Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Beställt ny kamera.Canon PowerShot SX10 IS.Test i fototråden

  1. #1
    Guest

    Beställt ny kamera.Canon PowerShot SX10 IS.Test i fototråden

    Efter mycket sökande och velande hit och dit, kunde ej bestämma mig för om jag skulle ha en digital systemkamera eller inte.
    Får hoppas man blir nöjd med valet man gjort . Någon med erfarenhet av denna?
    http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy ... ticle=SX10

    Mvh

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Just beställt en ny kamera. Canon PowerShot SX10 IS

    Kanske dumt att skapa en sådan här tråd efter köpet?
    Men iaf, för de pengarna skulle jag köpt en riktig systemkamera direkt.
    (Själv har jag en EOS 450d)
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Just beställt en ny kamera. Canon PowerShot SX10 IS

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Kanske dumt att skapa en sådan här tråd efter köpet?
    Men iaf, för de pengarna skulle jag köpt en riktig systemkamera direkt.
    (Själv har jag en EOS 450d)
    Skall du ha motsvarande objektiv (med 20ggr zoom) till din systemkamera blir det åskilliga slantar till.

    Själv är jag toknöjd med min Powershot S3 IS (dock suktar jag efter en systemkamera också)
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Just beställt en ny kamera. Canon PowerShot SX10 IS

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Skall du ha motsvarande objektiv (med 20ggr zoom) till din systemkamera blir det åskilliga slantar till.
    Jupp, men jag har iaf en bra grund i huset och kan byta objektiv...
    För pengarna som Bear lägger, nästan 4000:-. Får han ju en hygglig digital systemare, t.ex D40 / D60. Kanske t.om en Canon EOS1000d?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Just beställt en ny kamera. Canon PowerShot SX10 IS

    TurboBear^ - Jag har förutom en ganska dyr Nikon systemkamera en Canon S3is och utan att ha testat just en SX10 så tror jag att du har gjort helt rätt. Din kamera har manuella inställningsmöjligheter så det räcker till, riktigt bra macro och en zoom som räcker långt. Att du dessutom kan filma med den i helt ok kvalité är inte fy skam. När eller om du om några år tycker att kameran inte riktigt räcker till så kanske det är dags att fundera på en systemkamera. Men då handlar det inte om 4000:- utan kanske snarare om 20.000 - 50.000:- om du vill ha en kamera med samma objektivomfång i bra kvalité. Gäller ju att du ser skillnad mellan kamerornas kort och då kostar det ju lite extra. Mig tog det ungefär 40.000 kort med S3is'en innan jag köpte min systemkamera. Kameran med 17-55mm objektivet kostade då, hmm, lite mer än 4000:-.

    Hur som helst är vi alla olika så en billigare systemare som Falcy nämner hade säkert fungerat bra den med. Det jag dock gillar med SX10 är att den är väldigt "allround" och att de manuella inställningarna faktiskt fungerar. Jag får väl säga som vanligt som slutord. Det viktigaste är inte vad man har för kamera, det viktigaste är att man tar kort med den. En stor och tung systemkamera får inte plats i en byxficka och får därför stanna hemma ibland. Därför så har jag en 80 is också.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Guest

    Re: Just beställt en ny kamera. Canon PowerShot SX10 IS

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Skall du ha motsvarande objektiv (med 20ggr zoom) till din systemkamera blir det åskilliga slantar till.
    Jupp, men jag har iaf en bra grund i huset och kan byta objektiv...
    För pengarna som Bear lägger, nästan 4000:-. Får han ju en hygglig digital systemare, t.ex D40 / D60. Kanske t.om en Canon EOS1000d?
    3100:-

    Ska jag ha en vettig systemkamera med objektiv så hamnar jag utan problem runt 9-10 000:- och mer än så.

    Mvh

  7. #7
    Guest

    Re: Just beställt en ny kamera. Canon PowerShot SX10 IS

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    TurboBear^ - Jag har förutom en ganska dyr Nikon systemkamera en Canon S3is och utan att ha testat just en SX10 så tror jag att du har gjort helt rätt. Din kamera har manuella inställningsmöjligheter så det räcker till, riktigt bra macro och en zoom som räcker långt. Att du dessutom kan filma med den i helt ok kvalité är inte fy skam. När eller om du om några år tycker att kameran inte riktigt räcker till så kanske det är dags att fundera på en systemkamera. Men då handlar det inte om 4000:- utan kanske snarare om 20.000 - 50.000:- om du vill ha en kamera med samma objektivomfång i bra kvalité. Gäller ju att du ser skillnad mellan kamerornas kort och då kostar det ju lite extra. Mig tog det ungefär 40.000 kort med S3is'en innan jag köpte min systemkamera. Kameran med 17-55mm objektivet kostade då, hmm, lite mer än 4000:-.

    Hur som helst är vi alla olika så en billigare systemare som Falcy nämner hade säkert fungerat bra den med. Det jag dock gillar med SX10 är att den är väldigt "allround" och att de manuella inställningarna faktiskt fungerar. Jag får väl säga som vanligt som slutord. Det viktigaste är inte vad man har för kamera, det viktigaste är att man tar kort med den. En stor och tung systemkamera får inte plats i en byxficka och får därför stanna hemma ibland. Därför så har jag en 80 is också.
    Tack och bock för det inlägget. Ingen fototråd utan mioh .

    Hade som sagt funderingar på en systemkamera, Nikon D90, Eos 450 D eller liknande men som sagt då handlar det om rätt mycket mer pengar. Gav 3135:- sek för denna.
    Och jag är ganska övertygad om att denna kamera klarar av det jag vill göra med den. Skapligt smidig att ha med sig överallt.
    Plus fördelen med denna kamera är att även kvinnan i mitt liv kan använda den utan krångel . (hoppas att hon inte läser detta) hahaha.

    Mvh

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Just beställt en ny kamera. Canon PowerShot SX10 IS

    Jag, som är systemkameraanvändare och anhängare, tror att du gjorde ett bra val, är man lite osäker på om man orkar trassla med hel systemkamera är detta gissingsvis ett utmärkt val, den verkar vara ung. lika kompetent som 1000D och om den bara är snabb nog tar den säkert bilder av liknande kvalitet...

    Jag skulle fortfarande själv valt en systemkamera men nu när jag redan har en känner jag ett hyggligt habegär till denna, som ett komplement...

    /U

  9. #9
    Guest

    Re: Just beställt en ny kamera. Canon PowerShot SX10 IS

    Foton och lite första intryck kommer när jag hämtat den. Förhoppningsvis imorgon

    Mvh

  10. #10
    Guest

    Re: Just beställt en ny kamera. Canon PowerShot SX10 IS

    http://www.youtube.com/watch?v=Mj7CiuBQLZA

    Test av kameran i fråga. Imponerande zoom måste jag säga. Spännande. Hoppas jag kan hämta den i morgon.

    Mvh

  11. #11
    Guest

    Re: Just beställt en ny kamera. Canon PowerShot SX10 IS

    Lite test av zoomen finns i denna tråd.
    viewtopic.php?f=32&t=254957

    Mvh

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    63

    Re: Beställt ny kamera.Canon PowerShot SX10 IS.Test i fototråden

    Bra köp! Jag har själv kört med systemkamera ett tag men tyckte att det var för mycket att släpa på, flera objektiv och hålla på och byta mellan vidvinkel och zoomobjektiv. Därför köpte jag en SX1a och är jättenöjd. Har nyss kommit hem från en Lonodnresa där kameran gått varm varje dag och det blev väldigt fina kort med den.

    Jag skrev en test av den för ett tag sen:

    http://www.minhembio.com/artiklar/1757

Liknande ämnen

  1. Vilken kamera?
    Av Eyeball i forum Foto & film
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-09-06, 16:52
  2. Canon EOS fråga
    Av Brandten i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 22:30
  3. Skriver inte ut svart (Canon smartbase MP370)
    Av -Rickard- i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-30, 12:36
  4. Canon Ixus 90
    Av MattA i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-31, 01:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •