Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: oljeläkage 9000 2.3t

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    386

    oljeläkage 9000 2.3t

    har en saab 9k CDE 2.3turbo -93 som läcker olja på högersidan av motorn, dvs där servopump, ac kompressor mm sitter.

    Jag har inte varit under o kollat noga, men det läcker någonstans i nerkant. Går slangar till oljekylaren där? och kan det vara som som läcker eller är det något annat som brukar springa läck där.
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 204

    Re: oljeläkage 9000 2.3t

    Citat Ursprungligen postat av hall112
    har en saab 9k CDE 2.3turbo -93 som läcker olja på högersidan av motorn, dvs där servopump, ac kompressor mm sitter.

    Jag har inte varit under o kollat noga, men det läcker någonstans i nerkant. Går slangar till oljekylaren där? och kan det vara som som läcker eller är det något annat som brukar springa läck där.
    Inga slangar där, de är påkopplade i framkant vid oljefiltret. Det är troligtvis packboxen innanför remskivan som är dålig.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    386

    Re: oljeläkage 9000 2.3t

    ok, är packboxen svår att byta?
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  4. #4

    Re: oljeläkage 9000 2.3t

    Citat Ursprungligen postat av hall112
    ok, är packboxen svår att byta?
    Hej.

    Du byter den genom att ta bort multiremmen, bort med remhjulet, där har du då en kåpa som du tar bort, sitter med ca 10 skruvar.

    I den kåpan sitter packboxen, på insidan av den alltså.

    Inte svårt alls att byta.

    MVH
    Kör:
    Fin bilen: SAAB 9-5 Aero Kombi -04 250hk
    Slit & Släng bil: SAAB 9000 2.3i -93 149hk
    Buset: SAAB 9000 Talladega -89 ca 320hk

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    386

    Re: oljeläkage 9000 2.3t

    ok, då ska jag kolla säkert om det är där det läcker. Tack för hjälpen!
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  6. #6

    Re: oljeläkage 9000 2.3t

    Gör det

    Hjälper alltid så gott man kan

    Lycka till!
    Kör:
    Fin bilen: SAAB 9-5 Aero Kombi -04 250hk
    Slit & Släng bil: SAAB 9000 2.3i -93 149hk
    Buset: SAAB 9000 Talladega -89 ca 320hk

  7. #7

    Re: oljeläkage 9000 2.3t

    Har också en 9000 CDE turbo 93 med oljeläckage. Tog upp den på lyften igår och spolade av, tog sedan en kort tur och plåtade några bilder. Kan tyvärr inte lägga upp dem nu.

    Man ser tydligt en oljedroppe och att det runnit under något som sitter fastskruvat på höger sida av motorblocket, sett i bilens färdriktning. Är det nämnda remskiva eller vattenpumpen man ser? (samma sak?) Man kan skymta remmen underifrån.

    Kan tillägga att jag har kylvätskeläckage också. Det blir blött på marken på samma ställe under bilen. Kan det vara samma fel om det är vattenpumpen som läcker?

    Vet någon vad det är för kontakt som sitter under oljetråget? Den sitter väldigt utsatt, får man känslan av. Kan det läcka här också?

  8. #8

    Re: oljeläkage 9000 2.3t

    Citat Ursprungligen postat av turbo93
    Har också en 9000 CDE turbo 93 med oljeläckage. Tog upp den på lyften igår och spolade av, tog sedan en kort tur och plåtade några bilder. Kan tyvärr inte lägga upp dem nu.

    Man ser tydligt en oljedroppe och att det runnit under något som sitter fastskruvat på höger sida av motorblocket, sett i bilens färdriktning. Är det nämnda remskiva eller vattenpumpen man ser? (samma sak?) Man kan skymta remmen underifrån.

    Kan tillägga att jag har kylvätskeläckage också. Det blir blött på marken på samma ställe under bilen. Kan det vara samma fel om det är vattenpumpen som läcker?

    Vet någon vad det är för kontakt som sitter under oljetråget? Den sitter väldigt utsatt, får man känslan av. Kan det läcka här också?
    Hej.
    Oljedroppen kommer med största sanorlikhet från packboxen vi nämt i tidigare inlägg. Vatten pumpen bör ju inte läcka olja... Men däremot vattnet du sett, kommer garanterat från vattenpumpen eller anslutningsrören mellan pump å motor.
    Kör:
    Fin bilen: SAAB 9-5 Aero Kombi -04 250hk
    Slit & Släng bil: SAAB 9000 2.3i -93 149hk
    Buset: SAAB 9000 Talladega -89 ca 320hk

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    5

    Re: oljeläkage 9000 2.3t

    Jag hade själv en sådan läcka, men det visade sig vara packningen till oljepumpslocket som var dålig och inte packboxen.

    Mitt tips är att du bränner nån hundralapp extra och byter även den om du ska byta packboxen (som är monterad i oljepumpslocket). Min var tämligen stenhård och läckte som ett såll.

    turbo93: Med kontakt under oljetråget, menar du då den som sitter i framkant på tråget och som syns om du tittar in under bilens framsida. Det är oljenivågivaren som ger upphov till meddelandet 'Check oil level' i EDU:n. Den är tätad med en o-ring som likt packningen i oljepumpslocket kan vara gammal, hård och läckande.

  10. #10

    Re: oljeläkage 9000 2.3t

    Citat Ursprungligen postat av PeteS
    Mitt tips är att du bränner nån hundralapp extra och byter även den om du ska byta packboxen (som är monterad i oljepumpslocket). Min var tämligen stenhård och läckte som ett såll.
    Den byter man ju av automatik :P
    byt ALLTID ut en gammal packning när du har delat på ngt
    Kör:
    Fin bilen: SAAB 9-5 Aero Kombi -04 250hk
    Slit & Släng bil: SAAB 9000 2.3i -93 149hk
    Buset: SAAB 9000 Talladega -89 ca 320hk

  11. #11

    Re: oljeläkage 9000 2.3t

    Tack för alla fina svar. Tror jag har koll på problemet nu. Kollade på en sprängskiss igår och såg att det är oljepumpen som sitter längst ner där det läcker. Förmodligen endera, eller båda, av de packningar ni nämner som är otäta. Jag gissar att hall112 med stor sannolikhet har samma fel. Det där med kylvätskan är nog en annan historia och kan säkert vara vattenpumpen eller någon slang där som läcker. Tack för tipset myztiCal.

    Ok PeteS om oljenivågivaren. Misstänkte att det var nåt sånt. Anledningen att jag frågade var att det samlas mycket olja runt den och dessutom kristallina avlagringar från kylvatten (troligen) men det beror nog bara på att det mesta tenderar att rinna neråt Jag såg inget läckage efter provturen.

    Jag försöker desperat hålla den gamla pärlan i skick. Den går ju som en gud med värstingmappning av Trionicboxen

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 2,0T -96 Oljeläkage..
    Av Bobzi i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-11-22, 21:49
  2. Oljeläkage
    Av MrFalcon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 19:46
  3. Oljeläkage 9-3 -01
    Av LaserStefan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 11:01
  4. Oljeläkage 9-3 -00
    Av AronMaiden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 22:57
  5. oljeläkage i og 9-3
    Av Dr. Bremsspur i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-05, 23:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •