Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Og 900 Spel på kopplingspedalen??? Hjälp...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    479

    Og 900 Spel på kopplingspedalen??? Hjälp...

    Hallo!

    Jag har bytt huvudkopplingscylindern på en av mina og900.or men tycker det inte känns helt hundra, tycker jag har ett stort spel på kopplingspedalen, alltså innan man känner ett motstånd, och det känns som om kopplingen tar långt ner...

    Saken är den att det är så länge sedan jag körde någon av mina og900.or så jag minns inte hur det skall kännas...??

    Så min fråga, hur långt spel har du/ni innan motståndet kommer i kopplingspedalen???

    Tackar för svar på förhand!
    mvh Lars-O.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301

    Re: Og 900 Spel på kopplingspedalen??? Hjälp...

    Oftast sitter problmet i kopplingspedalen.
    Hålet för infästningen till huvudcylindern brukar bli ovalt tämligen fort, dvs även på bilar med få mil.

    Kolla så du inte har ett glapp där.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    479

    Re: Og 900 Spel på kopplingspedalen??? Hjälp...

    Hallo!

    Nope inget spel alls där...

    Mvh Lars-O.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    58

    Re: Og 900 Spel på kopplingspedalen??? Hjälp...

    Följer denna tråd lite, och lånar det lite snabbt hoppas det är okej?

    Har en og 9-3:a 00 där kopplingen tar för snabbt tycker jag, går inte få en mjuk start utan man får ge mycket gas för att inte hela bilen ska dona sönder typ hehe, den är väldigt svår att köra speciellt vi starter med 1:an händer ofta jag till och med får kärringstop med bilen pga av detta. Vad tror ni, går det justera kopplingen på något sätt? Eller är bilen helt enkelt gubbkörd innan?

    Läger jag i 1:an och låter bilen driva sig själv rycker bilen sig framåt lite, kanske inte har med detta att göra men lika bra att fråga!
    Saab 9-3 2.0T

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    479

    Re: Og 900 Spel på kopplingspedalen??? Hjälp...

    Finns det verkligen ingen här som vet / orkar eller har lust att kolla spelet på sin og???

    Mvh Lars-O.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928

    Re: Og 900 Spel på kopplingspedalen??? Hjälp...

    en hydraulisk koppling ska knappast ha sådant spel du pratar om? är allting okej så ska den kännas distinkt. Satte du dit en ny cyl eller begagnad ?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939

    Re: Og 900 Spel på kopplingspedalen??? Hjälp...

    Jag har detta spel i pedalen på samtliga 3 bilar, även 6000-mila cabben. Man får motstånd och börjar koppla ur efter några centimeter typ. Dock så kopplar det ur ganska snabbt, dvs den biter inte jättenära botten. Du har luftat ordentligt, med tryck över behållaren mha luftman tex och pumpat? Alt en vakum-luftare, funkar fint också. Det går INTE att lufta kopplingen utan tryck på behållaren, det räcker inte. Kanske har du luft i systemet?

    Men som sagt, några cm glapp i början håller jag för helt normalt!
    MEDLEM 7032.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    479

    Re: Og 900 Spel på kopplingspedalen??? Hjälp...

    Tackar för era svar..
    Jag satte dit en ny Saab orginal del.. jag tycker att allt stämmer gent emot för dig Turbocab, dock så tycker jag den tar inte triktigt förren lite väl långt ner, men jag har heller inte kört någon av mina og.s på länge, jag har kanse 2-3cm spel på pedalen.. men jag har inte trycksatt behållaren vid luftningen då jag har fått det berättat för mig att det skulle räcka med att låta det rinna av sig själv...
    Men har pumpat och luftat och sedan så testade jag rinningen nu senast och det fick rina kanske 1-2 dl..

    Men du menar alltså att det inte räcker???

    mvh Lars-O.

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Jag har detta spel i pedalen på samtliga 3 bilar, även 6000-mila cabben. Man får motstånd och börjar koppla ur efter några centimeter typ. Dock så kopplar det ur ganska snabbt, dvs den biter inte jättenära botten. Du har luftat ordentligt, med tryck över behållaren mha luftman tex och pumpat? Alt en vakum-luftare, funkar fint också. Det går INTE att lufta kopplingen utan tryck på behållaren, det räcker inte. Kanske har du luft i systemet?

    Men som sagt, några cm glapp i början håller jag för helt normalt!

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301

    Re: Og 900 Spel på kopplingspedalen??? Hjälp...

    Jag föreslår att du provar att vacumsuga bromsvätskebehållaren med en luftman kopplad till insuget i några minuter.
    Har inbillat mig att det brukar bli lite bättre resultat av den luftningen.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234

    Re: Og 900 Spel på kopplingspedalen??? Hjälp...

    Fyll bromsvätskebehållaren med bromsvätska. Anslut en sådan här( http://www.biltema.se/products/product. ... mId=144310) till luftnippeln på slavcylindern.
    Sen luftar du tills du inte ser några luftbubblor. Och kontrollera sen kopplingen.

    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    479

    Re: Og 900 Spel på kopplingspedalen??? Hjälp...

    Hallo!

    Ja Biltema i alla ära men har 18mil till närmaste butik...
    Men ska se om jag kan smyga in på någån verkstad och låna deras "bromsbomb" ?? men jag ger mig fasen på att det är fel på cylindern som jag fick ifrån Saab...

    Fick förövrigt att annat tips igår som (jag inte kollat) det gällde den ringen som skall hålla tillbaka utrampningslagret var det väl? och den kunde ibland bli ståeende så att lagret for för långt ifrån slavcylindern?.. men det känns inte som om det skulle kännas glappt i huvud cylindern, eller vad säger ni??

    mvh Lars-O.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939

    Re: Og 900 Spel på kopplingspedalen??? Hjälp...

    Hm, i alla böcker jag läst så måste man lufta kopplingen med tryck på, så har du inte gjort det så gör det....

    Sen det här med nya grejor - min slavcylinder på 1990 cabben köptes ny på Mekonomen. Ca 200 mil höll den, sen rann vätskan rakt ut. Inte omöjligt att din nya cylinder från Saab har legat torr skitlänge och packningarna helt enkelt är slut och behöver bytas. Troligen har gummit förlorat spänst och du måste bygga upp lite tryck och rörelse i den innan den "tar" vid koppling. Nya grejor i alla ära, men gummit åldras ju oavsett...

    Men pröva med tryck på när du luftar, eller vakumsug, vilket som.

    När jag luftar mina kopplingar så kommer inte ett jota vätska med bara tryck på, man måste pumpa också. Bara trycket verkar inte orka trycka hela vägen genom den lilla slangen från behållaren och ner till huvudcylindern och vidare.
    MEDLEM 7032.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    479

    Re: Og 900 Spel på kopplingspedalen??? Hjälp...

    Hallo!

    Märkligt att det inte kommer vätska med enbart tryck??.. bara jag öppnar på slavcylindern så kommer det vätska..

    Jag ska till veckan ta tag i detta, ska försöka komma in och låna "bromsbomben" på fordonsprogrammet här i Ö-sund genom mina kanaler där, så får vi se om det blir någon ordning på detta...

    Mvh Lars-O.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    118

    Re: Og 900 Spel på kopplingspedalen??? Hjälp...

    Hej!
    Jag har alltid använt adaptern till kylarlocket med dubbla packningar, sedan ansluter jag kylarprovaren till denna och pumpar upp max 1 bar. Fyll behållaren till bromsvätskan ända upp. Anlut en genomskinlig slang till luftnippeln och led ner denna i en flaska med bromsvätska, jag brukar använda en spolarvätskeflaska med 10 cm bromsvätska i. sedan håller du koll på luftbubblor, nivån i behållaren och pumpar upp trycket med jämna mellanrum tills ren vätska utan luft kommer i slangen. Stäng nippeln och släpp trycket, Kolla genom att trampa pedalen att du har tryck nästan direkt efter att börjat trampa. det kan behövas några luftningar innan du har tryck. Trampa ej på pedalen när du har tryck i behållaren detta leder ovillkoligen till att du skjuter packningarna i huvudcylindern. Om detta ej funkar misstänker jag att fjädern i huvudcyl är trasig.
    // Jens

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    479

    Re: Og 900 Spel på kopplingspedalen??? Hjälp...

    Hallo!

    Ja jag måste nog ta till seriösare trix, igår höll jag på lite igen, luftade bakvägen men en sorts pump jag har, men ingen skillnad och inga bubblor i behållaren...

    Det blir förövrigt ingen skillnad om jag pumpar med kopplingspedalen, det är samma spel hela tiden...

    Mvh Lars-O.

  16. #16
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234

    Re: Og 900 Spel på kopplingspedalen??? Hjälp...

    Citat Ursprungligen postat av larsola
    Hallo!

    Ja jag måste nog ta till seriösare trix, igår höll jag på lite igen, luftade bakvägen men en sorts pump jag har, men ingen skillnad och inga bubblor i behållaren...

    Det blir förövrigt ingen skillnad om jag pumpar med kopplingspedalen, det är samma spel hela tiden...

    Mvh Lars-O.
    Hade jag varit du så hade jag tagit ut bilen på en sväng. Nu har du verkligen gjort allt som tänkas kan. Blir det inge bättre så får vi tänka om. Men det finns ju en chans att det blir bättre också.

    Mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. Knirk i kopplingspedalen
    Av Rampan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-23, 19:08
  2. Kopplingspedalen sjunker 9-3 -01
    Av jim67 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-08-19, 11:34
  3. vibbrationer i kopplingspedalen
    Av saabster i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 22:29
  4. Kopplingspedalen stum
    Av pumpe3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 22:11
  5. Kopplingspedalen når ej farthållarkontakten
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-07-18, 11:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •