Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Subbas i reservhjulsbaljan??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    63

    Subbas i reservhjulsbaljan??

    Behöver lite mer bas i min 9-3a SportCombi.

    Jag har två alternativ som jag funderar på. Det ska inte vara tävlingsbasljud utan jag vill bara ha lite bättre basljud.

    1) Focals BUS25 under 1 eller två framstolar
    2) Plastad låda i reservhjulsbaljan med en 12" eller 2 st 10or.

    Jag behöver utrymmet bak så att sätta dit en låda i skuffen är ej ett alternativ tyvärr. I förra SAABen jag hade så hade jag SAABs egen subbas vid däcket men det lät inge bra. Den var så enormt dämpad så det hördes knappt tyckte jag.

    Eftersom jag har två stycken hundar måste jag ha en gummimatta därbak. Tror ni det blir för mycket dämpat om jag kör med gummimattan och själva orginalgolvet? Locket under golvet hade jag tänkt ta bort. Jag vill inte plasta och grejja och att det sen låter dämpat och så igen.

    De flesta platta subbasar som man sätter under stolarna låter piss men jag har läst mycket om Focals grejjer och BUS20/25 är folk skitnöjda med.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    63

    Re: Subbas i reservhjulsbaljan??

    Vad tror ni "kommer igenom" gummimattan och golvet bäst? 1 st 12" eller 2x10" eller kanske 8or? Om jag ska plasta en låda blir det ganska stor volym då reservhjulsbaljan är skitstor på SAABarna.

  3. #3
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706

    Re: Subbas i reservhjulsbaljan??

    Har själv funderat på nått i stil med nr1 på sikt, frågan är hur bra de låter?

  4. #4

    Re: Subbas i reservhjulsbaljan??

    Att placera baslåda under lastgolv funkar ganska så ok. Men, jag skulle rekomendera att göra hål i golvet ovanför basen. Över hålet placerar man sedan ett galler så man kan lasta in saker ändå.
    Bassljudet kommer bli mera dämpat självklart.
    Värt att tänka på om man inte gör hål i golvet är att man skaffar sig ett lite kraftigare steg.

    Generellt kan man säga som så, två basar flyttar i regel mera luft och skapar mer tryck än vad en bas gör. MEN, detta gäller enbart om man väljer två basar ur samma serie som om man skulle valt en bas.
    Det är ofta bättre att välja en bättre bas/steg än två billigare, om man är ute efter att det skall låta bra.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    63

    Re: Subbas i reservhjulsbaljan??

    Tack för svaren. Tyvärr föll alternativ 1 bort eftersom jag inte får in nån platt subbas under stolarna. Passagerarstolen har nåt stag som går tvär över och gör att man inte får in den. Förarstolen skulle gå men då sticker den ut bakåt så att den som sitter i baksätet inte kan ha fötterna under sätet.

    Så jag ska plasta en låda i reservhjulsbaljan. Jag har varit på Biltema och köpt lite prylar...Tar jag bort reservhjulet och plastar hela så blir det cirkus 80-90 liter vilket blir i mesta laget. Låter jag det vara kvar och plastar en låda runt den så blir det cirkus 60 liter (12 liter i själva reservhjulet + 48 liter i "lådan" ovanpå).

    Diametern på "hålet" i reservhjulet är 37 cm och djupet som jag kan ha är 20 cm så en 12a eller 10a skulle passa. 12orna har djup 15-16 cm och 10 orna 13-14 cm

    Vad tror ni "går igenom bäst? En 10a eller 12a?

  6. #6

    Re: Subbas i reservhjulsbaljan??

    Jag har en plastad subbas i reservhjulsbaljan, dock i en og9-3 coupé. Min subjektiva åsikt är att satsa på en 12" då ljudet ändå känns lite dämpat i baljan mot en vanlig låda .

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    63

    Re: Subbas i reservhjulsbaljan??

    oki killen på BRL tyckte en 10a eftersom en 12a "bara" flyttar en massa luft sa han och eftersom jag har skivan + en gummimatta över som dämpar så kan inte luften ta sig någonstans.

    Med en 12a så blir det 4 cm bakom till själva "golvet". För lite? Är det bättre att ha luft bakom basen eller framför med tanke på golvet jag har där???

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    63

    Re: Subbas i reservhjulsbaljan??

    Fler synpunkter??

  9. #9

    Re: Subbas i reservhjulsbaljan??

    Citat Ursprungligen postat av nima01
    oki killen på BRL tyckte en 10a eftersom en 12a "bara" flyttar en massa luft sa han och eftersom jag har skivan + en gummimatta över som dämpar så kan inte luften ta sig någonstans.

    Med en 12a så blir det 4 cm bakom till själva "golvet". För lite? Är det bättre att ha luft bakom basen eller framför med tanke på golvet jag har där???
    Hehe, vem va detta på BRL som sade detta?
    Tar man 10" och 12" ur samma serie så skiljer det lite på ljudet. En 12" går generellt fjupare i frekvens än vad en 10" gör bl. Spelar ofta lite högre oxå då den, som han sa, flyttar mera luft.
    Men, en billig 12" och en dyrare 10"...då faller valet på den dyrare 10".

    Sedan fattar jag inte hans resonemang heller, om du nu har en skiva + en gummimatta över, varför skall du då välja en bas som är fysiskt svagare? Då du har en massa saker ivägen för ljudet så vill man ju isf. ha nått som är lite större.
    Dock så går det ju bygga så ljudet ändå kommer igenom denna skivan bak, utan att förlora lastförmåga.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    63

    Re: Subbas i reservhjulsbaljan??

    ahh Tack för ditt svar!

    Du skriver "Dock så går det ju bygga så ljudet ändå kommer igenom denna skivan bak, utan att förlora lastförmåga."

    Nåt tips på bas + slutsteg som skulle kunna göra det? Ska nog köra på en 12a iallafall...

  11. #11

    Re: Subbas i reservhjulsbaljan??

    Citat Ursprungligen postat av nima01
    ahh Tack för ditt svar!

    Du skriver "Dock så går det ju bygga så ljudet ändå kommer igenom denna skivan bak, utan att förlora lastförmåga."

    Nåt tips på bas + slutsteg som skulle kunna göra det? Ska nog köra på en 12a iallafall...
    Jag byggde dock ett nytt golv i min förra bil, men jag gjorde ett hål över basen (lika stort som basen då förståss) sedan satte jag ett 3mm tjock rostfritt galler över hålet. På detta sätt kommer enbart en lastmatta över som hindrar ljudet, vilket inte är så farligt

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Nykvarn / Sthlm län
    Inlägg
    239

    Re: Subbas i reservhjulsbaljan??

    Funderar på detta projekt i min og9-3 och skulle önska att ni slängde upp lite bilder på hur det blir och hur ni gjort...
    Saab 9-3 2,0t -07

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    63

    Re: Subbas i reservhjulsbaljan??

    Bilder kommer...

    * Den plastade lådan blev jättebra. 45 liter och 7 lager glasfiber och epoxy.
    * Locket består av en MDF-skiva.
    * Subbasen blev en Mutant 1207X (12-tummare som trivs bra i en låda av den storleken)
    * Monoblock Kicker 300.1
    * Ersätter det befintliga golvet med ett nytt golv som jag gör ett hål i och ett galler på. Då blir det bara lastmattan ivägen för basen.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    937

    Re: Subbas i reservhjulsbaljan??

    Citat Ursprungligen postat av Bergstrom
    Jag har en plastad subbas i reservhjulsbaljan, dock i en og9-3 coupé. Min subjektiva åsikt är att satsa på en 12" då ljudet ändå känns lite dämpat i baljan mot en vanlig låda .
    Du får gärna lägga upp bilder här då jag har funderingar på att göra det oxå.
    Kan man få ner slutsteg oxå så varken basen eller steget syns?
    Skulle helst vilja ha 2x10 tum, men får ta 1x12 tum om inte steget får plats annars.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    937

    Re: Subbas i reservhjulsbaljan??

    Citat Ursprungligen postat av nima01
    Bilder kommer...

    * Den plastade lådan blev jättebra. 45 liter och 7 lager glasfiber och epoxy.
    * Locket består av en MDF-skiva.
    * Subbasen blev en Mutant 1207X (12-tummare som trivs bra i en låda av den storleken)
    * Monoblock Kicker 300.1
    * Ersätter det befintliga golvet med ett nytt golv som jag gör ett hål i och ett galler på. Då blir det bara lastmattan ivägen för basen.
    Samma här, lägg gärna upp bilder
    Har du steget så det inte heller syns?

  16. #16

    Re: Subbas i reservhjulsbaljan??

    http://www.garaget.org/?car=19283&image=1012687

    Så gjorde jag i min förra bil. Har sett att detta går i 9-5 oxå.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    63

    Re: Subbas i reservhjulsbaljan??

    Här kommer lite bilder:

    Först tänkte jag köra utan reservhjulet i men då skulle lådan bli så stor, ca 80 liter. Så den fick vara kvar. Lådans volym skulle då bli ca 40 liter. Först började jag sätta dit silvertejp.



    Här är hela baljan silvertejpad.



    När den sen var silvertejpad satte jag dit en ram av trä som vilar på den kant som det undre golvet normalt sett vilar på.



    En liten annan vinkel...



    Operation plastning börjar. Jag hade aldrig plastat förut så det var en spännande erfarenhet. Jag körde med Biltemas epoxy samt deras tätare glasfiber på rulle. Jag körde 7 lager.



    När plastningen var klar sågade jag till ett lock till baljan i 19 mm MDF.



    Skruvade fast locket och fixade till ett hål för basen (Mutant 1207X)



    Sen när jag skulle lägga på det övre golvet gick det förtås inte. Jag har ingen fräs så basen stack upp en bit så jag fick iallafall göra ett nytt golv. Sågade hål samt satte dit ett 15 tums högtalargaller från BRL (kostade 48 kr).



    Som jag skrivit ska denna drivas av ett Kicker Monosteg (300.1). Tyvärr finns det ingen plats därbak för den vilket var en miss. Men jag tror att jag lägger den under förarsätet. Vi får se. Jag ska få allt inkopplat imorgon torsdag. Då kan jag tala om hur det låter.

  18. #18

    Re: Subbas i reservhjulsbaljan??

    Du skulle kanske gjutit i hela reservhjulsbaljan iaf. Då hade du kunnat dela av denna balja och även monterat slutsteget där under

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    193

    Re: Subbas i reservhjulsbaljan??

    Verkar kul!

    Blev nästan sugen på att göra nått liknande

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Nykvarn / Sthlm län
    Inlägg
    239

    Re: Subbas i reservhjulsbaljan??

    Kommer nog försöka mig på något likn, men kommer köra utan reservhjul. Lite mera plats för både bas o steg...
    Saab 9-3 2,0t -07

Liknande ämnen

  1. Org. subbas 9-5.. byta element..?
    Av T16_AeRo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 22:32
  2. Bilder och tips på subbas byggen 9-5 sedan AS3
    Av MITH i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-13, 23:20
  3. subbas 9-5 266RR
    Av Poker i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 12:35
  4. subbas 9-5 kombi 2000.
    Av Poker i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-31, 20:37
  5. Reservhjulsbaljan
    Av Canada2000 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-02-09, 23:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •