Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Kylarfläkt beter sig underligt 9000

  1. #1

    Kylarfläkt beter sig underligt 9000

    Hej,

    Min saab 9000- 94 betersig lite underligt. Det är något som är knas med motorkylningen, för den blir lite väl varm och idag så kokade den till och med.

    Problemet är att jag tror att kylarfläkten inte går på dom den skall. När den väl startar så går den på i 2 sekunder sedan så stannar den i 2 sekunder och så startar den igen och håller på sådär ett tag. Dock så ibland fungerar fläkten som den skall och kyler vattnet till normal tempratur, men inte alltid.

    När jag lyfte på säkrings/reläboxen i motorrumet så ser jag att det finns reläer där som skall styra fläkten men det fattades ett relä för "high speed" (det relä som sitter till längst till vänster om man står framför bilen). Borde det inte sitta ett relä där??.

    Är det någon annan som har en ide vart jag skall börja att felsöka, för det känns som om det är flera saker som är trasiga.

    mvh Pierre

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    87
    prova bygla dom 2 st kablarna som sitter på givaren på kylaren, går fläkten då kan du ju utesluta fläkten men mest troligt är det givaren som är trasig, eller ett annat vanligt fel är att kontakterna som går upp till givaren har gått av under kylaren det är vanligt att det blir korrosion där.
    Vad gäller reläet så tror jag inte att det ska sitta något på high speed. det du kan göra är att prova skifta relä och ta det som går till heljuset? tror det är likadant.

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Det är inte alla som har tvåstegs kylfläkt.
    VANLIGTVIS har svenska 9k enstegs.
    Det skall således INTE finnas nå't hi-speed relä.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Tack skall testa detta direkt när jag kommer till bilen.

    Pierre

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    65
    var sitter säkrings/reläboxen någonstans i motorrummet? :S kanske jag som är blind..

  6. #6
    ett annat vanligt fel är att kontakterna som går upp till givaren har gått av under kylaren det är vanligt att det blir korrosion där.

    Mitt kontaktsycke hade rostat ihop. Jag bytte det samt drog om kablaget så att kontakten hamnade mer skyddat bakom kylaren.

    Mvh

  7. #7
    Japp hittade felet och det var det fel som du hade, en tidigare lagning av kabeln hade gått av så jag satte ihop dessa igen och då fungerade det som det skulle, men det var riktigt pyssligt att få ihop kablarna, det var inte en millilmeter kabel för mycket

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 650
    Citat Ursprungligen postat av pierreb
    Japp hittade felet och det var det fel som du hade, en tidigare lagning av kabeln hade gått av så jag satte ihop dessa igen och då fungerade det som det skulle, men det var riktigt pyssligt att få ihop kablarna, det var inte en millilmeter kabel för mycket
    Det brukar ju tyvärr inte vara för långa kablar, vilket kan ställa till med stora problem för mig i alla fall som har fingrar som stekkorvar och händer som dasslock (nästan i alla fall... )
    Byt termostaten också eftersom bilen hade kokat för dig så är du på den säkraste sidan...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Citat Ursprungligen postat av pierreb
    Japp hittade felet och det var det fel som du hade, en tidigare lagning av kabeln hade gått av så jag satte ihop dessa igen och då fungerade det som det skulle, men det var riktigt pyssligt att få ihop kablarna, det var inte en millilmeter kabel för mycket
    Det brukar ju tyvärr inte vara för långa kablar, vilket kan ställa till med stora problem för mig i alla fall som har fingrar som stekkorvar och händer som dasslock (nästan i alla fall... )
    Byt termostaten också eftersom bilen hade kokat för dig så är du på den säkraste sidan...
    Ungefär som Alfa Romeo, de kom på i slutet på 80-talet att de kunde spara stora pengar om de kortade kablarna en massa, men det försvårade för montörerna på fabriken och för mekanikerna i efterhand, speciellt då det var ganska vanligt med elfel på Alforna. Och ett standardfel på alla Alfor var att drog man stolen i ändläge ett par gånger så fungerade inte stolsvärmen längre. Det var på bekostnad av att kablarna upp i stolen var för korta och det blev glapp där.
    Gissa vad som hände mig när jag körde Alfa.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Under Bilen
    Inlägg
    46
    Liten förvirrning bara, mig veterligen går väl kylfläkten också pga AC kondensorn ska kylas... Kan ju vara den givaren som är skyldig..
    Heter även Airflow här, men det har hänt he... med det kontot..

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 922
    Citat Ursprungligen postat av Luftflöde
    Liten förvirrning bara, mig veterligen går väl kylfläkten också pga AC kondensorn ska kylas... Kan ju vara den givaren som är skyldig..
    Vart sitter den givaren på en 9000 -94'a?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Torkarmekanism beter sig underligt NG9-3
    Av Turbohelavägen i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2024-02-14, 21:05
  2. [LÖST] Motorn beter sig underligt OG9-3 Aero med öppet filter
    Av Filip_H i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 17:44
  3. Laddtrycket beter sig lite underligt OG9-5 Aero E85 Nordic
    Av Manick i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-09-21, 18:36
  4. kylarfläkt 9000 går ej!
    Av wolfpack i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-03, 16:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •