Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: saab 9000 aero 95 laddar inte över 0.45 bar

  1. #1

    saab 9000 aero 95 laddar inte över 0.45 bar

    hejsan alla trevliga saab fantaster!

    har ett litet problem och jag har läst 100-tals trådar i hopp om att hitta problemet. min bästa vän har då en mycket välvårdad saab 9000 aero 95a som vi igår monterade sportluft byggde om platsen där de sitter och satte på dump.

    när vi väl var ute och åkte såg vi att laddtrycket aldrig översteg 0.5 bar. samtidigt har jag ju också läst på lite och vet att bartrycket grund ska ligga på 0.45 + - 0.03 bar

    och maximala 1.02 +- 0.03 då undrar jag ju först och främst att menar dem då att den orginal kan ladda upp till 1 bar då jag också är memdveten att de har med luftmängd och klimatet att göra hur den kommer ladda.


    men i vilket fall kommer den aldrig över 0.5 bar ens tycker de är lite lågt men är de orginal så är det ju. är lite tveksam på va dem menar med maximalt.

    samtidigt har vi kvitto från förra ägaren så då säger att han har en bsr utbytesbox och han hävdade iaf att de va steg 1

    tillägg
    (också en fråga här då, om vi säger att apcn lägger ner eller inte funkar låser den väl också laddtrycket på grundladtryck alltså 0.45 och aldrig över det värdet? för har kammat några trådar och man kan testa detta genom att dra säkringen right? så den kan endå vara chippad men inte ladda som den ska?)

    och sen funderar jag på att dem märker väl aldrig upp boxen när dem har kört in programvara så man kan kolla upp va de finns på den?

    då är ju frågan för jag har läst på så gott jag kunnat och insätt att bilen har ett acp (automatic preformance control) system tror ja de hette med magnetventil som justerar laddtrycket genom programvaran.

    men har läst att de bör ligga på 1.0-1.2 bar på steg 1? men att de också beror på vad de är för chip men i detta fall bsr? för vad jag har förstått kan man ju inte bara höja tändning och bensin utan att höja laddtryck och tvärtom för då får vi aldrig effektökning eller inte den markanta ökning vi vill ha?


    vi har också något elfel i bilen då batteriet oftast är urladdat efter man har kört den eller låtit den stå i runt 2 dagar.

    enligt voltmätaren ligger den mellan 12.5 till 13.8 och den pendlar way to much tycker jag. vi har testat och mäta lite och har läst på mig på denna delen med men har för mig att vi testade och mäta på generatorn direkt och fick 13.8 högsta värdet ut från generatorn, något sånt vilket jag antar är dåligt för de ska väl vara 14.4 ut direkt från generatorn? läst att de kan vara + kabeln från batteriet som ofta är dåligt men som sagt innan den laddar 14.4 från genratorn lär de väl aldrig gå att uppnå den laddningen på batteriet eller? jag tänkte att första steget blir nya kol?

    skulle vara sjukt tacksam för svar!

    mvh jonizen

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 724

    Re: saab 9000 aero 95 laddar inte över 0.45 bar

    Magnetventilen är en het kandidat.

    Kolla om säkringen ens är hel, nr 5.

    På kontaktstycket till MV:n skall du ha +12V på mittenstiftet om denna är OK.

    (Sportluftfiler och "dump" är bara trams i mina ögon men det är bilägarens ensak och bör inte orsaka dessa problem (ännu) )

    PS. Välkommen till forumet såklart.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3

    Re: saab 9000 aero 95 laddar inte över 0.45 bar

    tack för så snabba svar hade hoppats på att se dig då man alltid får vara kritisk på många forum då folk snacka lite väl men du har alltid bra svar med rätt info. just dumpen och sportluft är väl en liten grej man kommer tappa med tiden men sportluft måste väl endå vara bättre enligt haynes trimbok "att köra med orginal luftfilter är som att köra runt med en riktig förkylning" fast de kanske bara gäller monster åk?

    byggde iad in den där orginallådan sagt och gjorde den avskild så den kommer ifrån värme!

    ska genast testa de så fort jag kommer iväg till bilen, har för mig att ja läste att den sitter framifrån sätt jämte fläkten åt höger? eller va de vänster?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 724

    Re: saab 9000 aero 95 laddar inte över 0.45 bar

    Citat Ursprungligen postat av jonizen
    ska genast testa de så fort jag kommer iväg till bilen, har för mig att ja läste att den sitter framifrån sätt jämte fläkten åt höger? eller va de vänster?
    På "babords" sida:

    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5

    Re: saab 9000 aero 95 laddar inte över 0.45 bar

    tack så mycket, riktigt fint med en bild men det är så på aero med eller? eller de kanske va en bild på aeron? jag hittar den anyways man får ju använda google bästa vännen lite med men tack för att du är sjukt hjälpsam!

  6. #6

    Re: saab 9000 aero 95 laddar inte över 0.45 bar

    var nu ute och kollade bilen, säkringen nummer 5 till apc:n är hel och inga andra säkringar är sönder.

    kollade också mittersta kopplingen och stiftet visade + 12 också så de var inget fel där dock bytes motorn nyligen och tankenatt de kan sitta i fel ordning kan väl vara värt att kolla så är de någon som vet hur alla ska kopplas?


    i vårat fall sitter de följande avläst uppifrån då första slangen längst upp går till turbon antar att de är kompressor huset.
    2an går till tryckklockan
    3dje går till insugsröret

    är de så de ska vara? alltså orginal ska bilen ladda upp till 1 bar eller ska den bara ladda precis under 0.5 hela tiden som original och aldrig över?


    http://img332.imageshack.us/img332/7228 ... lmv4vb.jpg såg denna till er som undrar samma sak google för tusan!

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 724

    Re: saab 9000 aero 95 laddar inte över 0.45 bar

    Magnetventilens spolar får ju +12V från mittstiftet och jordar sedan via styrboxens effektsteg. Felet torde således ligga där någonstans dvs från MV till styrbox eller inne i styrboxen.

    Förresten: Fungerar bromsljusen som de skall? Fungerar farthållaren?
    Styrboxen får info därifrån för att gå på GLT vid bromsning eller med farthållaren inkopplad.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8

    Re: saab 9000 aero 95 laddar inte över 0.45 bar

    har varit uppe och kollat lite mer, sökte runt lite och testade att blåsa blåsa och göra rent magnetventilen. satte tillbaka den. fick 12v på mitten stiftet men testade också att kolla ohmen på stif 1-2 2-3 mellan 1-2 heldöd inget utslag. mellan stift 2-3 fick ja inget fast värde utan den skickade olika mellan ca 1800-3000 ohm här måste något vara ordentligt fel, kollade även tryckklockan och körde i lite luft med en kompressor i slangen och den fungerade helt felfritt.

    börjar bli lite fundersam på va de kan vara nu, för enligt vad jag läst nu ska ja ju ha ett mätvärde på 3 ohm på båda 1-2 och 2-3 eller?

    just att den inte gav något fast värde heller samtidigt fick ja samma resultat oavsett om jag tändningen på eller inte.

    någon som har någon ide?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Magnetventilens spolar får ju +12V från mittstiftet och jordar sedan via styrboxens effektsteg. Felet torde således ligga där någonstans dvs från MV till styrbox eller inne i styrboxen.

    Förresten: Fungerar bromsljusen som de skall? Fungerar farthållaren?
    Styrboxen får info därifrån för att gå på GLT vid bromsning eller med farthållaren inkopplad.
    jo de kan vara så va? om de är i styrboxen hur kontrollerar jag det på smidigaste sätt eller kollar jordpunk eller kabelbrott?

    asså med fungerande bromsljus menar du att de lyser när man bromsar och inget annat? ska givetvis kolla de nogrant, farthållaren lika så något speciellt att tänka på vid felsökning på de?

    känns lite skumt som sagt med de konstiga mätvärdet på ohm:en ?

    tack för svaren LM TACK!

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 519
    Medlem#
    5737

    Re: saab 9000 aero 95 laddar inte över 0.45 bar

    Citat Ursprungligen postat av jonizen
    fick 12v på mitten stiftet men testade också att kolla ohmen på stif 1-2 2-3 mellan 1-2 heldöd inget utslag. mellan stift 2-3 fick ja inget fast värde utan den skickade olika mellan ca 1800-3000 ohm här måste något vara ordentligt fel, kollade även tryckklockan och körde i lite luft med en kompressor i slangen och den fungerade helt felfritt.

    börjar bli lite fundersam på va de kan vara nu, för enligt vad jag läst nu ska ja ju ha ett mätvärde på 3 ohm på båda 1-2 och 2-3 eller?

    just att den inte gav något fast värde heller samtidigt fick ja samma resultat oavsett om jag tändningen på eller inte.
    Det var på magnetventilen du mätte hoppas jag? Inte i sladden?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  10. #10

    Re: saab 9000 aero 95 laddar inte över 0.45 bar

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Det var på magnetventilen du mätte hoppas jag? Inte i sladden?

    nej du garfield nu tänkte jag mig inte för jag mätte i kontakten och inte på magnetventilen de är alltså ventilen jag ska kolla då?

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 724

    Re: saab 9000 aero 95 laddar inte över 0.45 bar

    Citat Ursprungligen postat av jonizen
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Det var på magnetventilen du mätte hoppas jag? Inte i sladden?

    nej du garfield nu tänkte jag mig inte för jag mätte i kontakten och inte på magnetventilen de är alltså ventilen jag ska kolla då?
    Japp, det är alltså konditionen hos spolarna i MV:n som du kan resistansmäta, därför skall kontakten vara urkopplad.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 519
    Medlem#
    5737

    Re: saab 9000 aero 95 laddar inte över 0.45 bar

    Det kan nog vara idé att mäta upp drivstegen i styrboxen också. Det gör du i sladden till magnetventilen. Mät resistansen mellan stift 1 och jord samt stift 3 och jord. Det ska inte vara kontakt i något fall om jag tolkat FAQ'n rätt.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 502

    Re: saab 9000 aero 95 laddar inte över 0.45 bar

    Låter som ett mekaniskt fel,Wastegaten kanske kärvar eller så har den hoppat av armen. Oftast om den hoppat av får man inte upp så högt ladd men kolla det,är ju rätt lätt.

    /M
    Akta skinnet!

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 311

    Re: saab 9000 aero 95 laddar inte över 0.45 bar

    Vad laddar en 9000 Aero org ? är väl nåt på 0.5-0.6 ?
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 724

    Re: saab 9000 aero 95 laddar inte över 0.45 bar

    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Vad laddar en 9000 Aero org ? är väl nåt på 0.5-0.6 ?
    Framgår som så mycket annat i FAQ: Grund- och Maxladdtryck

    B234R............ 1,02 +/-0,03 (M1993)
    ...................... 1,08 +/-0,03 (M1994>)
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16

    Re: saab 9000 aero 95 laddar inte över 0.45 bar

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Det kan nog vara idé att mäta upp drivstegen i styrboxen också. Det gör du i sladden till magnetventilen. Mät resistansen mellan stift 1 och jord samt stift 3 och jord. Det ska inte vara kontakt i något fall om jag tolkat FAQ'n rätt.
    alltså den ska inte visa något eller ge något utslag överhuvudtaget då alltså?


    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Låter som ett mekaniskt fel,Wastegaten kanske kärvar eller så har den hoppat av armen. Oftast om den hoppat av får man inte upp så högt ladd men kolla det,är ju rätt lätt.
    /M
    jag testade att höra tryckluft i slangen när jag tog bort magnetventilen och den verkar fungera utan problem men ska givetvis göra en mer grundlig undersökning kanske till och med sätta någon under som kollar att den rör sig som den ska, något bra tips annars på felsökning av tryckklockan?


    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Vad laddar en 9000 Aero org ? är väl nåt på 0.5-0.6 ?
    som sagt i faq står de ju 0.45 om du läser mitt första inlägg och max om jag förstått de rätt då är ca 1 bar som den kan komma upp i som max när den är orginal, men tidigare ägarna säger att den är chipad så de ska va steg 1 iaf också så då är de inte rimligt med 0.45 bar och aldrig inte ens på max var har den kommit över de, inte ens om du snabb trycker gasen i botten kommer den precis under 5.

    har inte änu hunnit upp och kolla bilen i gareget, men tänkte att jag kanske hinner ikväll eller så blir de i mon, ska kolla fathållaren och att bromsarna fungerar korrekt, mäta upp själva ventilen genom stif1-2 och 2-3 och de ska vara 3 ohm ?

    sen ska jag mäta drivstegen som mäts genom jord och stift 1 och jord och stift 3? och inga utslag ska ges alls?

    sen ska ja då givetvis kolla trycklockan igen och se till att den verkligen fungerar som den ska, några bra tips på hur man kollar själva armen som du sa eller har den bara hoppat av stången längst fram där den öppnar till kompressorhuset? då skulle turbon väl rusa eller? och skulle jag få grund laddtrycket då?

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 724

    Re: saab 9000 aero 95 laddar inte över 0.45 bar

    Citat Ursprungligen postat av jonizen
    sen ska ja då givetvis kolla trycklockan igen och se till att den verkligen fungerar som den ska, några bra tips på hur man kollar själva armen som du sa eller har den bara hoppat avstånden längst fram där den öppnar till kompressorhuset?
    Kolla att stången är fäst på armen vid WG:n.

    Citat Ursprungligen postat av jonizen
    då skulle turbon väl rusa eller? och skulle jag få grund laddtrycket då?
    Varken eller egentligen: Om WG:n står fullt öppen får du i princip inget laddtryck alls men på en TD04 med lågt mottryck på avgassidan kan man ju råka ut för skenande GLT med fullt öppen WG och då kan det bli "lite vad som helst" .
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18

    Re: saab 9000 aero 95 laddar inte över 0.45 bar

    antar att de du inte svarade på stämmer med felsökningen?

    skickade ett pm till dig också då jag inte kan se bilden i faq hur man mäter upp drivstegen så hade hoppats på att du hade den eller info om det?


    tack för svaren!

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 311

    Re: saab 9000 aero 95 laddar inte över 0.45 bar

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Vad laddar en 9000 Aero org ? är väl nåt på 0.5-0.6 ?
    Framgår som så mycket annat i FAQ: Grund- och Maxladdtryck

    B234R............ 1,02 +/-0,03 (M1993)
    ...................... 1,08 +/-0,03 (M1994>)
    Knappast att man kollar FAQ varjegång jag ska SVARA i en tråd ochså.
    Pax för att byta om i samma omklädningsrum som LM!
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 025

    Re: saab 9000 aero 95 laddar inte över 0.45 bar

    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Framgår som så mycket annat i FAQ: Grund- och Maxladdtryck
    Knappast att man kollar FAQ varjegång jag ska SVARA i en tråd ochså.
    Pax för att byta om i samma omklädningsrum som LM!


    Då lär man sig det i skallen istället, och orkar man inte kolla i FAQ för att hjälpa till så håller man tru*en då, anser jag.
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

Liknande ämnen

  1. 9-3 Aero -02 som inte laddar som den ska
    Av Knasen. i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-04-09, 15:53
  2. Saab 9000 laddar inte som den ska
    Av apankoko i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-02-25, 16:27
  3. Saab 9-3 Aero laddar inte...
    Av nosse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-12, 13:19
  4. 9-5 aero -00 som inte laddar
    Av Crisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 14:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •