Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Bluestep sparkonto, någon som testat?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Bluestep sparkonto, någon som testat?

    Hallå.

    Skaffade för några veckor sedan sparkonto hos Bluestep, 3,25% ränta, vilket var klart bättre än vad Swedbank sänkt sina till.
    Har väl i nuläget satt över sådär 20 000kr.

    Ska dock in betydligt mer, men innan jag gör det så tänkte jag kolla mig lite för om det är fler som testat deras sparkonton och har lite input att komma med.
    Så man inte sätter in 100 000kr och sen är det nått lurt med det hela.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: Bluestep sparkonto, någon som testat?

    Jag har oxå skaffat konto där. Väntar på att få ut min slantar ur Riksgälds spar där jag för tillfället har svindlande 0.25% ränta
    Sparkontot hos BlueStep täcks väl av den statliga insättningsgarantin på upp till 500 000kr.

    Men hemsidan ser ju lite B ut..
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417

    Re: Bluestep sparkonto, någon som testat?

    skull precis säga att swedbanks e-sparkonto hade väl nåt på 3% med, men nu kollade jag och det var 0.15... var det inte strax över 3% förut?
    får nog kolla på att byta bank tror jag...

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Bluestep sparkonto, någon som testat?

    jag har framtidskonto hos swedbank, gav strax över 4% innan, är nere på 1% nu.

    Jag har ca 180 000kr sparat så för min del gör ju 1% eller 3,25% rätt stor skillnad på årsbasis.

    Jag är nöjd än så länge, men som sagt så ser ju hemsidan kanske inte det proffsigaste ut.

    Hade Kaupting tidigare och det gick ju som det gick där, tur som väl fick man ju tilbaks det som var insatt.

    Tanken är iaf att få bort ALLT sparande från swedbank (förutom mina fonder jag köpt på mig där) då jag inte är intresserad av att i någon större utsträckning betala deras halvbra affärer genom dålig ränta.

    Byta bank ger tyvärr inte så mycket, nästan ingen ränta hos någon bank, mest dessa konton du kopplar ihop med ditt ordinarie bankkonto som ger något.

    Det kontot hos Bluestep är kopplat till det ordinarie kontot hos swedbank, så man för över pengar via bankgirobetalning, sen när pengarna ska betalas tillbaka så går det bara göra mot ditt egna konto på swedbank, det går tex inte överföra pengarna till polarens konto istället då kontot du skickar pengarna till måste varit skrivit i ditt namn för att fungera.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844

    Re: Bluestep sparkonto, någon som testat?

    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    skull precis säga att swedbanks e-sparkonto hade väl nåt på 3% med, men nu kollade jag och det var 0.15... var det inte strax över 3% förut?
    får nog kolla på att byta bank tror jag...
    Jo, de har ju som de flesta andra banker sänkt räntan eftersom riksbanken har sänkt sin ränta och låneräntan är ju låg, Ebberöds bank funkar ju inte speciellt länge så därför är inlåningsräntan lägre än låneräntan, Bluesteps låneräntor är ju normalt högre än vad de vanliga bankerna har så...
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 032

    Re: Bluestep sparkonto, någon som testat?

    Jag använder mig av Bluestep (även flera i familjen som gör) och jag är mycket nöjd med det! Fungerar klanderfritt måste jag säga! Snabbt o enkelt, även om sidan är lite, B.

    MVH
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: Bluestep sparkonto, någon som testat?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Tanken är iaf att få bort ALLT sparande från swedbank (förutom mina fonder jag köpt på mig där) då jag inte är intresserad av att i någon större utsträckning betala deras halvbra affärer genom dålig ränta.
    Ett tips kan ju vara att flytta ditt pensionsparande, fonder m.m till tex Avanza lr Nordnet då de brukar ha lägre avgifter.

    Jag hade helt försummat mitt pensionsparande samt PPM.. nu är det ju riktigt roligt när man satt sig in i det lite
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Bluestep sparkonto, någon som testat?

    Citat Ursprungligen postat av WELiN
    ...Snabbt o enkelt, även om sidan är lite, B.
    Stämmer det att man måste vänta 3 bankdagar för att få tillgång till sina pengar?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 032

    Re: Bluestep sparkonto, någon som testat?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av WELiN
    ...Snabbt o enkelt, även om sidan är lite, B.
    Stämmer det att man måste vänta 3 bankdagar för att få tillgång till sina pengar?

    Menar du mellan man satt över dom från Bluestep till sin "vanliga" bank?

    Har jag inte behövt testa ännu, men det brukar ta någon bankdag iaf!

    Annars så tog det mellan en och 2 bankdagar innan pengarna var inne på sparkontot.
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Bluestep sparkonto, någon som testat?

    brukar ta 2 dagar att skicka över pengar för mig med swedbank.
    Skickar på måndagen och på onsdagen är det framme.
    Jag har ju som sagt en del på mitt blustepkonto redan.

    Jag kommer ju göra så att jag har en "buffert" säg 15 000kr kvar på swedbank, för jag är i övrigt nöjd med deras nätbank osv, dock inte med sparande, den låga räntan har de ju för att betala sina dåliga affärer.
    Så för min del så har det ingen större betydelse om det tar 1 dag eller 2 dagar att få över större summor, köper jag något riktigt dyrt så brukar det i regel inte vara spontanköp.

    Men på säg 100 000kr gör det ju 2250kr (minus skatt) per år, som jag får av att inte göra något alls, så varför inte.

    Men verkar ju som fler har posetiva erfarenheter, då kanske det inte är så stor fara att skicka över iaf 100 000kr ganska omgående.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Bluestep sparkonto, någon som testat?

    Citat Ursprungligen postat av [url=http://www.bluestep.se/spara.asp
    Bluestep[/url]]Tillgång till dina pengar inom 3 bankdagar
    Betyder det att jag alltså måste vänta 3 dagar innan jag får ut mina egna pengar?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Bluestep sparkonto, någon som testat?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av [url=http://www.bluestep.se/spara.asp
    Bluestep[/url]]Tillgång till dina pengar inom 3 bankdagar
    Betyder det att jag alltså måste vänta 3 dagar innan jag får ut mina egna pengar?

    Ditt bluestepkonto är kopplat till ditt vanliga bankkonto.
    När du loggar in hos bluestep så väljer du att göra en överföring till ditt konto.
    Detta är det som tar tid, alltså att överföra pengarna mellan bluestep och din nuvarande bank.
    Egentligen inte mycket värre än när du skickar mellan 2 olika banker att det tar 1-2 bankdagar.
    För min del har det tagit 2 bankdagar, att skriva 3 är säkert en slags reservation för om det skulle ta lite längre.

    Dock så är ju tanken att det ska vara ett SPARKONTO, och är ju inte direkt meningen att du ska vara där och hämta pengar 3 gånger i veckan.

    När du skickar över pengar till ditt blustepkonto använder man bankgiro och det tar ju några dagar att göra det med.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: Bluestep sparkonto, någon som testat?

    Fick intrycket av att LM tycker det är lång väntetid för att kunna plocka ut sin besparing ur bankomaten
    Kan ju jämföra med Riksgäldsspar där det tar sex bankdagar innan pengarna är på avkastningskontot (mitt lönekonto i detta fall)
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Bluestep sparkonto, någon som testat?

    Citat Ursprungligen postat av T16_AeRo
    Fick intrycket av att LM tycker det är lång väntetid för att kunna plocka ut sin besparing ur bankomaten
    Kan ju jämföra med Riksgäldsspar där det tar sex bankdagar innan pengarna är på avkastningskontot (mitt lönekonto i detta fall)

    Jo jag uppfattade det så med. försökte dock med en liten förklaring till varför det blir så.

    Dock så är det ju som du säger inte någon större skillnad mot andra sparformer, är ju lika när man köper aktier, fonder osv oftast så har man ju inte pengarna direkt utan det tar ett tag.

    Är ju som sagt mer långsiktigt sparande när man flyttar runt sina pengar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Bluestep sparkonto, någon som testat?

    Citat Ursprungligen postat av T16_AeRo
    Fick intrycket av att LM tycker det är lång väntetid för att kunna plocka ut sin besparing ur bankomaten
    Kan ju jämföra med Riksgäldsspar där det tar sex bankdagar innan pengarna är på avkastningskontot (mitt lönekonto i detta fall)
    Nädå, jag bara undrade om det verkligen tog uppgivna 3 dagar.

    Även jag har sparpengar bundet i tex värdepapper som det ju tar några dagar att få loss men trodde det var fråga om ett konto hos Bluestep jämförbart med ett vanligt sparkonto i bank och reagerade på den då långa handläggningstiden.

    Några 200' får man väl dessutom knappast ut från sin bankomat även om jag glömt vad uttagsbegränsningen är?

    Madrassen funkar bra om det skall vara snabba ryck även om folk brukar bli så förvånade över att INTE hitta mjöl och pizzadeg på sedlarna då man kommer med en hel plastkasse full.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 881
    Medlem#
    891

    Re: Bluestep sparkonto, någon som testat?

    En liten frågeställning i sparandets iver.
    Är det egentligen lönt överhuvudtaget att spara pengar med tanke på bla inflation och framtida devalvering ?

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Bluestep sparkonto, någon som testat?

    Citat Ursprungligen postat av Olof
    En liten frågeställning i sparandets iver.
    Är det egentligen lönt överhuvudtaget att spara pengar med tanke på bla inflation och framtida devalvering ?

    beror väl kanske på varför man sparar, jag anser iaf att det alltid är bra att ha en rejäl hög med kapital, många anser att det hellst ska stå 0kr på kontot den 24...

    hur som är det ju bättre att spara pengar än att sätta sprätt på dem bara för sakens skull.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    975

    Re: Bluestep sparkonto, någon som testat?

    Citat Ursprungligen postat av T16_AeRo
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Tanken är iaf att få bort ALLT sparande från swedbank (förutom mina fonder jag köpt på mig där) då jag inte är intresserad av att i någon större utsträckning betala deras halvbra affärer genom dålig ränta.
    Ett tips kan ju vara att flytta ditt pensionsparande, fonder m.m till tex Avanza lr Nordnet då de brukar ha lägre avgifter.

    Jag hade helt försummat mitt pensionsparande samt PPM.. nu är det ju riktigt roligt när man satt sig in i det lite
    Precis, Avanza eller nordnet, Med ett sparande så bör man ligga på minst 10% om året i avkastning på sina sparade pengar, Nu ligger ju swebank väldigt lågt, Men deras 3%+ dom hade förut var väl inte heller så lockande! Frågan är vad dom igentligen tjänar på andras sparande pengar! Antagligen betydligt mer än 10%

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Bluestep sparkonto, någon som testat?

    Citat Ursprungligen postat av billinge saaben
    Med ett sparande så bör man ligga på minst 10% om året i avkastning på sina sparade pengar, Nu ligger ju swebank väldigt lågt, Men deras 3%+ dom hade förut var väl inte heller så lockande! Frågan är vad dom igentligen tjänar på andras sparande pengar! Antagligen betydligt mer än 10%
    Över 10% låter orealistiskt högt såväl när det gäller ett riskfritt sparande som att bankens vinst skulle vara det på spararnas insatta pengar.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    975

    Re: Bluestep sparkonto, någon som testat?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av billinge saaben
    Med ett sparande så bör man ligga på minst 10% om året i avkastning på sina sparade pengar, Nu ligger ju swebank väldigt lågt, Men deras 3%+ dom hade förut var väl inte heller så lockande! Frågan är vad dom igentligen tjänar på andras sparande pengar! Antagligen betydligt mer än 10%
    Över 10% låter orealistiskt högt såväl när det gäller ett riskfritt sparande som att bankens vinst skulle vara det på spararnas insatta pengar.
    Okey
    Vad får dig att tycka att 10% låter högt för en sparares pengar!

Liknande ämnen

  1. Någon som testat Duraflex?
    Av ReinO i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-25, 12:55
  2. SIM-extraljus, någon som testat?
    Av joH900 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-03-30, 10:20
  3. Någon som testat NG9-3 SC 1,9TiD 120hk
    Av Ulf Boström i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-03-29, 23:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •