Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Kabelavbrott givare

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    311

    Kabelavbrott givare

    Såg något ganska olustigt på min saab 9000 cs 2.3i -96..

    Vad är det för givare som sitter på kylaren om man står framför bilen och tittar på vänstra delen av kylaren??? Det borde vara en temp-givare men hade bilen visat rätt temperatur på mätaren då?? Sladden är nämligen helt av-ärgad.. Eller vad är denna givaren till. Har märkt att förbrukningen ligger högt: ca 1.08 och det är nog lite i överkant, kan det ha med givaren att göra??

    Edit: kan tillägga att bilen går som den ska förutom lite orolig tomgång.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 299
    Till kylfläkten.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    311
    ok, tackar för det. Måste man tappa ut all kylvätska för att byta den?? Angående den oroliga tomgången: Den låter som om den vore duktigt trimmad på tomgången, den missar lite och svajar inom +/-100 rpm. vad kan vara fel där??

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 566
    Medlem#
    4156
    Kylaren är ju full med vatten så det kommer ju att rinna ur en del om du byter hela givaren. Du kan ju, om du vill, vara så snabb som möjligt och byta medan kylvattnet pissar ur hålet. Vattnet kommer ju att hamna lite varstans, så kör ingenting innan i så fall så grenrör etc är varma. Vill du vara mer "seriös" så tappar du ur systemet innan. Sen är det bara att fylla på med glykol/vatten till normalnivå igen.


    Att bilen svajar +-100 rpm (vandrar lite grann mellan 800-900rpm) är väl inte sådär jätteovanligt för 9000 tycker jag? Har sett många som gör så. (Både morsans nuvarande gammel 9000 och min förra 9000 gjorde så. Om det är nått fel eller om det ska vara så ska jag låta vara osagt.

    Att den däremot "missar"... Går den orent alltså eller hur menar du? I så fall kan nog ett tändstiftsbyte vara på sin plats.

    1.08 l/mil. Landsväg, blandat eller stad? Är det blandad körning tycker jag att det låter normalt. Landsväg borde du i alla fall komma neråt 0.85 tycker jag.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. ABS givare?
    Av Blue Spirit i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-21, 22:33
  2. abs givare
    Av alex_svenne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-13, 15:39
  3. Givare
    Av Mr_united83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-12, 09:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •