Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Lackering för nybörjare

Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008

Lackering för nybörjare

Har en Röd ng900 som jag har tänkt rostlaga till sommaren och jag skulle behöva lite tips på hur man ska gå tillväga när man genomför hela processen, har spacklat och lackerat en del småsaker med sprayburk tidigare men aldrig något så seriöst som att lackera en bil. Så jag undrar alltså vad man ska använda för spackel och sedan tips på en bra och billig lacksputa för amatörer, hur bör man gå tillväga? hur många lager lack ska man använda och var får man tag på färg med mera, allt som en komplett nybörjare bör veta :P

Sen undrar jag även vad det är för färgkod som 900 - 94 hade och hur man får tag på den färgen, har för mig att jag hört att färgen kallas för imola röd.

mvh Tommy
    Saab 900 2.0T

Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009

Re: Lackering för nybörjare

Citat Ursprungligen postat av oto
    Har en Röd ng900 som jag har tänkt rostlaga till sommaren och jag skulle behöva lite tips på hur man ska gå tillväga när man genomför hela processen, har spacklat och lackerat en del småsaker med sprayburk tidigare men aldrig något så seriöst som att lackera en bil. Så jag undrar alltså vad man ska använda för spackel och sedan tips på en bra och billig lacksputa för amatörer, hur bör man gå tillväga? hur många lager lack ska man använda och var får man tag på färg med mera, allt som en komplett nybörjare bör veta :P

Sen undrar jag även vad det är för färgkod som 900 - 94 hade och hur man får tag på den färgen, har för mig att jag hört att färgen kallas för imola röd.

mvh Tommy
    Vill också gärna veta första delen av jobbet, lackeringsdelen kommer jag nämligen överlåta till någon annan med det yrket

Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Medlem#
    7567

Imolaröd = färgkod 240
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Helt original
    Reg.datum
    maj 2007

Finns massa trådar om detta. se ex. min projekttråd där jag har lagat min bagagelucka, det är nästan ett år sen och rosten har inte kommit tillbaka.

viewtopic.php?f=31&t=233502&hilit=+projekt&start=0
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008

Citat Ursprungligen postat av Caylon
    Vill också gärna veta första delen av jobbet, lackeringsdelen kommer jag nämligen överlåta till någon annan med det yrket
    Jag däremot vill lära mig nya saker och tycker det är för dyrt att skicka in en gammal 900 på lackering. Jag har en kompressor som jag kan låna men ja undrar vad man ska köpa för lackspruta till en sån och sedan var man får tag på färg, kan man hitta billack till en saab i vilken färgaffär som helst eller hur äre?

rob_saab900: Det där mercasol som du använde verkade ju fungera bra, hur får en vanlig människa tag på det där och hur mycket kostar det i butik? :P

Mvh Tommy
    Saab 900 2.0T

Helt original
    Reg.datum
    maj 2007

Mercasol är underredsmassa och inte färg, det går att köpa hos bla. Mekonomen har jag för mig.

Färgen jag använde i tråden var vanlig biltema 1 komponentsfärg på sprayburk enligt bilens färgkod.

2 komponentsfärg går att köpa bla .här: http://www.umeabilfarg.se/show_cat.asp? ... head_id=22

Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009

Körde du vanlig sprayfärg på på dörrlisterna?
    Saab 9-3 2.0T

Helt original
    Reg.datum
    maj 2007

Svar Ja

Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009

Blev riktigt bra, ska själv fixa ett par små, små rost fläckar om ett tag, hoppas det blir bra!
    Saab 9-3 2.0T

Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008

Jag har bättrat på mina bilar med riktig 2 komponents bilfärg i garaget med riktigt bra resultat. Jag har inga värsting prylar men det går bra endå. Får till bättre lacker än många små skuttlackerare. Visst blir det damm osv i lacken men med 3 lager klarlack så går det alltid att våtslipa och polera bort.

Jag köper mitt spackel på biltema och det fungerar mycket bra.
    Rostskyddsgrund köper jag på sprayburk och det finns tex på Mekonomen.
    Slipgrund köper jag lite bättre, tex U-pol som finns på Uppsala Bilfärg.
    Även färgen köper jag på Uppsala Bilfärg.

Jag använder en Biltema färgspruta modell "Proffs" för 229kr? Den blå eloxerade varianten. 1.2mm munstycke när jag sprutar färgen och 1.7mm när jag lägger slipgrund. Den fungerar mycket bra! Nu är jag ingen billackerare så jag har inte så mycket att jämföra med men jag har en kompis som är billackerare och han tycker att biltemas spruta är riktigt bra.

Har länge gått och dragit mig inför att lacka själv. Alltid trott att det var grymt svårt. Finns dåligt med guider och information om det hela på internet och dom som finns säger olika..

Skulle kunna göra en guide nu när jag ska lacka min coupe. Ska börja att fixa rosten i imorgon och på söndag ska jag lägga slipgrund är det planerat. Den ska föresten bli Imolaröd 240

Kan även göra en guide på hur man lagar viggen/aero fångare på rätt sätt! Inget lim och ingen plastsvetsning.

/Eric.

Steg 6
    Reg.datum
    okt 2004
    Medlem#
    9481

jag kör också med biltemas dito, man får ju ställa det till vad det är man lackar för något.
    Bil för 200K eller bil för 20K.

Det absolut viktigaste för ett bra resultat är grunden, ALLT som man fuskat KOMMER att synas.

jag brukar köra allt utom grund och färg från sprayburk.
    Jag brukar använda mig av en del små knep som jag tycker funkar bra.
    Först och främst så spruta inte med fullt tryck, jag brukar köra någonstans 4-5bar.
    Se till att färgen har en hyfsad temperatur, ta alltså inte en iskall färgburk och kör igång, jag försöker få upp min till kanske 30-35grader då det är lättare att undvika rinningar.
    När jag börjar så lägger jag först ett väldigt tunt lager som jag låter torka ca 5-10 minuter beroende på temperatur i lokalen, sen efter det går jag på och lägger på mer färg, då har den första färgen börjat bli lite klibbig och det blir inte lika lätt rinningar.
    metalic lack har jag lite svårare för då jag inte är helt bra på klarlacken som jag tycker blir väldigt blaskig?
    och därmed även rinner enklare än vad vanlig 2-k färg gör.

Sen nu med så ska man ju tänka att det finns flera olika "system", dels vattenbaserade, som de flesta verkar använda nu men som iaf jag inte hört något posetivt om än, jävla skit har de kommentarer jag hört varit.
    Alltså en vattenbaserad bafärg som lackas över med 2k klarlack, har själv testat detta och när man väl får till ett "bra" resultat så är det förbannat bra, men tycker det är svårt att lyckas.

Sen finns ju den traditionellan 2k färgen, där man blandar härdare och färg och blåser på, klart enklare att få ett hyfsat resultat med, dock så har iaf jag haft problem att få ett riktigt bra resultat jämfört med ett lyckat lackjobb med vattenbaserat dito.

jag ska själv lacka om halva min ng900 pga dörruppslag till sommaren och står än och tvekar om jag ska välja traditionell 2k färg eller vattenbaserat system.
    Det vattenbaserade kändes klart trevligare när man väl kommit på hur man skulle göra.

Guider är jäkla svårt, proffsen vill ju så klart inte avslöja sina hemligheter, lika så tror jag att saker som funkar under optimala förhållande (lackbox, temeratur, belysning osv) kanske funkar mindre bra hemma i garaget eller var man befinner sig.
    Sen är det ju även så att vad jag TYCKER funkar bra för just mig kanske någon annan tycker inte funkar alls utan för den personen tycker si och så fungerar bäst.
    Därav att jag tycker lackering är nått man får prova sig fram en hel del för att bli bra, sen gäller det ju även att ha känsla för det man gör, men det gäller ju det mesta.

tipset kan ju egnetligen vara att gå och köpa sig en burk med bara en enkel basfärg och en burk härdare, sen leta rätt på lite gamla prylar hemma, jag har tex övat på en hög med ng900 spoilers, det kan vara väldigt lärorikt.

En sak med, köp en stor flaska thinner, för det är noga med rengöring av utrustningen, gör man inte det så blir det inte bra nästa gång man ska lacka.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

1. Lackering för nybörjare, tips eftersökes.
    Av NP i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-06-26, 11:02
  2. Uppdatera stereo OG9-3
    Av diqq i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-07-10, 10:49
  3. nybörjare
    Av Fp730a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-02, 14:58
  4. Bra guider för nybörjare?