Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Ny wastegate till 9000 2,3T

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Skara
    Inlägg
    117

    Ny wastegate till 9000 2,3T

    Hej!
    Behöver råd angående vilken wastegate jag ska köpa. Har ett steg 1 i bilen 235hk/400nm och det verkar inte som om den nuvarnade orkar hålla emot. GLT ligger stabilt och MVn är ny.

    Kollade på saab och dom hade en vanlig och en till Aero, ska jag ha den till Aero då eftersom jag har liknande effekt? eller någon annan? Dom som Saab erbjöd kostade 2500kr vilket låter ganska mycket? Andra tips?
    Min profil med mina bilar på Garaget
    http://www.garaget.org/skutte

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    572

    Re: Ny wastegate till 9000 2,3T

    Citat Ursprungligen postat av skutte
    Hej!
    Behöver råd angående vilken wastegate jag ska köpa. Har ett steg 1 i bilen 235hk/400nm och det verkar inte som om den nuvarnade orkar hålla emot. GLT ligger stabilt och MVn är ny.

    Kollade på saab och dom hade en vanlig och en till Aero, ska jag ha den till Aero då eftersom jag har liknande effekt? eller någon annan? Dom som Saab erbjöd kostade 2500kr vilket låter ganska mycket? Andra tips?
    Vad får dig att tro att den inte orkar hålla emot?
    Steg 1 brukar inte vara några problem för wg alls nästan.

    Men annars kan du skruva ner wg, såga upp den och byta fjäder i den och sedan svetsa igen den igen. Eller sätta en extra fjäder på utsidan genom en smärre modifikation. Annars så säljer många trimfirmor forge wg. Tror det finns till din turbo också. Men som sagt, varför tror du den inte orkar hålla emot?

    Svara på detta först. Skulle den dock vara för slapp så fixa en bättre beg eller gör modden jag skrev om.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    153

    Re: Ny wastegate till 9000 2,3T

    well, saabs egna lät väldigt dyr imo, köpte forgen för ca 1500 istället så kan du byta till olika fjädrar
    Skoda Fabia RS -11 med extra allt! http://www.garaget.org/?car=241122

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    572

    Re: Ny wastegate till 9000 2,3T

    Citat Ursprungligen postat av freddegbg
    well, saabs egna lät väldigt dyr imo, köpte forgen för ca 1500 istället så kan du byta till olika fjädrar
    Tycker det är jävligt onödigt att köpa en så "dyr" wg till bara steg ett. Särskilt när han inte berättat varför han tror att den inte orkar hålla.

    Särskilt när man kan modda såpass enkelt eller köpa en beggad.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    44

    Re: Ny wastegate till 9000 2,3T

    Hej, jag har en likadan bil som du, fast med BSR steg1 med samma effekt som du, och min drar bra hårt från 2000 varv sen så känns det som den tappar lite när den kommer upp i varv, en kompis sa att jag skulle köpa en modifierad wastegate, en som är lite styvare då skulle den orka hålla kvar laddet lite bättre.
    Jag har ej köpt någon själv än för jag vet inte 100% på om det blir bättre. Hoppas det finns någon här bland oss Turbo killar som vet det till 100%, för då köper jag en direkt, det gör nog du med då, eller?? hehehe
    Här finns det en modifierad wastegate.
    Kolla länken: http://www.maptun.com/shopCategory.php?hl=31&cg=740

    MVH:gregge12
    Saab 9000 års 98, 2.3t BSR Steg1 235hk/401NM

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    572

    Re: Ny wastegate till 9000 2,3T

    Som skrivet tidigare. Man brukar inte behöva moddad wg för steg 1. Dom brukar tappa spänst när du kommer upp i steg 3 och över. Bilen tappar ladd uppe i registret pga liten turbo och orginal avgassystem (steg1). Detta är gjort medvetet för att spara på grejjerna samt att man inte tjänar någon effekt på att stressa en så liten turbo hårt uppe i varvtalsregistret. Särskilt inte med orginal avgassystem.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Skara
    Inlägg
    117

    Re: Ny wastegate till 9000 2,3T

    Citat Ursprungligen postat av Aeropojk
    Citat Ursprungligen postat av freddegbg
    well, saabs egna lät väldigt dyr imo, köpte forgen för ca 1500 istället så kan du byta till olika fjädrar
    Tycker det är jävligt onödigt att köpa en så "dyr" wg till bara steg ett. Särskilt när han inte berättat varför han tror att den inte orkar hålla.

    Särskilt när man kan modda såpass enkelt eller köpa en beggad.
    Därför att bilen gått 21000mil och att jag läst och kollat runt så mkt och uteslutet allt utom MV och wastegate. MVn är ny så därför tror jag på wastegaten. Har aven bytt alla vacumslangar. Har sett andra med samma problem också, men har du andra förslag så berätta gärna.
    Min profil med mina bilar på Garaget
    http://www.garaget.org/skutte

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    572

    Re: Ny wastegate till 9000 2,3T

    Citat Ursprungligen postat av skutte
    Citat Ursprungligen postat av Aeropojk

    Tycker det är jävligt onödigt att köpa en så "dyr" wg till bara steg ett. Särskilt när han inte berättat varför han tror att den inte orkar hålla.

    Särskilt när man kan modda såpass enkelt eller köpa en beggad.
    Därför att bilen gått 21000mil och att jag läst och kollat runt så mkt och uteslutet allt utom MV och wastegate. MVn är ny så därför tror jag på wastegaten. Har aven bytt alla vacumslangar. Har sett andra med samma problem också, men har du andra förslag så berätta gärna.
    Har ju redan berättat. Vill ju veta varför du tror att den är slapp. Du får gärna berätta vad du har för laddtryck och hur långt upp i registret. Som jag skrev tidigare så har man inte så mycket ladd när man närmar sig 4500-5000 varv på ett steg 1.
    Om det skulle vara wg som är kass så tycker jag du ska modifiera den eller köpa en begagnad för att prova. Så slipper du slänga ut 1600kr.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Skara
    Inlägg
    117

    Re: Ny wastegate till 9000 2,3T

    Citat Ursprungligen postat av Aeropojk
    Citat Ursprungligen postat av skutte

    Därför att bilen gått 21000mil och att jag läst och kollat runt så mkt och uteslutet allt utom MV och wastegate. MVn är ny så därför tror jag på wastegaten. Har aven bytt alla vacumslangar. Har sett andra med samma problem också, men har du andra förslag så berätta gärna.
    Har ju redan berättat. Vill ju veta varför du tror att den är slapp. Du får gärna berätta vad du har för laddtryck och hur långt upp i registret. Som jag skrev tidigare så har man inte så mycket ladd när man närmar sig 4500-5000 varv på ett steg 1.
    Om det skulle vara wg som är kass så tycker jag du ska modifiera den eller köpa en begagnad för att prova. Så slipper du slänga ut 1600kr.
    Jag sa ju varför. Laddtrycket sänks inte, det pulserar upp och ned. Har ingen mätare men det ligger på 1,1-1,2. Edit: Pulseringen börjar vid ca 3500-4000 varv
    Min profil med mina bilar på Garaget
    http://www.garaget.org/skutte

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    232

    Re: Ny wastegate till 9000 2,3T

    Du skriver att magnetventilen är ny men är det en originalventil?

    Jag har prövat två stycken nya av den billigare sorten som speedparts säljer och ingen av dom fungerade till min steg1 (bilotrim) programvara med liknande problem som du har som följd.

    Med en ny originalventil går den som en dröm dock.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    572

    Re: Ny wastegate till 9000 2,3T

    Ser inte att du sagt att laddet pulserar någon stanns. Men kan vara jag som ser dåligt isf. Och då ber jag om ursäkt

    Har du bytt stift på länge? Om inte gör det först.

    Annars ryck w slangen till mv och se om den gör likadant. Gör den det så kan det vara wg. ligger den stabilt så är det förmodligen mv som är kass.
    Men va försiktig på gasen vid detta test.

    Edit: det föregående talare pratar om också har visat sig att stämma på många bilar, särskilt om dom är trimmade.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Skara
    Inlägg
    117

    Re: Ny wastegate till 9000 2,3T

    Citat Ursprungligen postat av og900i
    Du skriver att magnetventilen är ny men är det en originalventil?

    Jag har prövat två stycken nya av den billigare sorten som speedparts säljer och ingen av dom fungerade till min steg1 (bilotrim) programvara med liknande problem som du har som följd.

    Med en ny originalventil går den som en dröm dock.
    Ventilen är en sån för 1600kr eller vad dom kostar, dock var de speedparts som satte i den vid chippningen
    Min profil med mina bilar på Garaget
    http://www.garaget.org/skutte

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Skara
    Inlägg
    117

    Re: Ny wastegate till 9000 2,3T

    Citat Ursprungligen postat av Aeropojk
    Ser inte att du sagt att laddet pulserar någon stanns. Men kan vara jag som ser dåligt isf. Och då ber jag om ursäkt

    Har du bytt stift på länge? Om inte gör det först.

    Annars ryck w slangen till mv och se om den gör likadant. Gör den det så kan det vara wg. ligger den stabilt så är det förmodligen mv som är kass.
    Men va försiktig på gasen vid detta test.

    Edit: det föregående talare pratar om också har visat sig att stämma på många bilar, särskilt om dom är trimmade.
    Du fråga ju om varför jag trodde att klockan var slapp, inte om några symptom. Har ryckt APC säkringen och har du ett stabilt laddtryck hela vägen. stiften har gått 1000mil och är av RÄTT sort.
    Min profil med mina bilar på Garaget
    http://www.garaget.org/skutte

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 134
    Medlem#
    2555

    Re: Ny wastegate till 9000 2,3T

    Citat Ursprungligen postat av skutte
    Citat Ursprungligen postat av Aeropojk
    Ser inte att du sagt att laddet pulserar någon stanns. Men kan vara jag som ser dåligt isf. Och då ber jag om ursäkt

    Har du bytt stift på länge? Om inte gör det först.

    Annars ryck w slangen till mv och se om den gör likadant. Gör den det så kan det vara wg. ligger den stabilt så är det förmodligen mv som är kass.
    Men va försiktig på gasen vid detta test.

    Edit: det föregående talare pratar om också har visat sig att stämma på många bilar, särskilt om dom är trimmade.
    Du fråga ju om varför jag trodde att klockan var slapp, inte om några symptom. Har ryckt APC säkringen och har du ett stabilt laddtryck hela vägen. stiften har gått 1000mil och är av RÄTT sort.
    Vid felsökning på dessa bilar så är stiftbyte 1A.
    Hade en omgång som gick sönder innan 40mil!!!
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    572

    Re: Ny wastegate till 9000 2,3T

    Om du rycker säkringen till mv så visar ju inte det om klockan är slapp. Ryck slangen W till mv. Ut och gasa och se om du har stabilt ladd.

    MEN! Byt stiften först.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 478
    Medlem#
    6973

    Re: Ny wastegate till 9000 2,3T

    Citat Ursprungligen postat av skutte
    Citat Ursprungligen postat av Aeropojk
    Ser inte att du sagt att laddet pulserar någon stanns. Men kan vara jag som ser dåligt isf. Och då ber jag om ursäkt

    ...
    Du fråga ju om varför jag trodde att klockan var slapp, inte om några symptom. Har ryckt APC säkringen och har du ett stabilt laddtryck hela vägen. stiften har gått 1000mil och är av RÄTT sort.
    Ursäkta mig, men är det inte felsymptomen som fått dig att tro att WG'n är defekt?

    För att bidra till lösningen på problemet så tror även jag på att du har en Scantech-MV och inte Saab original. Provlåna gärna en om du har möjlighet. Scantech-ventilerna har inget gott rykte här.

    Stiftbyte ser jag som första punkten på inköpslistan om du ska börja handla grejer.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Skara
    Inlägg
    117

    Re: Ny wastegate till 9000 2,3T

    Var ingen skillnad för 1000 mil sedan när stiften var nya så det tror jag inte är felet. Är det vanilgt att defekt mv ger dessa symptom?? Har jag då aldrig hört iaf.

    Innan jag starta tråden pratade jag en del med fredrik.79 och vi kom fram till att det ser ut att vara wastegaten som är problemet så varför kan ingen svara på den ursprungliga frågan.
    Min profil med mina bilar på Garaget
    http://www.garaget.org/skutte

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    572

    Re: Ny wastegate till 9000 2,3T

    Jag kan svara. Du ska inte ha den till aero för den passar inte.
    är inte samma turbo
    Och ja, defekt mv ger dessa symptomen.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    219

    Re: Ny wastegate till 9000 2,3T

    Hej!
    1. Bilen med steg 1 ska inte lada mer än 0.4 glt dra ut apc säkring från säkrings boks
    2. Lad trycket svajar med steg 1 som de gjorde på min cse = orsaken var sprickor i wg huset i turbo
    3.Hur att se om de sprucket. lossa 3 muttrar på downpipen till turbo lossa wg stången från klaffen, öppna den flytta downpipe lite åt sida och om man har liten kamera fota wg huset, ser du sprickor där så har du hittat boven
    4. byte till aero turbo + ecu samt avgas system och den gick som en skot

    Mvh Andrej
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Skara
    Inlägg
    117

    Re: Ny wastegate till 9000 2,3T

    Citat Ursprungligen postat av Aeropojk
    Jag kan svara. Du ska inte ha den till aero för den passar inte.
    är inte samma turbo
    Och ja, defekt mv ger dessa symptomen.
    Okej tack för svar, ska prova annan mv också då.
    Min profil med mina bilar på Garaget
    http://www.garaget.org/skutte

Liknande ämnen

  1. koppla MV till wastegate med mottryck
    Av Krogis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-06-01, 00:07
  2. Wastegate 9000 ltt vs. fulltryck
    Av Danne_K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-18, 11:21
  3. Ställskruv till wastegate 9000 Aero
    Av xlnz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-12-14, 22:24
  4. APC till extern wastegate går det?
    Av R1 tic apc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-20, 13:24
  5. Wastegate till 900se 2.0 T -96
    Av Gamedawg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-23, 19:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •