Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Chassi recept från orginal till 300 hk?

  1. #1

    Chassi recept från orginal till 300 hk?

    Hejsan!
    Har en 9-3 Aero med Trollspeed Steg 1, upplever precis som alla andra og 9-3 ägare att bilen går lite vart den själv vill när man accelererar lite hårdare.
    Har läst lite om vad man kan göra b.la på Exd's hemsida.
    Jag önskar lite mer tips om detta, använder bilen varje dag till o från jobbet har inga större planer på bankörning eller dylikt, men vill ha en stabilare framvagn till ett vettigt pris.
    Har själv funderat på Styrväxels bussningar+subframestag samt bussning 1,2,5 och krängningshämmarstag på Exd's/speedparts hemsida. Är detta en helt galen soppa jag försöker koka?

    Tacksam för alla svar // Johan
    Saablös på okänd framtid

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    39

    Re: Chassi recept från orginal till 300 hk?

    Har en likadan bil som du men jag har tänkt att skaffa bussningar typ EXD, nya dämpare KONI samt nya orginal fjädrar för att slippa sänkningen av bilen.
    Tillsvidare så står jag över chippning tror att bilen rasar fortare då, men där emot kommer jag optimera på alla andra sätt.
    På sikt har jag tänkt att byta till Viggen koppling.
    Men som sagt jag lägger vikten vid väghållningen istället för kraften.

    Appropå dessa subframestag blir det någon större skillnad?
    Ut desint vires, tamen est laudanda voluntas
    Saab 9-3 Aero 2001

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    138

    Re: Chassi recept från orginal till 300 hk?

    jag är övertygad om att EXD vet vad han snackar om, kolla hans olika prioriteringar vid olika trimningsgrader.
    har själv köpt nya bussningar runt om och det ska bli spännande att se resultatet efter montering

  4. #4
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: Chassi recept från orginal till 300 hk?

    Hej!
    Dina tankar är helt korrekt, men jag skulle strunta i subframestaget. Om du spänner upp ett par bärarmar i ett skruvstäd och försöker vicka lite på det så förstår du nog vad som flexar mest, bussningar eller subframe Dessutom inkräktar subframestaget på markfrigången, oftast inga problem men kommer man i lite hög hastighet över en fartbula så skrapar det till rejält. Gjorde den missen en gång på min SS och höll på att tappa staget på motorvägen!

    Bussningar som sagt, 1,2 och 5 är de viktigaste. 3an är ganska styv redan original så den är inte livsnödviktig för den moderate uppgraderaren. Man ska dock vara försiktig så att man inte tappar ut plåtinläggen som finns i dessa (nr 3 alltså) vid demontering, annars så glappar det vid bulten. Köper man PU bussning till nr 3 från EXD så är dessa avsedda att köra utan dessa inlägg, vet inte hur det är med Polyflex men tidigare har de vart nödvändiga.

    Styrväxeln, har man en bil med lilla styrväxeln (36mm) så bör man sätta dit en styrväxelklämma, det är på dessa bilar det flexar mest original eftersom bussningen är ganska stor jämfört med de tidigare med 50mm styrväxel där bussningen är ganska tunn innan metalbygeln kommer.

    Aerojohan: Till din bil är det ganska självklart att du är ute efter bussning 1,2 och 5. Sedan är frågan om du ska gå på styrväxelklämma eller ARB22. Styrväxeln stagar ju upp känslan i framvagnen, men arb22an gör att den känns mindre understyrd.

    aero93: bussning 1,2 och 5 och arb22 kanske är en vettig deal för dig då?


    (Hoppas nu inte detta ses som marknadsföring?)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    39

    Re: Chassi recept från orginal till 300 hk?

    (Hoppas nu inte detta ses som marknadsföring?)

    Hahahaha får väl se vad överkuckun säger
    Ut desint vires, tamen est laudanda voluntas
    Saab 9-3 Aero 2001

  6. #6
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    593
    Medlem#
    5788

    Re: Chassi recept från orginal till 300 hk?

    Hej
    Mitt tips är väl lite som Exd men min erfarenhet säger att efter ha kört bägge koncepten mycket efter väg.

    Alla 3 bussningarna i bärarmarna(1,2,3) ingen styrväxelklämma utan Pf-bussningar(6,7) där istället strunta i sub-staget köp en Arb22 + bussningar( till bakvagnen.

    Det är mitt tips för en ganska optimal vagn att smiska runt med på både
    bana o väg..

    Sen är väl klämman och rör-bärarmar + substaget för dom som vill ha
    det sista optimala.

    Mvh Dunken
    Projekt Secret ..

Liknande ämnen

  1. Chassi från ng9002,3i till ng900 2.0T
    Av keraz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-31, 01:28
  2. Jorden från batterit till chassi vart hittar jag den`? 9-5
    Av SaabTurbo95 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-21, 17:53
  3. ombyggnad från stylad till orginal og900
    Av Saaben i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-01-30, 20:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •