Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Bromsproblem efter byte av belägg OG9-3

  1. #1
    Sugmotor Henris avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    76

    Bromsproblem efter byte av belägg OG9-3

    Hej!

    Har ett jätteproblem med min og9-3 2.0T (185 hk). Den har "fått svamp i bromsarna". Bytte skivor och belägg fram för 2 veckor sedan eftersom det var dags. Innan bytet tog bromsarna kanonbra, och det räckte jag trampade lite lätt på bromspedalen för att bromsa. Nu är pedalen jättesvampig och det går inte få ABS:en att gå in i över 50 km/h. Bromsvätskan är bytt, jag har kört igenom 2 liter och luftat flera gånger. Senast alldeles nyss men det har inte hjälpt.

    Någon som känner igen sig? Någon som har någon teori alternativt tror sig veta vad som är fel? Ett bra tips premieras med en Daimstrut...förutsätter att du bor i Eslöv eller Helsingborg

    Häslningar Henri
    SAAB 9-3 SC 2.0t BioPower Vector -08
    SAAB 9-3 2.0T SE -01 (såld och förmodligen död)
    26" herrcykel från 60-talet

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Bromsproblem - hjälp!

    Låter som att du har luft kvar i systemet, testa lufta igen!
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: Bromsproblem - hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av Henri
    Någon som känner igen sig? Någon som har någon teori alternativt tror sig veta vad som är fel?
    Felmonterade byglar på bromsoken? Ganska vanligt att dessa sätts dit fel. Började problemen direkt efter bromsbeläggsbytet?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  4. #4
    Sugmotor Henris avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    76

    Re: Bromsproblem - hjälp!

    Manick: Jag har mycket svårt att tro att det skulle vara luft i systemet eftersom jag luftat flera gånger. Men visst, svampig pedal är ett klassiskt tecken på just luft i systemet så jag kan ju inte vara säker. Men i så fall måste jag nog lämna in bilen så det blir en kompressorvariant på bytet...

    Garfield: Byglarna sitter rätt. Jag fotade innan jag bytte för att vara säker på att jag monterade dem rätt. Bromsarna har alltid varit superbra, men skivan och beläggen var slitna (slitagevarnaren gick i skivan) så det var dags att byta. Problemen började direkt efter bytet. Systemet var slutet hela tiden under bytet så det kan inte kommit in luft. Alla kompisar som är haj på bilar har kikat på den men står lika rådvilla som jag...
    SAAB 9-3 SC 2.0t BioPower Vector -08
    SAAB 9-3 2.0T SE -01 (såld och förmodligen död)
    26" herrcykel från 60-talet

  5. #5

    Re: Bromsproblem - hjälp!

    låter som att du har luft i bromscylindern eller har felmonterat bromsbeläggen.

    löper bromsbeläggen fritt mot bromsoken? har dom fastnat kan man få otrevliga symptom.
    9-5 aero

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Bromsproblem - hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av Henri
    Manick: Jag har mycket svårt att tro att det skulle vara luft i systemet eftersom jag luftat flera gånger. Men visst, svampig pedal är ett klassiskt tecken på just luft i systemet så jag kan ju inte vara säker. Men i så fall måste jag nog lämna in bilen så det blir en kompressorvariant på bytet...

    Garfield: Byglarna sitter rätt. Jag fotade innan jag bytte för att vara säker på att jag monterade dem rätt. Bromsarna har alltid varit superbra, men skivan och beläggen var slitna (slitagevarnaren gick i skivan) så det var dags att byta. Problemen började direkt efter bytet. Systemet var slutet hela tiden under bytet så det kan inte kommit in luft. Alla kompisar som är haj på bilar har kikat på den men står lika rådvilla som jag...
    Hur f-an har du kunnat byta bromsvätska i ett slutet system??
    Det är klart att det har kommit in luft, så det är bara att få bort det.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  7. #7

    Re: Bromsproblem - hjälp!

    lånar tråden lite, då jag har nästan exakt likadant problem med minog 9-3 aero 01.


    Jag kör på Black Diamond skivor samt Roesch bromsbelägg nu. bytte bromsbelägg för att de andra var slitna och har nu kört med de nya i ca 30-40 mil.
    I början så tog det inte alls bra och jag förmodar att det tar ett par mil innan beläggen slits in så de passar skivornas form, även fast jag vid bytet slipade ner den kant som uppstår för att slippa vibrationer. Men ända från böjan så har jag kännt en enorm svampighet då jag kan trycka pedalen i botten utan det händer något. även jag har luftat flera gånger med både kompressor samt via pedal.

    Så jag är väldigt nyfiken på vad som kan va tok, byglarna sitter rätt så vitt jag kan se, iaf enligt wis.

    /Johan

  8. #8
    Sugmotor Henris avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    76

    Re: Bromsproblem - hjälp!

    frosten: mitt bromsbyte är gjort enligt alla konstens regler och är kollat, dubbelkollat och trippelkollat. Sedan jag upptäckte felet har jag kollat monteringsanvisningar i WIS, kollat sprängskiss i EPC, rivit av och monterat om bromsarna flera gånger, luftat flera gånger, kollat bromsslangarna så inte korden gått i dem så det blir utbuktning när jag bromsar m.m....och det borde inte vara något fel! Även kompisar som är mycket duktiga på bilar (dock ej som är bekanta med SAAB) har kikat på bilen och står rådvilla liksom jag...

    johan123: det fel du beskriver är med största sannolikhet samma fel som jag har! Jag har betydligt billigare skivor och belägg än dig, och till en början misstänkte jag att det kanske var p.g.a. av det. T.ex. att kanske beläggen var för mjuka och sviktade när jag bromsade. Men så är det inte, jag har kollat allt och allting ska vara i sin ordning (läs svar till frosten ovan). Jag har idag lämnat min bil till SAAB som ska kika på den. En felsökning kostar 350:- vilket det definitivt är värt. Så fort jag får veta vad som är fel så meddelar jag dig. Beroende på vad som är fel och vad det kostar att åtgärda det så får jag se om jag fixar det själv eller SAAB får fixa det. I'll keep you posted!
    SAAB 9-3 SC 2.0t BioPower Vector -08
    SAAB 9-3 2.0T SE -01 (såld och förmodligen död)
    26" herrcykel från 60-talet

  9. #9

    Re: Bromsproblem - hjälp!

    Hejsan

    Låter kanonbra, du får mer än gärna höra av dig när du vet vad som är på tok.

    Har även problem med två eller tre inbromsningar på en slingrig väg ex. då man kör max i 80-90 och bromsar ned till 50-60. Det kan välinte vara så jätte påfrestande för bromsarna? då man åker och kyler dem iaf 10-15 sekunder mellan varje kruva samt att skivorna är ventilerade och slitsade. För efter ett tag så känns det lika värt som att ha handbromsen samt motorbromsa

    Jag har även läste någonstans att bromscylindern opch de kan ge sig? hur vet man om felet ligger där nånstans?

    Mvh Johan

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922

    Re: Bromsproblem - hjälp!

    går pedalen djupt så kan det vara smuts mellan nav och skiva, det lilla kastet som blir gör att kolven hela tiden trycks in och samtidigt trycker du ut den och man får då en märklig känsla i pedalen. Samma känsla blir det på riktigt gamla skivor som rostat isär i "ventileringen" då separerar dom och blir tjockare på nåt ställe och pedalen blir svampig.
    Kolla med indikatorklocka.........

  11. #11
    Sugmotor Henris avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    76

    Re: Bromsproblem - hjälp!

    StefanM: tack för tipset. Skivorna är nya så rost är inte problemet, och navet är helt rent.

    Johan123: problemet är troligtvis löst! SAAB hävdar det i alla fall efter sin felsökning idag. De ringde och berättade att bromsbeläggen inte var lika tjocka över hela belägget (det diffade 0,5 mm på varje sida av bilen), vilket gjorde att beläggen inte låg emot skivan som de skulle och hela bromsoket rörde sig snett/sviktade när man bromsade vilket gav upphov till den svampiga bromspedalen. Har inte hämtat bilen än så jag hoppas de är säkra på sin sak. Beläggen som jag satte på var Biltema, icke jämntjocka sådana visade det sig, eftesom jag tänkte snåla lite...kör ju ändå "normalt" med bilen så det behöver inte vara några superbromsar på den. Blir i alla fall inte Biltemabelägg fler gånger. SAAB undrade om de skulle montera dit nya originalbelägg. Kostade 1237:- vilket jag tycker det var värt eftersom jag inte orkar pilla med den längre (kanske hade sparat 400 kr på att själv montera beläggen, men nu får jag ju garanti på både belägg och jobbet) samt 350:- i felsökningsavgift. Biltemabeläggen kostade 470:- med monteringssats, så det blev dyra belägg om man räknar med 1587:- i "efterkostnader" hos SAAB. Ska göra allt för att kräva ersättning av Biltema, i alla fall för Biltemabeläggen och felsökningsavgiften hos SAAB eftersom det var tillverkningsfel på dem. Du kanske ska ta av dina belägg och kolla med skjutmått så de är lika tjocka överallt?! Fel anliggningsyta skiva-belägg borde ju te sig likadant på båda våra bilar...

    När det gäller att dina bromsar mattas av mellan täta inbromsningarna så låter det som det är dags att byta bromsvätska. Att bromsarna i sig blir varma är ingen fara, men bromsvätskan börjar mycket lättare koka om den är gammal och förlorar då sina egenskaper. Bromsvätska drar åt sig vatten och bör bytas minst varannat år. Vilken vätska man ska ha är lite komplicerat. Kör man "normalt" går det bra med Biltema, men vid mer avancerad körning ska man satsa på en riktig. Det finns både våta och torra bromsvätskor med olika kokpunkter. När jag bytte såg min ut som Coca Cola, så det var verkligen dags för mig. Bra länkar kring detta:

    http://www.aftonbladet.se/bil/bossebild ... e181548.ab
    http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=56229 (kolla även de postade länkarna)

    Nu ska jag ut och åka snabb Super Seven med en polare (uppskrämd BMW 325-motor)....nice

    Hälsningar Henri
    SAAB 9-3 SC 2.0t BioPower Vector -08
    SAAB 9-3 2.0T SE -01 (såld och förmodligen död)
    26" herrcykel från 60-talet

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Bromsproblem - hjälp!

    Att en ojämnhet hos beläggen på marginella 0.5mm skulle orsaka svampighet i pedalen låter som ren nys i mina öron.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Sugmotor Henris avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    76

    Re: Bromsproblem - hjälp!

    LM: Jag instämmer, det låter som ren nys i mina öron också! Men 0,5 mm x 2 = 1 mm, och vi kan ju alltid leka med tanken att samtliga belägg diffade 0,5 mm vilket ger totalt 2 mm fel i anliggningsyta. Inte för att det heller skulle spela så stor roll, det borde man bromsa bort på några rejäla inbromsningar tycker jag. Kan ju vara så att beläggen är mjukare än original, och det i samband med skillnaden i tjocklek påverkar hydrauliken på något sätt. Jag jag vet inte faktiskt vad man ska säga, jag kan nog komma på många teorier, men jag får ju lita på SAAB:s bedömning att den är okej nu. Och det ska den bannemig vara för 1587:-. Jag får forska mer imorgon när jag hämtat möget
    SAAB 9-3 SC 2.0t BioPower Vector -08
    SAAB 9-3 2.0T SE -01 (såld och förmodligen död)
    26" herrcykel från 60-talet

  14. #14
    Sugmotor Henris avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    76

    Re: Bromsproblem - hjälp!

    Bilen är hämtad och bromsarna tar jättebra! Biltemabeläggen diffade 0,5 mm/st vilket ger 2 mm totalt. SAAB förklarade att oken sviktade vid bromsning, och att bromsvätskan då pressades tillbaka, vilket gav upphov till otillräcklig bromsverkan och svampig broms. Jag har idag varit hos Biltema och reklamerat beläggen, med ersättningsanspråk på 399:- för beläggen, 64,90:- för monteringssatsen, 350:- för felsökning hos SAAB och 1237:- för "återställande" till fungerande bromsar. Faktum är ju att det borde räckt med belägg+monteringssats för att ge min bil bra bromsar, men har tillkommit efterkostnader i form av felsökning+"återställande". Har dock inte någon större förhoppning om att få någon ersättning förutom för belägg+monteringssats och kanske eventuellt också för felsökningen hos SAAB. Får se vad utredarna på Biltema HK säger.

    I övrigt har jag inget negativt att säga om Biltema om man väljer att spela i budgetligan, finns en hel del prisvärt...
    SAAB 9-3 SC 2.0t BioPower Vector -08
    SAAB 9-3 2.0T SE -01 (såld och förmodligen död)
    26" herrcykel från 60-talet

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Mjuk bromspedal efter byte av skivor & belägg fram OG9-3
    Av Gnomen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-08-12, 17:02

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •