Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 74

Ämne: Dakmek HB + Manicks avstängning.

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 941

    Re: Trim firmor

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Mig veterligen så är det väl inte att sälja en "kopia" om programmet i fråga är modifierat efter att det lämnat tillverkaren?
    Varför säger du då att det är Hirsch mjukvara som Dakmek HB erbjuder ?

    Om det istället faktiskt är en modifierad mjukvara som baseras på Hirsch så är jag rätt övertygad om att Dakmek HB kommer att bli fälld hos ARN utan några som helst problem om någon kund får reda på detta, under förutsättning att du ger samma information som Sebastian citerade ovan - samt att jag misstänker att Hirsch kommer att höra av sig på ett sätt eller ett annat.

    De legala aspekterna gällande mjukvara i bilar lämnar jag utanför det här, men det känns absolut inte rätt någonstans moraliskt - speciellt inte när Hirsch är en av klubbens sponsorer och således ser till att vi som klubb kan finnas till.

    Andra aktörer som har fixat lättförtjänta pengar på andras arbete genom att sälja kopierade program från etablerade trimleverantörer har dock inte haft speciellt mycket att hämta här på forumet - men jag tror faktiskt inte att vi har stött på någon som har försökt sälja en delvis egenutvecklad mjukvara som någon annans tidigare.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  2. #22

    Re: Trim firmor

    Ett ord som kommer upp i huvudet när man läser sebastians / plubb (eller vad han nu kallas) mail till manick är brottsprovokation då han verkligen försöker att få tag i ett nordic / hirsh program utan att manick har erbjudit detta.

    Brottsprovokation

    "Otillåten spaningsmetod i Sverige"

    God natt

    mvh Fabbe

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 941

    Re: Trim firmor

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    "Otillåten spaningsmetod i Sverige"
    "Brottsprovokation, metod för polis att eftersöka brottsling, bestående i att polis agerar som concursus necessarius eller medelst medverkan i eller stämpling till brottet."

    Det är lite synd att det inte finns vare sig polis eller brottslingar involverade här, annars hade du faktiskt haft en poäng.

    Att kopiera mjukvaror ur bilar är mig veterligen ingen olaglig handling, annars hade en hel del, om inte alla, av de mindre trimfirmorna (som försvunnit lika snabbt som de dykt upp) blivit polisanmälda och ställda inför domstol.

    Gällande de moraliska aspekterna i att vara aktiv på STCS Forum och säga sig sälja mjukvaror, må vara på förfrågan i just det här väldigt specifika exemplet, från en *KLUBBSPONSOR* så vet jag inte riktigt var jag ska börja nånstans ... men att det ger en del att fundera på för både klubben och forumet ska jag inte sticka under stol med.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  4. #24

    Re: Trim firmor

    Citat Ursprungligen postat av root
    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    "Otillåten spaningsmetod i Sverige"
    "Brottsprovokation, metod för polis att eftersöka brottsling, bestående i att polis agerar som concursus necessarius eller medelst medverkan i eller stämpling till brottet."

    Det är lite synd att det inte finns vare sig polis eller brottslingar involverade här, annars hade du faktiskt haft en poäng.
    hehe ja, man kan ju tänka sig "polis" som en metafor för "moderator" och "brottsling" är då manick i detta fall som anklagades..... men jag kanske tänkte lite för mycket "outside of the box"

    så jag tycker jag får en halv poäng iaf

    mvh Fabbe

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 696

    Re: Trim firmor

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Arydin
    Men det ser faktiskt ut som att du försöker sälja dem som nya omodifierade Hirsch-program i ditt mailsvar? Eller är jag bara trött nu ?
    Mig veterligen så är det väl inte att sälja en "kopia" om programmet i fråga är modifierat efter att det lämnat tillverkaren?

    Oavsett vad så lämnar jag den här tråden och allt vad som sagts med hänvisning till denna sida: http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rtal

    Trevlig kväll.
    Håller på dej till 110%

    Finns alltid rövhål =svensk avundsjuka för nördar som inget kan lr förstår så uttrycker de sej så mkt de kan då tillfälle ges ......

    Mike
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    40

    Re: Trim firmor

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Folk verkar vara riktigt ivriga på att hoppa på folk utan några som helst belägg / bevis och anklaga folk för både det ena och det andra .. tråkigt..

    Frågor är en sak, men hexjakt samt förtal en helt annan historia.

    Sen kan man ju diskutera exakt VAD som är ett kopierat program, med tanke på modifikationer osv. Men de bör ju hållas i ett annat ämne på forumet.


    mvh Fabbe

    Mycket bra sagt/skrivet!

    Om det är förbjudet att diskutera detta ämne vad är då vitsen överhuvudtaget att ha ett forum där man måste undvika vissa ämnen?

    Jag kan förstå att man som säljare inte kan ge sig in i en "match" och ta ställning huruvida han/hennes program är bättre än något annat.

    Men att hoppa på enstaka personer som driver företag pga att man själv råkat ut för nåt, den diskussionen måste tas utanför nätet det får man ordna upp på egen hand.

    Trist när nätet inte kan vara den demokratiska plats för intressanta diskussioner och ideer som det är tänkt.
    Ut desint vires, tamen est laudanda voluntas
    Saab 9-3 Aero 2001

  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 941

    Re: Trim firmor

    Citat Ursprungligen postat av aero-eskilstuna
    Finns alltid rövhål =svensk avundsjuka för nördar som inget kan lr förstår så uttrycker de sej så mkt de kan då tillfälle ges ......
    Så det är, enligt dig, OK att:

    * Tanka över ett program från någon annans bil (eller ladda ner), som Nordic, Hirsch eller Maptun har satt ihop - ändra det en hel del så att det uppenbarligen inte längre finns några större likheter, och sedan sälja det som just Hirsch, Nordic eller Maptun ?

    * Tanka över ett program från någon annans bil (eller ladda ner), som Nordic, Hirsch eller Maptun har satt ihop, och sedan sälja det som just Nordic, Hirsch eller Maptun fast ett mycket lägre pris utan att ha en överenskommelse med den inblandade mjukvaruleverantören?

    * Tanka över ett program från någon annans bil (eller ladda ner), som Nordic, Hirsch eller Maptun har satt ihop, och sedan sälja det som sitt eget?

    Det är med största sannolikhet inte olagligt, men det betyder inte att det är rätt att snylta på andras namn, rykte och arbete utan att ha deras tillåtelse att göra så.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 941

    Re: Trim firmor

    Jag har nu även fått reda på att Manick tyvärr har utnyttjat STCS resurser för att sälja mjukvaror som enligt hans egna utsago kommer från olika etablerade trimleverantörer, vilket givetvis inte är acceptabelt på något som helst sätt.

    Det kan dessutom utsätta klubben (och således även forumet) för en hel del problematik, speciellt eftersom det handlar om några av klubbens sponsorer och samarbetspartners - det vill säga, som jag skrev tidigare i tråden, de företag vi har att tacka för att klubben kan ha så många banträffar, aktiviteter och riktigt BRA rabatter som vi faktiskt har.

    I och med hans agerande via forumets resurser så är han inte längre välkommen.

    (Kommer att splitta ut det här till en egen tråd...)
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  9. #29
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Trim firmor

    Citat Ursprungligen postat av root
    Jag har nu även fått reda på att Manick tyvärr har utnyttjat STCS resurser för att sälja mjukvaror som enligt hans egna utsago kommer från olika etablerade trimleverantörer, vilket givetvis inte är acceptabelt på något som helst sätt.
    Om du kan berätta vad han har gjort så vill jag gärna veta, av ren nyfikenhet.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    40

    Re: Trim firmor

    Men va är det för sandlåde mentalitet på folk, kan det inte finnas ett endaste forum utan smutskastning och "privat"poliser?

    Kom igen nu för tusan, har Manick gjort något olagligt anmäl honom men så länge han inte är åtalad för något så är han och alla andra som håller på med mappning/tuning/chipning precis likadana som vem helst av oss andra "skötsamma".
    Ut desint vires, tamen est laudanda voluntas
    Saab 9-3 Aero 2001

  11. #31
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 950

    Re: Trim firmor

    En lite intressant iaktagelse mitt i denna smet är att det bara är ett fåtal som reagerat på det som DrBoost skrev - nämligen att ett flertal av de i tråden nämnda företagen har rent ut sagt riktigt dåliga program som de säljer...

    Vem är klubben till för - sponsorerna eller medlemmarna? Vad skulle en banträff kosta utan sponsorerna och vad kostar ett motorhaveri som jämförelse? Är det inte bättre att skydda våra medlemmar istället för att skydda våra sponsorer som i vissa fall säljer skit för dyra pengar?

    Själv tycker jag att det är både komiskt och sorgligt att en hemmapulare som Mackan på en pisskvart kan peka ut ett flertal allvarliga missar som "proffsen" har gjort medvetet eller omedvetet... Frågan är vilket som är värst - att de inte bryr sig eller att de inte vet bättre?
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  12. #32
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 941

    Re: Trim firmor

    Citat Ursprungligen postat av aero93
    Men va är det för sandlåde mentalitet på folk, kan det inte finnas ett endaste forum utan smutskastning och "privat"poliser?

    Kom igen nu för tusan, har Manick gjort något olagligt anmäl honom men så länge han inte är åtalad för något så är han och alla andra som håller på med mappning/tuning/chipning precis likadana som vem helst av oss andra "skötsamma".
    rules.php och vanligt sunt bondförnuft bör säga att det inte är OK att använda klubbens resurser för att sälja programvaror som kommer från våra sponsorer - dvs de som ser till att klubben fungerar och kan erbjuda sina medlemmar så mycket.

    Om du fortfarande inte ser problemet så är det tyvärr svårt att förenkla och förtydliga problemställningen ytterligare.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  13. #33
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 950

    Re: Trim firmor

    Är det verifierat att det är program från någon av våra leverantörer eller är det rykten? Hur är det i så fall verifierat? Är checksummorna identiska?
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  14. #34
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 941

    Re: Trim firmor

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Vem är klubben till för - sponsorerna eller medlemmarna? Vad skulle en banträff kosta utan sponsorerna och vad kostar ett motorhaveri som jämförelse? Är det inte bättre att skydda våra medlemmar istället för att skydda våra sponsorer som i vissa fall säljer skit för dyra pengar?
    Du missar alla rabatter som vi har via exempelvis Speedparts som många medlemmar uppskattar. Du missar också att Hirsch-trim i praktiken blir en modifikation från SAAB. Vi har även fler sponsorer utöver dessa - och vilka dessa är går att hitta via klubbens hemsida.

    Dock så vill jag poängtera att vare sig Nordic, Maptun eller BSR är sponsorer till STCS.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  15. #35
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 941

    Re: Trim firmor

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Är det verifierat att det är program från någon av våra leverantörer eller är det rykten? Hur är det i så fall verifierat? Är checksummorna identiska?
    Det är Manick själv som har sagt detta enligt bland annat mailkonversationen ovan.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    846

    Re: Trim firmor

    Citat Ursprungligen postat av root
    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Är det verifierat att det är program från någon av våra leverantörer eller är det rykten? Hur är det i så fall verifierat? Är checksummorna identiska?
    Det är Manick själv som har sagt detta enligt bland annat mailkonversationen ovan.
    En liten fråga:

    Hur var det nu med den personliga integriteten? man får inte hänga ut folk som bluffar i säljes-forumet och uppenbarligen blåser folk enligt andra forum där det är bevisat, i detta fall där någon hänger ut någon genom att publicera en mail-konversation som troligen inte är offentlig handling verkar däremot vara helt ok? att dessutom som det verkar bara gå på att allt som skrivs i ett mail är sant så känns det som man ät ute på djupt vatten, eller har jag helt fel?
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    846

    Re: Trim firmor

    Citat Ursprungligen postat av root
    Citat Ursprungligen postat av Toneloc
    har jag helt fel?
    Ja, det har du. Det är olika regelverk för företag och privatpersoner, det är därför vi inte agerar mot konsumentupplysning gällande verkstäder eller trimfirmor till exempel.

    Utöver det så är avstängningen baserad på mycket mer än enbart mailet ovan.
    Ok, missade raden där det stod att han drev ett företag, trodde han agerade som en privatperson då annonsen på blocket inte är en företagsannons och han är inte reggad här på forumet som företagsrepresentant så...
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    40

    Re: Trim firmor

    Citat Ursprungligen postat av root
    Citat Ursprungligen postat av Toneloc
    har jag helt fel?
    Ja, det har du. Det är olika regelverk för företag och privatpersoner, det är därför vi inte agerar mot konsumentupplysning gällande verkstäder eller trimfirmor till exempel.

    Utöver det så är avstängningen baserad på mycket mer än enbart mailet ovan.
    Och hur avgör du när man agerar privatperson samt företagare om vi nu ska dra allt till dess yttersta spets?
    Ut desint vires, tamen est laudanda voluntas
    Saab 9-3 Aero 2001

  19. #39
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 950

    Re: Trim firmor

    Citat Ursprungligen postat av root
    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Är det verifierat att det är program från någon av våra leverantörer eller är det rykten? Hur är det i så fall verifierat? Är checksummorna identiska?
    Det är Manick själv som har sagt detta enligt bland annat mailkonversationen ovan.
    Då kan det alltså också egentligen röra sig om falsk marknadsföring - är det också grund till avstängning?
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  20. #40
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857

    Re: Trim firmor

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Vem är klubben till för - sponsorerna eller medlemmarna? Vad skulle en banträff kosta utan sponsorerna och vad kostar ett motorhaveri som jämförelse? Är det inte bättre att skydda våra medlemmar istället för att skydda våra sponsorer som i vissa fall säljer skit för dyra pengar?
    Klubben är naturligtvis till för medlemmarna och det är också de som via sin medlemsavgift gör det möjligt för klubben att arrangera banträffar och annat. Sponsorernas bidrag är nästan uteslutande riktat direkt till medlemmarna i form av rabatter. Det är klubbens sätt att ge mervärde åt ett medlemskap; du behöver inte åka på banträffar för att få valuta för din medlemsavgift, det räcker ofta att du handlar hos eller av någon av våra sponsorer för att "få tillbaka" pengarna för medlemsavgiften.

    Men ett sponsorskap är naturligtvis dubbelriktat. Det innebär inte bara att sponsorn har ett antal skydligheter och rättigheter, klubben har också det. Bl.a. innebär det att klubben ser till att ingen, som inte har sponsoravtal med klubben, får marknadsföra och/eller sälja produkter som konkurrerar med klubbens sponsorer i sammanhang där STCS figurerar. Forumet är ett väldigt tydligt sådant sammanhang.

    Ett exempel: Zlatan Ibrahimovic har sponsoravtal med Nike. De betalar honom (astronomiskt mycket mer pengar än vad vi får av våra sponsorer) för att marknasföra Nikes produkter. I gengäld gör Zlatan vad han kan för att just Nike skall synas när han syns, t.ex. genom att bära Nike-loggan väl synlig i idrottssammanhang. Om Zlatan då plötsligt dyker upp i en t-shirt med Puma-logga på bara för att hans fans borde få veta att det finns andra tillverkare också är jag rätt säker på att Nike skulle ilskna till och förmodligen bryta sponsoravtalet och då står han utan sponsor. Ett tag åtminstone, Puma skulle säkert kontakta honom ögonaböj men det är en annan historia.

    Samma sak gäller för klubben, vi arbetar för att skapa långsiktiga samarbeten med våra sponsorer och försöker utveckla sponsorskapet tillsammans med dem och då funkar det inte att låta andra varumärken "härja fritt" på vår t-shirt(läs: forumet).

    Enkelt sammanfattat: Vill vi ha rabatter hos ett antal leverantörer måste vi också låta dem få synas hos oss och samtidigt arbeta för att andra inte syns. Det är inte konstigare än så.

    Visst skulle kanske klubben klara sig utan sponsorer ur ett ekonomiskt perspektiv men hur roligt är det för medlemmarna? När rabatterna försvinner, försvinner kanske också medlemmarna och när de blir färre får vi göra färre banträffar och då tappar vi kanske fler medlemmar osv., osv... Den onda spiralen vill vi undvika.

Liknande ämnen

  1. avstängning av originalstereo nyare 9-3 och 9-5
    Av Nils_ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-12, 10:57
  2. Smäller i högtalarna vid avstängning.
    Av Henke Nordin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 16:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •