Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ang Dubbelkolv Avlastingsventil

  1. #1
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 720
    Medlem#
    6850

    Ang Dubbelkolv Avlastingsventil

    Tja..

    en liten fråga till den som vet.
    Har ett laddtryck på 1.5bar och är ute efter en bra AV..
    Hittade en jag tyckte verkade bra, men det står, Bör ej användas till bilar
    under 1bars laddtryck.
    Eftersom jag oxå vardagskör med bilen och snålkör fram å tebax till jobbet
    så laddar jag nästan aldrig mer än 0.5bar, är detta skadligt för motorn
    med en ventil som inte öppnar under 1bar?
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  2. #2

    Re: Ang Dubbelkolv Avlastingsventil

    inte för att jag är någon expert på ämnet alls men på polarens saab 9000 aero satte vi en dump som har rek 0.7 hans laddade tydligen inte mer än 0.5 fick vi veta men vid 2500 rpm så dumpar den ganska bra.


    så tror din dump kommer dumpa luft endå men de trycket ha väl mer att göra med du ska ha över de trycket för att den ska dumpa som den ska både upp och ner, för att den ska öppna fullt. så så länge du har över de ska de ju inte vara någon fara, då borde tillverkarna vid de här laget redan ha börjat informera om de.

    kan inte säga på rak hand att de är så men de handlar väl också om logik?

    mvh jonizen


    glömde tillägga att i och med att de är dubbel kolv så är de ju också så att den första kolven är till för att de ska hålla tätt på tomgång så då får man också anta att den öppnar lättare eller i första hand kolv nummer 1 än kolv nr2. alltså dumpar den väl på kolv nr1 upp till ett visst tryck för att sedan gå över på båda kolvarna vid högre tryck? och på så sätt utnyttja båda kolvarna krävs ett högt tryck men den ena kolven fungerar ju som en egen med mindre tryck en båda samtidigt?

    enklast är väl att kolla om fjädern eller kolvarna är lika tröga och ungefär vilket tryck dem kan hålla de flesta standard har väl 0.6 0.7 beroende på märke så kan ju vara lätt att kolla för att stärka teorin?

    som sagt mest resonemang och är ingen expert men de är så som jag har förstått de efter min läsning runt på forum och nätet.

    så va lite källkritisk, för teoretiskt och praktiskt är två olika saker

    kanske inte hjälpte något. men iaf. joniz

  3. #3

    Re: Ang Dubbelkolv Avlastingsventil

    hittade dehär och om man nu kan lita på vad han skriver är de såhär iaf

    http://www.zatzy.com/teknik/95392-du...umpventil.html

    kopierar hans text så kan du läsa mer själv sen!

    " Här är en dump som jag köpte:

    http://w1.601.telia.com/~u60113742/air/DSC01414.JPG

    Jag ritade en simpel principskiss som förklarar hur en dubbelkolvsdump funkar.

    http://w1.601.telia.com/~u60113742/a...elkolvdump.GIF

    Vakum på vänster sida. Insugsrör ansluts till höger. Den 'dumpar' nedåt.

    Den vänstra fjädern är kraftig och den högra är klen.

    Övre bilden är dumpen stängd.

    Mellanbilden har motorvakum sugit ihop fjädern och här skulle en enkolvsdump vara öppen. Den blå kolven håller fortfarande dumpen stängd eftersom det inte är övertryck i insuget.

    Nedre bildern är dumpen öppen.

    Den högra delen av dumpventilen med den klena fjädern och den blå kolven skall endast ses som en backventil. I läge 2 när endast den klena fjädern håller dumpen stängd krävs endast ett litet övertryck över atmosfärstryck för att den ska öppna. Det övertrycket som krävs är så litet att dumpen fungerar som en backventil.

    När dumpen är stängd så pressar den röda kolven mot den blå så att den hålls stängd. Den klena fjädern är helt ihoppressad och den har inget med dumpens öppningstryck att göra.

    För att dumpen ska öppna måste trycket i insugsröret X arean på den blå kolven bli högre än trycket i vakumslangen X arean på den röda kolven + fjädertrycket på den vänstra fjädern.

    Skillnaden i kolvarea mellan den röda och blå kolven gör att den stänger hårdare och öppnar distinktare än en vanlig enkolvsdump med samma area på båda sidor.

    Det behövs inga backventiler i vakumslangarna med den här.

    Här är ett par bilder till på dumpen i delar.

    http://w1.601.telia.com/~u60113742/air/DSC01416s.JPG
    http://w1.601.telia.com/~u60113742/air/DSC01426s.JPG"


    "Varför skulle den vara justerbar? Den ska öppna om det finns laddtryck när du släpper gasen. Annars ska den vara stängd.

    Enkolvdsumpar måste man justera så att dom inte står öppna på tomgång och låglast. Man vill dock inte att dom ska vara hårdare än nödvändigt. Det problemet har man inte med en dubbelkolvsdump."

  4. #4
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 720
    Medlem#
    6850

    Re: Ang Dubbelkolv Avlastingsventil

    kanon... Tackar för all info och tid nerlagt för att svara på min fråga..

    ska du ha betalt ?!
    Aja det dimper väl ner en faktura i lådan snart

    jag tror att det du skriver stämmer bra, det låter ju logiskt iaf..!

    men som sagt, då inhandlas det nog en sån!


    // purex
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  5. #5

    Re: Ang Dubbelkolv Avlastingsventil

    haha nejdå kul att man kan göra någon nytta

    har hört att de ska funka riktigt bra och har man inte tironic 5 får man ofta problem med att kunna ställa dumpen lagom hårt men endå så pass löst att den dumpar problemet blir ju att den oftast står lite öppet och de förstör tomgången ordentligt.

    men ska man väl ha en dump är det ju en sådan att sikta på dock har väl dubbel kolvsdumpen fått lite kritik för att öppna lite senare och inte lika snabbt som en enkel men de borde vara marginellt.


    ifs ser jag att de står 9000 projekt så du har väl trionic 5 då? blir de riktigt enkelt för dig att få den på plats då du bara tar bort återcirkulerande, pluggar ena hålet och på med nya och slangklämma. såvida du inte har större anslutning än 25 mm då vill säga

    kan väl säga att de är enklare och framför allt billigare att göra sin research istället för att göra fel för de kostar och den vägen har jag gått innan! säger som björn Gustavsson "inte kul, inte kul"

    men tror de är ett bra val då vi hade en annan dump först och då fick vi ställa ner den så de nästan stod öppet på tomgång vilket på t5, inte gör någon skillnad på själva tomgången men man lär ju tappa laddtryck när de pyser luft där.

    hittade en nice film där du ser båda kolvarna tror de va de iaf

    http://www.youtube.com/watch?v=NK6B4...eature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=HbOrM...eature=related

    där har du också Turbosmart Dual Port BOV dumpen


    samma bil som min polare inte lite kaxigt

  6. #6
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 720
    Medlem#
    6850

    Re: Ang Dubbelkolv Avlastingsventil

    kanon Blev en forge dubbelkolv AV från Speedparts.. Funkar kanon, släpper fint vid mjuk-köra o håller trycket vid gaspådrag, Rapp som FxN när jag släpper vid 1.5-1.7bar. precis som jag ville

    tack för hjälpen igen!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

Liknande ämnen

  1. Justera öppen dump dubbelkolv
    Av mxjonte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-08, 13:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •