Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja! OG9-3

  1. #1

    Motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja! OG9-3

    hej experter!

    börjar bli trött på denna saab nu .

    lämnade in bilen (numera tjejens bil) för någon månad sen och fick den godkänd på garanti, problemet då var att bilen drog mycket olja ( ca 1 liter månad) och ryker väldigt mycket vid kalluppstart! kör inte så mycket så 1liter är sjukt mycket!

    det dem bytte var transmission (kamkedja) och olje byte och någon tätning.
    på kvitto står det:

    olja 5w-30
    driv. del stats
    pinnskruv
    rör
    bricka
    skruv
    filter
    tätning
    byte transmission.

    problemet är att bilen drar fortfarande lika mycket olja, och ryker fortfarande lika mycket vid kallstart!!
    har kollat turbon och den är OK!

    frågorna är följande:
    vad kan det vara?? kolvarna?? eftersom motorn inte är kladdig kan man ju konstatera att oljan förbräns i motorn på något sätt och ut genom avgaser.
    räcker det med att slå i wd40 och skölja??

    den viktigaste frågan:
    kan man få kolvringar / kolvar bytta eller renoverade på denna garanti???!!!


    garantin går ut om 2 veckor, så vill gärna ha kloka svar från någon som vet vad garantin gäller?!

    tacksam för svar!! har sökt bland andra trådar men blir inte klok på vad som gäller!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 416

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    är vevhusventilationen den senaste? annars är det nog kolvarna om inte turbon glappar något.
    vad är det för garanti?

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    åk till saab direkt ! Det som du räknar upp verkar ju inte ha nåt med förbrukningen att göra alls? Det låter mer som de bytt nåt i kamaxeltransmissionen och det har ju inget med förbrukningen att göra.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 483

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    Vad är det för bil det gäller? Årsmodell?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    det är en 93 aero 2001a. senaste VV....

    någon som vet om kolvar/ringar går på saabs 8åriga förlängda motorgaranti!?

    mvh

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Höör
    Inlägg
    358

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    Citat Ursprungligen postat av Niclaza
    det är en 93 aero 2001a. senaste VV....

    någon som vet om kolvar/ringar går på saabs 8åriga förlängda motorgaranti!?

    mvh
    Hej. Har du följt servicerna o inte överstigit 250mil vid servicerna så ska de åtgärda problemet!!
    Åk till Saab o kräv detta eller så tappar du ut oljan så du bara har en halv liter kvar o sen kör du tills det rasar. Då ska du få en ny mölla OM du har följt servicintervallerna till pungt o prickar. Tror också att bilen inte får ha rullat över 20000mil.

    Mvh
    En gång turbo alltid turbo! Scarabegrön 9000Cse Jubileum 225hk. Vinrödmet 9000T 85a 3016mil. Acasiagrön Og900T 8v 3d 80a. Röd Og900 Cab 88a 1800mil. Vinrödmet 99T 78a. Brun Og900Gls 80a 8500mil! Silvrig 99Ems 75a Björn Borgs gamla bil. Medlemsnr. 2817

  7. #7

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    Citat Ursprungligen postat av ViggenUffe
    Citat Ursprungligen postat av Niclaza
    det är en 93 aero 2001a. senaste VV....

    någon som vet om kolvar/ringar går på saabs 8åriga förlängda motorgaranti!?

    mvh
    Hej. Har du följt servicerna o inte överstigit 250mil vid servicerna så ska de åtgärda problemet!!
    Åk till Saab o kräv detta eller så tappar du ut oljan så du bara har en halv liter kvar o sen kör du tills det rasar. Då ska du få en ny mölla OM du har följt servicintervallerna till pungt o prickar. Tror också att bilen inte får ha rullat över 20000mil.

    Mvh

    bilen har redan blivit godkänd utav saab sthlm kontoret en gång för renovering på saabs förlängda motorgaranti, men dem bytte ju bara transmission, och det hjälpte ju uppenbarligen inte mot oljeförbrukningen eller den tjocka röken vid kallstart!
    köra tills det rasar låter lite riskabelt faktiskt,,,,vill nog helldre att dem åtgärdar det på nuvarande motor, då jag bara har några veckor tills garantin går ut

    frågan kvarstår, kan man kräva kolv renovering på saabs förlängda motorgaranti?!
    om det nu är kolvarna som spökar vill säga??

    tacksam för fler synpunkter!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Höör
    Inlägg
    358

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    Citat Ursprungligen postat av Niclaza
    Citat Ursprungligen postat av ViggenUffe
    Hej. Har du följt servicerna o inte överstigit 250mil vid servicerna så ska de åtgärda problemet!!
    Åk till Saab o kräv detta eller så tappar du ut oljan så du bara har en halv liter kvar o sen kör du tills det rasar. Då ska du få en ny mölla OM du har följt servicintervallerna till pungt o prickar. Tror också att bilen inte får ha rullat över 20000mil.

    Mvh

    bilen har redan blivit godkänd utav saab sthlm kontoret en gång för renovering på saabs förlängda motorgaranti, men dem bytte ju bara transmission, och det hjälpte ju uppenbarligen inte mot oljeförbrukningen eller den tjocka röken vid kallstart!
    köra tills det rasar låter lite riskabelt faktiskt,,,,vill nog helldre att dem åtgärdar det på nuvarande motor, då jag bara har några veckor tills garantin går ut

    frågan kvarstår, kan man kräva kolv renovering på saabs förlängda motorgaranti?!
    om det nu är kolvarna som spökar vill säga??

    tacksam för fler synpunkter!
    Ja du ska helt klart kräva att dom går igenom kolvar o ringar, ja hela motorn. Har dom godkännt bilen så ska dom fixa så den går ordentligt. Det e bara att stå på sej. det jag menade med att rasa motorn va att då hade du fått en ny bottendel o kanske ny topp. E ej ovanligt att T7 motorerna går torra o skär pga oljeförbrukning o att inte oljelampan lyser i tid.
    En gång turbo alltid turbo! Scarabegrön 9000Cse Jubileum 225hk. Vinrödmet 9000T 85a 3016mil. Acasiagrön Og900T 8v 3d 80a. Röd Og900 Cab 88a 1800mil. Vinrödmet 99T 78a. Brun Og900Gls 80a 8500mil! Silvrig 99Ems 75a Björn Borgs gamla bil. Medlemsnr. 2817

  9. #9

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    tack för svaret! VET du att man kan få igenom detta på garantin??
    jag tycker också dem ska göra det, men måste ha kött på benen när jag går dit! för när jag hämtade ut bilen så sa dem " nu är allt gjort som går på garantin, så om den fortsätter dra olja så beror det nog på dålig topp eller packningar" men borde inte motorn vara nersölad då??? torr och fin, samt att oljan bör inte gå till förbränning och ut genom avgaser om topp eller någon packning är kass??

    är ganska rookie på detta, men orkar inte att folk bakom mig sätter på dimljuse pga att min bil ryker som fan på morgonen....

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    frågan kvarstår ju varför inte oljeförbrukningen åtgärdades sist då? Var det inte det felet som påtalades vid det tillfället?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Höör
    Inlägg
    358

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    Citat Ursprungligen postat av Niclaza
    tack för svaret! VET du att man kan få igenom detta på garantin??
    jag tycker också dem ska göra det, men måste ha kött på benen när jag går dit! för när jag hämtade ut bilen så sa dem " nu är allt gjort som går på garantin, så om den fortsätter dra olja så beror det nog på dålig topp eller packningar" men borde inte motorn vara nersölad då??? torr och fin, samt att oljan bör inte gå till förbränning och ut genom avgaser om topp eller någon packning är kass??

    är ganska rookie på detta, men orkar inte att folk bakom mig sätter på dimljuse pga att min bil ryker som fan på morgonen....
    Vet att om man har följt atta servicarna o om den drar så mycket olja så finns det inget som säger att du bara har en gång på dej på garantin Dom Ska rätta till problemet då Saab själva vet om problemet på dessa motorer.
    Hade du rasat motorn så hade du fått en ny vet jag. Jag hade alldrig gett mej o hade frågat dom på Saab om dom själva velat köra med en bil som drog så mycket olja. Tar dom det inte där du lämnat din bil så hade jag provat på andra saabfirmor då vissa e bättre än andra. Tar dom det inte ändå så hade jag nog satt i T5 kolvar o stakar om du nu ska behålla bilen så slipper du oroblemet med hög oljeförbrukning.
    En gång turbo alltid turbo! Scarabegrön 9000Cse Jubileum 225hk. Vinrödmet 9000T 85a 3016mil. Acasiagrön Og900T 8v 3d 80a. Röd Og900 Cab 88a 1800mil. Vinrödmet 99T 78a. Brun Og900Gls 80a 8500mil! Silvrig 99Ems 75a Björn Borgs gamla bil. Medlemsnr. 2817

  12. #12

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    frågan kvarstår ju varför inte oljeförbrukningen åtgärdades sist då? Var det inte det felet som påtalades vid det tillfället?


    jag lämnade in bilen med exakt samma felbeskvning som jag har skrivit i tråden här , drar mycket olja och ryker!
    sen sa dem bara att nu har dem bytt allting som ingår i garantin, kollar sen på kvittot och dem har bara bytt transmission och rengjord någon oljesil/sump....

    men problemet kvarstår i allra högsta grad

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Höör
    Inlägg
    358

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    Citat Ursprungligen postat av Niclaza
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    frågan kvarstår ju varför inte oljeförbrukningen åtgärdades sist då? Var det inte det felet som påtalades vid det tillfället?


    jag lämnade in bilen med exakt samma felbeskvning som jag har skrivit i tråden här , drar mycket olja och ryker!
    sen sa dem bara att nu har dem bytt allting som ingår i garantin, kollar sen på kvittot och dem har bara bytt transmission och rengjord någon oljesil/sump....

    men problemet kvarstår i allra högsta grad
    Har jag inte helt fel för mej så startar väl allting med att vevhusventilationen sätts igen + sil i tråget så oljeslugg bildas i rören till turbon o kanalerna i motor m.m Detta medför då att kjedjorna slits fortare o att ringarna sitter fast o inte skrapar rent så att den börjar dra olja. Då kan man fan undra varför man bara gör rent silen o bytar kjedjor när problemet fortfarande e kvar. Verkar som om vissa firmor inte orkar gå igenom motorerna då det e mycket jobb. Dom vet med all säkerhet om det här med ringar o slitna aggregat men gör inget vid det. För jävla dåligt tycker jag o säker många andra.
    En gång turbo alltid turbo! Scarabegrön 9000Cse Jubileum 225hk. Vinrödmet 9000T 85a 3016mil. Acasiagrön Og900T 8v 3d 80a. Röd Og900 Cab 88a 1800mil. Vinrödmet 99T 78a. Brun Og900Gls 80a 8500mil! Silvrig 99Ems 75a Björn Borgs gamla bil. Medlemsnr. 2817

  14. #14

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    Citat Ursprungligen postat av ViggenUffe
    Citat Ursprungligen postat av Niclaza



    jag lämnade in bilen med exakt samma felbeskvning som jag har skrivit i tråden här , drar mycket olja och ryker!
    sen sa dem bara att nu har dem bytt allting som ingår i garantin, kollar sen på kvittot och dem har bara bytt transmission och rengjord någon oljesil/sump....

    men problemet kvarstår i allra högsta grad
    Har jag inte helt fel för mej så startar väl allting med att vevhusventilationen sätts igen + sil i tråget så oljeslugg bildas i rören till turbon o kanalerna i motor m.m Detta medför då att kjedjorna slits fortare o att ringarna sitter fast o inte skrapar rent så att den börjar dra olja. Då kan man fan undra varför man bara gör rent silen o bytar (på korrekt svenska heter det "byter" // forumets sökfunktion) kjedjor när problemet fortfarande e kvar. Verkar som om vissa firmor inte orkar gå igenom motorerna då det e mycket jobb. Dom vet med all säkerhet om det här med ringar o slitna aggregat men gör inget vid det. För jävla dåligt tycker jag o säker många andra.



    så jag har rätt att KRÄVA dem på att åtgärda felet? bilen är servad som den ska, men ändå drar den olja och ryker, och det är inget fel på turbo!
    finns det någon sätt mitt problem INTE kan gå på garantin om den är skött enligt anvisningar??

  15. #15
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 256
    Medlem#
    3186

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    Hur vet du att turbon är ok?
    Att det inte är något glapp och att hjulen ser ok ut betyder ju inte att packningarna är hela.
    Min 9-5 2,0t -00 hade en till synes(inget glapp etc) perfekt turbo ända tills jag tog ner den för att montera en större, då rann det olja ur turbinhuset pga dålig packning, inte konstigt att den rök mycket vid kallstart! Saab hade 1 månad tidigare konstaterat att det inte var något fel på den turbon heller...
    ///Mackanized
    Tillbaka

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    15

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    Niclaza: Du som kund ska ju inte behöva bry dig om vad det är för fel, sålänge det inte är ditt felaktiga handhavande som orsakat felet - och eftersom Saab redan åtagit sig att göra garantireparation har de konstaterat att det är deras problem, däremot har de uppenbarligen inte löst problemet

    Vore jag du skulle jag åka till Saab och påpeka att deras garantireparation inte löst problemet, för att få det lagat.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Höör
    Inlägg
    358

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    Citat Ursprungligen postat av Niclaza
    Citat Ursprungligen postat av ViggenUffe

    Har jag inte helt fel för mej så startar väl allting med att vevhusventilationen sätts igen + sil i tråget så oljeslugg bildas i rören till turbon o kanalerna i motor m.m Detta medför då att kjedjorna slits fortare o att ringarna sitter fast o inte skrapar rent så att den börjar dra olja. Då kan man fan undra varför man bara gör rent silen o bytar (på korrekt svenska heter det "byter" // forumets sökfunktion) (på korrekt svenska heter det "byter" // forumets sökfunktion) kjedjor när problemet fortfarande e kvar. Verkar som om vissa firmor inte orkar gå igenom motorerna då det e mycket jobb. Dom vet med all säkerhet om det här med ringar o slitna aggregat men gör inget vid det. För jävla dåligt tycker jag o säker många andra.



    så jag har rätt att KRÄVA dem på att åtgärda felet? bilen är servad som den ska, men ändå drar den olja och ryker, och det är inget fel på turbo!
    finns det någon sätt mitt problem INTE kan gå på garantin om den är skött enligt anvisningar??
    Det e bara att påvisa att problemet inte e löst o att DOM SKA lösa detta..
    En gång turbo alltid turbo! Scarabegrön 9000Cse Jubileum 225hk. Vinrödmet 9000T 85a 3016mil. Acasiagrön Og900T 8v 3d 80a. Röd Og900 Cab 88a 1800mil. Vinrödmet 99T 78a. Brun Og900Gls 80a 8500mil! Silvrig 99Ems 75a Björn Borgs gamla bil. Medlemsnr. 2817

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 483

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    Citat Ursprungligen postat av ViggenUffe
    Citat Ursprungligen postat av Niclaza




    så jag har rätt att KRÄVA dem på att åtgärda felet? bilen är servad som den ska, men ändå drar den olja och ryker, och det är inget fel på turbo!
    finns det någon sätt mitt problem INTE kan gå på garantin om den är skött enligt anvisningar??
    Det e bara att påvisa att problemet inte e löst o att DOM SKA lösa detta..
    Instämmer.. Jag håller på med samma sak nu som jag "vunnit". Växellådan renoverades på garanti av en saabverkstad, efter detta började tvåans växel strula och nu skrapar den. Efter lite tjaffs så fick jag dom att göra om och göra rätt..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  19. #19

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Hur vet du att turbon är ok?
    Att det inte är något glapp och att hjulen ser ok ut betyder ju inte att packningarna är hela.
    Min 9-5 2,0t -00 hade en till synes(inget glapp etc) perfekt turbo ända tills jag tog ner den för att montera en större, då rann det olja ur turbinhuset pga dålig packning, inte konstigt att den rök mycket vid kallstart! Saab hade 1 månad tidigare konstaterat att det inte var något fel på den turbon heller...

    jag kan ju inget annat än lita på saab mekanikern som kollade turbon, kan mycket väl vara så som du säger, men jag anser att det inte ligger i mitt ansvar att ta reda på detta då, fast å andra sidan är jag ganska lat av mig
    ,jobbar även 7 dagar i veckan så finns inte mycket tid över till att leka bilmekaniker ! men jag ska definitivt kontakta saab igen, och kräva dem på en fullständig reperation av motorn.!!
    har dock för mig att han kontorsråttan på saabverkstaden sa att garantin inte täcker kolvar eller kolvringreperation, så därför ville jag veta vad jag igentligen kan kräva utav denna motorgaranti.

    mvh

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    17

    Re: motorn renoverad på garanti! drar fortfarande olja!!!

    Intressant problem, tyvärr är du långt ifrån ensam.

    Jag hade själv en Saab 9-5 Aero, årsmodell 2000, som hade gått 11 000 mil då jag köpte den på bilfirma. Efter ca 100 mils körning kollade jag oljan, drygt en liter hade försvunnit. På min fanns inga direkta symtom alls förutom att den drog onormalt mycket olja.

    För att göra en lång historia kort så kan jag säga att de gjorde samma sak med min bil, de tyckte att den "slamrade" så de bytte motortransmission. Givetvis ingen förbättring vad gäller oljeförbrukningen.

    Efter x antal mil var det samma visa igen, en liter olja väck, nytt besök på Saab. De tappade ut oljan, mätte upp den och fyllde på fullt igen. Jag fick ordineringen att köra 100 mil och sen kolla oljan, om den tagit någon. I det här läget blev jag minst sagt syrak och frågade om vi inte var överens om att den faktiskt drar onormalt mycket olja. Jag fick till svar att, visst den drar för mycket för att anse som normalt. Jag vad att få tala med ansvarig på stället (kostymnisse, även kallad diplomat) och han försökte i vanlig ordning att prata bort det hela och jämföra med andra bilmärken som inte var bra och bla bla bla... min kontring på det hela var i stil med att "jag visste inte att Saab jämför sig med koreanska budgetbilar, i min värld är en Saab 9-5 en premiumbil, i synnerhet Aero." Han harklade sig lite och blev räddad av att hans telefon ringde, vips så försvann han iväg.

    Ytterligare ett par dagar senare, då jag laddat upp psyket och lugnat mig lite, så återvände jag till Saab. Pratade med samma kostymnisse om samma problem. Jag pratade ren teknik och om fenomenet "oil sludge" med honom och mina teorier bakom det hela. Han var dock inte alls intresserad att prata om det utan försökte än en gång att prata bort det hela. Det hela slutade med att jag sa något i stil med "om det är så att vi inte kan prata med varandra och reda ut detta så måste jag vända mig till någon som företräder mig, och sen får vi göra det hela till en rättsprocess. Jag har klara papper, hur är det med er?"

    Det tog ungefär en vecka så fick jag besked att de skulle byta HELA MOTORBLOCKET. Sagt och gjort. Tid bokades och jag fick det hela utbytt.
    Så mitt råd till dig är helt klart att stå på dig i den här frågan. Har du klara papper runt servicar osv så är det bara att köra hårt. Är du däremot inte "kvalificerad" till garanti pga slarv med intervaller på service osv så är det nog kört.

    Lycka till!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Nyrenoverad motor vilken olja?
    Av pallander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-01-01, 12:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •