Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja! OG9-3

  1. #21

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    Citat Ursprungligen postat av Larssaman
    Intressant problem, tyvärr är du långt ifrån ensam.

    Jag hade själv en Saab 9-5 Aero, årsmodell 2000, som hade gått 11 000 mil då jag köpte den på bilfirma. Efter ca 100 mils körning kollade jag oljan, drygt en liter hade försvunnit. På min fanns inga direkta symtom alls förutom att den drog onormalt mycket olja.

    För att göra en lång historia kort så kan jag säga att de gjorde samma sak med min bil, de tyckte att den "slamrade" så de bytte motortransmission. Givetvis ingen förbättring vad gäller oljeförbrukningen.

    Efter x antal mil var det samma visa igen, en liter olja väck, nytt besök på Saab. De tappade ut oljan, mätte upp den och fyllde på fullt igen. Jag fick ordineringen att köra 100 mil och sen kolla oljan, om den tagit någon. I det här läget blev jag minst sagt syrak och frågade om vi inte var överens om att den faktiskt drar onormalt mycket olja. Jag fick till svar att, visst den drar för mycket för att anse som normalt. Jag vad att få tala med ansvarig på stället (kostymnisse, även kallad diplomat) och han försökte i vanlig ordning att prata bort det hela och jämföra med andra bilmärken som inte var bra och bla bla bla... min kontring på det hela var i stil med att "jag visste inte att Saab jämför sig med koreanska budgetbilar, i min värld är en Saab 9-5 en premiumbil, i synnerhet Aero." Han harklade sig lite och blev räddad av att hans telefon ringde, vips så försvann han iväg.

    Ytterligare ett par dagar senare, då jag laddat upp psyket och lugnat mig lite, så återvände jag till Saab. Pratade med samma kostymnisse om samma problem. Jag pratade ren teknik och om fenomenet "oil sludge" med honom och mina teorier bakom det hela. Han var dock inte alls intresserad att prata om det utan försökte än en gång att prata bort det hela. Det hela slutade med att jag sa något i stil med "om det är så att vi inte kan prata med varandra och reda ut detta så måste jag vända mig till någon som företräder mig, och sen får vi göra det hela till en rättsprocess. Jag har klara papper, hur är det med er?"

    Det tog ungefär en vecka så fick jag besked att de skulle byta HELA MOTORBLOCKET. Sagt och gjort. Tid bokades och jag fick det hela utbytt.
    Så mitt råd till dig är helt klart att stå på dig i den här frågan. Har du klara papper runt servicar osv så är det bara att köra hårt. Är du däremot inte "kvalificerad" till garanti pga slarv med intervaller på service osv så är det nog kört.

    Lycka till!

    Hej Larssa!

    tack för ditt inlägg! precis sådana jag vill läsa, folk som har fått rätt!!
    jag har definitivt rena papper, alla mina service papper och kopia på service boken blev skickade till huvudkontoret och blev godkända för 8åriga förlängda motorgarantin!
    så den är redan godkänd när de gäller service historik!
    vad jag har förstått så är det bara turbon som inte täcks av denna garanti???

    är helt övertygad om att det inte har med turbon att göra, har från första början fått för mig att det är kolvarna som spökar!

    lämnade in bilen idag (måndag) på saab, ska bli väldigt intressant att se vad dem säger och hur dem försöker slingra sig från ansvar. !

    fler får gärna dela med sig av erfarenheter på garantiarbeten.mvh

  2. #22

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    de ringde precis från verkstaden, dem ska prova slå wd40 i cylindrarna! sen får vi se under morgondagen sa han. dem skulle fylla på efter hand som det sjunker undan!

    frågan är om detta är rätt metod för en auktoriserad verkstad känns som ett litet trix för oss hemmafixare att mecka med sådant!
    men tydligen gör verkstäderna också denna metod!

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Höör
    Inlägg
    358

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    Citat Ursprungligen postat av Niclaza
    de ringde precis från verkstaden, dem ska prova slå wd40 i cylindrarna! sen får vi se under morgondagen sa han. dem skulle fylla på efter hand som det sjunker undan!

    frågan är om detta är rätt metod för en auktoriserad verkstad känns som ett litet trix för oss hemmafixare att mecka med sådant!
    men tydligen gör verkstäderna också denna metod!
    För helvete!! Vad e det för jävla Saab verkstad???? du ska ha ett nytt block!! Godtag inte det här!!!! Det hjälper för stunden men din motor blir den samma efter ett tag!!! Dom ska byta blocket!! mvh
    En gång turbo alltid turbo! Scarabegrön 9000Cse Jubileum 225hk. Vinrödmet 9000T 85a 3016mil. Acasiagrön Og900T 8v 3d 80a. Röd Og900 Cab 88a 1800mil. Vinrödmet 99T 78a. Brun Og900Gls 80a 8500mil! Silvrig 99Ems 75a Björn Borgs gamla bil. Medlemsnr. 2817

  4. #24
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    Citat Ursprungligen postat av ViggenUffe
    För helvete!! Vad e det för jävla Saab verkstad???? du ska ha ett nytt block!! Godtag inte det här!!!! Det hjälper för stunden men din motor blir den samma efter ett tag!!! Dom ska byta blocket!! mvh
    Njae, själva blocket tror jag inte det är något problem med. Det som troligen strular är kolv-/oljeringarna + eventuellt vevhusventilationen.

    Att man sedan oftast byter till en ny komplett bottendel är en annan sak.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Höör
    Inlägg
    358

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av ViggenUffe
    För helvete!! Vad e det för jävla Saab verkstad???? du ska ha ett nytt block!! Godtag inte det här!!!! Det hjälper för stunden men din motor blir den samma efter ett tag!!! Dom ska byta blocket!! mvh
    Njae, själva blocket tror jag inte det är något problem med. Det som troligen strular är kolv-/oljeringarna + eventuellt vevhusventilationen.

    Att man sedan oftast byter till en ny komplett bottendel är en annan sak.
    Nä jag vet också att det inte e något fel på blocket. men vad fan e det för verkstad som gör så!! mvh
    En gång turbo alltid turbo! Scarabegrön 9000Cse Jubileum 225hk. Vinrödmet 9000T 85a 3016mil. Acasiagrön Og900T 8v 3d 80a. Röd Og900 Cab 88a 1800mil. Vinrödmet 99T 78a. Brun Og900Gls 80a 8500mil! Silvrig 99Ems 75a Björn Borgs gamla bil. Medlemsnr. 2817

  6. #26
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    det är ingen som kan tvinga sig fram till enkom nydelar på en garantireparation. En verkstad kan således "göra som dom vill" om de löser problemet och kunden är nöjd.

  7. #27

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    frågan är ju följande,,,,låt oss säga att detta hjälper för stunden!
    men min garanti går ut den 20e maj!....sen står jag där!! kan man kräva att dem åtgärdar problemet i efterhand på garantin, eftersom jag lämnade in bilen för problemet medans jag hade garanti, men att dem då inte åtgärdade det korrekt???

    knivigt läge detta, känns som man inte kommer få rätt i slutändan!
    det värsta är att vi i familjen är lite av en storkund hos denna verkstadchef som har hand om mitt ärende...vi har alltid lämnat in bilen där, svärfar köper firmabilar där till sin firma, lämnar sin corvette där och alla våra privata bilar...känns surt om dem ska börja bråka över en sådan här sak...

  8. #28
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    om du har papper på att saab ska åtgärda ditt fel så har du naturligtvis garantin på det viset i ordning men om verkstaden som åtgärdar felet som sådant misslyckas så har du naturligtvis rätt att få det åtgärdat oavsett Saab´s garanti och när den löper ut. Verkstaden har ju åtagit sig att åtgärda felet och blir det inte bättre så är det ju en sak mellan verkstad och kund. Inte mellan Saab och kund.

  9. #29

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    pratade precis med verkstadschefen igen...den släpper fortfarande igenom wd40, så det är alltså fastkoksade kolvar vi pratar om, det hade blivit bättre, men han ville behålla den ytterligare en dag (2e dagen nu) för att fortsätta slå i wd40 och hoppas på att den behåller det....annars fick vi gå vidare till saab kontoret och se om det går på garantin!
    suck....

  10. #30

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    update:


    verkstaden ringde idag igen, dem vill ha kvar bilen ytterligare en dag, "mängden wd40 som rinner igen nu är nästan obefintlig, så det har blivit mycket bättre, men vi ska ha kvar den en dag till"

    sen frågade jag han om detta kommer lösa problemet så att det inte kommer tillbaka sedan när garantin har gått ut, då fick jag svaret att "vi måste göra denna behandligen först innan vi kan gå vidare till saab med garantireperation" " det finns inga val" .....

    så om problemet kommer tillbaka om ett halvår så kan jag kräva att dem reparerar det då, fast än garantin har gått ut! finns de några papper som man kan kräva på detta?

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    Det låter som en fusklösning de gör just för att bilen ska fungera ett tag så garantin går ut. Kanske är jag lite för cynisk, men att WD40 skulle rädda en motor långsiktigt låter ofantligt långsökt.

    Tyvärr finns det många exempel på personer som lämnat in en bil under garantitiden och fått den åtgärdat men så har felet kommit tillbaka. Verkstäderna hävdar då att det är ett nytt fel (=inte garanti) istället för en reklamation (=garanti)
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  12. #32

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    update:

    bilen är "klar" , det släpper inte igenom någon wd40 från någon cylinder längre, så enligt verkstaden så är problemet löst...

    nästa problem, jag får betala för hela kalaset ?! dem ansåg att det inte täcks av garantin , (wd40 och oljebyte)...då ställer man sig frågan, jag lämnar in bilen och hävdar att problemet ska täckas av garantin. Saab påbörjar felsökning och åtgärdar problemet UTAN att meddela mig något kostnadsförslag, dem ansåg ju att det inte går på garantin.
    Är inte verkstaden skyldig att ge mig kostnadsförslag på reperation innan dem påbörjar? jag lämnade ju in ett garantiärende.

    säkert inga stora pengar, men rätt ska ju vara rätt, så är det någon som vet??

    hur som helst,skönt att bil jäveln verkar funka nu, hoppas det förblir så!

  13. #33
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    betala ingenting........du lämnade väl in den och påpekade att felet från förra reparationen kvarstod? Det är ju rimligen inget nytt fel?
    Betalar du nu så erkänner du ju i princip att det är en reparation som vilken som helst och du kan sen inte hävda att de hänger ihop med tidigare klagomål.

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    En reparation får inte avvika från vad som avtalats med mer än 15%. Eftersom det avtalade priset är 0kr så har de ingen rätt att ta betalt för detta.

    Vad är det för jäkla verkstad egentligen?
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 080

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    skit i verkstan...
    tala med en kostymnisse på saab centralt.. påpeka allt som du har skrivit i tråden, säg att du känner dig "lurad" då verkstaden tar betalt för ett garantijobb som SAAB har godkänt, tala även om att du tycker att hälla lite "mirakellösning" i motorn inte passar sig på en bil i din klass....

    tryck på för ett komplett motorbyte och ge dig inte

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  16. #36

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    okey!

    så här var det:

    Körde till saab, till samma kille som tog emot mig förra gången. Sa till han att motorn drar fortfarande orimligt ycket olja, ca 1liter på 50mil.
    Jaha sa han....då får vi väl ta in den och kolla var oljan tar vägen!
    JA TACK, sa jag och påpekade att det har inte hjälpt något sedan förra garantiåtgärden. Fick friska upp hans minne vad som gjordes förra gången och fick då till svar att byte av transmission har ingeting med oljeförbrukning och göra, "vi bytte transmission för att kedjan förde oljud från sig". Okey sa jag, det var ju snällt, men problemet kvarstår med oljeförbrukning och mycket rök vid kallstart!

    Inga problem sa han. vi tar in den och ser var oljan tar vägen. Jag säger direkt, detta går väl på garantin??? fick till svar : det beror på vad problemet är!!

    så länge det inte är turbon utan något med motorn så bör de väl gå på garantin säger jag??
    Det får vi se när vi kollar på den säger han igen...

    DETTA VAR ALLT SOM SADES NÄR JAG LÄMNADE IFRÅN MIG BILEN OCH MITT TELEFONNUMMER!

    dagen därpå ringer han, och säger att dem har slagit wd40 i cylinderna och att det rinner rätt igenom så dem vill ha kvar bilen en natt till för att fylla på efterhand!
    okey säger jag, frågar även om detta inte hjälper så blir det väl byte av kolvar/kolvringar och det går väl på garantin???

    får till svar att "vi måste göra denna behandligen först innan vi kan gå vidare till saab med garantiarbete"...Okey säger jag och låter dem ha bilen över natten...

    dagen därpå ringer JAG igen till verkstaden, han säger att den fortfarande rinner igenom, dem vill ha den en natt till, det har blivit bättre dock..

    dagen därpå ringer JAG igen och får då till svar att det nu inte rinner igenom (efter 2dagars påfyllning med wd40) och att det nu håller helt tätt, men dem vill behålla bilen över natten för att köra lite me den ( sota ur den).

    Jag ringer idag och frågar om jag kan hämta bilen idag, javisst säger han, hämta den i eftermiddag. Jag frågar direkt, jag ska inte betala något när den hämtas väl????

    får då till svar, JO oljebytet och smörningsmedlet kan vi inte ta på garantin så det får du betala men det rör sig inte om några stora summor, eh okey säger jag!
    frågar om denna behandlingen nu har löst problemet, får då till svar att JA, den håller ju helt tätt nu!


    detta är hela historien, så dem har ju inte ringt mig INNAN dem påbörjade arbetet och gav något pris. Jag påpekade 3-4 gånger att det ska gå på garantin!

    dem skulle fakturera det till svärfar...ska jag alltså vägra betala den??? ( bilen står på svärfar) vill inte att han får skit med obetalda fakturor....

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Nyrenoverad motor vilken olja?
    Av pallander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-01-01, 12:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •