Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 74

Ämne: Dakmek HB + Manicks avstängning.

  1. #41
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 948

    Re: Trim firmor

    [överdriva lite]
    Så för att medlemmarna skall kunna köpa reservdelar för att renovera sin havererade motorer billigare hos hos våra sponsorer så blundar vi för att det kan vara samma leverantörer som sålt programmen som gjort att motorn havererat?

    Snacka om att sitta i knäet på sponsorerna...
    [/överdriva lite]

    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  2. #42
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936

    Re: Trim firmor

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    [överdriva lite]
    Så för att medlemmarna skall kunna köpa reservdelar för att renovera sin havererade motorer billigare hos hos våra sponsorer så blundar vi för att det kan vara samma leverantörer som sålt programmen som gjort att motorn havererat?

    Snacka om att sitta i knäet på sponsorerna...
    [/överdriva lite]

    Självklart så är det så
    Det är noga uträknat så dom kan tjäna så mycket pengar som möjligt

    OBS: För den som inte förstod det så var jag ironisk

  3. #43
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 940

    Re: Trim firmor

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    [överdriva lite]
    Så för att medlemmarna skall kunna köpa reservdelar för att renovera sin havererade motorer billigare hos hos våra sponsorer så blundar vi för att det kan vara samma leverantörer som sålt programmen som gjort att motorn havererat?

    Snacka om att sitta i knäet på sponsorerna...
    [/överdriva lite]

    Snälla nån, nog för att det är fredag ...

    Om det kommer fram att någon av klubbens sponsorer säljer produkter som är direkt skadliga för våra bilar så är jag övertygad om att det kommer att reageras på det på ett sätt eller ett annat.

    Jag har dock aldrig hört någon diskussion där de av våra sponsorer som säljer mjukvara, nämligen Hirsch och Speedparts, har varit involverade gällande motorhaverier utan att ta hand om problemet för kunden så som en viss annan leverantör som inte är sponsor.

    Ännu en gång - det finns tre stora etablerade trimleverantörer som är inte sponsorer.

    Dessa är, utan inbördes ordning, Nordic, Maptun och BSR.

    Kan vi åtminstone försöka att förstå problematiken här innan det postas något mer, och kan de av er som väljer att dela med er av era åsikter gällande detta förtydliga om ni faktiskt är medlem i STCS eller om ni enbart är forumanvändare?
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Södermalm
    Inlägg
    186

    Re: Dakmek HB + Manicks avstängning.

    Vilken röra....dock intressant.
    Saab 9-5 2,3T Biopower Anniversery 07
    http://www.garaget.org/rhson
    Saab 9000 2,3T...96...
    Saab 90 2,0...86...

  5. #45
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 948

    Re: Dakmek HB + Manicks avstängning.

    >>root

    Jag valde att inte betala medlemsavgiften för 2008 och har inte bestämt mig för 2009 ännu.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  6. #46
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    555

    Re: Dakmek HB + Manicks avstängning.

    Detta luktar illa. Jag är glad att jag inte betalade förra gången.
    Känns som detta forum är köpt och man kan få beställningsjobb på att stänga av folk utförda.

    Nu blir jag väl också avstängd.
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  7. #47

    Re: Trim firmor

    Citat Ursprungligen postat av root
    rules.php och vanligt sunt bondförnuft bör säga att det inte är OK att använda klubbens resurser för att sälja programvaror som kommer från våra sponsorer - dvs de som ser till att klubben fungerar och kan erbjuda sina medlemmar så mycket.

    Om du fortfarande inte ser problemet så är det tyvärr svårt att förenkla och förtydliga problemställningen ytterligare.

    Och på vilket sätt har manick använt klubbens resurser föratt sälja programvaror ? har han annonserat på forumet? vore intressant att veta.

    Dessutom vore det intressant och veta om du arbetar på någon utav dom tidigare nämna trimföretagen eftersom ditt synsätt inte är helt opartiskt så att säga.

    mvh Fabbe

  8. #48

    Re: Dakmek HB + Manicks avstängning.

    Är det dessutom bevisat att manick säljer programvaror direkt från andra företag utan deras medtycke, eller är det någons personliga idéer ??

    Att någon har klippt in en mailkonversation och sen modifierar texten efter inlägget är postat samt flyttar tråden kors och tvärs kan knappast tas på allvar?

    mvh Fabbe STCS #5738

  9. #49

    Re: Dakmek HB + Manicks avstängning.

    Citat Ursprungligen postat av Treo
    Detta luktar illa. Jag är glad att jag inte betalade förra gången.
    Känns som detta forum är köpt och man kan få beställningsjobb på att stänga av folk utförda.

    Nu blir jag väl också avstängd.

    Håller med dig, bra sagt!

    mvh Fabbe

  10. #50
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 940

    Re: Trim firmor

    Citat Ursprungligen postat av Treo
    Detta luktar illa. Jag är glad att jag inte betalade förra gången.
    Känns som detta forum är köpt och man kan få beställningsjobb på att stänga av folk utförda.

    Nu blir jag väl också avstängd.
    Jag tar för givet, utifrån ditt lätt barnsliga sätt att resonera ovan, att du inte har haft möjlighet att inneha körkort speciellt länge.

    Läs mitt svar till fabbe nedan.

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Och på vilket sätt har manick använt klubbens resurser föratt sälja programvaror ? har han annonserat på forumet? vore intressant att veta.
    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Är det dessutom bevisat att manick säljer programvaror direkt från andra företag utan deras medtycke, eller är det någons personliga idéer ??

    Att någon har klippt in en mailkonversation och sen modifierar texten efter inlägget är postat samt flyttar tråden kors och tvärs kan knappast tas på allvar?
    Om du hade läst tidigare inlägg i tråden så står det specificerat där. Det står även en hel del andra saker där som du borde läsa igenom innan du skriver något mer.

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Dessutom vore det intressant och veta om du arbetar på någon utav dom tidigare nämna trimföretagen eftersom ditt synsätt inte är helt opartiskt så att säga.
    Mitt synsätt på det här är mycket riktigt helt partiskt, men inte riktigt som du tror. Jag ser det hela helt och hållet utifrån STCS synsätt, inte från något företags.

    Det intressanta i hela den här så kallade diskussionen är att Manick vet vad han har gjort för fel och har accepterat avstängningen och har inte haft några invändningar mot den. Hans enda fråga till mig är om den är tidsbegränsad, och i så fall hur länge. Något svar på det har han inte fått ännu då jag inte har något svar på det idag.

    Att det finns andra som ifrågasätter det hela trots att all information har delgetts i den här tråden betyder antingen att de där grå innanför pannbenet inte används på rätt sätt, eller att man har läst trådrubriken men inte inläggen i fråga.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  11. #51
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    555

    Re: Trim firmor

    Citat Ursprungligen postat av root
    Citat Ursprungligen postat av Treo
    Detta luktar illa. Jag är glad att jag inte betalade förra gången.
    Känns som detta forum är köpt och man kan få beställningsjobb på att stänga av folk utförda.

    Nu blir jag väl också avstängd.
    Jag tar för givet, utifrån ditt lätt barnsliga sätt att resonera ovan, att du inte har haft möjlighet att inneha körkort speciellt länge.
    I alla dina inlägg försöker du nedgöra alla som inte tycker som du genom att insinuera att de är korkade, inte använder de grå hjärncellerna, är barnsliga eller inte haft körkort länge etc.

    Att många reagerar kan ju ha att göra med att många inte tyckte det gick helt rätt till.
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  12. #52
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Trim firmor

    Citat Ursprungligen postat av root
    Mitt synsätt på det här är mycket riktigt helt partiskt, men inte riktigt som du tror. Jag ser det hela helt och hållet utifrån STCS synsätt, inte från något företags.

    Det intressanta i hela den här så kallade diskussionen är att Manick vet vad han har gjort för fel och har accepterat avstängningen och har inte haft några invändningar mot den. Hans enda fråga till mig är om den är tidsbegränsad, och i så fall hur länge. Något svar på det har han inte fått ännu då jag inte har något svar på det idag.

    Att det finns andra som ifrågasätter det hela trots att all information har delgetts i den här tråden betyder antingen att de där grå innanför pannbenet inte används på rätt sätt, eller att man har läst trådrubriken men inte inläggen i fråga.
    Jag har även pratat en del med Manick.
    Att vi sitter här och diskuterar hur han har skött sig, eller inte skött sig tycker jag blir missvisande.
    Först och främst för att denna tråd ligger i en forumdel som bara nås av de inloggade och eftersom Manick inte kan logga in, kan han varken läsa vad som skrivs och inte heller svara på kritik eller annat.

    Självklart är det olyckligt och knappast vettigt att marknadsföra sina trimprogram som baserade på andras men modifierade för egen hand.
    Både för att "rida" på trimleverantörernas goda rykte och på något vis ge en känsla till "kunden" att trimmet är välgjort och inte något hemmabygge.
    I detta så ingår det att vi bör alla tänka på att samtliga trimleverantörer måste basera sitt eget trimprogram någonstans, och det är ju då som oftast SAAB orginal. Med andra ord så har ju "programstölden" redan skett, frågan är om man som tredjehand skall bli hårt bestraffad för att göra samma sak som redan gjorts en gång tidigare.
    En sak kan vi ju konstatera och det är att samtliga verkar rörande överrens om att rakt av kopiera andras program och sälja det som sitt eget inte är ok, kanske till och med straffbart.

    Jag har framfört till Manick min djupa oro över att han väljer att distribuera program som är just tredjehands-program och framfört att vi som sysslar med detta bör hålla oss på "andrahands-nivån" precis som de övriga trimleverantörerna.

    Det som är kittlande och spännande med detta att använda sig av program för att själv modifiera trim och boxar är nog vad vi har upptäckt då vi läst ur varierande bilar för att titta på vad man får som betalande kund.
    Eftersom vi är på ett sponsrat forum väljer jag bort att prata om Speedparts (jag är mycket nöjd kund till dessa, hoppas min leverans kommer nästa vecka) och Hirsch.
    Jag har insett att ett hemmasnickrat trimprogram kan vara i klass med och ibland bättre än de stora trimleverantörerna. Det finns leverantörer som uppenbarligen lever efter devisen att driva ett företag som ska gå bra med vinst och i andra hand leverera en produkt som håller god kvalité.
    Tack vare dessa instrument för att läsa/skriva boxar tillsammans med hjälp från eldsjälar jorden runt har jag fått upp ögonen för vad jag ska hålla mig i från.
    I vissa fall handlar det om ren motormisshandel, värre än att montera pystrim.
    Jag vill inte betala flera tusenlappar för att förstöra min motor, det gör jag hellre gratis.

    För att försöka avrunda detta inlägg med trötta ögon och en skalle fullkomligt överbelamrad med arbetsrelaterad smörja vill jag poängtera detta:
    Manick har tagit sitt straff som en man. Han överväger att tänka om sitt agerande, sin approach och hur han hanterar detta ärende framöver.
    Jag tycker inte att vi behöver diskutera vidare om huruvida Manick förtjänade att bli avstängd eller inte, utan kanske skall fundera vidare på och vad som egentligen är ok att distribuera eller sälja.


    Med reservation för allehanda stavfel/faktafel eller felskrivningar.
    Kör försiktigt där ute!
    Mvh Johan

  13. #53
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 940

    Re: Trim firmor

    Citat Ursprungligen postat av Treo
    I alla dina inlägg försöker du nedgöra alla som inte tycker som du genom att insinuera att de är korkade, inte använder de grå hjärncellerna, är barnsliga eller inte haft körkort länge etc.
    Nu bevisade du ju enbart att du inte läst alla inlägg i den här tråden.

    Citat Ursprungligen postat av Treo
    Att många reagerar kan ju ha att göra med att många inte tyckte det gick helt rätt till.
    Inte för att verka otrevlig på något som helst sätt, men det enda som har någon som helst relevans här är att de parter som det faktiskt berör, dvs STCS Forum och Manick, är överens och inte ser några konstigheter kring det hela.

    Att vissa andra som står vid sidan av verkar ha god fantasi i kombination med en släng paranoia och dålig läsförståelse och på så sätt hittar på egna varianter till hur det gått till istället för att faktiskt läsa inläggen i tråden är på ett sätt underhållande men tyvärr mest tidsödande och irriterande.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  14. #54
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Trim firmor

    Citat Ursprungligen postat av Treo
    Citat Ursprungligen postat av root

    Jag tar för givet, utifrån ditt lätt barnsliga sätt att resonera ovan, att du inte har haft möjlighet att inneha körkort speciellt länge.
    I alla dina inlägg försöker du nedgöra alla som inte tycker som du genom att insinuera att de är korkade, inte använder de grå hjärncellerna, är barnsliga eller inte haft körkort länge etc.

    Att många reagerar kan ju ha att göra med att många inte tyckte det gick helt rätt till.

    Frågan är nog snarast då: Har du verkligen all information som ligger till grund för avstängningen?
    Det har du inte, det kan jag lova dig.

    Kom också ihåg att detta beslut inte har "vunnit laga kraft". Det finns fortfarande förmildrande omständigheter och en möjlighet för Manick att ändra på avstängningen, eller göra som så att den blir under en begränsad tid.

  15. #55
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 113
    Medlem#
    6234

    Re: Trim firmor

    Citat Ursprungligen postat av root

    Snälla nån, nog för att det är fredag ...

    Om det kommer fram att någon av klubbens sponsorer säljer produkter som är direkt skadliga för våra bilar så är jag övertygad om att det kommer att reageras på det på ett sätt eller ett annat.

    Jag har dock aldrig hört någon diskussion där de av våra sponsorer som säljer mjukvara, nämligen Hirsch och Speedparts, har varit involverade gällande motorhaverier utan att ta hand om problemet för kunden så som en viss annan leverantör som inte är sponsor.
    Speedparts mjukvara är väl fortfarande BSR´s?? Sen när blev Hirsch sponsor hos STCS?? Har aldrig hört detta.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  16. #56
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 940

    Re: Trim firmor

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Sen när blev Hirsch sponsor hos STCS?? Har aldrig hört detta.
    Då besöker du klubbens hemsida alldeles för sällan ...
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  17. #57
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186

    Re: Trim firmor

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf

    Speedparts mjukvara är väl fortfarande BSR´s?? Sen när blev Hirsch sponsor hos STCS?? Har aldrig hört detta.
    Enligt Speedparts är PPC=BSR
    Utbytesbox = Speedparts egna prog
    Det senare alternativet är att föredra
    ///Mackanized
    Tillbaka

  18. #58
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Dakmek HB + Manicks avstängning.

    Intressant diskussion även om den till viss del utförs av dåligt pålästa och informerade debattörer.
    Många bör nog innan de postar ytterligare inlägg i debatten först läsa igenom forumreglerna noggrant ytterligare en gång, dessutom besöka http://www.saabturboclub.com/ och naturligtvis läsa inläggen i denna tråd.

    ( Uppenbart blir dock att min misstanke om att många forumdeltagare och/eller klubbmedlemmar har svårt att se kopplingen mellan klubben STCS och detta forum tyvärr bekräftades och att den problematiken bör tas i beaktande av såväl oss som jobbar med forumet som klubbstyrelsen. )
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  19. #59

    Re: Trim firmor

    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Jag tycker inte att vi behöver diskutera vidare om huruvida Manick förtjänade att bli avstängd eller inte, utan kanske skall fundera vidare på och vad som egentligen är ok att distribuera eller sälja.


    Med reservation för allehanda stavfel/faktafel eller felskrivningar.
    Kör försiktigt där ute!
    Mvh Johan

    Ja precis, det är en mycket intressant diskussion.. även det med 3e parts program som du var inne på. Men den diskussionen bör nog postas under en annan rubrik.. igen haha

    Näe nu måste jag gå ut o se över bromsarna då jag drömde att jag fick skivorna att glöda.. måste ju vara ett tecken.

    ha de gött
    mvh Fabbe

  20. #60
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    976

    Re: Dakmek HB + Manicks avstängning.

    Ett tag frågade jag friskt om mjukvaror då jag är väldigt obildad i ämnet (bilar generellt), vilken leverantör av mjukvara jag ska välja i framtiden och liknande. Dagen efter ringde det friskt i PM-inboxen med ett antal personer som säger sig 'kunna ordna lösningar, testade sådana'. Nämnd person inte en av dessa vad jag minns.

    Eftersom jag är intresserad ställer jag givetvis motfrågor och efter ett tag så framkommer det att även detta gäller 'lånad' mjukvara från 3 olika firmor, varav mer än en är sponsor till klubben.

    Samma gäller på garaget.org's forum, där jag nämnde något om mjukvara i en tråd, med samma resultat i inboxen.

    Frågor:
    Ska vi pm'a moderatorer med nick's på folk som säljer mjukvara vid sidanom nu? Vissa uppenbart 'lånade' av andra trimfirmor, både sponsorer som icke sponsorer till klubben?

    Var går gränsen för kopierad och modifierad mjukvara?

    Är det OK att diskutera (exempelvis) BSR mjukvara alls? De är inte sponsorer? Mest med tanke på att kanske Hirsh blir nervösa och drar tillbaka sponsorskapet?

    Är det inte OK att diskutera (exempelvis) BSR's mjukvara i yttersta detalj, alltså 'modifierad' sådan, då de inte är sponsorer av klubben? Detta borde inte sponsorerna ha något att invända på menar jag.

    Ställer klubbens sponsorer krav på vad som sägs på forumet trots det hela tiden förespråkas att forumet är helt fristående från klubben?

    Jag förstår att det är sjukligt svåra gränser att sätta för moderatorer, men ibland känns det lite väl häxjakt. Att först maila en 'ny aktör', ställa frågor här för att sedan slänga fram mailet med en '- Aha! Busted!' attityd känns... lite väl mycket grävande journalistik. Får intrycket att vissa här är väldigt partiska till vad som sägs och skrivs?

Liknande ämnen

  1. avstängning av originalstereo nyare 9-3 och 9-5
    Av Nils_ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-12, 10:57
  2. Smäller i högtalarna vid avstängning.
    Av Henke Nordin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 16:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •