Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Ng900T Startar ej!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    TIbro
    Inlägg
    29

    Ng900T Startar ej!

    Det är så att bilen startar inte. när jag vrider på nyckeln så startar den inte utan den maler bara.Bytte startmotorn precis pga utan att den var sönder, Kan det vara nåt avbrott i (+) kabeln som går till startmotorn?
    Elen funkar förövrigt.Kan även tilllägga att säkringarna är okej

    så ja tack på förhand

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Ng900T Startar ej!

    Om startmotorn snurrar är väl felet knappast där? Eller menar du att den "snurrar i luften" utan att dra runt motorn?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Ng900T Startar ej!

    om den "maler" så har du ju ström till startmotorn?
    annars skulle det ju va tyst sånär som på fläkten i bilen när du vred på nyckeln.

    Skulle gissa på tändkasetten eller soppapumpen.

    Min Di kasett pajade idag, bilen startade helt enkelt inte och sen kom det ett rökmoln och backelitlukt i bilen...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    TIbro
    Inlägg
    29

    Re: Ng900T Startar ej!

    hmm hur ksa jag förklara. Den maler inte i startmotorn ,det är precis som det inte kommer nån ström till startmotorn så att det slår till? Typ som när batteriet är dåligt och inte orkar dra igång startmotorn. Det är riktigt svårt att förklara :S

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Ng900T Startar ej!

    Citat Ursprungligen postat av JohannesBach
    hmm hur ksa jag förklara. Den maler inte i startmotorn ,det är precis som det inte kommer nån ström till startmotorn så att det slår till? Typ som när batteriet är dåligt och inte orkar dra igång startmotorn. Det är riktigt svårt att förklara :S
    det är med andra ord knäpptyst när du vrider på nyckeln?

    Antar att du testat med starthjälp? så att det intre bara är batteriet..
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    TIbro
    Inlägg
    29

    Re: Ng900T Startar ej!

    Precis! Japp jag har testat starthjälp men det funkar inte heller, det är knäpptyst även då när man drar på nyckeln. Jg tycker det är riktigt knepigt, har inte vart med om det här förut:S

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037

    Re: Ng900T Startar ej!

    Jag hoppas att du kollat säkringarna...
    Gone country....

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Ng900T Startar ej!

    Nu fattar jag ingenting: Om det är "knäpptyst" vad är det då som "maler bara"?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    TIbro
    Inlägg
    29

    Re: Ng900T Startar ej!

    Jaa när man vridern på nyckeln så hör man bara ytterst lite att det maler, precis som om batteriet skulle vara dåligt med kräm i så att den inte orkar dra igång.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037

    Re: Ng900T Startar ej!

    det är nog soppapumpen du hör...
    Gone country....

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    TIbro
    Inlägg
    29

    Re: Ng900T Startar ej!

    Hmm kanske .Fast jag tycker det är ljusare ljud i soppapumpen men men. Glömde även tilllägga att när jag vridern på nyckeln så knäpper det till en gång.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Re: Ng900T Startar ej!

    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    det är nog soppapumpen du hör...
    Den hörs ju bara "första" gången man drar om nyckeln, och i typ 2 sekunder. Testar du starta säg.. 5 starförsök på 2 minuter så hörs den ju bara första gången.
    Jag tyckte faktiskt inte att jag hörde originalpumpen surra alls när jag hade den, om man inte vek upp sätet. Nya pumpen hörs tydligt dock.

    Hur många sladdar är det från starmotorn? 2, 3? En gul, en röd och en grön? Minns inte helt.. Men antar att du kollat att allt sitter där det ska.
    Förresten så sitter det ju en jordpunkt i lådan ungefär i dom trakterna. Något du råkat komma åt?
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    TIbro
    Inlägg
    29

    Re: Ng900T Startar ej!

    Mm exakt. det är 2 kablar som går till start motorn! den ena (+) kabeln ifrån batteriet och gulingen i från kabelhärvan. Men måste måste ena jordkabeln sitta i lådan? iförsig båda mina jordar sitter i chassit!?

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Re: Ng900T Startar ej!

    Citat Ursprungligen postat av JohannesBach
    Mm exakt. det är 2 kablar som går till start motorn! den ena (+) kabeln ifrån batteriet och gulingen i från kabelhärvan. Men måste måste ena jordkabeln sitta i lådan? iförsig båda mina jordar sitter i chassit!?
    Näe menade att det sitter en jordpunkt ovanpå lådan, som man gärna kommer åt när man i i närheten och skruvar. Jag mejslade sönder min av misstag när jag lyfte ur motorn. Inga kablar mellan den och startmotorn alltså.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    TIbro
    Inlägg
    29

    Re: Ng900T Startar ej!

    Okej! hmm, ärligt talat så vet jag inte vart den jordpunkten sitter! Jag kan inte se den framför mig vart den sitter ..

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Ng900T Startar ej!

    Inte den här då: http://photo.platonoff.com/Auto/2006...nt_bracket.jpg fast "ovanpå lådan" sitter väl inte den?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Re: Ng900T Startar ej!

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Inte den här då: http://photo.platonoff.com/Auto/2006...nt_bracket.jpg fast "ovanpå lådan" sitter väl inte den?
    Du fick med ett "f" i din länk.

    http://photo.platonoff.com/Auto/2006012 ... racket.jpg

    Helt rätt, den jag syftar på
    Den ringkabelskon var i riktigt skräpskick. Tror den gick sönder när jag tittade på den. Poff bara.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    TIbro
    Inlägg
    29

    Re: Ng900T Startar ej!

    Mm det var den jordpunkten jag tänkte på. Men måste alltså en jordringkabel sitta där? för isåfall har vi ju hittat problemet, för ingen jordkabel sitter där just nu..

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    TIbro
    Inlägg
    29

    Re: Ng900T Startar ej!

    Då var problemet åtgärdat.Det var så att (-) jordkabeln var tvungen att sitta på jordpunkten i växellådan.

Liknande ämnen

  1. Hey, jag har megaprblm med ng900t 94
    Av stiffler i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 19:01
  2. 0-100 ng900T
    Av Viom i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-11-25, 17:50
  3. Oljekylare ng900T
    Av Elva i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-05-10, 15:10
  4. Startar inte (NG900t-94)
    Av tfreak i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-06, 22:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •