Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Handbromsproblem OG 9-3!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    GÖTEBORG
    Inlägg
    214

    Handbromsproblem OG 9-3!

    Hej alla glada!
    Har precis bytt handbromsbackar på bilen!(Handbroms utdömd på besiktningen).Skulle därefter spänna justeringsmuttern på handbromsvajern.Då gick den gängade M8-stången från länkaget till handbromsspaken av.E d svårt att byta vajern från handbromsen tro,sen undrar jag kan något annat vara slitet till handbromsen då justeraren var spänd nästan max (ca 10 mm gäng-gång kvar),o jag behövde spänna mer! mvh Daniel
    SQR Steg 3.
    The Green Machine!
    Kör Peugot med Jätte-turbo på arbetstid!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Handbromsproblem OG 9-3!

    Varför skulle du justera på vajern och inte på justerskruven inne vid backarna då?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    GÖTEBORG
    Inlägg
    214

    Re: Handbromsproblem OG 9-3!

    Snackade med arbetskamraten o han gjorde d med lyckat resultat,därför ville jag göra d samma,men men.
    SQR Steg 3.
    The Green Machine!
    Kör Peugot med Jätte-turbo på arbetstid!

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Handbromsproblem OG 9-3!

    Citat Ursprungligen postat av green machine
    Snackade med arbetskamraten o han gjorde d med lyckat resultat,därför ville jag göra d samma,men men.
    Då tycker jag du kräver att samme arbetskamrat byter vajrarna åt dig också.

    Man börjar justeringen vid backarna och om det sedan behövs kan man få ge sig på vajerjusteringen: http://www.thesaabsite.com/93/93hbrakeadj98-2003.jpg
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Handbromsproblem OG 9-3!

    sen så sitter väl inte gängstången på wiren utan den går väl till spaken?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    GÖTEBORG
    Inlägg
    214

    Re: Handbromsproblem OG 9-3!

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    sen så sitter väl inte gängstången på wiren utan den går väl till spaken?
    Japp helt rätt!
    SQR Steg 3.
    The Green Machine!
    Kör Peugot med Jätte-turbo på arbetstid!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    GÖTEBORG
    Inlägg
    214

    Re: Handbromsproblem OG 9-3!

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av green machine
    Snackade med arbetskamraten o han gjorde d med lyckat resultat,därför ville jag göra d samma,men men.
    Då tycker jag du kräver att samme arbetskamrat byter vajrarna åt dig också.

    Man börjar justeringen vid backarna och om det sedan behövs kan man få ge sig på vajerjusteringen: http://www.thesaabsite.com/93/93hbrakeadj98-2003.jpg
    Tack för svaren,jag o arbetskamraten ska bara snacka hissproblem tror jag.
    SQR Steg 3.
    The Green Machine!
    Kör Peugot med Jätte-turbo på arbetstid!

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Handbromsproblem OG 9-3!

    det du justerar med vajern är hur högt upp du ska dra spaken innan det bromsar, det har inte så mycket att göra med hur hårt det bromsar, eller jo till viss del om den är för dåligt spänd.

    Finns det någon gäng kvar alls på den gängade stången nu?

    http://www.biltema.se/products/product. ... emId=91468

    en sånn är ett ypperligt bra hjälpmedel för att skarva dit en gängad pinne, dock så måste det finnas nått att gänga på.

    jag spännde själv handbromsen idag, först skruvar i skruven ett hack i taget tills den nyper, då släpper man efter ett hack och se så den snurrar fritt.
    Sen lika på andra sidan, efter det gör man ev justering på stången där fram.

    Justerade själv min så den tar utan att behöva dra spaken halvvägs in till baksätet...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    GÖTEBORG
    Inlägg
    214

    Re: Handbromsproblem OG 9-3!

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    det du justerar med vajern är hur högt upp du ska dra spaken innan det bromsar, det har inte så mycket att göra med hur hårt det bromsar, eller jo till viss del om den är för dåligt spänd.

    Finns det någon gäng kvar alls på den gängade stången nu?

    http://www.biltema.se/products/product. ... emId=91468

    en sånn är ett ypperligt bra hjälpmedel för att skarva dit en gängad pinne, dock så måste det finnas nått att gänga på.

    jag spännde själv handbromsen idag, först skruvar i skruven ett hack i taget tills den nyper, då släpper man efter ett hack och se så den snurrar fritt.
    Sen lika på andra sidan, efter det gör man ev justering på stången där fram.

    Justerade själv min så den tar utan att behöva dra spaken halvvägs in till baksätet...
    Satt faktiskt o klurade på om d går att använda något liknande,imgen dum ide,det finns ju lite gängor kvar.
    SQR Steg 3.
    The Green Machine!
    Kör Peugot med Jätte-turbo på arbetstid!

  10. #10

    Re: Handbromsproblem OG 9-3!

    Tjena. ja har ett problem me handbromsen..den fungerar inte alls..har försökt att spänna den men muttern sitter fast..ja har sprutat på 5-56 men de hjälper inte:/ några tips hur ja ska göra??

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Handbromsproblem OG 9-3!

    Citat Ursprungligen postat av Saab 900T -98
    Tjena. ja har ett problem me handbromsen..den fungerar inte alls..har försökt att spänna den men muttern sitter fast..ja har sprutat på 5-56 men de hjälper inte:/ några tips hur ja ska göra??
    Vilken mutter talar du om? Justeringen inne i trummorna? I så fall är det enklast att byte hela "mojängen". Kostar hela 72:- på Speedparts:
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Handbromsproblem OG 9-3!

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Saab 900T -98
    Tjena. ja har ett problem me handbromsen..den fungerar inte alls..har försökt att spänna den men muttern sitter fast..ja har sprutat på 5-56 men de hjälper inte:/ några tips hur ja ska göra??
    Vilken mutter talar du om? Justeringen inne i trummorna? I så fall är det enklast att byte hela "mojängen". Kostar hela 72:- på Speedparts:

    Det är ju dock ytterst sällan denna är svår att skruva på pga rost, den kan ju vara riktigt jävlig att skruva på där den sitter ibland då den där fjädern som går över gärna lägger sig i själva "gropen" på kuggarna så man inte får in en skruvmejsel.

    Jag skulle för övrigt vara väldigt försiktig med att spruta i 5-56 i det där hålet, det sabbar ju hela handbromsen om man har lite oflyt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13

    Re: Handbromsproblem OG 9-3!

    Jaha, jag trodde att man skulle spänna handbromsen undertill..de var en som sa de till mig att man skulle göra de där:/ Tack för hjälpen ska se om jag kan lösa det nu

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Handbromsproblem OG 9-3!

    Citat Ursprungligen postat av Saab 900T -98
    Jaha, jag trodde att man skulle spänna handbromsen undertill..de var en som sa de till mig att man skulle göra de där:/ Tack för hjälpen ska se om jag kan lösa det nu

    under bilen spänner du bara själva vajern, inte bromsen, först justerar du vid hjulen (skruva tills skivan är låst, släpp efter ett hack så den rullar fritt, sen lika på andra sidan, sen spänner man vajern om behovet finns)
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    243

    Re: Handbromsproblem OG 9-3!

    Jg tänkte ge mig ut imorgon och spänna min handbroms med...
    Har dessvärre aldrig gjort dett aoch saknar all önskad kunskap som finns i området (är helt värdelös när det gäller bromsar).

    hade tänkt ge mi gpå bromsbackarna (som alla) men hänger inte med ett dugg om någonting...

    Den pinsammaste frågan jag har är nog följande:
    Vad är bromsbackar?

    tacksam för snabb hjälp... det gäller en og9-3
    Bruksbil och ögonsten, og9-3: Projektsida

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    20

    Re: Handbromsproblem OG 9-3!

    @Martin:
    Läs följande:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Broms
    http://auto.howstuffworks.com/auto-parts/brakes

    Sen kan en reparationshandbok komma till användning om man inte sysslat med bromsar tidigare. Eller ännu bättre ta hjälp av någon kompis som kan. Man ska vara lite försiktig när det gäller bromsar, utan rätt funktion går det lätt åt skogen.
    [nordis]
    Saab 9-3T -99 200hk

Liknande ämnen

  1. Handbromsproblem
    Av Lyftkran i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 20:45
  2. Saab 9-5 - 00 handbromsproblem
    Av mpennala i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 18:50
  3. Handbromsproblem 9000 -95
    Av sssaab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-22, 14:40
  4. handbromsproblem NG900
    Av Saaben i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 18:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •