Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Saab 9000 Turbo 2.0 90

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    40

    Saab 9000 Turbo 2.0 90

    Bilen har lite konstigt laddtryck ibland

    Vissa gånger så rör sej nästan inte mätaren speciellt när man kör iväg på 1 o 2ans växel. Ibland så laddar den nästan så mkt som den ska. Men många gånger laddar den också som den ska i gränsen mellan de gula o de röda.

    Så vad kan felet vara fick fixa en tryckslang som var tejpad o då blev de bättre innan gick den bara halvvägs dock inte hittat någon mer tejp. Så byta ut alla vakuum slangar eller kostar ju inte speciellt mkt dock undrar jag bara hur byter man den in till kupen???

  2. #2

    Re: Saab 9000 Turbo 2.0 90

    Hej.

    Jag tycker att det låter som en vakumläcka.
    Kolla även din WG..

    Den slangen som går in i kupén är ganska lätt att byta..

    Den går in i kupén genom torpedväggen, brevid huvudcylindern för broms/koppling. På förarsidan då..

    För att hitta den, så följer du slangen som går från dumpventilen, då hittar du ett kors, som delar sig till att en slang går upp till baksidan av plenumet (insuget) och den andra går in i kupén.

    Kan dock vara rätt trångt.

    MVH // Johan
    Kör:
    Fin bilen: SAAB 9-5 Aero Kombi -04 250hk
    Slit & Släng bil: SAAB 9000 2.3i -93 149hk
    Buset: SAAB 9000 Talladega -89 ca 320hk

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    40

    Re: Saab 9000 Turbo 2.0 90

    Jag kan hitta själva slangen o följa tills de att den går in i kupen men hur gör man sen verkar ju onekligen trångt o byta den.

    hur kollar man att waste gaten funkar??

  4. #4

    Re: Saab 9000 Turbo 2.0 90

    Det är onekligen trångt att byta slangen, men det går

    För att kolla WG så kan du dra ur säkringen till APC, har för mig att det är nummer 5, en röd 10A säkring.
    Du ska bilen ladda endast ca 0.4bar.

    Kolla även så att staget från WG till avgas spjället inte har hoppat av..
    Kör:
    Fin bilen: SAAB 9-5 Aero Kombi -04 250hk
    Slit & Släng bil: SAAB 9000 2.3i -93 149hk
    Buset: SAAB 9000 Talladega -89 ca 320hk

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    40

    Re: Saab 9000 Turbo 2.0 90

    bara en annan fråga om slangen in till kupen har du lyckats o byta den med allt komplett inuti?

    Försöker att få dit handen men kommer ej så långt upp har ej lust o montera loss halva instrument panelen heller.

    Detta stag kan ja inte hitta kanske tittar på fel ställe eller så har de ramlat bort ska de sitta på undersidan eller översidan

  6. #6

    Re: Saab 9000 Turbo 2.0 90

    Tja.

    Det jag har tagit bort när jag har bytt den slangen, är locket på instrumentpanelen.

    Staget sitter under turbon... WG sitter där. Så, staget jag pratar om sitter på en liten tryck klocka under turbon, och går till avgashuset på turbon..
    Kör:
    Fin bilen: SAAB 9-5 Aero Kombi -04 250hk
    Slit & Släng bil: SAAB 9000 2.3i -93 149hk
    Buset: SAAB 9000 Talladega -89 ca 320hk

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    40

    Re: Saab 9000 Turbo 2.0 90

    med locket menar du då själva överdelen av panelen som ligger över mätar huset. Hur sitter den fast kunde se en skruv vid handsfacket

  8. #8

    Re: Saab 9000 Turbo 2.0 90

    Precis, det är överdelen på instrumenten..

    Du får ta bort högtalar galler på båda sidor, där sitter den en skruv på varje sida.
    Har för mig att du behöver en ringnyckel, storlek 8mm..

    Sen sitter det 2st Torx skruvar på ytterkanten av mätarhuset, alltså framför ratten, upp i locket. sen sitter det en eller 2 skruvar i handsfacket.
    Kör:
    Fin bilen: SAAB 9-5 Aero Kombi -04 250hk
    Slit & Släng bil: SAAB 9000 2.3i -93 149hk
    Buset: SAAB 9000 Talladega -89 ca 320hk

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    40

    Re: Saab 9000 Turbo 2.0 90

    Har nu bytt vakuumslangarna så de är fräscht iallafall

    Kollade även under o den pinnen satt där prövade dock inte o dra i den då bilen just varit igång.

    Prövade även me apc-säkringen o då laddade den inte alls mkt på mätaren.

    Bilen blev bättre men inte helt perfekt nu går den oftast upp hälften på ettan sen fullt på tvåan. Men ibland kan man se mätaren dala lite

    Så frågan är vad ska man mer kolla efter??

    bilen luktar också bensin som att den fick för mkt för kan inte se läckage under med bil igång

  10. #10

    Re: Saab 9000 Turbo 2.0 90

    Hej.

    Du kommer aldrig upp i fullt laddtryck på 1an...

    Att laddtrycket dalar lite efter en stund, är väl rätt normalt.. det är APC systemet som gör det.

    APC = Automatic Pressure Control
    Alltså, APC systemet känner av hur mkt laddtryck du behöver

    Rätta mig om jag har fel.
    Kör:
    Fin bilen: SAAB 9-5 Aero Kombi -04 250hk
    Slit & Släng bil: SAAB 9000 2.3i -93 149hk
    Buset: SAAB 9000 Talladega -89 ca 320hk

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    40

    Re: Saab 9000 Turbo 2.0 90

    ja nu är jag nog rätt nöjd me den ändå den är bra mkt bättre än den var när ja köpte den o den har ju gått snart 30000 mil så slitage är de ju på grejerna.
    Den ger ju inte fullt laddtryck i alla lägen men de får man nog räkna med på en så gammal bil med dem milen.



    Men har du något tips om bensindoften?

    Tackar för den hjälp jag fått på detta suveräna forum

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737

    Re: Saab 9000 Turbo 2.0 90

    Citat Ursprungligen postat av myztiCal
    APC = Automatic Pressure Control
    Automatic Performance Control

    Citat Ursprungligen postat av fredde85
    Men har du något tips om bensindoften?
    Kontrollera slangklämmorna vid påfyllningsröret samt övriga bensinslangar.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  13. #13

    Re: Saab 9000 Turbo 2.0 90

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av myztiCal
    APC = Automatic Pressure Control
    Automatic Performance Control


    ok då :P
    Kör:
    Fin bilen: SAAB 9-5 Aero Kombi -04 250hk
    Slit & Släng bil: SAAB 9000 2.3i -93 149hk
    Buset: SAAB 9000 Talladega -89 ca 320hk

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 443
    Medlem#
    6973

    Re: Saab 9000 Turbo 2.0 90

    Citat Ursprungligen postat av fredde85
    Men har du något tips om bensindoften?
    Kontrollera även bränslerören där de svänger upp längs torpedväggen. Har nyligen hittat 2 murkna rör där på en äldre 9000.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. saab 9000 2,3 turbo 92a
    Av blombeerg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-26, 23:00
  2. Saab 9000 Turbo -88
    Av Eos1 i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-08-22, 00:51
  3. Turbo i en Saab 9000 cd 2.0 - 90
    Av Tyson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-01-22, 11:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •