Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Rimligt pris för min 9000 2,3T '92

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201

    Rimligt pris för min 9000 2,3T '92

    Ligger i funderingar att göra mig av med min 9000CS 2,3T '92 efter sommaren och funderar på vad ett rimligt pris kan vara.

    Det är en tidig CS, uttagen september '91. Le mans-blå. Snart gått 24 000 mil. EJ buskörd. Original i motor.
    Utrustning: Elhissar, elspeglar, ABS, klimatanläggning (AC ur funk.), stora färddatorn (av mig), 9000 audio system (slutsteget slut), dimljus (vänster ur funk.), motorvärmare, fjärrlås(med larm) mm.
    Fin invändigt, fin i taket osv.

    Den har klarat sig väldigt bra från rost och var i stort sett helt rostfri när jag köpte den. Det har kommit lite stänk, mestadels från stenskott. Har även börjar komma lite på bakluckans kanter/hörn. Borde ej vara något större problem att åtgärda. Lite små"bucklor" lite här och var, syns inte på några meters håll.

    Nybytt bränslepump. Okej vinterdäck på alufälg, två uppsättningar sommardäck. Okej däck på "Aero '92"-fälgar och splitternya på Super Aero-fälgar.

    Senaste besiktningen utan anmärkning.

    Bilder finns där -->http://www.garaget.org/?car=56986

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    131

    Re: Rimligt pris för min 9000 2,3T '92

    Citat Ursprungligen postat av helvetes
    Ligger i funderingar att göra mig av med min 9000CS 2,3T '92 efter sommaren och funderar på vad ett rimligt pris kan vara.
    De billigaste Saab 9000 2.3T 92 och 93 jag hittar på blocket går lös på 5000:-.
    Så du kan ha det som markör iaf.

    Citat Ursprungligen postat av helvetes
    Det är en tidig CS, uttagen september '91. Le mans-blå. Snart gått 24 000 mil. EJ buskörd. Original i motor.
    Om det är en fulltryckare original borde du trycka på det i annonsen. Den har väl starkare drivaxlar då också än 2.3t, om jag inte missminner mig.

    Citat Ursprungligen postat av helvetes
    Utrustning: Elhissar, elspeglar, ABS, klimatanläggning (AC ur funk.), stora färddatorn (av mig), 9000 audio system (slutsteget slut), dimljus (vänster ur funk.), motorvärmare, fjärrlås(med larm) mm.
    Fin invändigt, fin i taket osv.
    Det mesta av utrustningen inklusive AC ur funktion är väl standard på de flesta Saab 9000, så jag tror inte det bidrar till någon vidare värdeökning. Det hade varit ett plus om ACn fungerar.

    Citat Ursprungligen postat av helvetes
    Den har klarat sig väldigt bra från rost och var i stort sett helt rostfri när jag köpte den. Det har kommit lite stänk, mestadels från stenskott. Har även börjar komma lite på bakluckans kanter/hörn. Borde ej vara något större problem att åtgärda. Lite små"bucklor" lite här och var, syns inte på några meters håll.
    Rost är jag allergisk mot. Som köpare skulle jag fråga mig hur det kommer sig att den var fri från rost när du köpte den, men att den i din ägo lyckats få rostfläckar? Det indikerar att du inte hållit efter den.

    Citat Ursprungligen postat av helvetes
    Nybytt bränslepump.
    Reparationer är sånt som måste göras... ger ingen värdeökning i sig. Möjligtvis om du totalrenoverat hela bilen.

    Citat Ursprungligen postat av helvetes
    Okej vinterdäck på alufälg, två uppsättningar sommardäck. Okej däck på "Aero '92"-fälgar och splitternya på Super Aero-fälgar.
    Följer både vinterdäcken och de två uppsättningarna av sommardäck med i köpet, så kan de nog bidra till +2000:-.

    Citat Ursprungligen postat av helvetes
    Senaste besiktningen utan anmärkning.
    Helt klart en fördel, fast någon värdeökning ger det inte. Det är snarare ett faktum. Det skulle kunna indikera att du inför senaste besiktningen skött om bilen.

    Skriv också i annonsen till hur länge skatten är betald och när besiktningen utfördes.

    Sätt priset efter hur pass beroende du är av pengar. Jag skulle lägga ut den för 10000:- och ha prutmån ner till kanske 5000:- eller 7000:- för att känna av marknaden.

    Det är det klassiska scenariot att om någonting är för billigt är det skräp, så ingen ringer. Är det för dyrt, så hör heller ingen av sig, så man får lägga sig precis på linjen.

    Edit: Bilderna på bilen ser riktigt bra ut. Lägg ut dem på blocket.se och ta även med någon bild inifrån bilen.
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Rimligt pris för min 9000 2,3T '92

    Citat Ursprungligen postat av JBjorling
    Det är det klassiska scenariot att om någonting är för billigt är det skräp, så ingen ringer. Är det för dyrt, så hör heller ingen av sig, så man får lägga sig precis på linjen.

    Brukar ju annars vara tvärt om, är något konstigt billigt så öser det in telefonsamtal från folk som ska tokpruta, verkar inte finnas nått folk skäms för, sätter man en bil för 5000kr så har du ett samtal inom 10 minuter där någon bjuder 1500kr.

    Är nästan bättre att sätta lite högre för då blir man av med dessa lycksökare.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    131

    Re: Rimligt pris för min 9000 2,3T '92

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av JBjorling
    Det är det klassiska scenariot att om någonting är för billigt är det skräp, så ingen ringer. Är det för dyrt, så hör heller ingen av sig, så man får lägga sig precis på linjen.

    Brukar ju annars vara tvärt om, är något konstigt billigt så öser det in telefonsamtal från folk som ska tokpruta, verkar inte finnas nått folk skäms för, sätter man en bil för 5000kr så har du ett samtal inom 10 minuter där någon bjuder 1500kr.

    Är nästan bättre att sätta lite högre för då blir man av med dessa lycksökare.
    Jaha... ja du kanske har rätt. Jag, som köpare, reagerar i alla fall på det sättet när en bil är ute för löjligt lite pengar.
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201

    Re: Rimligt pris för min 9000 2,3T '92

    Ungefär som jag trodde.
    Angående utrustning, besiktningen osv. är det mer menat som ett konstaterande som krävs för att sätta ett rimligt pris. Utan anmärkning på besiktning ger kanske ingen värdeökning men det ger ju absolut ingen värdeminskning, mindre prutmån kanske...

    Angående rosten så är det ju som sagt stenskott till "högt procentantal", alltså ingen rost som satt sig i plåten på allvar. Alltså så syns det ytterst lite.

    En kul grej är att jag förra sommaren la ut bilen på Blocket för 25 000:-, mest för att se om det faktiskt var nån som nappade. Då fick jag en intresserad som kom och tittade på bilen och var intresserad. Dock blev det ingen affär, mestadels för att det inte var skinn och inte fanns armstöd fram verkade det som. Men detta handlade nog mer om dålig priskoll hos intressenten.


    Tror ni jag skulle tjäna på att sälja Super aero-fälgarna separat?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    131

    Re: Rimligt pris för min 9000 2,3T '92

    Citat Ursprungligen postat av helvetes
    Ungefär som jag trodde.
    Angående utrustning, besiktningen osv. är det mer menat som ett konstaterande som krävs för att sätta ett rimligt pris. Utan anmärkning på besiktning ger kanske ingen värdeökning men det ger ju absolut ingen värdeminskning, mindre prutmån kanske...
    Ingen anmärkning på besiktning gör i mina ögon bilen mer lättsåld än om den fått anmärkning. Det känns lite bättre med blanka papper.

    Citat Ursprungligen postat av helvetes
    Angående rosten så är det ju som sagt stenskott till "högt procentantal", alltså ingen rost som satt sig i plåten på allvar. Alltså så syns det ytterst lite.
    Om du i annonsen skriver att det finns rost där du fått stenskott, och det verkligen är obetydliga markeringar, så skulle jag ta närbilder på de ställena. Här gissar jag att åsikterna går isär, men jag tycker det känns bättre när säljaren påtalat någon brist (typ buckla) och tagit en bild på det. Oftast är den bucklan verkligen obetydlig, men att säljaren påpekade det ger ett gott intryck.

    Citat Ursprungligen postat av helvetes
    Tror ni jag skulle tjäna på att sälja Super aero-fälgarna separat?
    Det tror jag.

    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201

    Re: Rimligt pris för min 9000 2,3T '92

    Citat Ursprungligen postat av JBjorling
    Citat Ursprungligen postat av helvetes
    Ungefär som jag trodde.
    Angående utrustning, besiktningen osv. är det mer menat som ett konstaterande som krävs för att sätta ett rimligt pris. Utan anmärkning på besiktning ger kanske ingen värdeökning men det ger ju absolut ingen värdeminskning, mindre prutmån kanske...
    Ingen anmärkning på besiktning gör i mina ögon bilen mer lättsåld än om den fått anmärkning. Det känns lite bättre med blanka papper.

    Precis min tanke, man "förlorar" ju liksom inte på att nämna det.

    Citat Ursprungligen postat av helvetes
    Angående rosten så är det ju som sagt stenskott till "högt procentantal", alltså ingen rost som satt sig i plåten på allvar. Alltså så syns det ytterst lite.
    Om du i annonsen skriver att det finns rost där du fått stenskott, och det verkligen är obetydliga markeringar, så skulle jag ta närbilder på de ställena. Här gissar jag att åsikterna går isär, men jag tycker det känns bättre när säljaren påtalat någon brist (typ buckla) och tagit en bild på det. Oftast är den bucklan verkligen obetydlig, men att säljaren påpekade det ger ett gott intryck.

    Ja, absolut. Sen om man tar kort på skadorna så minimeras ju samtidigt risken att man missuppfattar varandra på grund av olika meningar om vad "obetydlig" rost innebär.

    Citat Ursprungligen postat av helvetes
    Tror ni jag skulle tjäna på att sälja Super aero-fälgarna separat?
    Det tror jag.

    Får fundera på det.
    Samtidigt blir kanske bilen mer lättsåld om de ingår. Ju "exklusivare" desto lättare skulle jag tro...

Liknande ämnen

  1. Rimligt pris 9000 2,0t 150 hk -96
    Av slaktarn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-06-24, 13:21
  2. Rimligt pris på ett TD0415T agg?
    Av Pelle W i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 00:29
  3. Rimligt pris på 9000 Turbo -95
    Av DaSunk i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 00:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •