Hej, Jag undrar ifall det är någon som har plockat ur en motor från en og 900 utan att ta väck växellådan, är det möjligt? Det skulle göra det så mycket enklare för mig.
Mvh Extruder
Hej, Jag undrar ifall det är någon som har plockat ur en motor från en og 900 utan att ta väck växellådan, är det möjligt? Det skulle göra det så mycket enklare för mig.
Mvh Extruder
Jo jag roade mej med att plocka ur en motor del för del ur en og900 en gång. Så visst går det. Men växellådan har inget att hänga i mer än främre motorfästet så du får palla upp med något under.
9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)
Hey YO!
Vi ska alltså igång med att rycka ur paketet??? GÖTT
Drar igång V13 då eller??
Vi får ragga upp nån liten neger nånstans som kan krypa ner i motorrummet och lossa bultena mellan block och låda bara så, sedan bara ta ett grabbtag och lyfta upp skiten....
Haha, skämt å sido
>>> Fredrik 1765 Nåt speciellt tillvägagångssätt eller är det bara att skruva på?
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Bara till att skruva på, men palla upp under växellådan som sagt.Ursprungligen postat av flaset
9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)
ok, tack för infon.
Varför krångla till det när det är enklare att lyfta med lådan upp??
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
Kunde inte frågat det bättre själv.. KLART smidigare.Ursprungligen postat av Johan-99T16
Kör: Saab 9000 A50 -98.
Det är pga utrymmeskäl i garaget, har även en ingjuten ögla i taket som jag inte vill belasta med alltför mycket vikt.
Enklare???
Själv tycker jag att släppa spindlar och stötdämpare m.m inte är någon större hit.....
Men, i.o.f.s kanske är jävligare att klyva blocket från lådan på plats än att släppa framvagnen....??? ???
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Grymt lätt att lossa ur drivaxlarna .. lovar att det är klart enklare än att dela motor låda på plats ..
Fixa en plankbit och stoppa in i hålet där övre länkarmen går genom inneskärmen så att länkarmen sedan vilar på den då du lyfter upp bilen ..
Lossa hjulet och lossa dom två bult som håller nedre spindelleden .. dra den rakt ut och det är klart ..
hmm .. slangkläma på damasken för intre drivknut glömde jag ju .. men nu .. klart .. tror inte att jag missat ngt ..
/M.Krantz no.829 ..
Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB
Jo tack, jag vet, har genomfört detta vid ett flertaltillfällen.......
Men när korrosionsangreppen börjar tala klarspråk i dom där trakterna är det inte lika roligt att bryta emellan klossar där......
= Demontering av fjädrar och std...
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Jänkarna är tydligen eggade på detta tillvägagångssätt (lådan neråt alltså):
http://www.thesaabsite.com/900old/c900T ... bottom.htm
Man kanske borde prova nästa gång det är dags
Många Aero kallade men få Aero utvalda...jag har tre
jaa det är väl fastrostade spindelleder som kan sätta käppar i hjulen men annars brukar inte jag lossa stötdämpare el likander. Jag lossar övre spindelleden. Lossar slangklämman till drivknutsdammasken och sen drar ut den övrespindelleden och då åker drivaxlen ut så fint. Man får passa så inte bromsslangen kommer i "sträckt läge" bara.Ursprungligen postat av flaset
Återigen Aero ägare i form av 9k!
Saab 96 V4
Rallyåkning med VW
Klart intressant, får ta å testa de framöverUrsprungligen postat av aerofan2060
Visst är det lite problem, men köp nya bultar till spindellederna och kapa bort de gamla. Ha sedan på kopparfett på de nya så har du aldrig detta problem igen. I värsta fall har du 2st. nya spindelleder på hyllan också.Ursprungligen postat av flaset
Skall man åka trimmad 99/og900 så lär inte dessa skruvar fastna då växelådan måste bytas några gånger.....
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
Är det någon som har koll på hur mycket låda o motor väger tillsammans?
Mvh Extruder
Jo, det är ju det, och när det öven börjar bli lite halv kexigt i plåten under övre länkarmen är ju denna metod med klossar emellan nästan att utesluta....Ursprungligen postat av vikke
D.v.s bort med fjäder och std
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Ikväll åker paketet ur, MED V-LÅDA.......
Tillbringade gårdagens eftermiddag med att plocka ner hela fronten.
Nu blir det till att renovera motorn, motorrumet, allt rostangripet eller icke blankt ska bytas!! D.v.s Renoveringsprojektet är igång.......
Större IC ska dit, grövre tryckrör, ev. turbo...
Ska försöka komma underfund med och lägga upp lite bilder.
Och detta som började med att topp packningen skulle bytas.....
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Lycka till.
Alltid kul att skruva så länge det inte jävlas allt för mycket...
/Henrik
Skruvade isär motorn idag, problemet med dålig komp på 4:e är nu löst, Hehe sprucken/bränd kolv....
Beställning av grejer och itutagande med rosten i motorrumet står nu på tur!
Extruder la upp bilder förut om ni vill ta en titt.....
Tror tråden hette motorrenovering nånting..!!!
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2