Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Avstängning av backsensor/SPA vid tillkoppling av släp OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Knislinge "Skåne"
    Inlägg
    50

    Avstängning av backsensor/SPA vid tillkoppling av släp OG9-5

    Har en 9-5a 05 med monterad dragkrok (avtagbar) har för mig att backsensorn ska kopplas bort om man har släp på men det funkar inte så på min bil Felkopplat??
    Draget fanns på när bilen köptes så jag vet ej vem som satt på det.
    Men det är en fd. företagsbil med massor av lulllull så det är väl mest troligt att den utrustades så vid köpet.
    SAAB 9-5 vector 05

  2. #2
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Drag/backsensor 9-5

    Det har inte funkat så på någon av föräldrarnas 9-5:or. En m04 och en m07 båda med avtagbart drag monterad av ÅF.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Knislinge "Skåne"
    Inlägg
    50

    Re: Drag/backsensor 9-5

    Men frågan är OM det ska fungera och iså fall om det är nåt som ska programmeras med Tex. Teck2:an ?
    SAAB 9-5 vector 05

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 602

    Re: Drag/backsensor 9-5

    Finns tyvärr ingen sådan funktion.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-04 klockan 10:07. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Hinner inte med allt.....

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Knislinge "Skåne"
    Inlägg
    50

    Re: Drag/backsensor 9-5

    Aj då vet inte var jag läst att det skull vara så, men då får man väl ta det STORA omaket att trycka på clear för att tysta oljudet
    SAAB 9-5 vector 05

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    135

    Re: Drag/backsensor 9-5

    Men det är la bara hålla inne clear tills den är inaktiverad eller var det de du menar att du gör?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-04 klockan 10:07. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 kombi -00 2,0t med Aero motor med steg3
    9-5 sedan -98 2,3t steg1

  7. #7
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Drag/backsensor 9-5

    Vet att den funktionen finns hos andra märken.
    Och ärligt talat, hur svårt kan det vara? Bara att koppla backradarn till släpvagnskontakten och programmera systemet annorlunda, men det var väl 10:- dyrare att implementera en sådan funktion...
    All makt åt Thengil!

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 730

    Re: Drag/backsensor 9-5

    Ja precis, det är väl manuell inaktivering som gäller med hjälp av clear?
    Sedan bör bilen vara programmerad med dragkrok också, så den räknar med att det är nåt som sticker ut där bak när man ska fickparkera, men det är en annan sak.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Drag/backsensor 9-5

    Jag tror inte heller det är en funktion hos saab, min 03:a har det inte och inte heller farsans -09, BMW E46 (och säkert många andra BMW) har det och det är en så begåvad funktion, som tidigare talare sagt, varför har inte saab fattat det?

    /U

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252

    Re: Drag/backsensor 9-5

    På 9-3 SS/SC kopplas backsensorerna bort så fort man sticker i släpvagnskontakten. Man får inte ens upp meddelandet "Parkeringshjälp aktiv" i färddatorn när man lägger i backen, vilket ju kommer upp i normalfallet.

    På 9-5 finns tydligen inte denna finess, utan man måste trycka på clear för att tysta parkeringshjälpen varje gång man lägger i backen.
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    26

    Re: Drag/backsensor 9-5

    Jag blev trött på att behöva trycka på Clear knappen.
    Därför har jag monterat ett relä som drar då jag kopplar in släpvagnen. Kontakterna på reläet bryter upp spänningsmatningen till pinne 1A på elektronikenheten till backsensorn.
    Med 12 volt på pinne 1A skiftar backvarnaren till aktivt mode, med 0 volt är den standby.
    Det här fungerar perfekt, inga felkoder eller annat händer, det är bara tyst med släpvagnen kopplad. Direkt när släpvagnen kopplas bort är backvarnaren aktiv igen, man behöver inte ens bryta strömmen och återstarta.
    Troligen är det tänkt att den ska fungera så här, varför skulle den annars ha en separat kraftmatning och en enable / disable funktion.

    Peter
    mvh Peter
    9-5 Aero combi -03 (Aut, navi, pilot, xenon, vent stol)
    Porsche Carrera 3,2 -86, Golf 1,8 -98

  12. #12
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Drag/backsensor 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Ronnie S
    På 9-3 SS/SC kopplas backsensorerna bort så fort man sticker i släpvagnskontakten. Man får inte ens upp meddelandet "Parkeringshjälp aktiv" i färddatorn när man lägger i backen, vilket ju kommer upp i normalfallet.
    Detta behöver man aktivera med tech-2 antar jag?

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Knislinge "Skåne"
    Inlägg
    50

    Re: Drag/backsensor 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Aero 250hp
    Jag blev trött på att behöva trycka på Clear knappen.
    Därför har jag monterat ett relä som drar då jag kopplar in släpvagnen. Kontakterna på reläet bryter upp spänningsmatningen till pinne 1A på elektronikenheten till backsensorn.
    Med 12 volt på pinne 1A skiftar backvarnaren till aktivt mode, med 0 volt är den standby.
    Det här fungerar perfekt, inga felkoder eller annat händer, det är bara tyst med släpvagnen kopplad. Direkt när släpvagnen kopplas bort är backvarnaren aktiv igen, man behöver inte ens bryta strömmen och återstarta.
    Troligen är det tänkt att den ska fungera så här, varför skulle den annars ha en separat kraftmatning och en enable / disable funktion.

    Peter
    Hur får du reläet att dra när du kopplar släpet?
    Kan du inte fixa nån form av kopplingsskema som visar hur du gjort?
    + Var hittar man pinne 1A på elektronikenheten till backsensorn.
    SAAB 9-5 vector 05

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    26

    Re: Drag/backsensor 9-5

    Här kommer en länk till ett kopplingsschema. Schemat är av modell klippt och klistrat, jag hoppas ni förstår ändå.
    http://www.morkulle.dyndns.org/Bortk...backsensor.doc
    Det här schemat är ritat för 13 poligt uttag, med sju-poligt blir det lite svårare. Man bör kunna använda ett gammalt glödtrådsvaktrelä tex. som detektering att släpvagnen är ansluten.

    Då jag ändå var i farten med avbitartången kopplade jag in den automatiska avstängningen av dimbakljusen på bilen när släpvagnen ansluts. Det löstes med samma relä. Den förberedda kabeln för den här funktionen är tejpad vid kontakt 258.
    Den gula kabeln som manövrerar reläet sitter tejpad på kabelstammen som kommer från släpvagnsuttaget vid kontakt 258.

    Fråga 2. Elektroniken för backsensorn ligger under det främre bagagerums golvet på 5d bilar. Golvet sitter med fjäderklipps och är bara att bryta upp, bryt inte i bakre golv delen, då kan gångjärnet gå sönder. Kontakt A är den med 5 kablar och pinne 1 har röd-blå kabel.
    mvh Peter
    9-5 Aero combi -03 (Aut, navi, pilot, xenon, vent stol)
    Porsche Carrera 3,2 -86, Golf 1,8 -98

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252

    Re: Drag/backsensor 9-5

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Detta behöver man aktivera med tech-2 antar jag?
    Om man monterar backsensorer på en 9-3SS/SC som inte haft det från början måste de giftas in med Tech-2. Dragkroken är dock "plug and play".

    Min egen bil är originalutrustad med backsensorer, men draget (Saabs originaldrag) satte jag dit själv. Det var bara att koppla in dragets kabelsats och montera en medföljande liten elektroniklåda i elcentralen i vänster bak, sedan fungerade allt.

    Min förra bil (9-3SS -03) hade samma funktion, att backsensorerna stängdes av vid släpvagnskörning. Den hade dock både backsensorer och drag monterat redan när jag köpte den, så där törs jag inte svära på detta med Tech-2. Det borde ju ha varit likadant där dock.
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  16. #16
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Drag/backsensor 9-5

    Ok, det låter bra. Draget har jag monterat själv, backsensorerna satt där från fabrik så då borde det funka alltså
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-04 klockan 10:44. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Knislinge "Skåne"
    Inlägg
    50

    Re: Drag/backsensor 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Aero 250hp
    Det här schemat är ritat för 13 poligt uttag, med sju-poligt blir det lite svårare. Man bör kunna använda ett gammalt glödtrådsvaktrelä tex. som detektering att släpvagnen är ansluten.
    Aj då jag har bara 7 poligt uttag på min bil och är inte elekriker
    Så om nån har nån idé hur man kan få 36.106 att dra med hjälp av glödtrådsvaktrelä ?
    SAAB 9-5 vector 05

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    26

    Re: Drag/backsensor 9-5

    Jag gjorde lite försök med en glödtrådsvakt och det fungerar men kräver en del modifieringar och komponentbyten som kan bli krångligt.
    Sedan kom jag ihåg hur glödtrådsvakten är löst på gamla Volvor t.ex. där är det gjort med tungelement.
    Jag gjorde ett snabbt prov och det fungerade direkt. Om ni inte är bekanta med tungelement så är det en magnetisk känslig brytare i ett glasrör. Den kan påverkas av en elektromagnet. Genom att linda kabeln som går till släpvagnens baklysen som en spole runt glaskroppen skapas det en elektromagnet. Det går bara ström genom spolen när släpets lampor lyser, då kommer kontakttungorna att sluta kretsen så att reläet drar. Reläet i sin tur stänger backvarnaren och dimbakljusen om man vill.
    Se schema på den här länken http://www.morkulle.dyndns.org/Bortkopp ... ment_s.jpg

    Grejerna kostar ca 50kr och man kopplar ihop det hela på ca 1 timme.
    OBS tungelement är känsliga för böjning av lödanslutningarna, tejpa hela grejen ordentligt eller gjut in den i epoxilim i en tändsticksask. Jag tror att tungelement 50671 från kjell.com fungerar bäst men är svår att linda spolen på.

    Peter
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-04 klockan 10:45. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    mvh Peter
    9-5 Aero combi -03 (Aut, navi, pilot, xenon, vent stol)
    Porsche Carrera 3,2 -86, Golf 1,8 -98

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    257

    Re: Drag/backsensor 9-5

    Har en 9-5 -03 med backsensor och avtagbart drag.
    Ska man hålla inne clear knappen? Har för mig att jag tryckt på den och inte fått tyst på pipandet.
    Med vänlig hälsning
    Jonas.
    "Det kostar att ligga på topp"

    Min Saab 9-5 Aero på GARAGET.org

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Knislinge "Skåne"
    Inlägg
    50

    Re: Drag/backsensor 9-5

    Håll clear knappen intryckt nån sec. så tystnar den.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-04 klockan 10:45.
    SAAB 9-5 vector 05

Liknande ämnen

  1. Smäller i högtalarna vid avstängning.
    Av Henke Nordin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 16:11
  2. Avstängning: AeroRydde och -Big Kahuna-
    Av Administrator i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-12-14, 22:42

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •