Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Behöver tips angående kamkedja/glidskenor

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    410

    Behöver tips angående kamkedja/glidskenor

    För ett tag sen så bytte jag toppen på min 9000 t16. Såg då att glidskenorna var väldigt dåliga men det rasslade ingenting så ag brydde mig inte om det. Kedjan var däremot inte speciellt dålig alls. Nu rasslar det som fan och jag måste göra nåt åt det.. Hur bra blir det om man bara byter glidskenorna och inte kedjan/dreven? Det känns som ett billigare alternativ, och för en sjukskriven sate som jag så passar dom billigaste alternativen bäst. Är jag dumsnål om jag bara byter glidskenorna eller är det kanske inte så ovanligt att detta görs ? mvh David
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Behöver tips angående kamkedja/glidskenor

    det du kan göra är ju att demontera allt och sen sätta dig och syna komponenterna för att sedan byta det som är dåligt. Byter du bara det som är värst och lämnar uppenbart fula eller dåliga saker så kommer ljudet kanske att kvarstå. Har man gott om pengar så byter man naturligtvis alla delar samtidigt men det är ju ett övervägande du som håller i börsen får göra men man kan ju inte säga nånting förrän man synat delarna och summerar ihop vad det kostar att byta det.
    Det finns ju iallafall ingen anledning att byte allt om man inte måste men ibland kan det ju vara så att en sats med delar är det mest ekonomiska jämfört med att köpa enstaka delar.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    410

    Re: Behöver tips angående kamkedja/glidskenor

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det du kan göra är ju att demontera allt och sen sätta dig och syna komponenterna för att sedan byta det som är dåligt. Byter du bara det som är värst och lämnar uppenbart fula eller dåliga saker så kommer ljudet kanske att kvarstå. Har man gott om pengar så byter man naturligtvis alla delar samtidigt men det är ju ett övervägande du som håller i börsen får göra men man kan ju inte säga nånting förrän man synat delarna och summerar ihop vad det kostar att byta det.
    Det finns ju iallafall ingen anledning att byte allt om man inte måste men ibland kan det ju vara så att en sats med delar är det mest ekonomiska jämfört med att köpa enstaka delar.

    Helt klart.. En hel sats kostar 1700 :- på speedparts, om jag bara byter glidskenorna så kostar det ungefär hälften av det., behöver man demontera toppen för att demontera transmissionskåpan och byta skenorna ? Hur krångligt blir det att byta om man inte har möjlighet att lyfta ur motorn ?
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    410

    Re: Behöver tips angående kamkedja/glidskenor

    Ingen som vet ?
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    221

    Re: Behöver tips angående kamkedja/glidskenor

    Hej!
    Från mapisar kan du köpa hela kittet för 1700kr då menar jag allt, kolla in själv plus har en sån hemma
    http://www.maptun.se/shopCategory.php?hl=114&cg=266#114

    Man kan ha motor kvar i bilen för kamkedje byte mm... men då få u plocka de mesta från kam kedje sida

    Edit
    http://photo.platonoff.com/Auto/2006070 ... Gasket.jpg
    Kanske de går att ha toppen kvar i motor men inte säker om de blir så tätt på kamkedje sida.
    Men om man testar inte så vet man icke, lycka till o glöm inte köpa ny olja om du ska ta väck den kåpa
    Mvh Andrej
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Behöver tips angående kamkedja/glidskenor

    Mät utslaget på sträckaren! sök sedan fram här på forumet om hur långt ut sträckaren får gå innan det är kedjebyte! Om en glidsko är sliten så beror de ofta på ett högt utfall på sträckaren så att kedjan börjat vibrera! Bytt rubb o stubb så behöver du inte vara orolig.

    /J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    410

    Re: Behöver tips angående kamkedja/glidskenor

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Mät utslaget på sträckaren! sök sedan fram här på forumet om hur långt ut sträckaren får gå innan det är kedjebyte! Om en glidsko är sliten så beror de ofta på ett högt utfall på sträckaren så att kedjan börjat vibrera! Bytt rubb o stubb så behöver du inte vara orolig.

    /J

    Tack för alla svar, det får nog bli att jag byter rubbet, så slipper man oroa sig för att det ska börja låta igen. mvh David
    9-5 Vector Sportcombi -2003

Liknande ämnen

  1. Byte av glidskenor och kamkedja 9-3 2.0t -00.
    Av dalvcv i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-05-01, 09:23
  2. [LÖST] Hjälp angående rasslande kamkedja B205R -02
    Av Magnusson_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-03-24, 11:53
  3. Behöver svar och tips angående ljudbygge i og9-3
    Av Haziza i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-23, 19:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •