Äger en 9000 2,3 Turbo årsmodell 1991.
Sen jag köpte bilen för ca 1 år sedan har Check Engine lyst. Mest konstant, för att kunna slockna någon enstaka gång. Bilen har även känts lite smått slö.
Då jag besitter en del saabdelar har jag försökt utrota felet på det vis att jag felsökt mig fram genom att byta ut del för del som jag tror kunnat påverka:
Främre rör, utbytt då det läckte vid flexröret.
Lambdasond, utbytt.
Luftmassemätare, utbytt.
Spjällhus, utbytt inkl. spjällägesgivare.
Tryckkontakten på IC röret i höjd med batteriet ungefär.
Wastegate, utbytt. Turbon kontrollerad i samma veva. Kändes bra.
DI-kassett, utbytt.
Tändstift, utbytt.
Jetronicbox, utbytt. Dock inte tändboxen.
Luftläckage lagat vid kolkarnistern. Taktgivaren på denna arbetade bra även den.
Inga andra luftläckage har upptäckts under 1 år.
Nu lyser Check Engine inte särskilt ofta längre, men det händer, vilket irriterar mig. Dessutom känns faktiskt inte bilen 100% pigg.
Drog W-slangen på MV´n idag, bilen laddar samma som innan. Har graderad laddtrycksmätare så syndes tydligt att ingen direkt skillnad hände. Upplevde bilen dock som aningen, dock marginellt, piggare.
Vad kan vara kvar att kontrollera? Dumpventil? Magnetventil? Tändbox?
Någon som har en idé?
Bilen är allså en 9000 2,3 Turbo 1991, ej TCS, ej Chippad eller liknande. Automatlåda.