Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 74 av 74

Ämne: Dakmek HB + Manicks avstängning.

  1. #61
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 940

    Re: Dakmek HB + Manicks avstängning.

    Citat Ursprungligen postat av JAM
    Ska vi pm'a moderatorer med nick's på folk som säljer mjukvara vid sidanom nu? Vissa uppenbart 'lånade' av andra trimfirmor, både sponsorer som icke sponsorer till klubben?
    Sånt uppskattas alltid. Hade inte ett par forumdeltagare gjort detta så hade vi aldrig fått reda på att Manick hade sålt mjukvara via forumet. Jag har fått lite tips till som jag inte hunnit titta närmare på än, men jag misstänker att ett par av dessa hör till de som skickat PM till dig.

    Citat Ursprungligen postat av JAM
    Är det inte OK att diskutera (exempelvis) BSR's mjukvara i yttersta detalj, alltså 'modifierad' sådan, då de inte är sponsorer av klubben? Detta borde inte sponsorerna ha något att invända på menar jag.
    Jag ser inte ens att sponsorerna skulle ha några större invändningar mot att deras mjukvara diskuteras på klubben. Vi diskuterar produkterna som t.ex. Speedparts säljer, nämner för- och nackdelar, och samma sak bör kunna ske genom normal konsumentupplysning - sponsor eller ej.

    Att däremot snylta på sponsorernas namn och rykte genom att sälja deras mjukvara utan tillstånd eller överenskommelse genom klubbens resurser är givetvis inte OK. Det är inte ens OK att göra det med andra aktörer på marknaden heller, men det blir en aning värre när det handlar om sponsorerna.

    Citat Ursprungligen postat av JAM
    Ställer klubbens sponsorer krav på vad som sägs på forumet trots det hela tiden förespråkas att forumet är helt fristående från klubben?
    Var har det förespråkats att forumet är fristående från klubben? Forumet är i allra högsta grad en viktig del av klubben, men klubben har däremot valt att använda hemsidan som primär informationskanal.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  2. #62
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    976

    Re: Dakmek HB + Manicks avstängning.

    Tackar för förtydligande!

    Citat Ursprungligen postat av root
    Citat Ursprungligen postat av JAM
    Ställer klubbens sponsorer krav på vad som sägs på forumet trots det hela tiden förespråkas att forumet är helt fristående från klubben?
    Var har det förespråkats att forumet är fristående från klubben? Forumet är i allra högsta grad en viktig del av klubben, men klubben har däremot valt att använda hemsidan som primär informationskanal.
    Minns inte riktigt var, men jag vet att det varit på tapeten i nån tråd nyligen. Både tråden som berör ämnet lite (som Lysmask m.fl. har, 'hemmamappning') samt i tråden ang. medlemskap inför Knutan om jag minns rätt.

    Där, som jag förstod det, menades det på att 'forumet drivs på frivillig bas som ett suplement till klubben, men är helt fristående. Även om det givetvis ligger tätt intill klubbens omfattning, innehåll och medlemmar.' På ett ungefär alltså.

    Jag menar mest att det är klubben som sponsras, inte forumet. Men som du skriver är forumet en av klubbens resurser så indirekt blir det givetvis 'snyltning' som du skriver.

    ---

    Sedan får alla gärna förklara för mig som har bristande kunskaper om ämnet vad skillnaden är på en persons snyltande av mjukvara jämnfört med den snyltningen som skett när 6 av våra idag mer kända tuningbolag skapade 'sina' mjukvaror. Eller all mjukvara startade med att någon skrev ett antal 1 & 0 i rätt följd?

    Med handen på hjärtat, det är alltså ingen som tittat någon annans mjukvara, och dragit nytta av detta? Det är något jag trott alltid själv! Och mig veterligen är det mer än en 'företagsrepresentant' som yttrat sig ganska ingående om en konkurents mjukvara. Mest med tanke på den moraliska aspekten och fråga om alla sett om sitt eget hus först innan ämnet kommenteras.

    Vidare som följdfråga;
    Om jag tar Hirsh mjukvara, kopierar detta och stoppar det i din bil är detta, för mig, moraliskt muppat. Må så vara att det glädjer någon men dock, jag anser detta så där lagom nice.

    Om jag tar Hirsh mjukvara, kopierar detta och dessutom modifierar den samma, för att jag med min expertis anser att jag gjort något 0.5% bättre... Förändras läget då? Alltså om jag inte hymlar med att det ÄR Hirsh produkt i grunden, men att den är 'förbättrad'?

    Och vem bedömmer då att min expertis inte överstiger Hirsh's? Sponsorerna?
    (En individ vs. Hirsh är väl kanske att ta i, men ni förstår min poäng hoppas jag. )

    Ta det rätt, jag vill inte trolla utan anser att det är en intressant diskussion för kommande tid. Jag är intresserad av ämnet så för mig är det skoj att se hur folk ser på saker och ting.

  3. #63
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    40

    Re: Dakmek HB + Manicks avstängning.

    Jag tycker också att ämnet är intressant, jag likaså helt oinsatt i det. Men om jag uppfattat det hela rätt "en grymt het potatis".
    Till mig som startade tråden, jag fick inga som helst svar på några av min frågor endast tillrättavisande från diverse bestämmande personer här.
    Så hur går man tillväga för att få kunskap i ämnet när jag inte kan diskutera med folk?

    Bekymrad
    Ut desint vires, tamen est laudanda voluntas
    Saab 9-3 Aero 2001

  4. #64
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645

    Re: Dakmek HB + Manicks avstängning.

    Citat Ursprungligen postat av aero93
    Vad tror ni om det här då?
    1. Hur kan detta vara så billigt?
    2. Vad är skillnaden egentligen? Lite för å nackdelar.

    http://www.blocket.se/vi/21561491.htm?ca=11&w=1&last=1
    För att svara på trådskaparens ursprungsfrågor.

    1. Mjukvaran kommer antingen från en okänd leverantör som fungerar som chipgrossister och manglar ut stora kvantiteter trim via underleverantörer. Kvalitén mellan dessa aktörer är generellt väldigt ojämn, finns mååånga dåliga, men säkerligen några bra också.
    Ett annat alternativ är att det är kopierad mjukvara från tex BSR, Nordic eller Maptun. Att sitta hemma och kopiera program för vidareförsäljning med hjälp av ett program som eldsjälar lagt otroligt många arbetstimmar på att utveckla men väljer att släppa fritt är "något" billigare än att själv knäcka Trionic och att därefter jobba fram bra program.

    2. Vad skillnaden är går inte att veta utan att titta i programmet själv. Att köpa ett totalt okänt program hade jag aldrig gjort, finns på tok för många skräckexempel på detta. Skillnaden mellan ett grossisttrim och ett "kvalitetstrim" KAN vara att man rasar motorn, eller tvärtom.
    Att köpa ett kopierat trim är i mångas ögon omoraliskt, i andras är det helt okej, vi lägger den aspekten åt sidan, men om man köper ett kopierat program så bör det innebära att man inte kan kopiera programvaror själv, och således kan man inte heller kontrollera mjukvaran man har köpt. Hur skall man då kunna veta att det man får är vad man betalt för?
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  5. #65
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    40

    Re: Dakmek HB + Manicks avstängning.

    Tack så jätte mycket för informationen, väl beskrivet.
    Vad jag väljer eller ej låter jag vara osagt men som sagt var jag förstår att det måste finnas regler på ett forum men alla andra förutom "bossarna" på forumet kan väl åtminstone svara på frågor utan risk för att bli "bannade".
    Så nu skall icke detta ämne ältas mer.

    Förövrigt så tycker jag att forumet är grymt informativt, och enkelheten att kunna delge erfarenheter för andra.
    Ut desint vires, tamen est laudanda voluntas
    Saab 9-3 Aero 2001

  6. #66
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 940

    Re: Dakmek HB + Manicks avstängning.

    Citat Ursprungligen postat av aero93
    Tack så jätte mycket för informationen, väl beskrivet.
    Vad jag väljer eller ej låter jag vara osagt men som sagt var jag förstår att det måste finnas regler på ett forum men alla andra förutom "bossarna" på forumet kan väl åtminstone svara på frågor utan risk för att bli "bannade".
    Hej,

    Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker.

    Det är ingen som har blivit tillsagd, varnad eller på annat sätt åthutad gällande det här från "forumhåll" förutom Manick - och anledningen till att han har blivit avstängd är för att han via STCS Forum har erbjudit programvaror från våra sponsorer och samarbetspartners. (Det i sig har alltså ingenting med blocketannonsen att göra.)

    Är det något som du tycker verkar fel eller konstigt med att vi inte vill att våra sponsorer ska säga upp avtalen?

    Om det är något annat du syftar på så får du gärna förtydliga dina påståenden.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  7. #67
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    976

    Re: Dakmek HB + Manicks avstängning.

    Citat Ursprungligen postat av root
    [...] och anledningen till att han har blivit avstängd är för att han via STCS Forum har erbjudit programvaror från våra sponsorer och samarbetspartners. (Det i sig har alltså ingenting med blocketannonsen att göra.)
    Diskussioner ang. kopiering av andra mjukvaror, som inte rör sponsorer/samarbetspartners är då OK?

  8. #68
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 940

    Re: Dakmek HB + Manicks avstängning.

    Citat Ursprungligen postat av JAM
    Diskussioner ang. kopiering av andra mjukvaror, som inte rör sponsorer/samarbetspartners är då OK?
    Titta i tidigare diskussioner gällande TxSuite så har du nog svaret på dina funderingar där.

    Om inte så förstår jag inte riktigt kopplingen mellan att bli avstängd för att ha utnyttjat klubbens resurser för att sälja mjukvaror "bakom ryggen" på de som investerat tid och pengar i att ta fram dessa och diskussioner kring just mjukvaror.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  9. #69
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Dakmek HB + Manicks avstängning.

    Citat Ursprungligen postat av aero93
    ....svara på frågor utan risk för att bli "bannade".
    Sedan jag började besöka detta forum kan jag inte komma på mer än en handfull av flera tusentals användare som blivit avstängda, då dessutom efter ett otal föregående tillsägelser så risken att bli detta för att man "besvarar frågor" torde vara försumbar.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #70

    Re: Dakmek HB + Manicks avstängning.

    Citat Ursprungligen postat av root
    Om inte så förstår jag inte riktigt kopplingen mellan att bli avstängd för att ha utnyttjat klubbens resurser för att sälja mjukvaror "bakom ryggen" på de som investerat tid och pengar i att ta fram dessa och diskussioner kring just mjukvaror.
    Det är ju det som är grejen.
    I längden kanske det blir så att de etablerade firmorna som kan erbjuda utveckling, support och garanti slutar med SAAB- trim för att deras kopierade trimprogram säljs av småputtar på nätet till en bråkdel av priset.

    Visst, ni kanske är lika duktiga/dåliga som "de etablerade" men jag vet iaf att jag har en garanti och ett åtagande av den firma som trimmat/förstört min bil.
    Jag får hjälp om nå´t händer.

    Den som lever får se.

    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  11. #71
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    976

    Re: Dakmek HB + Manicks avstängning.

    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Visst, ni kanske är lika duktiga/dåliga som "de etablerade" men jag vet iaf att jag har en garanti och ett åtagande av den firma som trimmat/förstört min bil.
    Jag får hjälp om nå´t händer.
    Väl så vettigt synpunkt och bra inlägg.
    Alla firmor har väl inte alla hästar hemma när det gäller kundbemötande, men majoriteten av dessa har. Helt klart intressant att veta som kund att en del av dessa tar ett enormt ansvar för sin tjänst, inte bara sin produkt.

    Även om många väljer att avstå från detta och på det sättet betala ett mindre pris. Trimboxar säljes väl även på detta forum vilket i sin tur också är billigare och saknar all form av garanti på en funktionerande produkt. Grisen i säcken nån?

  12. #72

    Re: Dakmek HB + Manicks avstängning.

    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Visst, ni kanske är lika duktiga/dåliga som "de etablerade" men jag vet iaf att jag har en garanti och ett åtagande av den firma som trimmat/förstört min bil.
    Jag får hjälp om nå´t händer.

    Den som lever får se.

    Patrik 319
    I bästa fall får du säkert hjälpt, i annat fall skyller säkert firman ifrån sig på nån annan än dom själva föratt slippa betala. Sen är det rätt svårt att bevisa vem som har gjort fel och få någon att ta ansvar för ett motorras. En annan sak är ju den att "garantin" är ju tidsbegränsad och efter det är det tack och hej.

    mvh Fabbe

  13. #73

    Re: Dakmek HB + Manicks avstängning.

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Visst, ni kanske är lika duktiga/dåliga som "de etablerade" men jag vet iaf att jag har en garanti och ett åtagande av den firma som trimmat/förstört min bil.
    Jag får hjälp om nå´t händer.

    Den som lever får se.

    Patrik 319
    I bästa fall får du säkert hjälpt, i annat fall skyller säkert firman ifrån sig på nån annan än dom själva föratt slippa betala. Sen är det rätt svårt att bevisa vem som har gjort fel och få någon att ta ansvar för ett motorras. En annan sak är ju den att "garantin" är ju tidsbegränsad och efter det är det tack och hej.

    mvh Fabbe
    Nja, inte med de firmor jag handlar/har handlat av. Alltid ställt upp, inget knorr på garantier även om det bara gällt smågrejor.

    Men det beteende du beskriver har jag "hört" att en annan stor firma håller på med. Men det är ju hörsägen så länge jag inte själv upplevt det.

    Men även om garantin inte gäller och jag har trimmat ett gammalt härk så vill jag kunna åka till firman och få hjälp vid problem. Även om jag får betala för det.
    Om jag köper ett "fulchip" på blocket av någon som efter säljet helt tappar intresset för mig och mina eventuella följande bilproblem och jag står där med tasken i mixern på Saab när skiten gått sönder...Nja inte för mig.

    Men smaken är som baken.
    Med Vänliga H,
    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  14. #74
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Dakmek HB + Manicks avstängning.

    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Men smaken är som baken.

    ..eller vad man har i sin matsäck (dvs plånboken)...

    Vi kan spekulera hur länge som helst om vad vi alla vill och hade valt eller inte valt, dock kan vi aldrig frångå fakta.
    Fakta i detta fall är helt enkelt att man tar en risk om man handlar av en finnig kille genom blocketannons, eller om man handlar av en etablerad firma.

    Vilken risk man vill ta och hur man värderar den är upp till var och en.
    Nog om detta nu.

Liknande ämnen

  1. avstängning av originalstereo nyare 9-3 och 9-5
    Av Nils_ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-12, 10:57
  2. Smäller i högtalarna vid avstängning.
    Av Henke Nordin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 16:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •