Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hur många saab 9000 Talladega har tillverkats?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    11

    Hur många saab 9000 Talladega har tillverkats?

    Hej!

    Jag har en Saab 9000 Talladea från 1990. Färg Talladega röd.

    Är nyfiken på om någon vet hur många av exakt samma modell eller Talladega över huvud taget som har tillverkats och om det finnns någon märkning av dem.
    Har inte sett så många röda.

    De svarta har även stripes på sidan men det har jag inte sett på någon röd? Tillverkades dem inte med stripes eller är de bortplockade på min bil?

    Tacksam för svar.
    MVH
    Crill3

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    733

    Re: Hur många saab 9000 Talladega har tillverkats?

    kom inte talladegan i enbart svart vad jag fått för mig.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    11

    Re: Hur många saab 9000 Talladega har tillverkats?

    Citat Ursprungligen postat av potatis
    kom inte talladegan i enbart svart vad jag fått för mig.


    Det står att det är en "äkta" Talladega i reistreringsbeviset och bilen är inte omlackad. Fanns några vita också har jag för mig. Det finns en färgkod som heter Talladegaröd så vore ju konstigt om inga talladegor var röda?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 427
    Medlem#
    3020

    Re: Hur många saab 9000 Talladega har tillverkats?

    Huvuddelen av dessa var svarta.

    Finns även i vit, rött, blå.

    Kolla på saabklubbens sida, där finns den en rodder76, som även finns här.
    Han har en talladegatråd.
    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Hur många saab 9000 Talladega har tillverkats?

    Hejsan....
    Det där med bilar som hos Transportstyrelsen är äkta Talladegor men som skiljer sig från det som entusiaster anser vara normalt är en knepig historia.

    Det finns en uppsjö av Talldegor som inte är svarta. Hur många av dem som bilvit omlackerade i efterhand vet ingen, men vi kan alla anta att de flesta eller kanske alla hade de färgerna de har idag, redan från fabrik.

    Som exempel på "misstag" så är en av pressbilarna för Aero 1991 registrerad som Talladega. En bil som har -TA inskrivet har knappt något gemensamt med en Talladega utan är en helt vanlig 9000 Turbo som av någon anledning råkar ha fått -TA inskrivet.
    Så hur är det egentligen med de olikfärgade?? Svaret kommer vi antagligen aldrig att kunna få till 100% säkerhet, men vi kan konstatera att de finns. Något som dock verkar vara gemensamt för alla icke-svarta Talladegor är att ingen verkar ha haft Talladega-stripes och man kan även anta att alla icke-svarta hade kromad grill vid leverans även om några av dem fått grillen lackerad (antagligen i efterhand). En vit har figurerat på bilder med svart grill, samt den mblå verkar ha färgmatchad grill. Har ock inte kunnat få bekräftat hur dessa såg ut från fabrik.

    Har hittat bilder på en finsk 9000 som ser ut som en röd Talladega och som hade svarta Talladegastripes. Då jag inte behärskar det finska språket så kunde jag inte tyda texten, men jag tolkar detta som två tänkbara alternativ. Ett är att det fanns Talladega även i finland som kunde fås i andra färger, eller två, att det handlar om en kreativ entusiast som skapat detta själv.

    Så var har vi kommit med detta?
    Vi vet ingenting om de olikfärgade Talladegorna mer än att de finns. Vi ska inte glömma att du kunde beställa en 9000 med all den utrustning som en Talladega hade och således skulle det kunna handla om felregistreringar hos Vägverket. Det skulle även kunna vara så enkelt att säljarna helt sonika gjorde allt som stod i deras makt för att sälja en bil och erbjöd de kunder som promt ville ha en annan färg att ordna det....
    Jag har förhoppningar om att få tid att forska mer i detta ämne, men just nu är häcken full och jag kan i dagsläget inte ge mer information än detta.......

    //
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Hur många saab 9000 Talladega har tillverkats?

    Insåg att det fanns ytterligare frågor i första inlägget.

    Det finns idag inga säkra siffror på hur många Talladegor som har byggts och definitivt inte några kända siffror på hur färgfördelningarna var.
    Vad vi vet är att det har funnits över 180 svenskregistrerade Talladega, men om det är 180, 200 eller 300 tillverkade bilar kan vi inte svara på idag, bara att vi kunnat identifiera 180st Talladega.
    Av dessa 180 finns idag 96st Talladega plus 35st avregistrerade (skriva på bilskrotar eller dylikt). Det kan även finnas ett minimalt mörkertal då den lista jag fick från Transportstyrelsen bara innehöll 94st. Efter det har jag alltså identifierat 2st till "som är i liv".
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Hej kära entusiaster! Har sökt ett tag på nätet men inte fått fram svaret på: Vilka år fanns 9000 Talladega? Och fanns den bara i CD eller även i CS stuk? Hittat ett trevligt objekt, men reggbeviset säger inget om Talladega, bara att den har 165kw.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    193
    Hej!

    Talladega fanns bara som CC, 88 till 90 med 2l motor.

    136kW är 225 hk vilket betyder 2,3 Aero från -93.

    http://www.ollejohan.se/Milstolpar/1...7_Saab9000.htm

    Mvh

    Mathias

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Ja jag tänkte väl, har jag så dålig koll! Tack, det slutade med att jag hoppade köpet. Den säljs på FB Marketplace, en 1998 cse som dock verkar inreggad med största motorn och har schysst spoiler och fälgar. Men hä-ä itt nån Talladega vad annonsen än säger Och avställd sen 2015. Alltid spännande.

    - - - Uppdaterad - - -

    https://www.facebook.com/marketplace/item/362594885015831/?ref=search&referral_code=undefined
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 Talladega -89 2.3T
    Av saab_johan i forum Projekt
    Svar: 463
    Senaste inlägg: 2017-02-06, 23:41
  2. Hur många 9-5 NG har tillverkats?
    Av Trued i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-17, 14:28
  3. Hur många 9-5 NG har tillverkats?
    Av Trued i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-17, 14:12
  4. Hur många hk har 9000 talladega -85?
    Av dsundelin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-09-24, 19:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •