hejsan alla trevliga saab fantaster!
har ett litet problem och jag har läst 100-tals trådar i hopp om att hitta problemet. min bästa vän har då en mycket välvårdad saab 9000 aero 95a som vi igår monterade sportluft byggde om platsen där de sitter och satte på dump.
när vi väl var ute och åkte såg vi att laddtrycket aldrig översteg 0.5 bar. samtidigt har jag ju också läst på lite och vet att bartrycket grund ska ligga på 0.45 + - 0.03 bar
och maximala 1.02 +- 0.03 då undrar jag ju först och främst att menar dem då att den orginal kan ladda upp till 1 bar då jag också är memdveten att de har med luftmängd och klimatet att göra hur den kommer ladda.
men i vilket fall kommer den aldrig över 0.5 bar ens tycker de är lite lågt men är de orginal så är det ju. är lite tveksam på va dem menar med maximalt.
samtidigt har vi kvitto från förra ägaren så då säger att han har en bsr utbytesbox och han hävdade iaf att de va steg 1
tillägg
(också en fråga här då, om vi säger att apcn lägger ner eller inte funkar låser den väl också laddtrycket på grundladtryck alltså 0.45 och aldrig över det värdet? för har kammat några trådar och man kan testa detta genom att dra säkringen right? så den kan endå vara chippad men inte ladda som den ska?)
och sen funderar jag på att dem märker väl aldrig upp boxen när dem har kört in programvara så man kan kolla upp va de finns på den?
då är ju frågan för jag har läst på så gott jag kunnat och insätt att bilen har ett acp (automatic preformance control) system tror ja de hette med magnetventil som justerar laddtrycket genom programvaran.
men har läst att de bör ligga på 1.0-1.2 bar på steg 1? men att de också beror på vad de är för chip men i detta fall bsr? för vad jag har förstått kan man ju inte bara höja tändning och bensin utan att höja laddtryck och tvärtom för då får vi aldrig effektökning eller inte den markanta ökning vi vill ha?
vi har också något elfel i bilen då batteriet oftast är urladdat efter man har kört den eller låtit den stå i runt 2 dagar.
enligt voltmätaren ligger den mellan 12.5 till 13.8 och den pendlar way to much tycker jag. vi har testat och mäta lite och har läst på mig på denna delen med men har för mig att vi testade och mäta på generatorn direkt och fick 13.8 högsta värdet ut från generatorn, något sånt vilket jag antar är dåligt för de ska väl vara 14.4 ut direkt från generatorn? läst att de kan vara + kabeln från batteriet som ofta är dåligt men som sagt innan den laddar 14.4 från genratorn lär de väl aldrig gå att uppnå den laddningen på batteriet eller? jag tänkte att första steget blir nya kol?
skulle vara sjukt tacksam för svar!
mvh jonizen