Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Sätta prislapp på min 9-5

  1. #1

    Sätta prislapp på min 9-5

    Hej!

    Jag funderar på att sälja min 9-5 eftersom jag inte tycker att den har skött sig på sistone. Jag tänkte höra vad ni övriga tror kan vara en rimlig prislapp att sätta på bilen. Fakta om bilen är:

    9-5 Aero SC 2001 som gått 14500 mil, cosmic blue.
    - Lackbehandlad sedan ny = bra skick i lacken förutom att det släppt lite i underkant på bakluckan och ett litet släpp längst ner vid tröskeln (åtgärdat via blästring, syrabehandling och ny lack innan försäljning)
    - Absolut fullt utrustad enligt http://www.wallentin.be/SAAB/modellyear%20M00_M01.html även om CD-växlaren saknas sedan några år. Den har även utskjutbart lastgolv och avtagbart drag, extraljus samt motor och kupevärmare.

    Nedan är väl inte värdehöjande, men iaf ett bevis på att bilen är i bra skick:

    - Helt nybyggd motor och nyrenoverad växellåda. T5 kolvar, T5 kammar, ny DI, ny MV, ny koppling, ny slav.
    - Chassit nyrenoverat med nya dämpare, sänkfjädrar och bussningar / PF bussningar. Nya skivor + belägg.
    - Fullservad
    - Steg 3 trim (kan plockas bort)
    - Sommar och vinterdäck i bra skick på 17 originalfälgar

    Är jag helt fel ute om jag lägger mig runt 55-60k?

    Tacksam för synpunkter och åsikter.
    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  2. #2

    Re: Sätta prislapp på min 9-5

    Som ngn skrev, 9-5 SC M06 70K km, 75 KSEK. Din har gått det dubbla och är 5 år äldre. Allt över 50 KSEK är bra betalt. Gå ut med 59.9 KSEK. Jag vet att utpriserna på blocket.se är högre, men det hela beror på hur fort du behöver sälja. Att du ens frågar tolkar jag som att du inte har ngn stress och då kan du kanske sätta ett ngt högre utgångspris.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 036

    Re: Sätta prislapp på min 9-5

    En entusiast vet att de grejorna du gjort med bilen är värt mer! Har du inget behov av att bli av med bilen snabbt så sätt det pris du vill ha och vänta till rätt köpare kommer!
    Gone country....

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 498
    Medlem#
    9481

    Re: Sätta prislapp på min 9-5

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Som ngn skrev, 9-5 SC M06 70K km, 75 KSEK. Din har gått det dubbla och är 5 år äldre. Allt över 50 KSEK är bra betalt. Gå ut med 59.9 KSEK. Jag vet att utpriserna på blocket.se är högre, men det hela beror på hur fort du behöver sälja. Att du ens frågar tolkar jag som att du inte har ngn stress och då kan du kanske sätta ett ngt högre utgångspris.

    Vart hittar du en 9-5 SC 06a med 7000 mil på mätaren för 75 000kr?

    Om jag söker på blocket på 9-5 från årsmodell 06 och framåt och max 8500mil Så hittar jag ingen under 110 000, eller jo EN som miltalet inte stämmer på.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5

    Re: Sätta prislapp på min 9-5

    Hm, 9-5 06 för 75k lät ju skapligt Då blir det nog en sån istället...

    Skämt åsido, då vet jag att jag inte är helt åt skogen iallfall, OM jag nu ska sälja bilen. Det är absolut ingen panik att bli av med den, utan mer en lös tanke att jag vill kanske göra mig av med den framöver.

    Tack för input!

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  6. #6
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Sätta prislapp på min 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Vart hittar du en 9-5 SC 06a med 7000 mil på mätaren för 75 000kr?

    Om jag söker på blocket på 9-5 från årsmodell 06 och framåt och max 8500mil Så hittar jag ingen under 110 000, eller jo EN som miltalet inte stämmer på.
    Det var en kamrat till mig som fick sin värderad till 75k hos volvohandlaren.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  7. #7
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935

    Re: Sätta prislapp på min 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Det var en kamrat till mig som fick sin värderad till 75k hos volvohandlaren.

    /Fred
    Jag antar att det handlade om att han tänkte byta in den?
    Då tycker jag din kamrat ska få den värderad någon annanstans, gärna på ett ställe som inte har ett eget intresse av att värdera bilen lågt.
    Vill han sälja den för 75k får han gärna höra av sig, för jag köper den!
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #8
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Sätta prislapp på min 9-5

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Då tycker jag din kamrat ska få den värderad någon annanstans, gärna på ett ställe som inte har ett eget intresse av att värdera bilen lågt.
    Även om den hade värderats på säg en Saabhandlare hade de inte sagt ens 90k sek.

    När jag pratade med min Saab åf talade han om prisfall på ca 40% sedan nyår.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  9. #9
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935

    Re: Sätta prislapp på min 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Då tycker jag din kamrat ska få den värderad någon annanstans, gärna på ett ställe som inte har ett eget intresse av att värdera bilen lågt.
    Även om den hade värderats på säg en Saabhandlare hade de inte sagt ens 90k sek.

    När jag pratade med min Saab åf talade han om prisfall på ca 40% sedan nyår.

    /Fred
    Sälj den privat då. Absolut billigaste 06'an på blocket just nu med under 8500 mil ligger på 110k.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 498
    Medlem#
    9481

    Re: Sätta prislapp på min 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Då tycker jag din kamrat ska få den värderad någon annanstans, gärna på ett ställe som inte har ett eget intresse av att värdera bilen lågt.
    Även om den hade värderats på säg en Saabhandlare hade de inte sagt ens 90k sek.

    När jag pratade med min Saab åf talade han om prisfall på ca 40% sedan nyår.

    /Fred

    Sen ska man ju ha i åtanke att vad man får i inbyte för en bil inte är det samma som vad försäljningspriset är.

    Räkna nog med att om inbytespris är 75K så är nog försäljning en bit över 100 000kr på den firman, tycker det brukar vara någonstans 35-50K de lägger på inbytespriset när de säljer.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 416

    Re: Sätta prislapp på min 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Hej!

    Jag funderar på att sälja min 9-5 eftersom jag inte tycker att den har skött sig på sistone. Jag tänkte höra vad ni övriga tror kan vara en rimlig prislapp att sätta på bilen. Fakta om bilen är:

    9-5 Aero SC 2001 som gått 14500 mil, cosmic blue.
    - Lackbehandlad sedan ny = bra skick i lacken förutom att det släppt lite i underkant på bakluckan och ett litet släpp längst ner vid tröskeln (åtgärdat via blästring, syrabehandling och ny lack innan försäljning)
    - Absolut fullt utrustad enligt http://www.wallentin.be/SAAB/modellyear%20M00_M01.html även om CD-växlaren saknas sedan några år. Den har även utskjutbart lastgolv och avtagbart drag, extraljus samt motor och kupevärmare.

    Nedan är väl inte värdehöjande, men iaf ett bevis på att bilen är i bra skick:

    - Helt nybyggd motor och nyrenoverad växellåda. T5 kolvar, T5 kammar, ny DI, ny MV, ny koppling, ny slav.
    - Chassit nyrenoverat med nya dämpare, sänkfjädrar och bussningar / PF bussningar. Nya skivor + belägg.
    - Fullservad
    - Steg 3 trim (kan plockas bort)
    - Sommar och vinterdäck i bra skick på 17 originalfälgar

    Är jag helt fel ute om jag lägger mig runt 55-60k?

    Tacksam för synpunkter och åsikter.
    mvh
    Jesper

    55k tycker jag låter bra, hade det inte varit för att jag snart blir av med jobbet så hade jag kunnat vara spekulant, du kan nog få över 60k om du väntar ett tag, tyvärr så finns det ju "ett par" saabar till salu...

  12. #12

    Re: Sätta prislapp på min 9-5

    Citat Ursprungligen postat av kvistarn

    55k tycker jag låter bra, hade det inte varit för att jag snart blir av med jobbet så hade jag kunnat vara spekulant, du kan nog få över 60k om du väntar ett tag, tyvärr så finns det ju "ett par" saabar till salu...
    Jo, typ 1400 stycken på blocket mellan 00-04...helt sjukt .

    mvh
    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 000

    Re: Sätta prislapp på min 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Vart hittar du en 9-5 SC 06a med 7000 mil på mätaren för 75 000kr?

    Om jag söker på blocket på 9-5 från årsmodell 06 och framåt och max 8500mil Så hittar jag ingen under 110 000, eller jo EN som miltalet inte stämmer på.
    Det var en kamrat till mig som fick sin värderad till 75k hos volvohandlaren.

    /Fred

    Utan att kommentera inbytespriset vill jag påpeka att det i en värdering hos en handlare också finns inbakat i priset handlarens vilja att byta in bilen. D.v.s. om Volvohandlaren redan har ett par 9-5 06 sedan tidigare bjuder han mindre för ytterligare en. Det omvända scenariet är att många handlare vill ha en nyare konkurrentbil i beg-hallen. Det ger "rätt" signaler till en potentiell nybilskund...
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Sätta i bas i 9-5
    Av Trollfar i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-02-15, 17:43
  2. Prislapp arbetskostnad för byte av oljetråg? OG9-3.
    Av hållundan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-25, 15:59
  3. Prislapp kolfiberpanel saab orginal?
    Av Lumberjack i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 13:01
  4. Hjälp med prislapp på 9-5 Aero
    Av Jeppe9KTurboS i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 08:34
  5. Prislapp byta alla bromsledningar 9k -88
    Av Lysmask i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-08-21, 21:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •