Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Diplomatplåtar, vad har de för funktion?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    396

    Diplomatplåtar, vad har de för funktion?

    Idag när jag var ute och åkte så fick jag en fet BMW bakom mig med Diplomat plåtar, alltså blåa regskyltar. En sak som slog mig är vad har de för funktion egentligen? Varför har dessa bilar inte samma regplåtar som vanliga bilar? Nån som vet?

    /Matte

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Diplomatplåtar, vad har de för funktion?

    Citat Ursprungligen postat av matte_linear
    Idag när jag var ute och åkte så fick jag en fet BMW bakom mig med Diplomat plåtar, alltså blåa regskyltar. En sak som slog mig är vad har de för funktion egentligen? Varför har dessa bilar inte samma regplåtar som vanliga bilar? Nån som vet?

    /Matte
    Tja, de fungerar ju ungefär som de gula taxiskyltarna, alltså visar vad fordonet är reggat som.

    För diplomatfordon gäller (hoppas jag minns rätt nu) att bilen i princip räknas som ett stycke land, alltså att en ryck diplomatbil är ett stycke rysk "mark" i Sverige. Så länge då diplomaten befinner sig i diplomatbilen så är han mer eller mindre imun mot svenska lagar m.m.

    Nu har ju detta uppluckrats och begränsats på sista tiden, då t ex alkoholpåverkade förare i diplomatbilar ändå har haffats av svenska polisen.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Registreri ... _i_Sverige


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    435

    Re: Diplomatplåtar, vad har de för funktion?

    Och även ifall man inte kan sätta dit en diplomat för ett trafikbrott, så kan man alltid be Utrikes Departementet att klassa diplomaten som ”persona non-grata” vilket nog är det värsta en diplomat kan råka ut för.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Persona_non_grata

  4. #4

    Re: Diplomatplåtar, vad har de för funktion?

    Citat Ursprungligen postat av mr Magic
    Och även ifall man inte kan sätta dit en diplomat för ett trafikbrott, så kan man alltid be Utrikes Departementet att klassa diplomaten som ”persona non-grata” vilket nog är det värsta en diplomat kan råka ut för.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Persona_non_grata
    och det tror du ud gjör för att du ringer dit och gnäller över att en diplomat-kärra stannat lite bakom stoppskylten?
    JAGUAR - spinner som en katt

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Diplomatplåtar, vad har de för funktion?

    [quote=99 då 9-5 nu, båda svarta]
    Citat Ursprungligen postat av mr Magic":23odngct]Och även ifall man inte kan sätta dit en diplomat för ett trafikbrott, så kan man alltid be Utrikes Departementet att klassa diplomaten som ”persona non-grata” vilket nog är det värsta en diplomat kan råka ut för.

    [url="http://sv.wikipedia.org/wiki/Persona_non_grata
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Persona_non_grata[/url]
    och det tror du ud gjör för att du ringer dit och gnäller över att en diplomat-kärra stannat lite bakom stoppskylten?[/quote:23odngct]När det gäller just trafikbrott så är det nog så att den som begår detta med en diplomatskyltad bil "skämmer ut" den nation man representerar vilket man förmodligen helst undviker?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    435

    Re: Diplomatplåtar, vad har de för funktion?

    Jag är säker på att det blir betydligt mer skriverier i tidningar ifall en diplomat skulle köra ihjäl en barnfamilj på fyllan och villan, än ifall en diplomat blir tagen på bar gärning när han rekryterar en svensk spion, för att hitta på ett exempel.

    Att spionera ingår trots allt i hans arbetsuppgifter från sitt hemland, men det gör det absolut inte att begå trafikbrott.

    Och precis som LM skriver så har en ambassad och diplomater som sin arbetsuppgift att skapa positiv pr för sitt land, och vill absolut inte göra något som kan väcka anstöt hos värdlandet.

    Sen vet jag att t.ex. USA:s ambassad har skaffat sig flera vanliga anonyma svenskregistrerade bilar för att väcka mindre uppmärksamhet i trafiken, särskilt efter 11 september.

  7. #7

    Re: Diplomatplåtar, vad har de för funktion?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    och det tror du ud gjör för att du ringer dit och gnäller över att en diplomat-kärra stannat lite bakom stoppskylten?
    När det gäller just trafikbrott så är det nog så att den som begår detta med en diplomatskyltad bil "skämmer ut" den nation man representerar vilket man förmodligen helst undviker?
    du får det att låta som det inte fans någon form av skala på trafikbrott.
    121 på 120 väg eller asberusad i 150 på en gågata full med människor som spatserar i godan ro, med avsikt att meja ner så många som möjligt...
    kvitt samma båda är trafikbrott
    JAGUAR - spinner som en katt

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    975

    Re: Diplomatplåtar, vad har de för funktion?

    Rätt luddigt när man gick högvakten på slottet!
    Stod vid ingången till logården, Ingen fick gå in där om dom inte hade tillstånd för det, Diplomater hade det inte, Man fick inte släppa in någon,men om det kom en diplomat och visa legget så fick man inte släppa in honom samtidigt som man inte kunde neka honom då han hade sitt skydd!
    Fattar ni, Man fick inte men fick samtidigt inte neka en sådan person, RÄTT luddigt
    Tur att det inte kom någon
    Sen skulle man ställa sig i givakt när det kom en diplomatbil åkandes, Tjäna kerstin! Hur skulle man kunna hålla koll på dessa när det var fullt med kineser och japaner som höll på att knäppa bilder jämt och ständigt!

  9. #9
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 715
    Medlem#
    3346

    Re: Diplomatplåtar, vad har de för funktion?

    Det finns en överenskommelse mellan diplomatkåren i Sverige och UD att man normalt betalar p-böter, fortkörningsböter osv. Finns visserligen inga lagliga möjligheter att tvinga en ambassad att betala sina böteslappar, men det görs normalt ändå av artighet och respekt mot värdlandet.
    Att förklara en diplomat "persona non grata" (latin för icke önskvärd person) innebär att personen utvisas ur landet, och är den grövsta "bestraffning" ett land kan utdela mot en person i annat lands ambassad/beskickning. Det görs vanligtvis endast mot spioner med diplomatpass (typ f.d. sovjets "kulturattachéer"), eller mot diplomater som begått andra grova brott i värdlandet (narkotikasmuggling, varusmuggling etc.).
    Att man struntar i att betala p-böter eller fortkörningsböter resulterar inte i att bli utvisad som persona non grata, däremot brukar UD skicka små vänliga påminnelser om vikten av att hålla sig till lagar och regler i Sverige, samt vikten av att betala böter för ev. förseelser för att främja de vänskapliga förbindelserna länderna emellan.

    Apropå besökare till slottet med diplomatpass är det väl så att de inte får släppas in, men heller inte handgripligen avvisade från området såvida de inte utgör någon risk eller fara.
    Så att neka diplomatfordonet med passagerare tillträde bör gå alldeles utmärkt, bara att låta bli att öppna grinden/porten/dörren etc. och muntligen be dem avlägsna sig. Krånglar de så ringer man UD och Säk, börjar de slåss eller framföra hot bör det gå att avhysa dem precis som med vilken annan bråkstake.
    All makt åt Thengil!

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Diplomatplåtar, vad har de för funktion?

    Det är väl rätt många år sedan nu sen det var lite cirkus med en eller ett par ryska (tror jag det var) diplomater (eller vad de nu var) för att de körde och parkerade precis som de behagade. Det hela escalerade och slutade väl med fyllkörningar där personen blev stoppad av polisen, men låste in sig i den diplomatskyltade bilen och vägrade öppna dörrarna. Polisen kunde då inte göra något, och där satt han och väntade ut ruset kan man tro. Detta ledde till rätt allvarliga diplomatiska komplikationer mellan Sverige och det andra landet, vilket sedemera löstes och som jag tror ledde till en del ändringar av både regler för framtiden.

    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Diplomatplåtar, vad har de för funktion?

    Grekiska ambassaden har också varit ute i blåsväder genom att skrapa ihop miljonbelopp i parkeringsböter årligen utan att betala. Detta var några år sedan så jag vet inte exakt om det gäller fortfarande.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

Liknande ämnen

  1. [LÖST] ACC ur funktion OG9-5
    Av Herr Thomas i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-11, 23:11
  2. 9-5 AC ur funktion
    Av AndreasHo i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-22, 22:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •