    Re: Trasig touchscreen på Saab navigation.

    Har du en Kenwood-navigator i din bil eller en eftermonterad Denso? (eller kanske någon helt annan eftermarknadsnavigator?)

    Vad för saker har du provat innan du dömt ut den helt?
    Man lär så länge man lever.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    12

    Re: Trasig touchscreen på Saab navigation.

    Det är en Kenwood, ej eftermonterad.

    Vad kan man göra ? Jag har endast försökt kalibrera i "settings". Men eftersom den reagerar fel så kan jag endast trycka på fyrkanten uppe i högra hörnet, och vänster fungerar inte alls.

    Jag var rätt så säker på att den var trasig. Allt funkar bra, förutom touchdelen på skärmen. Övredelen funkar perfekt, men undre fungerar uselt. Oftast så reagerar den långt ifrån där man trycker och ibland inte alls.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    26

    Re: Trasig touchscreen på Saab navigation.

    Jag har själv en 9-5 -03 som hade samma problem.
    Det går ganska lätt att fixa om man är lite händig, har man ingen erfarenhet av att skruva med elektronik bör man tänka sej för, det finns mycket som man kan förstöra.

    Så här gör man.
    - Demontera enheten ur bilen.
    - Placera den på en antistatisk yta och lossa de tre skruvarna som håller det övre plåtlocket, ta bort locket.
    - Demontera den breda bandkabeln från det kretskortet som ligger under locket. Kabeln är låst med den lilla svarta låslisten i det vita kontakthuset. Peta låslisten mot display-sidan någon milimeter, sedan är kabeln lös. Låslisten ska hänga kvar i kontakthuset.
    - lossa de fyra skruvarna som håller plastfronten mot plåtlådan. Bryt undan plasthakarna och demontera hela fronten.
    - Placera fronten med glaset neråt. Demontera de två smala bandkablarna från kretskortet på display elektroniken, de går till knappsatsen och touch glaset. Demontera även kontakten med två vanliga kablar
    - Demontera de fyra skruvarna som håller displayenheten mot plastramen. Lyft ut displayenheten ur ramen
    - Nu börjar själv åtgärdandet av problemet. Touch glaset är ett plastglas framför displayen, det har troligen klibbat fast i displayen med gummilisterna, ta loss det försiktigt.
    - En felorsak kan vara att det är fullt med skit (damm, glass, kaffe; cola mm) mellan den svarta ramen och touchglaset. Det här gör att nedre delen av glaset redan är ”touchat” vilket gör att den inte kan registrera ett till tryck. Rengör med tex. T-sprit.
    - På min plastram fanns det gjutfel i plasten på klämytan mot touchglaset. Det var en liten knöl från ett bearbetningsfel i gjutformen. Med stor sannolikhet registrerades den som en tryckning. Den skars port med en kniv. Då den kom från ett fel i gjutformen finns den troligen på fler bilar.
    - Jag drog även ett skruvmejselskaft utefter glasets kanter där de är ihoplimmade, för att säkerställa kontakten mot motståndsbanorna som registrerar trycken.
    - Sedan är det bara att skruva ihop allt igen. Min panel fungerade på första försöket. Nu behöver man inte ens kalibrera den, den reagerar exakt där man trycker och det räcker med en lätt touch.

    Peter
    mvh Peter
    9-5 Aero combi -03 (Aut, navi, pilot, xenon, vent stol)
    Porsche Carrera 3,2 -86, Golf 1,8 -98

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 687

    Re: Pekskärm navigator

    Prova att göra en reset av systemet genom att tryck in den lilla knappen bakom frontpanelen på dvd-läsaren/gps-mottagaren i bagaget med ett gem eller liknande.

    Det kan lösa problemet ibland.
    Man lär så länge man lever.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm/Solna
    Inlägg
    30

    Touch screen problem navi Kenwood / 9-5 03:a

    Touch-funktionen på min navi (Orginal/Kenwood(?)/9-5 åm 2003) har ett återkommande problem:
    Ibland synkar inte platsen man skall trycka på med det som visas i displayen, t.ex. för att aktivera en "knapp" måste jag trycka en dryg centimeter under den plats som "knappen" visas på på displayen.
    Jag har kalibrerat displayen i inställningsmenyen, och touch-screenen fungerar som den skall i över 50% av tiden, men sedan återkommer problemet nästa gång jag skall ut och köra. Vid ett tillfälle satt jag och knappade på navigatorn i typ 20 minuter, men sedan plötsligt tycker den inte att den skall fungera korrekt.
    Det är alltid samma förskjutning mellan bild och tryck de gånger den inte fungerar.

    Har någon annan råkat ut för något liknande?
    Tror ni detta är ett mjukvaruproblem eller ett hårdvaruproblem?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937

    Okänslig touchscreen

    Min touchscreen (orginal Kenwood nav i min 9-5 -04) har usel känslighet... Ofta behöver man trycka långt vid sidan om eller under en "knapp" för att den ska träffas. Det spelar ingen roll om man använder kalibreringsfunktionen, det funkar lika illa....
    Någon som vet vad som strular?

Liknande ämnen

  1. Display/Touchscreen Samsung S5?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-02-14, 22:46
  2. [LÖST] Eftermontera Kenwoodnavigation i OG9-5
    Av saabtsport i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-08-11, 15:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •