Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: turbo ras eller??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Boxholm
    Inlägg
    20

    turbo ras eller??

    Tja
    låg på motorvägen för några timmar sedan kände plötsligt att det luktade bränt, men tänkte efter ett par sniff att det är nog inte min bil som luktar tänkte köra om en lastbil och då kändes bilen orkes lös laddade 0,5 växlade ner till 4 å då steg trycket till 0,7 men jag la i femman igen och farthållaren på 120. åker en halv mil svänger av till en mindre väg bilen känns liksom inte hundra hackar till någon gång.
    lägger mej i 75-80 och en bil närmar sej snabbt bakom då jag ser i backspeglen en rök redå som inte är av denna värld stannar på närmaste avtagsväg kollar lite ser inget yttre fel och inte tillgång till ficklampa så bara att ringar och bli bogserad hem

    nu till frågan. OM det är turbon, rasar den på en gång??
    och tyckte även att det rök lite i oljepåfyllnings röret, har ni varit för det vid turbo ras eller tror ni att det är topp packningen som har lämnat in.

    hur gör jag för att fortast nå en diagnos och rätt sådan??

    Tack på förhand Mange

  2. #2
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486

    Re: turbo ras eller??

    Nu skrev du inte vad det är för bil det gäller, men enligt vad du kallar dig så får man anta att du rattar en 9-5a . Är det dessutom en lättryckare så har du en turbo av modell garrett gt17 och dessa rasar nästan i parti och minut

    För att undersöka turbons kondition så är det lämpligt att skruva bort röret på dess sugsida och känna om impellern glappar mycket. Då kan man nästan garantera ett turboras.
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Boxholm
    Inlägg
    20

    Re: turbo ras eller??

    bilen är mycket riktigt en 9-5a 2,0. med steg 1. känns som det hela har samband efter som det bara va tre dagar sen chipet kom på plats.

    nu har jag plockat lite och det var helt klart turbon satte fingrarna i turbinhuset och nöp tag i axeln den gick att flytta i alla led och riktningar plus att jag kände att några vingar va ner slipade eller helt enkel gått av.

    är nog en dum fråga kanske men är biltemas turbo något att testa?
    ringde tre olika biltema varuhus turbon va SLUTSÅLD typiskt kanske kommer om en vecka som dom. vet inte om jag vill vänta en vecka men samtidigt har dom ju bra pris.

    ingen som vet något ställe med liknande priser??

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Osby Skåne
    Inlägg
    52

    Re: turbo ras eller??

    Kanske en bättre beg. från någon demontering.

  5. #5
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486

    Re: turbo ras eller??

    Bästa alternativet är nog att hitta en aeroturbo, då dom utklassar garrett gt17 i hållbarhet, ja på alla punkter förmodligen Dock så bör väl programvaran anpassas därefter, samt att man behöver byta ut vattenrören då dom inte är llikadana som till gt17. Satser finns att köpa på speedparts.

    Ang. Biltematurbon så har jag läst att många kört en bra bit med den och den verkar rätt vettig med tanke på vad den kostar. Monterade själv en sådan för bara en månad sen, i en kurspolares 9-5a som fått turboras. Dock så har jag inte läst om någon som stoppat in en biltematurbo i bilar med trimchip, så det är väl på sin plats att höja ett varningens finger.

    Kan kanske vara värt att kolla upp?
    http://www.blocket.se/vi/21557699.htm?ca=20&w=3
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    829

    Re: turbo ras eller??

    Jag har kört min med 15T istället för GT17 i en vecka nu, jag har en vanlig steg 1-mjukvara i min bil som på intet sätt är anpassad för 15T.

    Jag hörde mig lite för och fick höra från trimfirman och även här på forumet att det inte var några som helst problem att köra med orginalmjukvaran och 15T. Ej heller med mitt steg 1.
    Jag har nu haft bilen igång i en vecka och den har gått strax över 100mil sen dess och den går alldeles utmärkt utan anpassad mjukvara.
    Spoolup'en tar väl ett par ögonblink till men det är snarare en vanesak än en nackdel.

    Jag passade även på att montera aerosnorkeln när jag ändå var igång.

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Boxholm
    Inlägg
    20

    Re: turbo ras eller??

    Tack för tipsen.
    Ska kolla runt lite så får jag se hur jag gör om jag byte upp mej när man ändå håller på. kollade runt lite också om biltemas turbo verkar som att det är WA-LINE som till verkar dom å dom gör ju modeller till både Garrett och holset mitsubishi med flera. men sen verkar det ju som ni säger vara modellen gt17 som är skit. någon som har kört med steg 1 med sådan turbo och klarat sej utan att byta turbo en gång i månaden? eller hade jag bara otur? har ju liksom inte ladda fullt (1.2bar) mer en två gånger under någon sekund.

    TACK TACK till alla som svarat och läst har hjälpt mej på traven

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: turbo ras eller??

    Om man ska kolla turbo på biltema så kan man ju snegla lite åt volvoturbosarna som de har : Mitsubishi TD04HL16T det ska väl fungera bra i en saab 9-5?

    Marz

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Boxholm
    Inlägg
    20

    Re: turbo ras eller??

    vet inte. verkar som att den som passar i saab slutar på 15t men jag kan ha fel.

    är det någon som vet vad detta är för turbo står som garrett gt17 men är ju inte jätte likt.

    http://www.tradera.com/Turbo-garrett-gt ... n_91301324


    //Mange

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: turbo ras eller??

    Citat Ursprungligen postat av Mangesaab9-5
    vet inte. verkar som att den som passar i saab slutar på 15t men jag kan ha fel.

    är det någon som vet vad detta är för turbo står som garrett gt17 men är ju inte jätte likt.

    http://www.tradera.com/Turbo-garrett-gt ... n_91301324


    //Mange
    Det agget är inte till Saab. Inte lönt att ens försöka mecka dit det då det endast är oljekylt (=dåligt bruksvärde, då det måste efterkylas noggrannt.).

    Ett 16T från volvo passar inte heller, då de har ett helt annat avgashus, vilket innebär att du antingen måste bygga annat grenrör, svetsa om flänsen på grenröret, eller svetsa ny fläns på turbon. Inte värt det heller i mina ögon.

    De enda vettig alternativen är:

    1. 9-5 Aero-turbo. TD0415T#5
    2. Bättre beg GT17 från nån skrot eller varför inte annonsera här på pryltorget.
    3. Biltemas GT17-variant. Har inte hört något negativt om de hittills, och priset är tilltalande.


    Brainy>> Är väldigt skeptisk till att nån här på forumet rekommenderat dig att köra med en icke anpassad mjukvara.

    Tycker det är anmärkningsvärt att trimfirman du pratat med inte heller reagerat, eller ens försökt sälja på dig ett nytt program. Är det samma firman som levererat ditt Steg1-program? Vågar du säga vilken?

    Men i slutändan är det ju din bil och din riskbedömning.


    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    829

    Re: turbo ras eller??

    Att berätta vilken trimfirma det är känns ju rätt så menlöst iom att det räcker att jag säger att det inte är maptun för att ni ska ha en bestämd åsikt
    Det är inte maptun.
    Största anledningen till att dom inte erbjöd mig en anpassad mjukvara som kan ge mer kräm kanske berodde på att min fråga var om det går att köra med ett 15T med orginalmjukvara utan problem tills jag hittat insug, racekisse, spridare m.m... Jag fick då höra att det inte var någon som helst fara och att bilen i princip skulle bete sig som vanligt. (Spoolup'en är enda skillnaden och det är verkligen marginellt)

    Jag har för mig att jag läst i någon tråd här också att det går bra med orginalmjukvara, dock så skedde min konversation med forumsmedlemmar i denna fråga över pm och telefon. Den ene tror jag t.o.m. ringde och dubbelcheckade med maptun men det törs jag inte lova.

    Du får gärna förklara för mig och övriga här på forumet hur en motor med T7 som endast begär luftmängd från turbon, och inte alls något laddtryck som t.ex. T5 gör, kan ta skada av att få exakt den luftmängd som den vill ha ur en annan turbo än orginalsnurran?
    Hade T7 begärt ett givet ladd så hade det lett till att motorn fått en betydligt större luftmängd än vad den vill ha och då mer än vad som är hälsosamt kontra bensintillförseln. Men nu begär den endast luftmängd och det får den fortfarande densamma som tidigare -> bränslemängden är fortfarande den rätta utifrån laddet -> det spikar inte eller är på annat sätt heller inte skadligt för motorn.
    Så den enda skillnaden mot förut är att turbon som sitter i går på sparlåga för att leverera samma luftmängd som tidigare -> den slits inte lika snabbt. (som om man nu kan jämföra någonting i livslängd mot en gt17 )
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: turbo ras eller??

    Hej, T5 jobbar med luftmängd och T7 med luftmassa, där ligger en stor skillnad.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    9

    Re: turbo ras eller??

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Citat Ursprungligen postat av Mangesaab9-5
    De enda vettig alternativen är:

    1. 9-5 Aero-turbo. TD0415T#5
    2. Bättre beg GT17 från nån skrot eller varför inte annonsera här på pryltorget.
    3. Biltemas GT17-variant. Har inte hört något negativt om de hittills, och priset är tilltalande.
    Mvh
    Jag tog biltema varianten idag, fick det sista exemplaret. de hade sålt de tio de fick på hyllan för en vecka sedan. den ser rätt ut, den känns rätt, nu hoppas jag bara att den är lätt att meka i oxå. Det blev packningssats, oljerör och pinnbultar från speedparts.

    Saab i byn hade ett "kit" för hempulare, en packningssats till gt17, sju pinnbultar och två oljefilter. 1300;- nu fick jag lika grejjor, men tändstift, oljerör och lite emblem utanpå det. för 900:- med frakt, länge leve eftermarkanden!

    - På söndag smäller det, wish me luck.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Boxholm
    Inlägg
    20

    Re: turbo ras eller??

    nu har jag laggt i en biltema turbo. dom hade ju så bra priser så jag testar med vinst eller förlust, än så länge rullar den utan problem men jag håller på att köra in den så jag har inte laddat över 0,1 så vi får väl se om den exploderar när de kommer lite mer tryck om en 50-60 mil

    tack för alla tips iaf // Mange

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: turbo ras eller??

    Citat Ursprungligen postat av Mangesaab9-5
    någon som har kört med steg 1 med sådan turbo och klarat sej utan att byta turbo en gång i månaden? eller hade jag bara otur? har ju liksom inte ladda fullt (1.2bar) mer en två gånger under någon sekund.
    Jag har steg 1 från BSR, med GT17. Flera max ladd varje dag i prinicip, kört bortåt 1500mil. Men den är ju självklart för klen annars skulle den inte gå sönder så ofta som man ser här. Så det är bara en tidsfråga innan min ryker tror jag.

    Hur långt har din bil gått?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Boxholm
    Inlägg
    20

    Re: turbo ras eller??

    Min bil har precis slagit över till 15k nu, de jobbiga är att jag vågar inte gasa något. skulle vilja ställa ner trycket lite typ till 0,9-1,0bar någon stans men det går väl inte utan att mappa bilen??

    nu är man ju lite extra försiktig me efter som att jag inte har en aning om hur kvalitén är på biltemas turbo.

    har förövrigt läst att inkörning inte är någon mening med å så vidare men det lär ju inte skadda heller så jag vill känna att jag är på den säkra sidan, så nu vet ni varför om någon undrar.

    MVH Mange

Liknande ämnen

  1. saab 9000 -96 2.0 turbo eller 2.3 16 v,bra köp eller?
    Av Tappe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-17, 15:32
  2. T8 eller T16 i min OG 900 Turbo -84 ?
    Av Isseh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 18:33
  3. 9000 2,0 Turbo, 2,3 Turbo eller V6??
    Av Chrisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-23, 21:54
  4. 900 eller 9-3 turbo?
    Av diwwe i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-05-22, 02:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •