Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Var köper man billig olja?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    82

    Var köper man billig olja?

    Hej på er.

    Någon här som jag som många bilar där hemma.

    Tips på var man kan köpa olja på 20 liters dunk billigt. Kollat typ på swedol och så men dom har mest till traktor motorer.

    Mvh

    Johannes
    9-5 -04.

  2. #2
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661

    Re: Vart köper man billig olja?

    De flesta biltillbehörsaffärer kan ta hem större dunkar/förpackningar från deras oljeleverantör. Bara att fråga, brukar ju bli ett betydligt bättre literpris när man köper 20liter eller mer.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    82

    Re: Vart köper man billig olja?

    Jag får väl åka förbi och kolla.

    Någon som har tips på lämplig helsyntet olja, 10W40, 5W50??? Vad ska man välja?? Kan det spela så stor roll??
    9-5 -04.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Vart köper man billig olja?

    Citat Ursprungligen postat av Saab Turbo Karlsson
    Jag får väl åka förbi och kolla.

    Någon som har tips på lämplig helsyntet olja, 10W40, 5W50??? Vad ska man välja?? Kan det spela så stor roll??

    En stor fråga är ju till vilken bil den ska brukas, en 9-5a som helt klart måste ha bra olja eller en gammal volvo 740 som rullar på allt från matlagningsmargarin till asfalt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    82

    Re: Vart köper man billig olja?

    Det som är mest intressant är helsyntet till 900 Turbo och till V40:n.

    Vanlig olja till bruks bilen är lättare att hitta.

    Mvh

    Johannes
    9-5 -04.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    39

    Re: Vart köper man billig olja?

    ICA Maxi säljer Shell Helix 5-40 för 300:- a 4 liter!
    Ut desint vires, tamen est laudanda voluntas
    Saab 9-3 Aero 2001

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Vart köper man billig olja?

    En liten hint om vad som är billigt och inte.
    Med rätt inköpskanal kostar oljan ca 50% av priset på macken.
    Swedol har bra priser på oljorna men frågan är om man hittar rätt olja?
    Har för mig att dom hade även 5W-40 i butiken men jag hittar den inte på hemsidan

    Citat Ursprungligen postat av aero93
    ICA Maxi säljer Shell Helix 5-40 för 300:- a 4 liter!
    Kan tänka mig att den oljan kostar ca 50kr/litern med ett de rabattavtal som t.ex. åkerier entreprenadfirmor har. Men visst är priset hyffsat för oss vanliga människor
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    82

    Re: Vart köper man billig olja?

    Det låter billigt. Är den helsyntet?

    Johannes
    9-5 -04.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    656
    Medlem#
    5690

    Re: Vart köper man billig olja?

    Jag brukar köpa en dunk med 20l OKQ8 05-40 "Racing Oil" helsyntet, gett 1000kr st nu de senaste 2 dunkarna, vilket ger literpris 50kr . Köpt hos lokal oljedistributör.

    Mvh Marcus!!
    Marcus Lind

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    82

    Re: Vart köper man billig olja?

    Ja det skulle vara ett bra pris 50 kr litern.

    Jag får väl leta runt lite här omkring, Köper man i vanligt biltillbehörs affär blir det typ 100 kr litern.

    Någon som köpt på dunk runt om i Blekinge?

    Mvh

    Johannes
    9-5 -04.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    39

    Re: Vart köper man billig olja?

    Citat Ursprungligen postat av Saab Turbo Karlsson
    Det låter billigt. Är den helsyntet?

    Johannes

    Yes, helsyntet!
    Ut desint vires, tamen est laudanda voluntas
    Saab 9-3 Aero 2001

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    82

    Re: Vart köper man billig olja?

    Hittade detta på Olssons i Ellös AB

    Så det ska nog gå att hitta.



    Artikel information

    Artikelnummer: 121063
    Artikelnamn: GULF FORMULA G 5W-40 20L
    Pris exkl moms: 1.020,00 kr
    Lagerstatus: Finns i lager


    Gulf Formula Helsyntet 5W-40


    Antal

    För att se fler bilder klicka på länkarna under:
    Bild1

    Teknisk fakta
    Användningsområde: Universal helsyntetisk motorolja speciellt utvecklad för optimalt skydd vid kallstart, förlängda oljebytesintervaller samt förbättrad bränsleekonomi. Oljan överträffar kraven från de flesta Europeiska, Nordamerikanska och Japanska biltillverkare. Rekommenderas till moderna bensin-, och dieselmotorer i personbilar samt lättare transportfordon.
    Förpackning: 20 liter
    Spec 2: · ACEA A3/B4
    Spec 3: · ACEA A3/B3
    Spec 4: · MB 229.3
    Spec 5: · VW 502.00/505.00
    Specifikationer: · API SM/CF
    9-5 -04.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    656
    Medlem#
    5690

    Re: Vart köper man billig olja?

    Det är samma som jag köpte, fungerar bra för mig

    Mvh Marcus!

    Citat Ursprungligen postat av Saab Turbo Karlsson
    Hittade detta på Olssons i Ellös AB

    Så det ska nog gå att hitta.



    Artikel information

    Artikelnummer: 121063
    Artikelnamn: GULF FORMULA G 5W-40 20L
    Pris exkl moms: 1.020,00 kr
    Lagerstatus: Finns i lager


    Gulf Formula Helsyntet 5W-40


    Antal

    För att se fler bilder klicka på länkarna under:
    Bild1

    Teknisk fakta
    Användningsområde: Universal helsyntetisk motorolja speciellt utvecklad för optimalt skydd vid kallstart, förlängda oljebytesintervaller samt förbättrad bränsleekonomi. Oljan överträffar kraven från de flesta Europeiska, Nordamerikanska och Japanska biltillverkare. Rekommenderas till moderna bensin-, och dieselmotorer i personbilar samt lättare transportfordon.
    Förpackning: 20 liter
    Spec 2: · ACEA A3/B4
    Spec 3: · ACEA A3/B3
    Spec 4: · MB 229.3
    Spec 5: · VW 502.00/505.00
    Specifikationer: · API SM/CF
    Marcus Lind

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453

    Re: Vart köper man billig olja?

    Swedols 5W-40 kostar 200kr för 4 liter

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    39

    Re: Vart köper man billig olja?

    Citat Ursprungligen postat av NiV3Rt
    Swedols 5W-40 kostar 200kr för 4 liter
    Vad är det för fabrikat vi talar om då?
    Biltema har ju oxå billig olja
    Ut desint vires, tamen est laudanda voluntas
    Saab 9-3 Aero 2001

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    82

    Re: Vart köper man billig olja?

    Det jag efterlyste var billig kvalitets olja, Dom dunkarna det står swedol på är jag lite skreptisk till att slå i min fin bil.

    Mvh

    Johannes
    9-5 -04.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453

    Re: Vart köper man billig olja?

    Citat Ursprungligen postat av aero93
    Citat Ursprungligen postat av NiV3Rt
    Swedols 5W-40 kostar 200kr för 4 liter
    Vad är det för fabrikat vi talar om då?
    Biltema har ju oxå billig olja
    Det ska vara samma olja som Q8 5W-40 Formula Super Plus. Tycker iaf att det borde duga till en v40

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425

    Re: Vart köper man billig olja?

    Ett foruminlägg jag sparade för ett bra tag sedan angående Swedol olja. Ej jag som har skrivit

    … och läste en artikel –någon på forumet ville ha hjälp när det gäller val av olja. Väldigt "halt" ämne. Privat forskade jag i 4 år, blev besatt av oljor i samband med ett uppdrag på Volvo (är konstruktör på dagtid ) så varför inte dela med er det jag har lärt mig. Självklart min egen tolkning och åsikt, upp till var och en att acceptera eller inte. Kort, koncist och helt opartiskt:
    8 fabriker i världen tillverkar den syntetiska basen-polyalfaolefiner (PAO) eller "grupp4” oljor. I kemivärlden existerar som ”oligomer olefin”, ”poliol ester”, ”ester dibasic acid” etc.
    Framställs från kolväten med låg molekylvikt genom polymerisering till hög molekylvikt och önskvärd viskositet.

    En kemisk framställning från Inovene, ExxonMobile, Neste, Ineos, Chevron-Philips, Chemtura och Niznijkamnefthim.Vet ej om andra aktörer under tiden hunnit blanda sig in i spelet. Tillverkas i USA, Belgien, Frankrike, Canada, Ryssland. Varför behövs PAO?
    Oxidationsstabila polymerer med ursprungligen hög viskositetsindex (VI), klarar extremt höga tryck, låga och höga temperaturer, lång livslängd etc. Ämnade till att ”misshandlas”. En superdyr superolja. För jetmotorer, gasturbiner t.ex. Men i bilvärlden numera ställer ökade kostnader för service och miljökrav press på biltillverkarna som ställer krav på kemiindustrin som vill ha ordentligt betalt för ansträngningen. Från oss konsumenter.

    För bilmotorer var förut överflödiga, men tendensen är att klämma ur mindre cyl.volym större effekt, samt minska oljevolymen i motorn och förlänga oljebytesintervallerna och minska bränsleåtgången. Som gör mig galen, hur går det ihop? Som tekniskt kunnig förstår man att det kommer att krävas olefiner, annars brister det någonstans. Min egen forskning sökte svar på frågan vad vi konsumenter häller i oljesumpen – det vi tror på, genom färgglada ”top of the art”-varor eller det som verkligen krävs. Därför att 8 fabriker absolut inte räcker till att leverera en nödvändig ingrediens i moderna oljor. En bråkdel av det totala behovet är olefiner, (estrar, polyglycol är tyvärr inte riktigt samma sak). Resten är mineralolja. 400 000 ton/år(metriska ton) mot 420 000 000 ton/år (källa ”Lube World). Man kan räkna ut i % en blygsam siffra. Kliver man däremot i en butik eller verkstad är uteslutande allt där ”syntet”. En och annan dammig dunk mineralolja väntar förgäves på någon hylla, för vem bryr sig om mineralolja längre?

    PAO behöver dock mineralolja och tillsatser för att fungera och att kallas för syntetisk motorolja. Men än så länge har jag inte lyckats få svar på hyr mycket är just andelen PAO i % av den totala basoljan, det vi egentligen betalar för den syntetiska delen.
    Ibland när jag lyckas hitta äkta syntet och läsa i säkerhetsdatabladen, står det t.ex. ”polyalfaolefiner och syntetiskt modifierade mineraloljor – 80 %...? Men hur mycket PAO? = inget svar.

    PAO behövs egentligen bara i extrema miljöer - om vi startar motorn vid Nordpolen och tävlar i Sahara samma dag, köra F1 bil, dragrace, rally etc. Allt annat förutom extrema förhållanden klarar modifierade mineraloljor (grupp 3 med VI över 120, grupp2 –VI 80-120). Att köra till och från jobbet, åka på semester, även köra hårt på Autobahn i flera timmar klarar med råge ovannämnda oljor. Grupp 1 är solvent raffinerad råolja med högre svavelhalt (blir 10W 30 efter förädling med tillsatser = ”husets olja”). Annars helt OK ”glidarolja”. Kan bli ännu bättre genom bättre tillsatser.
    Grupp 2 & 3 är utvalda råoljor förädlade genom vidare raffinering, hydrofinishing och hydrocracking för att likna PAO. Därför har Gr2 och 3 fått fäste på marknaden som syntet oljor som inte är riktigt sant. Kvalité och pris ökar med utvecklingen men grupp 3 blir aldrig lika bra som olefiner. Kampen kommer att bestå, konkurrensen kräver att folk måste överleva.

    Men…
    En bilmotor går inte att ”lura” med vad som helst, ställda krav är till för att följas, även om det står ”syntet” på flaskan vi köpt i god tro.
    Benämningar som "helsyntetisk", ”halvsyntetisk” används friskt (missbrukas heter det) ofta av mycket kända och mindre kända märken som säljer grupp 3 och även grupp 2 under namnet ”syntetisk formula”, ”syntetisk baserad”, ”kemiskt modifierad” osv.
    Mycket sämre olja är det inte, men det är vilseledande, missvisande information.
    Castrol är ett exempel med bara 2 äkta syntetiska oljor i sortimentet, Shell har en artikel, Statoil två eller tre, OKQ8 lika många, Mobil har större utbud. De flesta kör med samma recept – till 0W produkter - olefiner och estrar + Gr 3, till 5W ibland olefiner, estrar och resten är modifierade mineral (Gr 2+Gr3) med tillsatser.

    Ett exempel med OKQ8 oljor. Jag ”dissekerar” i korthet tre artiklar:
    ”OK/Q8 helsyntet 5W-40”, ”OK/Q8 delsyntet 10W-40”, ”OK/Q8 Formula Excel 5W-40”. Samtliga oljor uppfyller stränga krav, ”syntetiska” i produktdatabladen. Men bara Formula Excel innehåller PAO i tillräcklig mängd enligt säkerhetsdatabladet, därmed dyrast. Och prisvärt.

    För den som vill kolla vad verkligen som finns i flaskan man köper, räcker det att läsa i produkt (beskriver egenskaper) resp. säkerhetsdatabladen (redovisar sammansättning). Varje större tillverkare (i fall respekterar sina trogna kunder) erbjuder på sin hemsida denna tjänst. För olja på helt syntetisk bas ska det stå ”polyalfaolefiner” ”polyol ester”
    (som Red Line använder) eller ”PAO” och inget annat som ”syntetiskt modifierade, formulerade någonting…” som kan vara hur bra som helst men inte olefiner.
    Diskussioner har startat rättegångar och etik är något vi bilägare behöver. Varför litar då oljetillverkarna på sina oljor och klistrar gärna etiketter med ordet syntetisk?
    Svar – tillsatser.

    Tillsatser är det som gör både ”PAO” och ”Mineral” till användbara produkter. Infineum,
    Afton, Akzo, BASF, Ciba, Chevron, Lubrisol, Crompton, Cognis, Rhein Chemie och några till kemiska giganter äger 90% av marknaden när det gäller tillverkning av ämnen som utgör mellan 10-20% av en liter motorolja. Hundratals andra tillverkare/blandare bidrar till det annars gigantiska utbudet av oljor och varje av dem tycks hitta sin egen unik formel. Men tillsatserna är knappast unika i kemivärlden. Det är doseringen, kombinationen, erfarenheten som gör en olja bättre än annan.

    Tillsatspaketet, (ca ¼ del) innehåller några huvudgrupper :
    1. Viskositetsförbättrare-(ca25%)håller viskositeten i schack vid högre temperaturer.
    Namnolymetacrylat, styren-isoprene.(som PAO har mindre behov av )
    2. Dispersants/detergents-(ca50%)-förhindrar oxidation, rostangrepp, frätning på ickemetaller, skumbildning , håller smuts svävande i oljan, håller motorn ren kall som varm, ja-listan är lång. Heter:sulfonater, phenater,sucinamider, (metalbaser,organiska ämnen)o.s.v.
    3. Pour Point depressors – förhindrar paraffinet i oljan att kristallisera vintertid.
    4. 10 % av paketet förhindrar metall/metall kontakt- molybdendisulfid t.ex.

    Allt skrivet hittills betyder att vem som helst kan starta sitt eget märke och heta t.ex ”Bastrol”, bara man betalar för varor, logistik, varumärke, reklam, certifiering eller sponsra F1. En dyr affär… Exempel: bara certifieringen till CJ-4(för dieselmotorer 2006 och framåt) kostar runt 520 000 $. Innehåller 10 deltester. Jämför sedan med CG (omfattar 1994-9 som kostade 100 000 $. För nästan samma olja, i princip.
    Från nästan 5000 ceryifieringar1993 minskar volymen till cirka 1000 år 2005.Det är dyrt att certifiera och uppgradera befintliga, men förbättrade oljor.
    Den enorma kostnaden gör att mindre bolag som inte drabbats av storhetsvansinne men ändå vill vara med säljer bra oljor till bra priser (egna förslag kommer längst ner).
    Man kan inte idag, även med stora ansträngningar hitta riktigt dålig olja som gör att motorn rasar bara så där, då har man använt olivolja, eller eftermonterat för stor turbo, genomfört usel reparation/trimning.

    Vad blir det då i praktiken:
    Praktiska prover (Tidskriften ”Lube World ”som testar i oberoende lab.) visar:
    -samtliga tillsatser oavsett tillverkare börjar tappa egenskaper redan vid ungefär 600-700 mil användning och körstil, kallstarter, korta sträckor till/från har betydelse.
    -oxidation: är fundamental del av oljans föråldring – oundviklig resultat av förbränningen.
    -smuts: som produkt av detta är också bidragande orsak och riktig rening av oljan under drift är nödvändig för att säkerställa lång livslängd.3000 mil är för långt vid ”stop and go”-körning.
    smuts 2: dålig/ ej bytt luftfilter gör att motorn andas turbulent luft från vägbanan som innehåller uteslutande sand, gjutjärnspartiklar från bromsskivor och fibrer/metaller från bromsbelägg. Hamnar i oljan täpper till filtret successivt så flödet minskar.

    Min egen åsikt: jag har inte hittills sett olje/luft filter tillverkade enligt standard som ska motsvara t.ex. hårda kraven som ställs på motorolja. ”30 000 km” stämplat på ett oljefilter är bara en siffra som inte är relaterad till verkliga förhållanden.
    Därmed är jag skeptisk till förlängda oljebyten Filter vi köper räcker inte till oavsett vilka mirakel som lovas därför att rening av oljan under drift är uruselt konstruerat på samtliga bilmärken och modeller. Sedan urminnes tider finns det bara en pump som skickar runt olja genom pressat papper… Byt därför filter 2 gånger även om du kör äkta syntet och vill ändå byta olja vid 3000 mil. Värre är det med dieselmotorer som av sin konstruktion har tendens att späda ut oljan. Efter 800 mil är oljan ”färdig”. Vist går det att köra vidare men det på bekostnad av livslängden på motorn .Ok, några förslag :
    Swedol heter ett ”smultronsställe” för ”gamla” och nya ( i 20 liters dunkar) OKQ8 oljor från Nynäshamn
    Har butiker över hela landet.

    För den Som vill köra äkta syntet: ”Swedol 5W-40 helsyntet ” 4 lit. 177 :- + moms. Som är
    kamouflerad ”Q8 5W-40 Formula Super Plus” äkta PAO ( sek.datablad finns att läsa)
    ”Super Plus” blev uppgraderad till SL och blev ”Formula Excel”och ca 550 :- på macken.
    Uppfyller Volvo std för äkta syntet oljor ”std 97 467-54” En superolja.För bensin/diesel
    För den Som vill köra ”delsyntet” : ”Swedol 10W-40 delsyntet ” 4 lit -: 117 + moms.
    Kamuflerad ”Q8 10W-40 Extra Plus” Grupp3 olja ( sek.datablad finns att läsa)
    Blev ”Advanced” efter uppgradering till SL därmed dyrare .
    Uppfyller Volvo ”std 97 465-14” Mycket bra olja.
    För den modigaste: ”Q8 T 750” SAE 15W-40. 20 lit. kostar ca 500 :- (Gr1+tills.) Produktdatabladet fyller en hel sida A4. API CI -4/SL Passar bensin /diesel.
    Strängaste normerna för Volvo, MAN, Catterpillar etc. ACEA E7, E5, B4, A3.
    Den som tycker att ovanstående verkar konstigt, kör vidare som vanligt.
    Min enda avsikt var att väcka bilägarnas medvetande vid val av olja, upplysa om rådande missförstånd och köpa rätt för pengarna.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    737

    Re: Vart köper man billig olja?

    Kanske SDCCs oljor kan vara något? Inte 20 liters förpackningar men billigt iaf. Kör med det själv men vet inte hur bra dom egentligen är.

    http://www.sdcc.se/outlet.htm
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    21

    Re: Vart köper man billig olja?

    Rusta
    SUPER GOLD
    SYNTETISK OLJA 5W-40, 5L
    239kr

    Lite fakta :
    http://www.supergold.eu/products.html
    http://www.supergold.eu/products1.html

    Swedol
    http://www.handla.swedol.se/pdf/121IFWDAFBPD27.pdf
    efter 2 år med Swedol 5w-40 billig ? jo !
    att rekomendera? nej !
    9-5 Aero 03

Liknande ämnen

  1. Bra billig olja
    Av Fear43 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2012-11-30, 01:14
  2. Billig olja var?
    Av Eriksson866 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 23:20
  3. Billig olja!
    Av Rickard i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 01:53
  4. Billig olja??
    Av Mr.Rosenthal i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-04-23, 19:59
  5. Vart köper jag billig strömkabel?
    Av Tamii i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-16, 23:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •