Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: ACC problem LÖST

  1. #1

    ACC problem LÖST

    hej första inlägget från mig på detta forum så
    jag har ett problem med min acc den fungerar när det kommer till att kyla men det kommer ingen värme.. dock så var det tvärt om när jag köpte bilen för 1 vecka sedan.
    hoppas någon kan tala om vad det kan vara för fel. mvh Fredrik
    PS det är en 9000CSE 2.0LTT -96
    Kör saab 9-3 -00

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: ACC problem

    Välkommen hit!

    Börja med att kalibrera ACC:n genom att trycka "AUTO" och "<=>" samtidigt. Då kommer samtliga funktioner stegas igenom och antalet eventuella fel sedan visas i displayen där normalt den inställda temperaturen står.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3

    Re: ACC problem

    ok. ska göra detta nu på en gång
    Kör saab 9-3 -00

  4. #4

    Re: ACC problem

    jag testade det som du skrev.
    det stog "0" och inget annat i displayen.
    vet ej vad detta innebär dock
    Kör saab 9-3 -00

  5. #5
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: ACC problem

    Det betyder att inga felkoder finns lagrade till ACC'n, vilket tyder på att värmebristen kommer sig av något annat. Är värmepaketet (alltså där värmen från motorns kylsystem kommer in i kupén) helt och ok?
    Kan även vara så att du har mycket smuts i kupétemperaturgivaren. Det är pillemojjen som ser ut som en blindknapp med galler, sitter nere på mittkonsollen bredvid strömställarna till sätesvärmen.
    En akutlösning på det problemet kan vara att spraya med detta in i givaren:
    http://www.kjell.com/?item=18311&path=
    http://www.kjell.com/?item=18316&path=
    Det hjälpte både i min gamla 9000 och i farsans V70.

    Det sitter nämligen en liten fläkt i givaren som suger in kupéluft för att avgöra temperaturen i bilen. Men till slut har det följt med så mycket damm och smuts att mätvärdena blir helt felaktiga, och eftersom givaren i sig är hel lagras heller inga felkoder.
    All makt åt Thengil!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844

    Re: ACC problem

    Fungerar yttertemperaturmätaren? Kan bli skumma fenomen om den inte visar rätt.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  7. #7

    Re: ACC problem

    Marcus J: jag ska testa detta men det som är skummt är att acc går ner i varv när man kommer närmare tempraturen som man ska ha...
    mao så om man har typ 30grader i bilen"solen har legat på" så fungerar den och sänker ner tempen till den grad jag har angivit... men om det är kallare i bilen än det är som jag har angivit så går fläckten fortfarande precis som om den trodde att den sprutade ut varmluft....
    men som sagt ska kolla över det du sa.

    Toneloc: japp den fungerar som den ska..
    Kör saab 9-3 -00

  8. #8
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: ACC problem

    Citat Ursprungligen postat av mullahh
    men om det är kallare i bilen än det är som jag har angivit så går fläckten fortfarande precis som om den trodde att den sprutade ut varmluft
    Vilket i sig indikerar att ACC'n inte får rätt temperaturvärden. Den känner inte av temperatursänkningen i tid, om solen ligger på får den ju dessutom värden från solsensorn vilken ger order om kall luft även om temperaturen i bilen inte är jättehög. Om lufttempsensorn sedan inte lyckas mäta temperaturen rätt när det blivit svalare så fortsätter ACC'n att kyla.
    All makt åt Thengil!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418

    Re: ACC problem

    Kollat så att innertempgivaren är ok??

    http://forum.saabturboclub.com/viewt...highlight=bild

    här har du en tråd som det kanske kan stå något vettigt i

    MVH K.Andersson
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  10. #10

    Re: ACC problem

    hmm...
    nu har jag tittat runt och testat lite prylar..
    Lutar åt att det är problem någonstans mellan motorn som ställer tempen och armen in till spjället.
    det kommer värme om man trycker in spjället manuellt ifrån motorutrymmet.
    men den rör sig inte när man kalibrerar. ska kolla om motorn går i gång i morgon i alla fall. annars är det väll i den där växellådan eller vad det nu är som motorn sitter i :P

    hoppas någon fattar vad jag menar då jag inte kan termer/namn på sakerna.

    MVH
    Kör saab 9-3 -00

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576

    Re: ACC problem

    Låter som samma problem som jag lagade på min bil häromdagen. http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=6&t=255384

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  12. #12

    Re: ACC problem

    tack för tippset men jag fann problemet
    det var motorn som reglerar värmen...
    dock så var den inte trasig, det var bara det at det genomgående drevet"det som driver som kommer ut ur motorn" hadde glidit ut en bit :P
    så när motorn drev så låg inte kuggen imot kuggen i växellådan.
    men det var bara att trycka tillbaka den efter att jag demonterade den så funkade det fint
    Kör saab 9-3 -00

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Fönsterhissproblem NG9-3
    Av vmo_tt i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-25, 20:34
  2. H1 problem *löst*
    Av fabbebock i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 10:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •