Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hur Spänna handsbromwire på 9000 cse -97 ?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    193

    Hur Spänna handsbromwire på 9000 cse -97 ?

    Har en Saab 9000 cse -97
    Handbromsen tar väldigt dåligt.
    Den tar mycket mer på höger bak och nästan ingenting på vänsterbak.

    Jag vet att om man lyfter på den svarta plasten runt handbromsspaken så finns 2 bultar, en till vardera bakhjul, visst ?

    Den högra går att skruva på, och då spänner det höger bakbroms till ett bra läge, men den vänstra går inte att skruva på?
    vad ska jag göra, vad är fel, kan jag fixa detta själv?

    Har besiktning på torsdag, så jag måste få en lösning på detta genast !

    tacksam för all hjälp // Daniel

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Hur Spänna handsbromwire på 9000 cse -97 ?

    eftersom du har ok med inbyggd handbroms så ska du inte röra wirarna överhuvudtaget. De är grundjusterade och sen är det oket som sköter om självjusteringen. Du får börja med att kolla om armarna på oket rör sig och går tillbaks till utgångsläge.

  3. #3
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Hur Spänna handsbromwire på 9000 cse -97 ?

    Precis som Stefan sa så får du kolla på allt rör sig.

    Rör sig allt som det ska så lossar du så mycket du kan uppe vid spaken
    Sen sitter det en bult 14mm på baksidan av varje OK , lossa den så ser du en insektskruv bakom , skruva in den så att den låser varje hjul , sen lossar du den så att du precis kan snurra på hjulet fritt utan att det tar i någonstans eller ligger på.

    Känn hur handbromsen är nu , behövs ytterligare justeringar justerar du på wiren inne i bilen.

    Klart.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Hur Spänna handsbromwire på 9000 cse -97 ?

    Svag p-broms:
    Ta ur beläggen gör rent och smörj med kopparpasta där beläggen ligger mot oket.
    Återmontera.
    Det är mycket viktigt att beläggen inte rostat fast. Inga genvägar finns alltså.

    Kontrollera att hävarmarna går tillbaks helt då p-bromsspaken är släppt. - Ett litet spel på 0,5-1 mm ska dock finnas mellan stoppet på hävarmen och oket. Kolla med bladmått.
    Detta justeras på muttrarna 5 på bilden, som sitter under låsningen 6.
    När hävarmarna sedan är justerade korrekt ska man aldrig mer behöva justera på wirarna.

    1: Tag loss pluggen märkt 1 (röd på bilden) - Storlek 14 på bultskallen. Använd en hylsa med 6-kantfattning så skallen inte blir rund.
    2: Inne i hålet finner man en justerskruv märkt 4 (grön på bilden). Den har en insexfattning storlek 4 mm
    Skruva in den till dess hjulet inte går att vrida.
    3: Lossa sedan 1/4-1/2 varv så att hjulet går runt utan bekymmer.
    4: Återmontera plugg 1
    5: Provkör, använd omväxlande fotbroms och p-broms.

    Är det fortfarande inte bra, prova med att skruva in justerskruven typ 1/8 varv. Testa igen.
    Naturligtvis gör man detta jobb på båda oken bak samtidigt.

    Ibland kan man stöta på bekymmer då man monterat NYA bromsklotsar och skivorna är gamla. Beläggen tar då ojämnt mot skivan och p.bromsen tar dåligt hur man än försöker justera. Grejen är då att man måste köra in beläggen mot bromsskivan, beläggen tar efter en tid formen av skivan. Först då går det att få till en bra p-broms.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    193

    Re: Hur Spänna handsbromwire på 9000 cse -97 ?

    kan detta ha något med att del nr. 6, den som sitter ovanpåbultarna saknas ? :O

    För jag vet att det var samma förra år till besiktningen, och då justerade dom.
    inte ska man väl behöva justera handbromsen varje år eller?
    För så ofta använder man ju den inte...


    Har desperat försökt hittat nå ställe som i morgon kan ta in bilen, då min besiktning var på onsdag morgon klockan 20 över 7 ..

    Och eftersom jag själv jobbar hela dagarna hinner jag ju inte fixa detta..
    Fasen att man inte kollat detta lite tidigare -.-

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Hur Spänna handsbromwire på 9000 cse -97 ?

    Citat Ursprungligen postat av cepehjulet
    kan detta ha något med att del nr. 6, den som sitter ovanpåbultarna saknas ? :O

    För jag vet att det var samma förra år till besiktningen, och då justerade dom.
    inte ska man väl behöva justera handbromsen varje år eller?
    För så ofta använder man ju den inte...


    Har desperat försökt hittat nå ställe som i morgon kan ta in bilen, då min besiktning var på onsdag morgon klockan 20 över 7 ..

    Och eftersom jag själv jobbar hela dagarna hinner jag ju inte fixa detta..
    Fasen att man inte kollat detta lite tidigare -.-
    Aj tusan. Du skriver "För så ofta använder man ju den inte..."

    Det är väl ett av kardinalfelen när man får problem med p-bromsen.
    Enligt vad du har skrivit tidigare i något inlägg verkar det som att någon av wirarna - eller båda, kärvar. Så se fram mot att plocka ur belägg, rengöra och smörja oken samt eventuellt wirebyte.
    Låsbricka nr 6 har nog inte så stor betydelse, jag har haft 2st 9k där den saknas och aldrig haft problem med bromsen.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    193

    Re: Hur Spänna handsbromwire på 9000 cse -97 ?

    Okey.

    Jo nå dom säger ju att den blir slö om man inte använder den ..

  8. #8
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    3: Lossa sedan 1/4-1/2 varv så att hjulet går runt utan bekymmer.
    Jag kan uppleva att man skall justera in den på sagda vis även om hjulet då inte går fritt, med bilen upphissad. Fokuserar man på att hjulet skall gå fritt att snurra i den situationen riskerar man anmärkning för att handbromsspaken tar för långt upp.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    3: Lossa sedan 1/4-1/2 varv så att hjulet går runt utan bekymmer.
    Jag kan uppleva att man skall justera in den på sagda vis även om hjulet då inte går fritt, med bilen upphissad. Fokuserar man på att hjulet skall gå fritt att snurra i den situationen riskerar man anmärkning för att handbromsspaken tar för långt upp.
    Det stämmer faktiskt bra. Ibland får man t.om justera så pass hårt att bromsen ligger på en aning, inte för mycket bara, för att det sedan ska slita till sig efter en kort stunds körning.
    Men det har lite med känsla att göra. En van mekaniker (ex.vis jag) gör oftast på detta vis.
    Jag tyckte att eftersom det är många noviser som läser detta, är det bättre att dom får efterjustera istället för att riskera blåanlöpta skivor och brända belägg.
    (Har faktiskt varit med några gånger när "ungtuppar" skulle göra likadant som rävarna på verkstan, åker ut och provkör och kommer hem till verkstn med rykande bakbromsar. Knallar sedan in på lagret för att hämta nya bromsprylar).
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  10. #10

    Re: Hur Spänna handsbromwire på 9000 cse -97 ?

    Hej

    Jag har en Saab 900 Og 89a och när jag skulle spänna handbromsen i från bromsoket i vänster bak så är skruven som man spänner med helt rund i där man lägger in Insexnyckelen nummer 4 så nu kan jag inte spänna den på denna sida vad ska man göra nu ???

    Mvh Tomas
    Saab 9-5 SE 4d 2,0t 2001
    Saab 900 S 2,0i Automat 1998

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Hur Spänna handsbromwire på 9000 cse -97 ?

    Att påstå att felet aldrig ligger i töjda Wirar som behöver spännas utan bara oken som ska justeras tycker jag är väldigt fel!!
    Jag började med att grundjustera oken bak sist men det ena tog fortfarande mindre än det andra tills jag spännde just höger wire. Det ena måste ju inte utesluta det andra. Tror man det så har man för lite mekvana...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #12
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Hur Spänna handsbromwire på 9000 cse -97 ?

    Precis som Andreas säger så töjer sig även vajern efter ett tag, därför lossar jag alltid där uppe först och sedan justerar jag in oken tills det blir bra och sedan vajern tills handbromsen känns perfekt.

    Dom handbromsar jag justerat på detta viset har fungerat mycket bra och gör det fortfarande.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Hur Spänna handsbromwire på 9000 cse -97 ?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Att påstå att felet aldrig ligger i töjda Wirar som behöver spännas utan bara oken som ska justeras tycker jag är väldigt fel!!
    Jag började med att grundjustera oken bak sist men det ena tog fortfarande mindre än det andra tills jag spännde just höger wire. Det ena måste ju inte utesluta det andra. Tror man det så har man för lite mekvana...

    M.V.H.
    jo men man kan inte spänna mer än att armen precis lättar från anslaget. Det är ju lätt att titta på oken när det sitter där, är ena armen dragen mer än den andra vid given bromsverkan så är det ju fel i oket. Många som inte tänker så långt tror ju att verkan blir bättre för att man spänner wirarna men det gäller ju att veta vad man gör också. Wirarna kan naturligtvis vara slappa men de skall ju bara grundjusteras och sen är det oket som sköter resten.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Hur Spänna handsbromwire på 9000 cse -97 ?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Att påstå att felet aldrig ligger i töjda Wirar som behöver spännas utan bara oken som ska justeras tycker jag är väldigt fel!!
    Jag började med att grundjustera oken bak sist men det ena tog fortfarande mindre än det andra tills jag spännde just höger wire. Det ena måste ju inte utesluta det andra. Tror man det så har man för lite mekvana...

    M.V.H.
    jo men man kan inte spänna mer än att armen precis lättar från anslaget. Det är ju lätt att titta på oken när det sitter där, är ena armen dragen mer än den andra vid given bromsverkan så är det ju fel i oket. Många som inte tänker så långt tror ju att verkan blir bättre för att man spänner wirarna men det gäller ju att veta vad man gör också. Wirarna kan naturligtvis vara slappa men de skall ju bara grundjusteras och sen är det oket som sköter resten.

    Exakt. Självklart kan wirarna töja sig/höljena bli "mosiga". Det är anledning nr 2 till att det finns justeringsmöjlighet på wirarna.

    Men justering ska ske innan man grundjusterat oken. Och då endast så att ett spel på det fabrikanten specificerat mellan hävarmens stopp och oket finns. Ej mer.
    Går inte hävarmarna tillbaks på grund av allt för hårt justerad wire kommer inte den automatiska justeringen att kunna arbeta som det är tänkt.
    Måste man efterjustera på wirarna, efter att oken är rätt justerade, för att få p-broms ska man söka anledning i oken.

    Jag lite mekvana? Tror inte det eftersom jag arbetat aktivt med detta system från det det kom på 1985 års modell på 9000 fram till bilmodellen slutade tillverkas.
    Så novis kan jag nog inte räknas som.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

Liknande ämnen

  1. Hur hårt ska man spänna generatorrem på 9000?
    Av Michellex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-11-21, 20:52
  2. Luftning/Spänna handbroms 9000
    Av rob_saab900 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 23:35
  3. Spänna Parkeringsbromsen? [Saab 9000 -89]
    Av Virran i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-04, 18:59
  4. spänna handbroms 9000
    Av olabola i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-10-15, 10:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •