Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Kamaxelsnack ur jonkas projekttråd

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186

    Kamaxelsnack ur jonkas projekttråd

    Du har inte funderat på vassare kammar och ta ut effekten högre upp i registret? Dödar man lite av mellanregistret så TROR jag att lådorna kommer hålla mycket bättre. Jag tror också det är anledningen till att saabs 8-ventils turbomotorer borde vara snällare mot lådorna, där har man inte alls samma vansinniga vridmoment på mellanregistret.
    Man kan ju också styra laddtrycket så man begränsar det på varvtal under typ 4000. Men man tappar ju karaktären på motorn tyvärr, den blir vild på höga varv men man måste växla ner oftare.

  2. #2
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150

    Re: Saab 90 T16 1986 --på väg ihop?--

    Citat Ursprungligen postat av Karl V
    Du har inte funderat på vassare kammar och ta ut effekten högre upp i registret?
    Jo vassare kammar vore ju trevligt, men det är inget jag lyckats införskaffa ännu. Springer jag på några kan det ju bli aktuellt.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  3. #3
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969

    Re: Saab 90 T16 1986 --på väg ihop?--

    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Citat Ursprungligen postat av Karl V
    Du har inte funderat på vassare kammar och ta ut effekten högre upp i registret?
    Jo vassare kammar vore ju trevligt, men det är inget jag lyckats införskaffa ännu. Springer jag på några kan det ju bli aktuellt.
    Några specifika kammar? Typ nåt från nån 9000-sugis eller nåt mer extraordinärt? Tänkte att man kunde hålla lite utkik. Jag har ju en tendens att springa på delar ibland.
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  4. #4
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150

    Re: Saab 90 T16 1986 --på väg ihop?--

    Det är nog "Mats-kammar" som ligger närmast till hands i såna fall. Annars har jag redan de som ska vara vassast av Saabs kammar.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914

    Re: Saab 90 T16 1986 --på väg ihop?--

    Det finns ju folkracedelar också.

    Fs268H-kam från www.folkraceshop.se för saab 16V-motorer.

    268° och 9,65 mm lyft

    2000 spänn + inbyteskammar och frakt

    Vad är det för data på Mats kammar?

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  6. #6
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150

    Re: Saab 90 T16 1986 --på väg ihop?--

    2000 spänn var ju inte så farligt faktiskt. Vet du något om kvaliteten på dessa?

    Enligt http://www.saabturboclub.com/forum/v...p?f=3&t=144308 är det 268 grader och 9,45mm lyft på matskammarna.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914

    Re: Saab 90 T16 1986 --på väg ihop?--

    Hej!

    Nej, inget om kvalitén. Det står att de inte är omhärdade efter slipningen, jag frågade om hur det skulle fungera i en bruksbil och svaret var att han hade aldrig varit med om att någon kam slitits ner.

    Jag tänkte beställa en kam, men till volvo 8-ventilare dels för att få en uppfattning om kvalitén och dels för att trimma sönder vår 5-papp räser.
    Skulle vara kul att se hur de ser ut.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186

    Re: Saab 90 T16 1986 --rullar igen!--

    Kul att du fått ihop bilen! Tänkte rekommendera folkracekammar men brorsan hann ju före. Kollar man på de vassaste standardkammarna så ligger durationen på 254 grader och lyftet på 8,65. Förmodligen är det mät vid 0 ventilspel och folkrace-shopens är mätta vid kör spel så de 268 graderna duration på FS268 blir ca ca 283 grader vid 0 i ventilspel.
    Så man märker säkert ganska stor skillnad om man stoppar i dom, mer ryt på höga varv.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 105

    Re: Saab 90 T16 1986 --på väg ihop?--

    Citat Ursprungligen postat av jonka
    2000 spänn var ju inte så farligt faktiskt. Vet du något om kvaliteten på dessa?

    Enligt http://www.saabturboclub.com/forum/v...p?f=3&t=144308 är det 268 grader och 9,45mm lyft på matskammarna.
    Jag kör med "Matskammmarna" och har inte haft problem med helt original växellåda och cca. 260hk. dock bör du införskaffa ställbara drev då omslipade kammar gav i stort sett ingen förändring med originaldrev. Jag klockade mina för 0.7mm lyft på 1:ans insugsventil och 0.4mm på avgasventil. Då blev det bra flås på toppen (men dålig tomgång).

    Som andra sa före, det viktiga är att begränsa mellanvrid. Det bästa är att installera vassare kammar och 8om möjligt) mappa sprutet så den inte laddar lika mycket på mellanvarv.

    Mvh,
    Signatur...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186

    Re: Saab 90 T16 1986 --rullar igen!--

    Det beepbeep säger är ju väldigt viktigt, att ha kammen rätt ställd för att få effekten där man vill ha den. Det är lite svårt att säga exakt hur man ska ställa den, jag läser lite i four-stroke performance av graham bell för jag tänkte ge lite råd men det är svårt. Att ha ställbara kamdrev är nog ett måste och sen nolla kammen efter specifikation och kolla hur det blir. Sen får man vrida lite på den beroende på hur man vill ha det.
    En sak är ganska klar, om man kör kammen "retarded" tvärt emot vad beepbeep gjort så tappar man oftast effekt över hela registret och det bör man endast göra om man har problem med spikningar.

    Beepbeep: vet du vid vilket ventilspel som durationen är mätt på matskammarna?
    Dom flesta biltillverkarna mäter vid 0 och en del trimmare mäter vid körspel så det är knepigt att jämföra.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 105

    Re: Saab 90 T16 1986 --rullar igen!--

    Citat Ursprungligen postat av Karl V
    Beepbeep: vet du vid vilket ventilspel som durationen är mätt på matskammarna?
    Dom flesta biltillverkarna mäter vid 0 och en del trimmare mäter vid körspel så det är knepigt att jämföra.
    Detta är omslipade kammar modell "billig" så jag slängde bara i dom och drog på lite overlap enligt rekomendationer från Maptun för snarlika kammar. Jag skulle tro att durationen gäller vid nollspel (bascirkeln är ändrad men det funkar fint med hydrauliska lyftare, lite smatter vid kall motor dock).

    0.7mm insug och 0.4mm avgas mätte jag med indikatorklocka vid 1:an i ÖDP. Med 0.4mm på avgaskammen drar motorn fint över 6000 varv men turbon räcker inte till. Backar man avgaskammen blir tomgången/avgasvärden bättre men man tappar lite på toppen. Nu har jag dock backat avgaskammen då jag fick nervös tomgång och dåliga avgasvärden med så mycket "korsdrag".

    Mvh.
    Signatur...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186

    Re: Saab 90 T16 1986 --rullar igen!--

    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Citat Ursprungligen postat av Karl V
    Beepbeep: vet du vid vilket ventilspel som durationen är mätt på matskammarna?
    Dom flesta biltillverkarna mäter vid 0 och en del trimmare mäter vid körspel så det är knepigt att jämföra.
    Detta är omslipade kammar modell "billig" så jag slängde bara i dom och drog på lite overlap enligt rekomendationer från Maptun för snarlika kammar. Jag skulle tro att durationen gäller vid nollspel (bascirkeln är ändrad men det funkar fint med hydrauliska lyftare, lite smatter vid kall motor dock).

    0.7mm insug och 0.4mm avgas mätte jag med indikatorklocka vid 1:an i ÖDP. Med 0.4mm på avgaskammen drar motorn fint över 6000 varv men turbon räcker inte till. Backar man avgaskammen blir tomgången/avgasvärden bättre men man tappar lite på toppen. Nu har jag dock backat avgaskammen då jag fick nervös tomgång och dåliga avgasvärden med så mycket "korsdrag".

    Mvh.
    Om durationen är vid nollspel så är folkrace kammarna vassare, lite mer duration. Man får lägga till kanske runda slänga 10-15 grader på FS kammens siffror om man ska mäta dom vid nollspel.
    Det är ju intressant med 16 v då man har en möjlighet till att skruva bort sig när man kan ställa kammarna i förhållande till varandra. På en 8 ventilare har man ju en fast nockvinkel på ca 106-110 grader mellan insug och avgas.
    Det där med korsdrag mellan insug och avgas får man ju också om man har för mycket duration men då ska man upp lite mer i duration än vad som FS268 har.

    Men som du säger så måste man nog testa en del innan man hittar en bra sweetspot i kamaxelinställningarna. Det är intressant för jag tror man kan få lådorna att hålla mycket bättre än vad dom brukar göra om man använder rätt kammar och kamaxelinställningar och offrar mellanregister vridet.
    Ska bli kul att se hur brorsan T8:a håller och går när han får ut den, den saknar ju helt mellanregistret som T16 har. Lägre komp och 8 ventiler.

    Ett av "problemen" med att plocka ut effekten högre i registret är ju att man kanske måste se över andra delar i motorsetupen som sätter begränsningar på varvtalet. Insuget är inte så bra på 900 tror jag och sen vill man ju inte ha ventilsläpp men den gränsen vet jag inte var den går. Orginalknixen efter turbon håller nog emot ordentligt men den brukar ju opereras bort fort.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186

    Re: Saab 90 T16 1986 --rullar igen!--

    Jag ska göra ett litet tillägg: Jag har nu läst mer i four-stroke performance och jag tänkte skriva vad Bell tycker om kam timing.
    Om man kör med advanced kam, alltså så insugsventilen öppnar tidigare, så får man MER låg och mellan register. Anledning till det är att insugventilen stänger tidigare och kolven i hinner inte putta ut någon bränsle/luft blandning innan ventilen stänger. Kör man med retarded kam, så kommer kolven putta ut mer luft/bränsle innan den stänger. Det gäller alltså låga varv.

    På höga varv har luften högre energi pga av högre hastighet och därför hinner inte lunften vända och hinna ut ur insugsventilen när kolven kommer upp. Det leder till kam advance stänger inugsventilen för tidigt, mer luft/bränsle hade hunnit in om den varit öppen lite längre.
    Om man kör kam retard så kommer mer luft att hinna in innan ventilen stänger på höga varv. Det leder till att man kan få lite mer effekt på höga varv med retarded kam men tappar på låg och mellanregister.
    Advanced kam leder till mer effekt på låg och mellan register.
    Det gäller insugskammen eller 8-ventils singelkam motor.

    Tyvärr skriver han inte något speciellt om avgaskammen, förmodligen så räcker cylinder trycket (ca 20 bar) till att få ut avgaserna när avgasventilen öppnar ändå. Om man öppnar avgasventilen för tidigt kommer man rimligtvis förlora effekt då trycket i cylindern smiter ut genom avgasventilen istället för att trycka ner kolven. Öppnar man den för sent borde kolvens stigande rörelse bromsas av det höga trycket.

    Det man ska tänka på när man vrider insugskammen framåt eller bakåt på en 16 ventilare är att det måste vara minst 1,53 mm (0,060 in) mellan ventilerna så dom inte krockar.
    Graham säger också att man bör mäta upp med indikatorklocka var kammen står, det går inte alltid att lita på markeringarna som finns. Även topp-dead-center bör mätas upp, markeringen på svänghjulet kan vara lite off.

    Blev lite långt men eftersom vi diskuterat kammar så tänkte jag fylla på med det jag hittar i boken.

  14. #14
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732

    Re: Saab 90 T16 1986 --rullar igen!--

    Citat Ursprungligen postat av Karl V
    ...Det man ska tänka på när man vrider insugskammen framåt eller bakåt på en 16 ventilare är att det måste vara minst 1,53 mm (0,060 in) mellan ventilerna så dom inte krockar...
    Ursäkta att jag hoppar in så här mitt i diskussionen, men jag har några frågor:

    Med advanced och retarded menas före ÖDP resp efter ÖPD, eller?

    1,53 mm mellan ventilerna, hur då?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186

    Re: Saab 90 T16 1986 --rullar igen!--

    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    Citat Ursprungligen postat av Karl V
    ...Det man ska tänka på när man vrider insugskammen framåt eller bakåt på en 16 ventilare är att det måste vara minst 1,53 mm (0,060 in) mellan ventilerna så dom inte krockar...
    Ursäkta att jag hoppar in så här mitt i diskussionen, men jag har några frågor:

    Med advanced och retarded menas före ÖDP resp efter ÖPD, eller?

    1,53 mm mellan ventilerna, hur då?
    advance betyder att man vrider kammen så att ventilen börjar öppna tidigare än vad den skulle gjort om den stod original. Retardet är så att ventilen börjar öppna lite efter vad den skulle gjort original.

    Det där med 1,53 mm hänger ihop med att insug och avgas ventilerna är vinklade mot varandra, dom kan alltså krocka om dom öppnar samtidigt eller för nära varandra.

  16. #16
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732

    Re: Saab 90 T16 1986 --rullar igen!--

    Citat Ursprungligen postat av Karl V
    ...Det där med 1,53 mm hänger ihop med att insug och avgas ventilerna är vinklade mot varandra, dom kan alltså krocka om dom öppnar samtidigt eller för nära varandra.
    Ok, tänkte inte på det. Men menas det skillnad i lyft då, eller avstånd mellan ventilsätena?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186

    Re: Saab 90 T16 1986 --rullar igen!--

    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    Citat Ursprungligen postat av Karl V
    ...Det där med 1,53 mm hänger ihop med att insug och avgas ventilerna är vinklade mot varandra, dom kan alltså krocka om dom öppnar samtidigt eller för nära varandra.
    Ok, tänkte inte på det. Men menas det skillnad i lyft då, eller avstånd mellan ventilsätena?
    Avståndet mellan ventilerna gäller det. Själva ventiltallrikarna kan krocka och så där vill man ha ett minsta avstånd mellan dom.

    Men vi glider iväg i diskutionen, kanske skulle tagit alltihoppa i en separat tråd så vi inte sabbar Jonkas fina projekttråd.

    @Jonka:
    Ska du ut på sviesta något framöver på prova på bankörning? Jag tänkte jag skulle ut och kika nån dag och det vore trevligt att tajma det så jag kan kika på din bil.

Liknande ämnen

  1. Var köpa bilöverdrag? (Delat ur projekttråd)
    Av Mr_Lööf i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-14, 08:14
  2. Nyttan av BE-kort? (Delat ur hammarslags projekttråd)
    Av hammarslag i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 77
    Senaste inlägg: 2009-08-30, 11:57
  3. Hur belönar man årets Projekttråd?
    Av frostyman i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-05, 16:13
  4. Junk från Johnkens projekttråd
    Av PerfectPolishPatrik i forum Projekt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-22, 11:08
  5. Pzycic´s projekttråd
    Av Pzycic i forum Projekt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 17:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •