Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Lufta bromsar vilke ordning?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    272

    Lufta bromsar vilke ordning?

    Ska byta bromsvätska i min viggen i helgen!
    Undra vilken ordning man ska lufta i? eller spelar det ingen roll?
    Tacksam för svar!
    //Mvh Daniel
    Viggen vilken bil! Synd att de finns så många viggen-wannabees

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 246

    Re: Lufta bromsar vilke ordning?

    Rekommendationen brukar vara att börja med oket närmast huvudcylindern och avslutas med oket längst bort.

    Om det sen spelar någon roll vetifan
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 897

    Re: Lufta bromsar vilke ordning?

    byter man vätska så har det ingen betydelse efetrsom systemet är fullt men å andra sidan så har jag aldrig brytt mig om nån ordning under de 22 år jag pysslat med bilar så vad det där grundar sig i vete gudarna.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 456
    Medlem#
    9481

    Re: Lufta bromsar vilke ordning?

    brukar inte heller lufta i någon speciel ordning, det har funkat bra ett antal gånger.

    Nu har du ju vätska i systemet redan så skulle gissa att det inte har någon större betydelse då, kanske lite mer av betydelse om du har tömt hela systemet.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 069
    Medlem#
    2661

    Re: Lufta bromsar vilke ordning?

    När jag gick på fordonstekninska linjen för många år sedan sa de att man skulle börja med oket längst bort från huvudcylindern, alltså höger bak, sen vänster bak, höger fram och till sist vänster fram.
    Men åren går ju och det har säkert kommit någon smart som tycker annorlunda...haha
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    272

    Re: Lufta bromsar vilke ordning?

    ok tackar för svaren!

    Ska ja tömma behållaren innan ja slår i den nya vätskan? mvh
    Viggen vilken bil! Synd att de finns så många viggen-wannabees

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 456
    Medlem#
    9481

    Re: Lufta bromsar vilke ordning?

    Citat Ursprungligen postat av Eriksson866
    ok tackar för svaren!

    Ska ja tömma behållaren innan ja slår i den nya vätskan? mvh

    Inte helt tycker jag, antar att du inte har någon luft i nuvarande systemet utan du enbart är ute efter att byta vätskan.

    Som jag tänker det så är det ju bättre om du "blandar" ut den gamla för att tillslut ha luftat ur all gammal vätska, tömmer du systemet så finns ju risk att du får i massa luft i vilket helt klart gör arbetet mindre smidigt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 467

    Re: Lufta bromsar vilke ordning?

    Man börjar med oket längst bort ( =bak), det är riktigt. - Men man luftar kretsvis, annars finns en TEORETISK risk att luft från främre delen kan sugas in i huvudcylindern och sedan ta sig in i den nyss luftade bakre delen.

    Så här alltså: Höger bak-vänster fram, vänster bak-höger fram.
    Detta alltså på ett diagonalt delat system. OCH om man luftar på gammalt hederligt sätt med en hjälpreda som sitter inne och pumpar på pedalen medan man själv springer runt och vrider på nipplar.

    Om man använder hjälpmedel som trycksätter bromssystemet som ex.vis pneumatiska luftningsautomater á la den gamla välbekanta "bomben" som fanns/finns på alla verkstadsgolv, eller luftningsaggregat som med vacuum suger bromsvätska/luftbubblor, spelar det ingen roll i vilken ordning man luftar.

    Sedan blir det annorlunda på ex.vis Volvo som, åtminstone förr, har/hade kretssystemet uppbyggt så att vardera kretsen servade ett ok bak samt det diagonalt motsatta oket fram SAMT två av de fyra kolvarna i det andra oket fram. (Triangeldelat system) - Lite trixig procedur att hålla reda på eftersom man var tvungen att ha koll på vilka av de tre luftnipplarna på framoket man skulle öppna. Kunde aldrig hålla det där i huvudet så jag var alltid tvungen att kolla i boken. Här är det viktigt att det sker i rätt ordning även med tekniska hjälpmedel.

    Edit: Glöm inte att byta även vätskan i kopplingen.

    Och jag brukar suga ur NÄSTAN all vätska och fylla på ny innan jag börjar. det för att inte allt för mycket gammal vätska ska blanda sig med den nya. Går åt mindre ny på det viset. Ren snålhet alltså
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lufta bromsar OG9-5
    Av ergu i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-01-22, 19:09
  2. Lufta Bromsar 9000
    Av Dab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-08-04, 13:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •