Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: 12V Belysning för marint bruk? - Vilka har?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 102

    12V Belysning för marint bruk? - Vilka har?

    Som rubriken säger, var hittar man bra belysning för båtar av mindre format?
    Båten ifråga är en HR 440 sc ( http://www.hrboat.com/440sc/440sc-1.html ) så det behövs inte någon "hyttbelysning" direkt..

    Vill ha belysning i förvaringsutrymmen, kartläsarlampa att fästa i bågen till vindrutan och sökarlampa. Sökarlampor har jag letat efter och lightforce hade någon trevlig modell om än helt handhållen. Det vore kul att kunna fästa den med i vindrutebågen också. Jag är öppen för LED-teknik, egentligen välkomnas alla förslag!

    Hoppas det finns kunnighet inom båtar på detta bilforum..
    Tack på förhand!
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568

    Re: 12V Belysning för marint bruk? - Vilka har?

    Biltema?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 102

    Re: 12V Belysning för marint bruk? - Vilka har?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Biltema?
    Jo där har jag kikat runt såklart. Lite oklart vilken IP-klassning vissa saker har bara, allt som passar till husvagn är ju inte lämpligt överallt i en öppen båt.
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568

    Re: 12V Belysning för marint bruk? - Vilka har?

    Äsch!
    Behöver du verkligen bekymra dig om IP-klassning då det gäller lågspänningsutrustning i en båt? En okulärbesiktning av prylarna avslöjar nog om någon är direkt olämplig för den plats du tänkt placera den.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 102

    Re: 12V Belysning för marint bruk? - Vilka har?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Äsch!
    Behöver du verkligen bekymra dig om IP-klassning då det gäller lågspänningsutrustning i en båt? En okulärbesiktning av prylarna avslöjar nog om någon är direkt olämplig för den plats du tänkt placera den.
    I förvaringsutrymmet kvittar det förmodligen om man tänker till med montaget, men däremot ska en lampa eller två sitta oskyddat för väder och vind och då måste IP-klassningen vara fullgod. Problemet är väl att det inte verkar finnas bra alternativ som går att fästa på "bågen" jag nämnde.
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568

    Re: 12V Belysning för marint bruk? - Vilka har?

    Hjertmans har ju bra fast något dyra grejor.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    231

    Re: 12V Belysning för marint bruk? - Vilka har?

    IP 55 För Ytterdäck belysning.
    IP 55 För Skrymslen osv.

    Detta har jag för mig att jag fick reda på när jag skulle fixa belysning på en båt. Fast det var iofs Växelström på det.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568

    Re: 12V Belysning för marint bruk? - Vilka har?

    Citat Ursprungligen postat av TyNiAn
    IP 55 För Ytterdäck belysning.
    IP 55 För Skrymslen osv.

    Detta har jag för mig att jag fick reda på när jag skulle fixa belysning på en båt. Fast det var iofs Växelström på det.
    Handlar det om 230 VAC "landström" är det naturligtvis viktigt att få rätt IP-klasser men så uppfattade jag inte Hjulspinns fråga?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 171

    Re: 12V Belysning för marint bruk? - Vilka har?

    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    735

    Re: 12V Belysning för marint bruk? - Vilka har?

    Jag har varit inne på samma som du med mina tidigare båtar men enklast tycker jag det är att köpa led cykellyse och skruva fast på "pulpetramen" och i innerutrymme en sån fär rund ledlampa man fäster med dubbelhäftande tape med strömbrytare i "glaset". För min del handlar det om att jag inte orkar dra el överallt samt problem att hitta belysning som klarar fukten, Jag fiskar året runt i alla väder så länge det inte är is. Den ledbelysningen jag hittat som är vattentät kostar också sjukt mycket. Jag kan byta mina cykellysen många gånger innan jag kommer upp i samma kostnad.
    //C

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    735

    Re: 12V Belysning för marint bruk? - Vilka har?

    Glömde en sak, om du fäster en sökarlampa / strålkastare i bågen till pulpetet så kommer du förmodligen inte se ett skit, allt det vita i båten tar upp allt ljus och reflekterar det så du ser inget i alla fall. Det är bättre att fästa strålkastaren i fören, den kommer inte lika högt men du ser betydligt mer.
    //C

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 102

    Re: 12V Belysning för marint bruk? - Vilka har?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av TyNiAn
    IP 55 För Ytterdäck belysning.
    IP 55 För Skrymslen osv.

    Detta har jag för mig att jag fick reda på när jag skulle fixa belysning på en båt. Fast det var iofs Växelström på det.
    Handlar det om 230 VAC "landström" är det naturligtvis viktigt att få rätt IP-klasser men så uppfattade jag inte Hjulspinns fråga?
    Nej, någon landström är det inte tal om på den lilla båten..
    Passar på att tacka för inputen jag fått hitills, ska nog ta en titt in i några affärer i veckan och se vad som finns att tillgå.
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 102

    Re: 12V Belysning för marint bruk? - Vilka har?

    Citat Ursprungligen postat av Conny L
    Jag har varit inne på samma som du med mina tidigare båtar men enklast tycker jag det är att köpa led cykellyse och skruva fast på "pulpetramen" och i innerutrymme en sån fär rund ledlampa man fäster med dubbelhäftande tape med strömbrytare i "glaset". För min del handlar det om att jag inte orkar dra el överallt samt problem att hitta belysning som klarar fukten, Jag fiskar året runt i alla väder så länge det inte är is. Den ledbelysningen jag hittat som är vattentät kostar också sjukt mycket. Jag kan byta mina cykellysen många gånger innan jag kommer upp i samma kostnad.
    //C
    Ska ha det i åtanke, men jag lär ha tid att dra el (på väg in i arbetslöshet).. (dessutom är jag elektriker.. )

    Citat Ursprungligen postat av Conny L
    Glömde en sak, om du fäster en sökarlampa / strålkastare i bågen till pulpetet så kommer du förmodligen inte se ett skit, allt det vita i båten tar upp allt ljus och reflekterar det så du ser inget i alla fall. Det är bättre att fästa strålkastaren i fören, den kommer inte lika högt men du ser betydligt mer.
    //C
    Det alternativet jag tittat på är en handhållen variant med ciggplugg, förmodligen blir det ett sånt. Lättare att rikta som man vill förmodar jag..
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    735

    Re: 12V Belysning för marint bruk? - Vilka har?

    Handlampa fungerar bra, men oftast bara åt sidan, lyser du framåt och står vid ratten har du samma problem om inte ljusstrålen är smal och du är lång.

    Jag har två extraljus 55W monterade i fören, det ger skitbra ljus vid nattåkning.

    Handlampan med art 25-523 på Biltema ska man inte köpa, ljussvag och allmänt kexig.

    //C

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 102

    Re: 12V Belysning för marint bruk? - Vilka har?

    Citat Ursprungligen postat av Conny L
    Handlampa fungerar bra, men oftast bara åt sidan, lyser du framåt och står vid ratten har du samma problem om inte ljusstrålen är smal och du är lång.

    Jag har två extraljus 55W monterade i fören, det ger skitbra ljus vid nattåkning.

    Handlampan med art 25-523 på Biltema ska man inte köpa, ljussvag och allmänt kexig.

    //C
    Bra att veta angående handlampan från biltema, det kan ju förklara det låga priset..

    Jag blir lite nyfiken på vad du har för båt, har du möjligen nån bild på ditt extraljus? HR 440sc är ju bara 4,46 lång, behöver man så mycket ljus framåt då?
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    735

    Re: 12V Belysning för marint bruk? - Vilka har?

    Jag har en Uttern med mittpulpet.

    Mycket ljus framåt kan man inte få nog av,det finns många som inte har lanternor osv.

    Anledningen till att jag har mycket ljus framåt är den att jag höll på att klyva en roddbåt en höst för några år sedan, två gubbar mitt ute på sjön helt utan ljus. Jag hade ingen strålkastare framåt och det var ren tur att polaren fick se dom annars hade det gått illa när jag kom i 28 knop.
    Deras båt var så liten och låg att deras siluett knappt syntes.

    Visst, de såg ju mig och hade kanske kunnat parera men inte troligt.

    Jag köpte två extraljus på Biltema som jag monterat på ett tvärgående stag i "hajfenan" i fören.
    Jag har ingen bild nu och jag har fortfarande inte lyckats klura ut hur man postar bilder på forumet men pm:a din e-mail så kan jag ta ett kort ikväll.
    //C

  17. #17
    _|_ Guest _|_ ..............
    Guest

    Re: 12V Belysning för marint bruk? - Vilka har?

    som innerbelysning i båt har ju Biltema flera käcka saker på sin marinavdelning.
    har själv tittat på deras LED-belysning som ser vettig ut.
    Det drar ju mindre ström oxo.

    Strålkastare skall du inte välja för dålig, det är ju ändå ganska långa avstånd till sjöss.
    har du chans att sätta någon fast monterad som går att vrida?

    EDIT..hittade bilden på din båt nu.
    Enda stället som verkar vara vettigt o fästa strålkastare är ju på bågen ovanför vindrutan.
    men ser ju inte så sexigt ut o ha dem där alltid.
    kan du inte göra något snap-on fäste så du kan ta bort dem dagtid?

    Har hyfsat kunnande inom båtvärlden, både privat och från jobb inom densamma.
    Ställer gärna upp om nån har frågor, om jag nu kan hjälpa.

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 102

    Re: 12V Belysning för marint bruk? - Vilka har?

    Min lösning är beställd nu.

    En sån här handlampa från lightforce: http://lightforce.se/product.asp?product=36 och ett kulledsfäste: http://lightforce.se/product.asp?product=77

    Skall modifiera fästet så att det kan fästas på bågen ovanför vindrutan, det ska gå fort att sätta på/ta loss lampan från fästet läste jag. Kanske är det till och med snabbkoppling, men jag vet inte.. det passar iallafall, en bra början..

    Ritade en liten skiss på hur jag tänkte mig det, p41nt skillz!

    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568

    Re: 12V Belysning för marint bruk? - Vilka har?

    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn
    Ritade en liten skiss på hur jag tänkte mig det, p41nt skillz!

    Där skulle jag hellre tänt en till taklampa än att montera strålkastare.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 102

    Re: 12V Belysning för marint bruk? - Vilka har?

    Jaja.. inte min bild..
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

Liknande ämnen

  1. Matta för interiört bruk
    Av ime95mos i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-08-30, 22:05
  2. Bättre bruk till SID
    Av Olde i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-07-24, 01:11
  3. FILM Bruk belte!!!!
    Av alex_ander3@hotmail.com i forum Allmänt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 09:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •