Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Uppsagd pga av föräldrarledighet?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 972

    Uppsagd pga av föräldrarledighet?

    Jag och lokala facket anser att jag har blivit uppsagd pga av min pappaledighet. Jag har jobbat där sen 9606 och gränsen för uppsägning gick vid 980903.Vi har försökt få fram en förklaring men cheferna/företaget säger att jag har för lite kompetens vilket jag anser att jag inte har. Det finns dem som har mindre anställningstid och samma eller mindre kompetens som får vara kvar.
    Verktadsklubben har försökt få företaget att ändra sig men dem vill inte för då kanske det kommer andra och klagar säger dem.
    Jag har skickat in en DO anmälan. Finns det något mer att göra? Varför ska vi ha LAS om man inte följer den?? Jag ska prata mer med facket nästa vecka.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 942

    Re: Uppsagd pga av föräldrarledighet?

    Utan att dubbelkolla lagtexten hävdar jag att "anställningstiden" inbegriper föräldraledighet, sjukskrivningstid, semester etc.

    Verkstadsklubben kan alltid hjälpa dig att stämma företaget för "ogiltig uppsägning" om man kan visa att turordningsreglerna enligt LAS åsidosatts. Var dock medveten om att där inbegrips även "tillräcklig kompetens" så anställningstiden är inte det enda avgörande till din fördel. "Tillräcklig kompetens betyder INTE att du måste vara mer kompetent är de som företaget nu vill behålla utan enbart att du är tillräckligt kompetent att utföra de arbetsuppgifter som finns kvar, normalt brukar man säga att du tom inte behöver kunna detta vid uppsägningstillfället utan skall kunna lära dig dem tillräckligt för att klara jobbet inom rimlig tid dvs 3-6 månader.

    Vinner ni innebär det dock inte per automatik att du får behålla jobbet utan snarare ett ekonomiskt skadestånd.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 013

    Re: Uppsagd pga av föräldrarledighet?

    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero
    Jag och lokala facket anser att jag har blivit uppsagd pga av min pappaledighet. Jag har jobbat där sen 9606 och gränsen för uppsägning gick vid 980903.Vi har försökt få fram en förklaring men cheferna/företaget säger att jag har för lite kompetens vilket jag anser att jag inte har. Det finns dem som har mindre anställningstid och samma eller mindre kompetens som får vara kvar.
    Verktadsklubben har försökt få företaget att ändra sig men dem vill inte för då kanske det kommer andra och klagar säger dem.
    Jag har skickat in en DO anmälan. Finns det något mer att göra? Varför ska vi ha LAS om man inte följer den?? Jag ska prata mer med facket nästa vecka.

    Jocke
    Du har ju fått jobba väldigt länge trots att du inte är kompetent för ditt jobb, vilket låter märkligt i mina öron, låter somvanligt som rent skitsnack.

    Ytterligare ett tillfälle som företag gör som dom vill trots facket, till vilken anledning skall man fortfarande betala medlemsavgift

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 942

    Re: Uppsagd pga av föräldrarledighet?

    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Ytterligare ett tillfälle som företag gör som dom vill trots facket, till vilken anledning skall man fortfarande betala medlemsavgift
    Du får det att låta som det är fackets fel att han sägs upp på ogiltiga grunder.
    Varför inte ställa frågan "Varför alls någonsin jobba åt ett företag som inte följer lagar och ingångna avtal?"

    Möjligen kan man på egen hand stämma arbetsgivaren inför AD då man omfattas av kollektivavtalen även om man av ideologi eller ren snålhet valt att stå utanför de fackliga organisationerna.

    (En gissning är att vid en vinnande dom eller kanske snarare en trolig förlikning kommer utfallet bli en kompensation om minst 6 månadslöner.)
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 501

    Re: Uppsagd pga av föräldrarledighet?

    Har du jobbat där sen -96 så låter det ju väldigt otroligt att du inte skulle vara kompetent. Även om man inte kan mycket när man väl börjar så hinner man lära sig precis allt det man behöver plus massa mer på 13 år. Sen kan man ju fråga sig hur pass kompetent personal dom kan hitta utöver den kompetensen du har fått under den tiden du har jobbat där du jobbar nu. Inget företag är ju det andra likt så jag tvivlar på att dom kan hitta kompetens som skulle vara bättre än dina 13 år på företaget.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 013

    Re: Uppsagd pga av föräldrarledighet?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Ytterligare ett tillfälle som företag gör som dom vill trots facket, till vilken anledning skall man fortfarande betala medlemsavgift
    Du får det att låta som det är fackets fel att han sägs upp på ogiltiga grunder.
    Varför inte ställa frågan "Varför alls någonsin jobba åt ett företag som inte följer lagar och ingångna avtal?"

    Möjligen kan man på egen hand stämma arbetsgivaren inför AD då man omfattas av kollektivavtalen även om man av ideologi eller ren snålhet valt att stå utanför de fackliga organisationerna.

    (En gissning är att vid en vinnande dom eller kanske snarare en trolig förlikning kommer utfallet bli en kompensation om minst 6 månadslöner.)
    Ja det finns väl otaliga fall där facket står maktlösa så som detta och nej det är väl inte fackets fel att han sägs upp på ogiltiga grunder det har jag inte påstått, och sen en kompensation på 6 månader..... vad händer efter dom 6 månadslönerna då om man har hus å famij att ta vara på....skaffar ett nytt jobb så klart säger du då eller? eller hjälper facket till att fixa nytt jobb?

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 942

    Re: Uppsagd pga av föräldrarledighet?

    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Du får det att låta som det är fackets fel att han sägs upp på ogiltiga grunder.
    Varför inte ställa frågan "Varför alls någonsin jobba åt ett företag som inte följer lagar och ingångna avtal?"

    Möjligen kan man på egen hand stämma arbetsgivaren inför AD då man omfattas av kollektivavtalen även om man av ideologi eller ren snålhet valt att stå utanför de fackliga organisationerna.

    (En gissning är att vid en vinnande dom eller kanske snarare en trolig förlikning kommer utfallet bli en kompensation om minst 6 månadslöner.)
    Ja det finns väl otaliga fall där facket står maktlösa så som detta och nej det är väl inte fackets fel att han sägs upp på ogiltiga grunder det har jag inte påstått, och sen en kompensation på 6 månader..... vad händer efter dom 6 månadslönerna då om man har hus å famij att ta vara på....skaffar ett nytt jobb så klart säger du då eller? eller hjälper facket till att fixa nytt jobb?
    Om du tror att man genom att INTE vara med i facklig organisation är garanterad att inte sägas upp eller ens att man har bättre chans att hävda sina lagliga och avtalade rättigheter gentemot företaget är det din åsikt som jag erfarenhetsmässigt inte delar. Du har tidigare redogjort för dina egna erfarenheter vilka motiverar din inställning vilken jag respekterar men tycker är något "snäv".
    Om man någonsin trott att medlemskap i en arbetstagarorganisation gjort en immun från uppsägning eller att samma organisation skulle kunna "fixa ett nytt jobb" om man blir uppsagd har man vart grovt vilseledd. Det är ungefär lika naivt som att tro att huset inte kan börja brinna bara för att man tecknat brandförsäkring.

    Inte tror du väl på allvar att trådskaparen skulle haft större möjligheter i det här fallet om han valt att INTE tillhöra verkstadsklubben på sin arbetsplats? 6-12 extra månadslöner vid ogiltig uppsägning är i mina ögon betydligt bättre än noll.

    Det är ofta förvånande att man från arbetsgivarorganisationerna och numera även regeringen hävdar att LAS skulle utgöra ett stort problem när det gäller att välja vilken personal man vill göra sig av med när det i själva verket endast undantagsvis går att hitta verkliga fall där detta ställt till reella problem för något företag.
    I själva verket är det nog långt större antal trogna arbetstagare som trott sig vara "skyddade" genom lång anställningstid som förvånat fått se sig sägas upp och kollegor med kortare anställningstid arbeta kvar.
    Ibland är detta rätt ur perspektivet att behålla ett livskraftigt företag med ätt kompetens, ibland bara grundat på förutfattade meningar om dem man säger upp och till och med ren nepotism.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 013

    Re: Uppsagd pga av föräldrarledighet?

    Tycker också att han ska buga å bocka och be om förlåtelse för att han vart föräldraledig, vilket jävla sätt att va hemma med barnen

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    420

    Re: Uppsagd pga av föräldrarledighet?

    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Ytterligare ett tillfälle som företag gör som dom vill trots facket, till vilken anledning skall man fortfarande betala medlemsavgift
    Om din uppriktiga önskan är att arbetsgivarna inte ska kunna behandla de anställda precis hur som helst (ungefär som Mr Aero eventuellt har blivit i detta fallet) så borde du väl inse att arbetstagarnas (fackets) makt måste stärkas. Med denna insikt borde det också framstå som självklart att man inte står utanför facket (eller för den delen röstar på en regering som vill förskjuta makten än längre åt arbetsgivarhållet!)

    Det är minst sagt paradoxalt att många som klagar på att facket är för svagt samtidigt lägger sin röst på partier som vill försvaga facket ytterligare.

    Mvh Henke
    Happy Festivus - for the rest of us!

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    544

    Re: Uppsagd pga av föräldrarledighet?

    Att man har jobbat på en arbetsplats en viss tid behöver faktiskt inte innebära att man har rätt kompentens, som flera skrivit här. Det beror ju helt på om arbetet som ska utföras är detsamma som det man tidigare utförts.

    Om vi till exempel har ett företag som jobbar med reparation och lackering av bilar och man beslutar måste dra ner på båda dessa områden, så kan en person byta grupp om han har kompetensen. Om två platser inom reparation måste bort och 1 plats inom lack så kan det innebära att en mekaniker som kan lite lack, kan byta grupp och därmed peta ut en lackare med kortare arbetstid. En mekaniker som har längre arbetstid än killen som byter grupp, har då inte rätt till en plats om han inte kan göra jobbet.

    Nu vet jag ju inget om vilka krav företaget ställer här, men att man jobbat länge, betyder inte per automatik att man har rätt kompetens.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    166

    Re: Uppsagd pga av föräldrarledighet?

    Det diskussionen verkar handla om är huruvida man ska göra en avtalsturlista eller en lagturlista. Avtalsturlista kan enbart träffas på arbetsplatser med kollektivavtal. Kollektivavtalet öppnar för att man kan göra avsteg från turordningen för att behålla kompetens som man anser är av betydelse för den fortsatta verksamheten. I grund och botten handlar det om s.k. nyckelpersoner. Som någon redan har varit inne på så är det tillräckliga kvalifikationer som gäller. Lagturlista faller tillbaka på lagen om anställningsskydd(LAS) och där tillämpar man regeln "först in sist ut".

    Det som också framgår utav de flesta avtalen är att företaget och den fackliga organisationen ska överenskomma om en avtalsturlista. I ditt fall tycker jag det låter som att man inte är överens. Alltså träffar facket inte en överenskommelse som omfattar din anställning. Väljer arbetsgivaren sedan att ändå säga upp din anställning så kan man begära skadestånd för brott mot LAS och den tidigare omnända lagturordningen.

    Tittar man på §§38-39 i LAS så är skadeståndet i ditt fall(anställningstid över 10 år) uppemot 32 månadslöner. Man borde anföra detta i förhandlingen. De ska vara medvetna om att det kan bli ganska dyrt att säga upp dig.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  12. #12
    Guest

    Re: Uppsagd pga av föräldrarledighet?

    Trist att höra hur det kan gå till men jag är inte förvånad.

    En sak att tänka på utifall att man får någon form av ersättning typ avgångsvederlag som är en typ av plåster på såren för att man blivit uppsagd.
    Får du t.ex 6 mån avgångsvederlag så innebär detta att du ej har rätt till a-kassa eller annan form av arbetslöshetsers under dessa 6 månader.
    Skulle inte bli förvånad om det samma gäller vid skadestånd :s .

    Hoppas att du lyckas och har tålamod att sätta dit din före detta arbetsgivare för det verkar ju helt ruttet och fel det dom gjort.

    Mvh

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 942

    Re: Uppsagd pga av föräldrarledighet?

    Citat Ursprungligen postat av TurboBear^
    Får du t.ex 6 mån avgångsvederlag så innebär detta att du ej har rätt till a-kassa eller annan form av arbetslöshetsers under dessa 6 månader.
    Skulle inte bli förvånad om det samma gäller vid skadestånd :s .
    Korrekt att ett avgångsvederlag räknas så då det gäller a-kassan, däremot skjuts ju tiden bara upp dvs dessa 6 månader räknas som karenstid och därefter har man samma rätt till ersättning som om man inte fått dessa pengar.

    (Avtalskonstruktioner för att undvika detta förekomer dock.)

    Vad som gäller vid skadestånd vet jag faktiskt inte.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Uppsagd pga arbetsbrist - Vad gäller?
    Av Weggen i forum Off Topic
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-02-18, 19:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •