Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: oljeläckage (hittat felet)

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    880

    oljeläckage (hittat felet)

    har sett att min ng900 läcker olja (ganska mycket) har inte hittat var men det är någonstans under luftfiltret, sitter oljekylaren där ? kan det vara den som har läckage ? såg att det också ryker ganska rejält ur locket till oljepåfyllningen vad beror det på ? kan det vara så att luftfiltret (öppet kn) suger i sej oljeröken och trycker ut det genom locket ?
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 776

    Re: oljeläckage

    Citat Ursprungligen postat av costello
    kan det vara så att luftfiltret (öppet kn) suger i sej oljeröken och trycker ut det genom locket ?
    Nu blev det lite konstigt...svaret är nej, det kan det inte vara.
    Luften som motorn suger in, komprimerar, antänder och blåser ut vill man hålla ovaför de 4 kolvarna i förbränningsutrymmet.
    Men p.g.a kolvringarnas konstruktion klarar inte kolvar + ringar att hålla all luft i förbränningsutrymmet utan en viss del av luften läcker förbi, så kallad "blow-by".

    Denna luft åker ned i vevhuset och för att motorn inte skall explodera eller trycka ut luften på något olämpligt ställe krävs vevhusventilation (VV).
    När du öppnar oljepåfyllningslocket med motorn igång öppnar du just ned till vevhuset och ventilerar därigenom istället för den vanliga VV:n.
    Kan ryka endel men det bör inte vara något överdrivet.

    Dock skadar det inte att kontrollera sin VV och speciellt inte för dig med tanke på ditt oljeläckage.
    -Att den är korrekt ansluten.
    -Att den inte är täppt.
    -Att backventilen mellan insug > ventilkåpa fungerar.

    O ta dig en extra titt på vart det läcker olja.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    880
    det ryker ur oljelocket även när locket sitter på plats, det ryker ganska mycket, ska kolla vv hur det ser ut där,
    oljeläckaget ser inte ut att komma ifrån motorn och det är inte turbon iallafall, det är läckage under luftfiltret snett under lyset, sitter oljekylaren eller går det slangar till den där ? eller var sitter oljekylaren ?
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    880
    slangen från VV hade lossnat från insuget, bara oljeläckaget kvar då
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 364
    Kolla vevaxel tätningen vid remskivan så det inte läcker där.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    880
    har kollat vevaxeln inget läckage där, var tar den tjocka slangen från VV vägen, ska man kunna blåsa/suga i den, provade blåsa i den när jag gjorde ren VV och det är inget motstånd i den slangen
    edit...det ryker fortfarande ur oljelocket
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    880
    nu har jag kollat och gjort ren VV, kan inte hitta något fel om det inte är något konstigt med den grova slangen från VV, som jag skrev tidigare så är det inget motstånd alls i den, kan kolvringarna eller ventiltätningarna ha något att göra med att det ryker ur oljelocket
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    880
    har hittat felet, det är den grova slangen från VV som har läckt olja, men vad beror det på kan det vara backventilen eller har jag nått allvarligt fel på motorn, det ryker ur den grova slangen och ur oljelocket, ska den grova slangen vara ansluten någonstans eller ska den bara som min ligga lös under luftfilter burken ?
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274
    har du inte ett rör som går vid kortsidan av toppen ner mot sugsidan på turbon. där emellan går en slang som ansluter på röet och en nippel på insugsböjen på turbon.
    om du inte har den ansluten su ventileras inte vevhusgaserna ut ordentligt viket är inge bra.
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    880
    Citat Ursprungligen postat av MgnusH
    har du inte ett rör som går vid kortsidan av toppen ner mot sugsidan på turbon. där emellan går en slang som ansluter på röet och en nippel på insugsböjen på turbon.
    om du inte har den ansluten su ventileras inte vevhusgaserna ut ordentligt viket är inge bra.
    ska titta hur det ser ut på kortsidan på toppen om det finns ett rör där, du har inte en bild på anslutningen så jag vet vad jag ska leta efter, eller har någon annan en bild
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 942
    Medlem#
    4181
    Lånar en bild av Danjell, hoppas att det går bra. Annars tar jag bort länken.

    Det är det metallfärgade röret som går "runt toppen" som ska vara anslutet till insugningsröret(vänster sida)
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    880
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Lånar en bild av Danjell, hoppas att det går bra. Annars tar jag bort länken.

    Det är det metallfärgade röret som går "runt toppen" som ska vara anslutet till insugningsröret(vänster sida)
    "Switch" tackar ska gå ut och titta hur det ser ut
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    880
    jag har inget sådant rör tydligen är min VV modifierad på något sätt, ska det röret finnas på min -94 ? ni ser den grova slangen jag pratar om gå ner under luftfiltret, såg även nu att det är ju en soppaslang
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    880
    nån som har en bild på rörets anslutning mot turbon
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 776
    Citat Ursprungligen postat av costello
    jag har inget sådant rör tydligen är min VV modifierad på något sätt, ska det röret finnas på min -94 ? ni ser den grova slangen jag pratar om gå ner under luftfiltret, såg även nu att det är ju en soppaslang
    Av bilden att döma är det någon "bonne" som gjort en öppen variant av din VV.
    Detta bör återställas till orginal av 2 anledningar:

    - Det är olagligt och du kommer att få anmärkning hos SBP.
    - VV trycket blir ej som det är tänkt då orginal anslutningar hjälper VV att suga ur gaserna.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    880
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av costello
    jag har inget sådant rör tydligen är min VV modifierad på något sätt, ska det röret finnas på min -94 ? ni ser den grova slangen jag pratar om gå ner under luftfiltret, såg även nu att det är ju en soppaslang
    Av bilden att döma är det någon "bonne" som gjort en öppen variant av din VV.
    Detta bör återställas till orginal av 2 anledningar:

    - Det är olagligt och du kommer att få anmärkning hos SBP.
    - VV trycket blir ej som det är tänkt då orginal anslutningar hjälper VV att suga ur gaserna.
    ok ! tack för svaret, behöver en bild på anslutningen mot turbon, någon som har en ?
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    880
    kom just på att SAABen är ju nybes utan anmärkning bes. gubben måste ha missat det, var inget fel på co. heller om det har med saken att göra det ända konstiga jag märkt dom 4mån jag ägt bilen är att tomgången inte går att få under 1100rpm, däremot är jag lite orolig över att det kommer olja ur slangen, men det kanske inte är så konstigt om den inte är ansluten någonstans
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 776
    VV ventilerar ju som sagt vevhuset och vad har vi där nere jo olja....så att det kommer lite olja i slangen är inte så konstigt = helt normalt.
    Konstigt är det dock att den gick igenom SBP men å andra sidan kan de vara lite ibland .

    Dina tomgångsproblem kan mycket väl härledas till den urkopplade VV:n, de kan bli lite konstiga utan.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274
    Är de orginalturbo som sitter i bilen?

    För gudskull skippa den där fruktansvärda slangen på insugsböjen. sätt en sådanhär i slangen.
    den kostar 87kr på speedparts så de e inget att tveka på.

    sen tycker jag du skall skruva bort lufturken och sätta filtret innaför fronten ansluten genom hålet där luftburkssnoken sticker ut i dag. du har ju slangar färdidraget bara att vrida lite på dom.
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    880
    det är inte org.turbo, det är en t25/28 har det med saken att göra har varit ut i bilen igen men kan inte hitta vart slangen ska sitta, jag hittar inget som är pluggat
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

Liknande ämnen

  1. Motorn går på 3 cylindrar Hittat felet!!!!!
    Av Perponken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-04-23, 23:44
  2. 9-3 T5 Stendog, felet icke hittat.
    Av Tchn226 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-30, 21:03
  3. (Hittat felet) För högt TT på en 9000 2.3t -95
    Av JFassL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-07, 22:54
  4. 99 i16 går på tre cylindrar | Felet hittat
    Av Mokko J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-02, 14:55
  5. växellåds problem!!!!! *hittat felet*
    Av djanders i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-02-03, 21:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •