Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Tips på att få bort mossa ur gräsmattan!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    975

    Tips på att få bort mossa ur gräsmattan!

    Hej!

    Skulle klippa gräset hos mor och far i dag, Tjänare! Det finns ju inget gräs på större delen av gräsmattan, En J**la massa mossa bara, Som att åka runt på en stor fluffig kudde!
    Mossa har kommit hårt dom senaste åren hos dom!
    Någon som har något tips på hur man får bort skiten, Vet ju att det finns saker man kan spruta, Funkar säkert och är även rätt dyrt, Då gräsmattan är typ 2500kvm stor så har jag inte så stor lust att hålla på och spruta dyra grejer på den!
    Tänkte på en sådan där kniv som har en fjäder i båda ändrar och som man byter ut mot sin vanliga kniv på klipparen, Är en åkklippare dom har med två knivar, Så två sådana där fjädermojänger kanske skulle funka fint! Eller?
    Annars en sådan där mossrivare som black o decker har, Fast det skulle ju vara bäst om man kan åka på och se när skiten rivs upp

    Någon som har testat en sådan där som man byter ut mot kniven?

    Mvh

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Tips på att få bort mossa ur gräsmattan!

    Var bara beredd på att efter du kört med mossrivare ser "gräsmattan" ut som en nyharvad åker halva sommaren.

    Det bästa medlet mot mossa lär vara att slita på mattan då mossan tål detta sämre än gräs. Spänn upp några badmingtonnät och bjud in till en turnering.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Tips på att få bort mossa ur gräsmattan!

    Mossrivning & vertikalskärning är effektivt för att mekaniskt få bort mossan.

    Ett annat alernativ är att göda så att gräset tar överhand & konkurerar bort mossan. Detta är dock svårt om det är för mycket mossa. Så då får man bekämpa mekaniskt &/eller kemiskt. Kemiska preparat som tar död på mossan är t.ex. järnsulfat som man kan handla i pulverform & vattna ut. Det finns även kombinerade medel som innehåller både järnsulfat & gödning. Mossa i gräsmattan beror till största delen på att gräsmattan inte har fått tillräckligt med näring, så att göda regelbundet är att rekomendera.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    975

    Re: Tips på att få bort mossa ur gräsmattan!

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Var bara beredd på att efter du kört med mossrivare ser "gräsmattan" ut som en nyharvad åker halva sommaren.

    Det bästa medlet mot mossa lär vara att slita på mattan då mossan tål detta sämre än gräs. Spänn upp några badmingtonnät och bjud in till en turnering.
    Jo detta är jag medveten om, Men bättre det än att ha en ful grå mattan som ska vara grön och fin annars!

    Det där med spel blir svårt då det är träd lite här och där,

    Dom bor på landet så det finns inga grannar som stör sig på att mattan kommer se ut som en harvad åker
    Själv så gissar jag på att det blir runt 40-50kubik mossa
    Jag la på förslag till min far för några år sedan att vi skulle riva mattan, Fick då typ till svars "Å herregud. Kommer ju inte finnas någon "gräsmatta" Kvar + att det kommer bli nått in i hel**te mycket mossa"
    Min morfar tyckte att vi skulle fräsa upp allt då han hade en gammal livsfarlig jordfräs som inte stannar för något typ! Men far tyckte det lät jobbig då det finns en MASSA trädrötter i marken!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    975

    Re: Tips på att få bort mossa ur gräsmattan!

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Mossrivning & vertikalskärning är effektivt för att mekaniskt få bort mossan.

    Ett annat alernativ är att göda så att gräset tar överhand & konkurerar bort mossan. Detta är dock svårt om det är för mycket mossa. Så då får man bekämpa mekaniskt &/eller kemiskt. Kemiska preparat som tar död på mossan är t.ex. järnsulfat som man kan handla i pulverform & vattna ut. Det finns även kombinerade medel som innehåller både järnsulfat & gödning. Mossa i gräsmattan beror till största delen på att gräsmattan inte har fått tillräckligt med näring, så att göda regelbundet är att rekomendera.
    Det där med att kantskära har jag läst om, Men då ska man göra det minst 2gånger/år, Då mattan är uppdelad i massa olika delar med gångar och sånt imellan + hela storleken på den så känner jag mig inte sugen till det
    Göda har far gjort massa gånger, Även slängt på något kalk mm, Dock så snackar vi inte lite mossa på vissa ställen, På ett ställe som är typ 300kvm så är det typ 98%mossa. Tjockt är det också, Jag vill dra över med mossrivare

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Tips på att få bort mossa ur gräsmattan!

    Som jag har förstått så kommer mossan om gräsmattan är dåligt gödslad och/eller att den är för sur, jorden alltså. Så väck med mossan mekaniskt eller kemiskt och gödsla och se till att den har rätt PH värde/ej för sur. Är den för sur så får man kalka.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7
    _|_ Guest _|_ ..............
    Guest

    Re: Tips på att få bort mossa ur gräsmattan!

    det finns ju "the hard way" dvs kratta med en räfsa av ståltråd. funkar inte med såndär i plast.
    det är ett enormt arbete men man sparar gräsmattan.

    och det är som tidigare talare sagt mkt viktigt o gödsla. då håller man borta mossan.

    jag gjorde en jättesanering på gräsmattan med räfsa 1999.
    nu i vår har jag tagit lite igen, alltså snart 10år emellan.
    men jag gödslar regelbundet, iaf varannan månad sommartid.
    enklast och billigast är vanlig salpeter.
    men med den MÅSTE man gödsla när det regnar, annars bränner den sönder gräset.
    det finns ju många andra sorters gödsel som Blåkorn och Allround.
    jag har kört med dessa innan, men salpetern är effektivast.
    med gödsling då tar gräset överhand och mossan hålls borta.

    lycka till.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    975

    Re: Tips på att få bort mossa ur gräsmattan!

    Citat Ursprungligen postat av tubber
    det finns ju "the hard way" dvs kratta med en räfsa av ståltråd. funkar inte med såndär i plast.
    det är ett enormt arbete men man sparar gräsmattan.

    och det är som tidigare talare sagt mkt viktigt o gödsla. då håller man borta mossan.

    jag gjorde en jättesanering på gräsmattan med räfsa 1999.
    nu i vår har jag tagit lite igen, alltså snart 10år emellan.
    men jag gödslar regelbundet, iaf varannan månad sommartid.
    enklast och billigast är vanlig salpeter.
    men med den MÅSTE man gödsla när det regnar, annars bränner den sönder gräset.
    det finns ju många andra sorters gödsel som Blåkorn och Allround.
    jag har kört med dessa innan, men salpetern är effektivast.
    med gödsling då tar gräset överhand och mossan hålls borta.

    lycka till.
    Farsan har provat massa saker + häxblandningar, Gud som haver, Var och köpte mig en rivare förut och testa så klart Det kommer bli MYCKET mossa, Äter kor och tjurar mossa? Har ju ett gärde precis vid tomtgränsen så det skulle vara perfekt om dom kunde tugga i sig det Jag har matat dom med allt möjligt grönt, Dock aldrig mossa tror jag, Kanske när jag var liten kotte, På den tiden då man kunde gå in till dom utan att dom gjorde något

    Tack för all hjälp!

  9. #9
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    276

    Re: Tips på att få bort mossa ur gräsmattan!

    Kör över hela gräsmattan med en mossrivare. Därefter vattnar du omedelbart med järnsulfat, samt ytterligare några gånger under sommaren och i höst. Vattenlösligt järnsulfat (FerroGent) hittar du till bra pris hos Granngården.

    En god idé är nog att också stödså och toppdressa mattan i juni. Om du går in på http://www.olleberg.nu/ så finner du där Olle Bergs utmärkta årsprogram för gräsmatteskötsel. Följ det och du kommer att få en fin matta!
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    V Götaland
    Inlägg
    230

    Re: Tips på att få bort mossa ur gräsmattan!

    Eldar man med ved har man lösningen gratis, askan. Askan är närinsgrik och har ett högt pH (speciellt björk-aska) som tar död på mossan. Bara att strö ut på gräsmattan så dör mossan, inte jättesnabbt och inte drygt, men det funkar. Prova gärna i ett hörn någonstans på gräsmattan så du får se resultatet innan du provar överallt. Enda nackdelen är att gör man det på sommaren blir man ganska svart om fötterna om man går barfota, så att ösa ut askan på höst och vinter är ju bäst.
    Frågar grannarna vad du gör när du sprider ut askan ska du säga: "Det är farfar, han ville ha det så", för att inte avslöja den fina metoden...

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    975

    Re: Tips på att få bort mossa ur gräsmattan!

    Citat Ursprungligen postat av kaka
    Eldar man med ved har man lösningen gratis, askan. Askan är närinsgrik och har ett högt pH (speciellt björk-aska) som tar död på mossan. Bara att strö ut på gräsmattan så dör mossan, inte jättesnabbt och inte drygt, men det funkar. Prova gärna i ett hörn någonstans på gräsmattan så du får se resultatet innan du provar överallt. Enda nackdelen är att gör man det på sommaren blir man ganska svart om fötterna om man går barfota, så att ösa ut askan på höst och vinter är ju bäst.
    Frågar grannarna vad du gör när du sprider ut askan ska du säga: "Det är farfar, han ville ha det så", för att inte avslöja den fina metoden...
    Fint Ja eldar med ved gör dom också
    Ang grannen så är det en sommarstuga som två gammla har, Dom behöver nog inga tips då deras matta är rena rama golfmattan, Kanske skulle slå gammelgubben på tårna och visa hur en STOR matta kan bli grön och fin

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    975

    Re: Tips på att få bort mossa ur gräsmattan!

    Hur blir det om man vattnar med järnsulfat + gödsel direkt efter rivningen, Sulftatet för att ta död på mossan och gjödsel för att få gräset att börja växa

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    58

    Re: Tips på att få bort mossa ur gräsmattan!

    Citat Ursprungligen postat av kaka
    Eldar man med ved har man lösningen gratis, askan. Askan är närinsgrik och har ett högt pH (speciellt björk-aska) som tar död på mossan. Bara att strö ut på gräsmattan så dör mossan, inte jättesnabbt och inte drygt, men det funkar. Prova gärna i ett hörn någonstans på gräsmattan så du får se resultatet innan du provar överallt. Enda nackdelen är att gör man det på sommaren blir man ganska svart om fötterna om man går barfota, så att ösa ut askan på höst och vinter är ju bäst.
    Frågar grannarna vad du gör när du sprider ut askan ska du säga: "Det är farfar, han ville ha det så", för att inte avslöja den fina metoden...
    Jag tror grannarna nog skulle börja undra när man kommer med en skottkärra med aska och säger att det är farfar Dom lär nog inte fråga dig en andra gång när du rullar ut skottkärra efter skottkärra med aska och sprider ut det
    Life is a lesson, you learn it when you're through.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    V Götaland
    Inlägg
    230

    Re: Tips på att få bort mossa ur gräsmattan!

    Citat Ursprungligen postat av Kurisuchianu
    Jag tror grannarna nog skulle börja undra när man kommer med en skottkärra med aska och säger att det är farfar Dom lär nog inte fråga dig en andra gång när du rullar ut skottkärra efter skottkärra med aska och sprider ut det
    Då får man väl dra till med att "det är hela släkten, och farfar sa att han ville ligga här, men nu kan jag inte se vilken hög han ligger i så nu hamnar de här allihop..."

    Förövrigt tror jag du borde aska ur pannan lite oftare om det blir en skottkärra varje gång...

  15. #15
    _|_ Guest _|_ ..............
    Guest

    Re: Tips på att få bort mossa ur gräsmattan!

    Hörde ett radioprogram om detta för några år sedan.
    De konstaterade det som tidigare nämnts i tråden, att om man använder gräsmattan mer
    går på den o dyl, så dör mossrötterna.
    De sa att det absolut effektivaste är ju att släppa in en drös dagisbarn i trädgården.
    men..som de konstaterade..det kan ju ha andra mindre önskade följder

  16. #16
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    276

    Re: Tips på att få bort mossa ur gräsmattan!

    Citat Ursprungligen postat av billinge saaben
    Hur blir det om man vattnar med järnsulfat + gödsel direkt efter rivningen, Sulftatet för att ta död på mossan och gjödsel för att få gräset att börja växa
    Det fungerar säkert bra! Använd då TG Växup som är ett bra fullgödsel. Sedan kör en vända med Weibull Kombi (gödning +ogräsmedel) i början av juni så får du bort det mesta av ogräset. Ska du stödså, så vänta med det 3 - 4 veckor, efter det att du lagt ut Kombi. Därefter lägger du ut Supergramino i början av augusti och Weibulls Höstgödsel i slutet av september.

    Återigen, gå in på http://www.olleberg.nu/. Där hittar du allt du behöver veta om gräsmattor och lite till!
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

  17. #17
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850

    Mossa GTI

    Har nu slösat 200kr på denna skiten!

    Nån som lyckats med bra resultat?

    Har behandlat 2ggr på 1.5 vecka eftersom första besprutningen knappt verkade och nr 2 verkar inte döda nån mossa utan får den endast lite brun ist!
    Då var det snyggare med grön mossa, då den inte ens krymper ihop!

    Nu har jag dock inte använt någon gödning efter behandlingen men enligt reklamen så blev mossan svart efter 1 timme! BS säger jag, såvidare inte jag har odödlig mossa!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Mossa GTI

    Citat Ursprungligen postat av Purex
    Har nu slösat 200kr på denna skiten!

    Nån som lyckats med bra resultat?

    Har behandlat 2ggr på 1.5 vecka eftersom första besprutningen knappt verkade och nr 2 verkar inte döda nån mossa utan får den endast lite brun ist!
    Då var det snyggare med grön mossa, då den inte ens krymper ihop!

    Nu har jag dock inte använt någon gödning efter behandlingen men enligt reklamen så blev mossan svart efter 1 timme! BS säger jag, såvidare inte jag har odödlig mossa!

    är inne ¨på andra året med mossa gti fungerar kanon lägger på 2 gånger om året. grannarna blev så impade att dom oxå köpte det så nu kör hela kvarteret med det

    brukar som sagt ta 30min-2 timmar sen är mossan svart sen tar det 2-4 veckor så är den helt bort från synfältet....

    men det är viktigt att man inte får för mycket spädning med vattnet då fungerar den inte amx flås på ejektorn måste man ha

  19. #19
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850

    Re: Mossa GTI

    Suck .... Ska man behöva vänta oxå

    Tålamod tålamod!!!! Alltså behövs fler öl!

    Kanske där problemet ligger, tiden går för sakta

    Om nån känner för det så ta med din vattenslang, mossa GTI och jag har dubbelkoppling och öl så kör vi en besprutar kväll, en hos dig o 1 hos mig vilket bra ursäkt till tanten att dricka nån för mycket


    Lite gayvarning om man tolkar det fel!
    För alldel tolka rätt vill inte ha en naken Karl i min trädgård halvfull och be mig plocka upp tvålen
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  20. #20
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    437

    Re: Mossa GTI

    Det finns en anledning till att mossan trivs och det är oftast näringsbrist. Gödsla gräsmattan rikligt, minst tre ggr pr säsong och mossproblemen minskar markant.
    Mossa trivs bra i skugga, kan man öppna upp och få in mer sol så minskar också mossproblemen. Sen är mossproblemen alltid värst på våren innan gräset hinner komma igång. Värme, sol och gödsel brukar lösa problemen.

    //TB
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Problem att få bort hjulskruv! Tips?
    Av Turbo Tompa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2005-11-06, 22:47

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •