Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Besviken på verkstad efter bromsbyte

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Besviken på verkstad efter bromsbyte

    Hej

    Jag lämnade in min 9000 -98 på verkstad idag för byte av bakre stötdämpare samt bakre bromsbelägg och skivor.

    Jag hämtade ut den på eftermiddagen men kollade inte närmare på den då eftersom det spöregnade ute. När jag sen kom hem så upptackte jag att dom glömt att avfetta den ena skivan och att den andra skivan var blåanlöpt...

    Dom påpekade att handbromswiren kärvade en aning till den skivan som var blåanlöpt men jag hade inga problem med blåanlöpning av den gamla skivan utan det enda jag märkt av gällande wiren är att den fryst fast på vintern, inga problem på sommaren.

    Kan det vara så att dom klantat sig när dom skulle justera handbromsen eller tror ni att blåanlöpningen beror på wiren?

    Är skivan förstörd när den blivit blåanlöpt?

    Är beläggen förstörda på den skivan som dom glömt avfetta eller räcker det med att dom får avfetta skivan?

    Jag kommer ringa dit så fort dom öppnar imorn och kräva att dom åtgärdar detta och står för all kostnad.

    Detta var första gången nånsin som jag lämnat in en bil på verkstad och anledningen var att bulten till stötdämparen satt som berg och jag hade inte tillgång till lyft och tigersåg för att kapa den. Då tänkte jag att det var lika bra att dom bytte bromsgrejerna när jag ändå hade den inne så jag slapp jävlas med det men tji fick man...

    Det är annars en välrenommerad auktoriserad saabverkstad som har gott rykte så jag hoppas att de tar sitt ansvar.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Besviken på verkstad efter bromsbyte

    Citat Ursprungligen postat av og900i
    Det är annars en välrenommerad auktoriserad saabverkstad som har gott rykte så jag hoppas att de tar sitt ansvar.
    Tycker du skall ta kontakt med verkstaden direkt i morgon för att få höra deras syn på detta.

    Sedan vore det intressant för oss andra att veta vilken verkstad det gäller men det kan vänta till du fått någon respons från dem.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Re: Besviken på verkstad efter bromsbyte

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av og900i
    Det är annars en välrenommerad auktoriserad saabverkstad som har gott rykte så jag hoppas att de tar sitt ansvar.
    Tycker du skall ta kontakt med verkstaden direkt i morgon för att få höra deras syn på detta.

    Sedan vore det intressant för oss andra att veta vilken verkstad det gäller men det kan vänta till du fått någon respons från dem.
    Ja jag tänkte vänta med att hänga ut dem tills jag har fått diskutera det hela med dem. Men du kanske kan gissa vilka jag menar för du bor väl i samma trakt som mig.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Besviken på verkstad efter bromsbyte

    Jag gissar vilka de är men som sagt kan alla göra misstag och det är förmågan och vilkan att rätta till dessa som avgör om den aktuella verkstaden fortsatt skall ha ett gott rykte i mina ögon.
    Någon egen erfarenhet av dem har jag inte om jag gissar rätt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Re: Besviken på verkstad efter bromsbyte

    Åter till frågan:

    Är beläggen till den icke avfettade skivan samt den blåanlöpta skivan att anse som förstörda?
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  6. #6

    Re: Besviken på verkstad efter bromsbyte

    Verkstan har gjort fel då de inte upptäckte att du har anliggande broms, som i sin tur gör skivan blåanlöpt. Personligen skulle jag inte acceptera detta. Om den blåanlöpta skivan inte redan är krokig så kommer den snart att bli det.

    Om detta beror på en kärvande handbromsvajer så borde de ha påpekat detta och även erbjudit sig att fixa vajern. Man monterar ju inte nya skivor som man vet kommer att förstöras direkt.

    Bromsklossarna som har fått fett på sig går nog att rädda med bromstvätt och en fil. Vilket är den metod jag tror verkstaden kommer att använda.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Re: Besviken på verkstad efter bromsbyte

    Anledningen till att jag misstänker att blåanlöpningen har med handbromsjusteringen att göra är att skivan inte blev varmare än den andra när jag körde hem bilen utan blåanlöpningen måste ha skett när dom provkörde bilen efter bytet.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Besviken på verkstad efter bromsbyte

    Citat Ursprungligen postat av og900i
    Anledningen till att jag misstänker att blåanlöpningen har med handbromsjusteringen att göra är att skivan inte blev varmare än den andra när jag körde hem bilen utan blåanlöpningen måste ha skett när dom provkörde bilen efter bytet.
    Vet du om de ens provkört då?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Re: Besviken på verkstad efter bromsbyte

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av og900i
    Anledningen till att jag misstänker att blåanlöpningen har med handbromsjusteringen att göra är att skivan inte blev varmare än den andra när jag körde hem bilen utan blåanlöpningen måste ha skett när dom provkörde bilen efter bytet.
    Vet du om de ens provkört då?
    Ja jag nollade tripmätaren innan jag for till verkstaden och det såg ut som dom kört ca 5km.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  10. #10

    Re: Besviken på verkstad efter bromsbyte

    om dom nu inte har fettat av skivan så har det ju försvunnit när du kört en bit, de enda är ju att bromsen tar dåligt först, sen bränns det ju bort. om de nu är wiren som är boven till anliggande broms så har dom ju inte gjort nått fel för dom har ju anmärkt på det. du kunde ju lämnat kvar bilen och bett dom byta wiren också!
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Re: Besviken på verkstad efter bromsbyte

    Citat Ursprungligen postat av Tim900turbo
    om dom nu inte har fettat av skivan så har det ju försvunnit när du kört en bit, de enda är ju att bromsen tar dåligt först, sen bränns det ju bort. om de nu är wiren som är boven till anliggande broms så har dom ju inte gjort nått fel för dom har ju anmärkt på det. du kunde ju lämnat kvar bilen och bett dom byta wiren också!
    Vad jag har förstått så bränns det inte alls bort utan absorberas av beläggen så att det påverkar bromsverkan under lång tid men jag är ingen expert på området.

    Angående den anliggande bromsen så har jag aldrig haft problem med det varken förr eller senare utan det hela måste ha skett under deras provkörning.

    Jag har dock pratat med dem idag och informerat dem om läget och jag tycker att de verkar ta det bra och de skulle prata med killen som utfört arbetet.

    Jag ska höra av mig till dem igen efter besiktningen som jag har på tisdag vilken jag förmodligen kommer bli underkänd på pga bromsverkan på den feta skivan så får vi se hur hela historien slutar.

    Tyvärr har jag ingen möjlighet att lämna in den till dem innan besiktningen då jag är bortrest fredag-måndag.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  12. #12

    Re: Besviken på verkstad efter bromsbyte

    det kan ju vara så att din handbroms har varit mindre spännd tidigare så du inte märkt att handbromsen kärvar och nu när den blir justerad på nytt så ligger den på!?
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    889

    Re: Besviken på verkstad efter bromsbyte

    Absolut ingen fara om de glömt att fetta av skivan, precis som Tim skrev så försvinner det direkt. Påverkar inte bormsvärdena sen.

    Anledningen till att bromsskivan blev blå tror jag är att när de bytte skivorna så justerade de ju (antagligen) även ut kolven, när de sedan testade handbromsen så går då inte hävarmen tillbaka riktigt och du får då en anliggande broms vilket gör att skivan går varm. Troligtvis så har inte autojusteringen fungerat korrekt innan heller pga hävarmens läge vilket då gjorde att inte bromsen låg på med de gamla skivorna.

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Re: Besviken på verkstad efter bromsbyte

    Citat Ursprungligen postat av T-PWR
    Absolut ingen fara om de glömt att fetta av skivan, precis som Tim skrev så försvinner det direkt. Påverkar inte bormsvärdena sen.

    Anledningen till att bromsskivan blev blå tror jag är att när de bytte skivorna så justerade de ju (antagligen) även ut kolven, när de sedan testade handbromsen så går då inte hävarmen tillbaka riktigt och du får då en anliggande broms vilket gör att skivan går varm. Troligtvis så har inte autojusteringen fungerat korrekt innan heller pga hävarmens läge vilket då gjorde att inte bromsen låg på med de gamla skivorna.

    Mvh. Mathias
    Jag har kört ca 20 mil nu och skivan är fortfarande väldigt fet så att det skulle försvinna direkt verkar inte stämma.

    Angående handbromsen så tycker jag att det är en smula konstigt att det bara hände under deras provkörning för den har aldrig legat an sen jag hämtade ut bilen, inte ens när jag kom hem från verkstan var den varmare än de andra skivorna.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Besviken på verkstad efter bromsbyte

    trodde det var standard att man fixade handbromsen rätt när man hade nere skiva osv...

    Rent spontant så tycker jag ju dina chanser för att de ska göra nått blir sämre när du kör så mycket med bilen...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16

    Re: Besviken på verkstad efter bromsbyte

    men herregud. fett som sitter på skivan när den kommer från fabriken försvinner efter ett par inbromsningar!!! däremot kan de ju va annat fett på skivan som gör den fettig, tex alu pasta från när dom smörjde klotsarna? eller kanske ett lcäkande OK så det är bromsvätska som gör det, ang de där med handbromsen så kan dom ju inte ställa sig o byta handbromswirar när dom inte kommit överens med kunden om det!? då får ju kunden lämna kvar/lämna in igen för att fixa det!

    är verkligen skivan jätte blå? det kan ju komma från tillverkningen av skivan
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Re: Besviken på verkstad efter bromsbyte

    Citat Ursprungligen postat av Tim900turbo
    men herregud. fett som sitter på skivan när den kommer från fabriken försvinner efter ett par inbromsningar!!! däremot kan de ju va annat fett på skivan som gör den fettig, tex alu pasta från när dom smörjde klotsarna? eller kanske ett lcäkande OK så det är bromsvätska som gör det, ang de där med handbromsen så kan dom ju inte ställa sig o byta handbromswirar när dom inte kommit överens med kunden om det!? då får ju kunden lämna kvar/lämna in igen för att fixa det!

    är verkligen skivan jätte blå? det kan ju komma från tillverkningen av skivan
    Först idag efter att jag kört ca 80 mil har fettet försvunnit från skivan men så fort det försvann så började bromsen ligga åt så att även denna skiva blev aningen blå i tonen. Det verkar inte behövas särskilt mycket värme för att den ska bli lite blåaktig för jag stannade och kände på skivan då och då och visst var den varm men inte jättevarm.

    Medan bromsen låg an så kom det ett sjungande (ej gnisslande) ljud från skivan som blev kraftigare om jag bromsade lätt och tystnade om jag bromsade hårt.

    Naturligtvis ska man inte köra med anliggande broms men jag var tvungen för att ta mig hem från skogen. Hursomhelst så har den slutat att ligga an nu så det kanske har gett med sig.

    Eftersom det inte behövdes så mycket värme för att denna skivan skulle bli blåaktig (inte jätteblå utan lite blåaktig ton utåt kanten och lite mer brunaktig in mot centrum) så kanske det inte är något fel att dom blir det? Det är originalskivor det handlar om och jag blev iallafall godkänd på besiktningen idag med 2,2 på framhjulen och 1,1 på bakhjulen så det är kanske onödigt att bråka med verkstan om det hela?

    Handbromsen tar dock helt värdelöst trots att jag blev godkänd på besiktningen. Den klarar inte att hålla bilen ens i en lätt backe och tar allra längst upp vilket kanske också är ett tecken på att verkstan inte drog åt justeringen för hårt utan att anliggningen berodde på att oken kärvade en aning i sitt nya läge?
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  18. #18

    Re: Besviken på verkstad efter bromsbyte

    Själva wiren i handbromswiren är plastbekädd, efter en tid så kryper fukt
    in emellan metallen och plasten och det börjar rosta med påföljden att
    wiren växer och kärvar mot höljet.
    På min 9000 satt den närmaste fast på vänster sida, kraften från spaken
    gick då åt till att böja hela handbromswiren, inte flytta armen på bromsoket.
    Man känner inget direkt läge där handbromsen börjar ta utan man kan dra och dra
    och allt känns segt.

    Hissa upp bilen, ta loss wirearna från oket och inspektera.

    http://web.telia.com/~u33227289/handbromswire.html


    Kjelle

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Re: Besviken på verkstad efter bromsbyte

    Problemen fortsätter...

    Bromsen på det hjul där skivan ej var avfettad började tyvärr ligga an igen och släppte aldrig så jag var tvungen att fara in på en gör det själv hall och kolla vad problemet var.

    Jag trodde naturligtvis att verkstan hade gjort ett fullgott jobb vad gäller bytet av klossarna och att anliggningen berodde på att kolven kärvade i sitt nya läge men inte då.

    Det jag möts av är ett i mina ögon totalt fuskjobb. Oken är rejält rostiga och dom har överhuvudtaget inte putsat/filat bort någon rost, inte ens vid klossarnas anläggningsytor. Det är inte smort någonstans och glidpinnarna är varken rengjorda eller smorda så vem som helst borde ju förstå att det hela inte kan göra annat än att kärva.

    Jag åtgärdade allt detta på den sidan men på andra sidan är det ju lika illa så det är väl bara en tidsfråga tills även den börjar ligga an.

    Jag har som sagt aldrig lämnat in en bil på verkstad tidigare men undrar vad man kan kräva av dom? Jag såg det som självklart att rengöring och smorning skulle ingå vid ett bromsklossbyte men är det inte så? Det känns ju isåfall konstigt om man lämnar in något för att få det professionellt gjort och det slutar med att man tvingas göra om jobbet själv när man kommer hem.

    Jag tycker att det är rimligt att kräva att dom "gör om gör rätt" på den andra sidan som jag inte rört, vad tycker ni?

    Är det förresten nån som vet vilken storlek det är på justerskruven till bakre oken? Jag fick inte dit 5mm insex och tyckte att 4mm glappade en hel del.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Besviken på verkstad efter bromsbyte

    Citat Ursprungligen postat av og900i
    Jag tycker att det är rimligt att kräva att dom "gör om gör rätt" på den andra sidan som jag inte rört, vad tycker ni?
    Självklart skall du tala om att du inte är nöjd och då samtidigt ge dem chansen att åtgärda detta så du blir nöjd.

    Citat Ursprungligen postat av og900i
    Är det förresten nån som vet vilken storlek det är på justerskruven till bakre oken? Jag fick inte dit 5mm insex och tyckte att 4mm glappade en hel del.
    Det är 4mm insex.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Broms & varningslampa lyser efter bromsbyte
    Av Paudius i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-01, 03:44
  2. Saab 9-3 2.0T aero -01 - blivit sämre EFTER verkstad
    Av cobben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-07, 13:58
  3. Gnissel efter bromsbyte..
    Av mikael holmberg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-26, 14:49
  4. Svampig pedal efter bromsbyte bak.
    Av JeppeK i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-06-17, 22:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •