Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Turbo till 9-5?

  1. #1

    Turbo till 9-5?

    jag har nu en TD04HL i min 9-5 med 280-290hk, men den e skadad så jag ska byta, min fråga e ska jag byta till en likadan eller ska jag ta en annan. hur många hk pallar TD04HL? jag ska inte trimma bilen mer utan ligga på 290-300, jag hittade en annan på Speedparts som e god för 330hk med #6 hus?

    kan någon hjälpa mig o reda ut detta?
    Mvh j-boy

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 952
    Medlem#
    4181
    TD0415T#5 (som Du har nu) räcker till ca 300 hk.

    Om Du ska köpa en ny för många pengar så lägg på lite och köp en Garrett GT28BB.

    Edit: Glömde en sak...GT28BB räcker till ca 340hk.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    495
    En TD04HL18T #6 är ju inte helt fel heller. Finns på maptun. Utbytes mot din gamla turbo.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    144
    SAAB 900s '96 2.0t automat

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Turbo till 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av j-boy
    jag har nu en TD04HL i min 9-5 med 280-290hk, men den e skadad så jag ska byta, min fråga e ska jag byta till en likadan eller ska jag ta en annan. hur många hk pallar TD04HL? jag ska inte trimma bilen mer utan ligga på 290-300, jag hittade en annan på Speedparts som e god för 330hk med #6 hus?

    kan någon hjälpa mig o reda ut detta?
    Mvh j-boy

    Har du idag alltså en 9-5 som är trimmad till ca 280-290 Hk?

    Om du då behöver byta turbo för att den nuvarande är skadad, så är det ju två högst väsentliga saker du måste beakta.

    1. Har det tidigare fungerat felfritt, och skadan uppkommit på annat sätt än genom trimmet i sig själv. Ja då kan det ju vara idé att byta till en exakt likadan turbo.

    2. Har skadan uppkommit av trimmet och hård körning, alltså att trimmet till slut har tagit ut sin rätt vad gäller slitage på turbon, så finns det två val.

    A. Köpa en likadan turbo och och köra så länge den håller.

    B. Byta till en något större och bättre anpassad turbo för de effekterna och körningarna, men det betyder samtidigt att du får byta till en ny programvara anpassad just för den nya turbon, vilket blir en extra kostnad.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  6. #6

    Re: Turbo till 9-5?

    [quote=Tony 418]
    Citat Ursprungligen postat av "j-boy":yk65ea3y
    jag har nu en TD04HL i min 9-5 med 280-290hk, men den e skadad så jag ska byta, min fråga e ska jag byta till en likadan eller ska jag ta en annan. hur många hk pallar TD04HL? jag ska inte trimma bilen mer utan ligga på 290-300, jag hittade en annan på Speedparts som e god för 330hk med #6 hus?

    kan någon hjälpa mig o reda ut detta?
    Mvh j-boy

    Har du idag alltså en 9-5 som är trimmad till ca 280-290 Hk?

    Om du då behöver byta turbo för att den nuvarande är skadad, så är det ju två högst väsentliga saker du måste beakta.

    1. Har det tidigare fungerat felfritt, och skadan uppkommit på annat sätt än genom trimmet i sig själv. Ja då kan det ju vara idé att byta till en exakt likadan turbo.

    2. Har skadan uppkommit av trimmet och hård körning, alltså att trimmet till slut har tagit ut sin rätt vad gäller slitage på turbon, så finns det två val.

    A. Köpa en likadan turbo och och köra så länge den håller.

    B. Byta till en något större och bättre anpassad turbo för de effekterna och körningarna, men det betyder samtidigt att du får byta till en ny programvara anpassad just för den nya turbon, vilket blir en extra kostnad.


    MVH Tony[/quote:yk65ea3y]



    felet har inte uppkommit pga trimmet, utan den har sugit i sig någon partikel som förstört en vinge på turbinhjulet så det lutar emot att jag köper en likadan turbo, om det nu e värt o göra det?!

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Turbo till 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av j-boy



    felet har inte uppkommit pga trimmet, utan den har sugit i sig någon partikel som förstört en vinge på turbinhjulet så det lutar emot att jag köper en likadan turbo, om det nu e värt o göra det?!

    Hur menar du nu då?

    Vilket hjul har fått en vinge förstörd? Hjulet i avgasdelen, eller den som sitter mot luftfiltersidan?

    Det som sitter i avgasdelen heter just turbinhjul, och det brukar inte suga alls, utan matas med avgasflöde och tryck från motorns grenrör. För att något ska kunna komma in där och skada hjulet så är det mest troliga att det handlar om nåt som kommer från förbränningsrummet, kanske en kolvbit eller en tändstiftselektrod hård sotflaga eller nåt liknande. Och då kanske det är en god ide att verkligen ta reda på orsaken till vad som skadade turbinhjulet. Sannolikheten att nåt ska kunna ta sig genom luftfitret turbon IC och hela dess rörsystem och sen klara sig genom insugsventiler förbränning och sen ända ut genom grenröret och sen skada turbinhjulet, är liten.

    Om det däremot är hjulet mot luftfiltret du menar, så heter det kompressorhjul, och det är lätt att skada då det just suger i sig luften från filtret, och om det blir en läcka där så kan skräp komma med in.



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  8. #8
    det gick till så här: killen som bytte från orginalturbon till aeroturbon satte "kobran" fel varav den sög in luft i springan som uppstod, inte så lätt att förklara men hoppas att du förstår vad jag menar.
    Mvh j-boy

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av j-boy
    det gick till så här: killen som bytte från orginalturbon till aeroturbon satte "kobran" fel varav den sög in luft i springan som uppstod, inte så lätt att förklara men hoppas att du förstår vad jag menar.
    Mvh j-boy
    Då torde det alltså inte vara turbinhjulet som har fått en skadad vinge, utan kompressorhjulet som alltså är det som sitter alldeles där luften går in i turbon.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  10. #10
    Japp, det stämmer! jag kan det där lite dåligt

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •