Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: död farthållare

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    NORRKÖPING
    Inlägg
    44

    död farthållare

    Är det någon som vet om det är ett relä till farthållarn på saab9,3 98?
    iså fall vilket det är.Säkringen är hel(kollade alla säkringsuslingar för att utesluta det.)Lampan tänds när jag sätter på farthållarn men sen nada,inte ett skvatt händer.Kan det vara spaken som är paj ?,men bara den lilla knappen isåfall.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882

    Re: död farthållare

    Pedalkontakterna som behöver justeras i 9 fall av 10 med det symptom du beskriver. Gjort på en minut.

    Ur en annan tråd:
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Är det inte bara att justera dem på rätt sätt då dvs att hålla ned pedalen, dra hårt i den svarta pinnen i kontakten tills de knastrar och den åker ut för att sedan släppa upp pedalen långsamt så justerar pinnen i sig helt automatiskt?
    Och en till:
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Tinitus

    Tack, verkar troligt eftersom kopplingen nyligen har bytts. Har någon en bild eller beskrivning av var/hur jag hittar brytarna?
    Du kan inte missa dem: De sitter ju så att de påverkas av kopplings- respektive bromspedalen. Bara att kröka rygg och trycka ned pedalerna med handen.
    Minns inte riktigt om det är exakt likadan brytare på en 9-5 som på en 9000 men i så fall är det en "pinne" längts ut på brytaren som skall dras ut, hårt med en tång tills det "knastrar". När man sedan släpper upp pedalen justerar den in sig själv.

    Lycka till!

    Edit: Svarta pinnen går mot pedalarmen högt upp nära lagringen:

    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    NORRKÖPING
    Inlägg
    44

    Re: död farthållare

    Ok och tack!
    Ska försöka med det.
    Hittade en massa om just det här .Men det var 9000 och visste inte om det var samma på 9,3:an men då ska jag ägna mig åt gymnastik och se om jag får till det .

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    NORRKÖPING
    Inlägg
    44

    Re: död farthållare

    Utfört diverse akrobatik och konstaterat att pedalkontakten till kopplingen var trasig i fästet och satt med en skruv och snett dessutom så felet är där förmodar jag.Och det är tydligen samma system på 9-5 som på 9000 och 900NG.

Liknande ämnen

  1. Fel på farthållare 900 -88
    Av danne_gn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-31, 19:40
  2. farthållare
    Av halm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-13, 21:14
  3. 900 og farthållare
    Av 900hasse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-13, 21:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •