Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 69

Ämne: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    572

    MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Om man inte har någon cdväxlare till sin originalstereo eller tycker att skivorna hackar kanske man söker efter något mer mordernt som att kunna spela upp sin musik via en MP3 spelare. Saab NG900 (94-9 har som bekant ingen AUX ingång (3,5mm Stereopropp) men detta problem går att komma förbi om du har lite lödkunskaper.

    Skrivit ihop en liten guide här nedan, allt sker självklart på egen risk och känner du dig helt vilsen inom lödning så kanske du skall be någon om hjälp.

    Hela proceduren går ut på att man löder sig in på ett av kretskorten i originalstereon. Detta som sagt på egen risk men vet du vad du sysslar med så skall det inte vara några problem alls.

    Detta fungerar till 100%, testat det själv och använder mig av denna lösningen dagligen. En stor fördel tycker jag är att man slipper ha en vanlig stereo med ett fult plastfack mellan sid:en och stereon.

    Det du behöver är:
    #Lödkolv och tenn

    #Platt vanlig matkniv eller liknande

    #Kryssmejsel

    #Gärna några små radiomejslar

    #ESD Armband kan vara att föredra

    #Ca. 50 cm till 1 meter kabel med en 3,5 mm honanslutning i ena änden och en hane i andra änden.
    Ex. http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=53265809 Clas Ohlson artnr. 38-1234

    #Ca. 15-20 cm kabel med en 3,5mm honanslutning
    Ex. http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=53268070 Clas Ohlson artnr. 32-2648 (Klipp bort RCA kontakterna för att kunna löda fast på bandenheten)

    #Ca. 50 cm till 1 meter vanlig elkabel, lämligtvis 0,75 mm2, finns på ex. Biltema

    # Strömbrytare, ex. Elfa artnr. 35-084-39

    Steg för steg:
    1. Montera ur stereon ur bilen med hjälp av ett stereoverktyg eller genom ex. stoppa 4 spikar i de fyra hålen fram till på stereon tills det klickar till, sen är det bara till att dra rakt ut. Det kan även fungera med att stoppa in handen i kassettfacket och dra.


    2. Skruva bort de 2 skruvarna på bilden.


    3. Lossa skruvarna till kylflänsen


    4. Knäpp loss fronten med en matkniv, fronten är ihopkopplad via ett kontaktstycke så ta det försiktigt och dra den rakt ut så du inte knäcker några stift.


    5.Lossa skruvarna på bilden för att få loss det övre kretskortet. Det sitter fast med två kontaktstycken i bakkant så det gäller att vara försiktig här också.


    6.Lossa skruvarna på bilden för att få loss kassettdelen.


    7. Dra igenom den korta 3,5mm kabeln genom ett av hålen i bakkant på chassit. (Alla kretskort är borttagna på bilden, detta är ingen nödvändighet, går att komma åt ändå.)


    8. Nu börjar mekandet, löd nu fast stereokabelns kablar på kassettenheten som bilden visar, använd de befintliga lödpunkterna och se till att kablarna är ordentligt isolerade ifrån varandra så du inte får några störningar. Den kortaste "kabeln" på bilden är själva jordningen som skall ha en egen punkt som bilden visar.


    9. Dags att göra lite modifieringar, stereon måste tro att det sitter ett kassettband i för att du skall få något ljud. Därför måste du koppla förbi knappmekanismen som känner av att det sitter ett band i. När kretsen är sluten så sitter det inget band i och när kretsen är bruten så sitter det ett band i. Så fungerar det i vanliga fall alltså.

    Ta en kniv eller något liknande och rispa försiktigt vid mittenpilen på bilden för att bryta kretsen. Löd sedan fast 2 kablar, en på vardera lödpunkt som pilarna pekar på. Dra sedan dessa kablar ut ur chassit på baksidan där du drog in stereokabeln. Dra den lämligtvis ner till sätesvärmarknapparna och montera där en strömbrytare i en av blindknapparna. Ställ brytaren i läge (till/på)


    10. Montera ihop stereon igen och koppla in den i bilen. Koppla in den långa stereokabeln till den som nu går ut från stereon. Dra den lämpligtvis ner under askkoppen och borra ett hål där, dra ut kabeln genom hålet. Strömbrytarkablarna är inte med på bilden nedan.


    11. Koppla in din mp3spelare till din nya AUX ingång, Starta stereon, slå till den nya strömbrytaren till läge (från/av).

    12. Stereon tror nu att det sitter ett kassettband i och du bör höra din mp3spelare spela valfri låt!


    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Har man för mycket fritid kan man göra som jag gjorde.


    Installera ett fast 3,5 mm AUX uttag + tryckknapp för kassettläge

    Jag använde följande grejer från Elfa:

    artnr. 35-084-39 Tryckbrytare med brytande funktion - 12,10 kr
    artnr. 42-700-88 3,5 mm stereo uttag för fast montering - 15 kr
    och en av bilens befintliga "blind" knappar.

    1. Lossa den vänstra blindknappen brevid sätesvärmarknappen med en platt matkniv.

    2. Som du ser så är det rätt mycket skit i vägen för att kunna montera in några grejer. Så jag gjorde som så att jag tog min lödkolv och smälte bort allt som var i vägen. Tänk på god ventilation eller gasmask för röken luktar för jävligt och är giftig.



    3. Borra sedan ett 7mm hål och ett 6mm hål

    4. Montera dit Brytaren och uttaget




    5. Löd fast kablarna som du har dragit från stereon. Det långa benet på 3,5 mm uttaget är för jorden. På ben 1 satte jag den röda kabeln och på ben 2 den vita.

    6. Montera tillbaka knappen och du är färdig!






    Är något oklart så tveka inte att fråga nedan eller skicka ett PM.

    Lycka till!

    MVH
    Robin
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  2. #2
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 550

    Re: Guide: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Trevlig guide.

    Ett litet knep är att använda ett rensat band, funkar kanon för mig iaf
    Så slipper man förstöra tape delen också.
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    572

    Re: Guide: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Citat Ursprungligen postat av evo_460
    Trevlig guide.

    Ett litet knep är att använda ett rensat band, funkar kanon för mig iaf
    Så slipper man förstöra tape delen också.
    Tack, jo de kan säkert funka det med om man har ett band liggandes. Själv hade jag inte det då jag slängt alla mina åt skogen för ett bra tag sedan.

    Skulle man mot förmodan vilja spela ett riktigt kassettband så är det bara trycka på eject och funktionen nollas. För att sedan få tillbaka mp3 funktionen trycker du bara en gång på din tryckströmbrytaren.
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  4. #4
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 550

    Re: Guide: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Han har antagligen fått lite inspiration här i från:
    http://photo.platonoff.com/Auto/2006092 ... Input/?all

    Teoretiskt sett så borde det ju vara samma princip med att "sno ljudet" från cd-spelaren..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    572

    Re: Guide: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Hej
    Jo, fick idén därifrån, lånat en del av bilderna.

    Det har diskuterats i en del trådar på nätet om det skulle fungera via cd-spelaren, kommer inte ihåg vad dom kom fram till men för mig att det inte var någon bra idè.
    Även om det går så kommer inte ljudet att bli bättre än att göra som enligt guiden ovan.

    MVH
    Robin


    Citat Ursprungligen postat av evo_460
    Han har antagligen fått lite inspiration här i från:
    http://photo.platonoff.com/Auto/2006092 ... Input/?all

    Teoretiskt sett så borde det ju vara samma princip med att "sno ljudet" från cd-spelaren..
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    gbg
    Inlägg
    215

    Re: FAQ: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    hej bra guide!

    går det att utför samma operation på en og9-3 med cd spelare
    (samma lödpunkter?)
    Saab 9-5 2,3T SC R.I.P.
    Saab 9-3 2,0t -00 steg 3
    Saab 99 -83 R.I.P.
    Saab 9000 2,3T såld

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    572

    Re: FAQ: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Tack, har for mig att det skiljer lite.

    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Robin
    hej bra guide!

    går det att utför samma operation på en og9-3 med cd spelare
    (samma lödpunkter?)
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    1

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Hej,
    jag är begåvad med oförmågan att inse mina begränsningar och med en nyinköpt 900 och önskan om att slippa fula BRL-stereos men aux-ingång hittade jag detta forum och slog slag i saken efter lite inhandlande hos gode Clas m.fl. Döm av min förvåning när det fungerade att spela såväl svängig stonerrock som melodisk jazz och allt där emellan från ipoden eller iphonen i bilen. Så - tack för guiden! Men. Antagligen var jag lite väl klumpig under mina tafatta lödningar, för stereon får för sig att kassetten vill byta sida ibland. Helt plötsligt och det sker med väldigt olika frekvens. Den börjar byta fram och tillbaks och slår ibland till slut ifrån kassett-läget och hoppar till radio. Nu undrar jag om någon har ett bra förslag på åtgärd för att slippa problemet?
    Tack på förhand!

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    572

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Plocka ur stereon och kolla över dina lödningar så du inte råkat löda på två punkter ex.

    MVH
    Robin

    Citat Ursprungligen postat av zika
    Hej,
    jag är begåvad med oförmågan att inse mina begränsningar och med en nyinköpt 900 och önskan om att slippa fula BRL-stereos men aux-ingång hittade jag detta forum och slog slag i saken efter lite inhandlande hos gode Clas m.fl. Döm av min förvåning när det fungerade att spela såväl svängig stonerrock som melodisk jazz och allt där emellan från ipoden eller iphonen i bilen. Så - tack för guiden! Men. Antagligen var jag lite väl klumpig under mina tafatta lödningar, för stereon får för sig att kassetten vill byta sida ibland. Helt plötsligt och det sker med väldigt olika frekvens. Den börjar byta fram och tillbaks och slår ibland till slut ifrån kassett-läget och hoppar till radio. Nu undrar jag om någon har ett bra förslag på åtgärd för att slippa problemet?
    Tack på förhand!
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  10. #10

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Bestämde mig för att göra som så många andra o modifiera originalstereon för att få AUX-in o RCA-lågnivå ut. Allt e gjort efter konstens alla regler med knappar o allt. Eftersom jag personligen e kung av kall-lödningar så överlät jag den biten till en mycket kompetent kompis.

    MEN....

    När stereon kopplas in o koden knappats in så går aux igång direkt (bandläget alltså). Ljudet e klockrent, förutom att det hörs ett svagt motorsurr från bandaren. Går alldeles utmärkt att byta mellan olika ljudkällor, radio, cd, band...

    men...

    ...trycker jag på "eject" så kopplas auxfunktionen bort O KAN INTE KOPPLAS TILLBAKA IGEN! Hur jag än trycker vrider o vänder (vi höll på från 21 till 02 i natt...) så går det inte att återaktivera ingången. Däremot, om jag drar ut strömmen ur stereon, låter den stå en stund o sen kopplar in den igen, så funkar ingången som inget hade hänt! Dvs tills jag trycker på "eject" igen...

    Vet inte hur många gånger vi plockade isär o provade med olika lödningar o teorier men resultatet blir samma hela tiden. Nån som har en teori eller rent av vet vad det beror på?
    Har själv en teori om att kassettdäckets styrning e kass. Den känner inte av om den har spottat ut bandet o tror att det har hakat upp sig. Typ.

    En sak till:

    Har funderat på varför ingen kopplat remotekabel på Din-RCA-omvandlaren så det gjorde vi Men den ger bara 5V? Den drar inte igång mitt DLS-steg. Ska ut o rota lite nu i det men brukar inte sån signal ligga på 12V?

    Mvh
    Micke
    www.garaget.org/mickefixare

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    oslo
    Inlägg
    33

    Re: FAQ: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    [quote=rob_saab900]Tack, har for mig att det skiljer lite.

    Citat Ursprungligen postat av "9-3 Robin":kd5nduts
    hej bra guide!

    går det att utför samma operation på en og9-3 med cd spelare
    (samma lödpunkter?)
    [/quote:kd5nduts]


    vill oxå koppla in i min 9-3, kan man väl koppla på cd växlar utgången kanske? nån som har erfarenhet av det?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    hej! jag har testat detta nu och har tyvärr fått ett litet problem. när jag försöker använda mig av aux ingången så byter stereon sida hela ett par gånger(musiken hörs) sen byter den till radio.. m.a.o den känner av att det inte finns något band.. är det någon som vet vad det kan vara som gör att det blir så? jag har kollat igenom lödningarna till och med gjort om allt en gång men jag hittar inget fel...

  13. #13

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Har gjort samma sak fast med en 9-5:a
    Jag har dock ett problem och det är att så fort låten slutar (eller plötsligt blir tyst) så stannar allt upp. Som om att stereon känner av tystnaden och vill göra ngt med den :/

    Någon som vet vad det kan vara?

    Det kanske går att ställa in ngt i stereon?

    /Niclas

  14. #14

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Jag har försökt mig på detta på en grundig kassettare. Tog och lödde bort kassettarens utgångar och lödde dit aux utgångarna.
    Detta funkar men signalstyrkan är på tok för hög, det är som att kretsen förstärker upp aux utgången, kanske är tonhuvudutgången mycket lägre än auxutgången?
    Vad ska man testa? Motstånd på jorden? hitta något ställe att löda in på där det inte förstärks lika mycket?
    MVH Filip Arvidsson

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Citat Ursprungligen postat av Miche_a
    hej! jag har testat detta nu och har tyvärr fått ett litet problem. när jag försöker använda mig av aux ingången så byter stereon sida hela ett par gånger(musiken hörs) sen byter den till radio.. m.a.o den känner av att det inte finns något band.. är det någon som vet vad det kan vara som gör att det blir så? jag har kollat igenom lödningarna till och med gjort om allt en gång men jag hittar inget fel...
    Läs instruktionsboken. Nyare stereo 9-5/9-3 har en funktion som gör heter "blank skip" dvs, om den tycker det är tyst mer än en viss tid så spolar den framåt. Kolla i bruksen, står där hur man avaktiverar funktionen.
    Jag kör med kassettadapter istället, men med sladden från adapter dragen inuti stereon. Jag låter det dock finnas några centimeter utanför så man kan ta ut adaptern, stereon vill ju nämligen att man kör rengöringsband efter 30 timmar eller nått sånt.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    västerås
    Inlägg
    103

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    någon som har testat någon liknande?
    eller är det bättre/mer värt att fixa modden i stereon?

    Digital FM-modulator
    För MP3-anslutning till de flesta enheter via antennuttag. 150 ohm.

    http://www.biltema.se/products/product. ... mId=156251
    Cutlass S -71, og900S -91, ng9-3sc -09

  17. #17
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 550

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Citat Ursprungligen postat av Dennan
    någon som har testat någon liknande?
    eller är det bättre/mer värt att fixa modden i stereon?

    Digital FM-modulator
    För MP3-anslutning till de flesta enheter via antennuttag. 150 ohm.

    http://www.biltema.se/products/product. ... mId=156251

    Är ju riktigt simpelt at löda in en kabel i stereon, så varför köpa nåt dylikt?
    Får en liten kännsla att det inte är nå vettiga grejer det där heller.
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    västerås
    Inlägg
    103

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    mjo det är nog bättre och vara hardmän och löda lite själv.
    får ringa SAAB i morgon och se om man är snäll nog att få koden vid tillfälle, sen ska det fixas
    Cutlass S -71, og900S -91, ng9-3sc -09

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    167

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Tjena allihopa,

    Har försökt mig på ovanstående guide, men eftersom jag inte hittade en exakt likadan kabel att löda på så fick det bli en RCA 2st - 3,5mm hane istället som ja satte på en adapter ( hona - hona).
    Nu till saken. Kabeln var inte röd, vit och jord inuti utan blå, vit och jord så jag visste inte riktigt vilken färg som motsvarade rött respektive vitt och chansade. Har provat båda möjligheterna men resultatet är det samma, kass ljudkvalitet. Det krasslar och är av riktigt dålig kvalitet (kör spotify via iphone). Stänger man av ljudkällan så hörs ett tyst surr när TAPE PLAY syns. Kan det vara störningar? Tacksam för tips.

    Mvh,

    MartinP

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 684

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Citat Ursprungligen postat av MartinP
    Tjena allihopa,

    Har försökt mig på ovanstående guide, men eftersom jag inte hittade en exakt likadan kabel att löda på så fick det bli en RCA 2st - 3,5mm hane istället som ja satte på en adapter ( hona - hona).
    Nu till saken. Kabeln var inte röd, vit och jord inuti utan blå, vit och jord så jag visste inte riktigt vilken färg som motsvarade rött respektive vitt och chansade. Har provat båda möjligheterna men resultatet är det samma, kass ljudkvalitet. Det krasslar och är av riktigt dålig kvalitet (kör spotify via iphone). Stänger man av ljudkällan så hörs ett tyst surr när TAPE PLAY syns. Kan det vara störningar? Tacksam för tips.

    Mvh,

    MartinP
    Du har inte en billaddare inkopplad till telefonen samtidigt? Kan surra pga. skillnader i jorden.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

Liknande ämnen

  1. Kopplingsschema originalstereo NG900
    Av reez i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 20:30
  2. löda MP3 spelar ingång på NG900 org stereo *how to*
    Av nsxtas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 13:37
  3. RCA-ingång (Aux-in) på originalstereo 9-5?
    Av dekagon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 13:49
  4. originalstereo ng900
    Av djelof i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 14:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •