Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 69

Ämne: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

  1. #41
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    37

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Går detta att göra på en Saab 9-3 stereo utan bandspelare (bara cd)??

  2. #42
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Citat Ursprungligen postat av helmetfield
    När jag sätter i Iphonen i uttaget dör den eller hänger sig. . Är det för att den jordade delen är fel lödad eller vad tror ni?
    antingen har du något fel på din telefon eller så har du kopplat något fel, sålänge den inte gör samma sak med vanliga hörlurar så är det bara att dubbelkolla dina anslutningar.


    Citat Ursprungligen postat av *Gustaf
    Otroligt bra guide! Gjorde som instruktionen var med tillägget att sätta en bygel som zimm föreslog, tog samma kabel som jag kopplade till kasettsensorkretsen och det funkade fint, inte provkört så länge ännu men har inte hänt något trots att mp3n va pausad i någon minut medans jag donade med annat så hoppas att det håller i sig!

    Grymt bra lösning! Skönt att slippa skivor och sånt bröte men ändå ha en fräsch inredning och slippa eftermarknadsskräpet
    Citat Ursprungligen postat av psund70
    TACK!
    Äntligen fungerar skiten som tänkt. Suveränt, sista modifieringarna gjorde susen.

    Thank you
    kul att det kom till användning

    Citat Ursprungligen postat av defeat
    Går detta att göra på en Saab 9-3 stereo utan bandspelare (bara cd)??
    googla lite och se om du hittar något, annars går allt bara man vill, det handlar bara om hur stor erfarenhet du har med elektronik, men har du ett occilloskop och vet hur du ska använda det så ska det inte vara något problem att spåra upp vart ljudsignalerna går och koppla in sig på dem. ta dig inte an detta annars. väldigt lätt att ha sönder saker av misstag.


    Delar med mig av min setup i bilen just nu:

    tänkte först gömma sladdarna helt men det är ganska bra att ljudingången och strömmen finns tillgänglig för andra prylar och dem är inte ivägen för något

    kan varna er att när man kopplar in ström och ljud samtidigt så fick iallafall jag stora problem med jordströmmar och högt brus, detta fixade jag genom att koppla in en galvanisk avskiljare på ljudet. efter det har ljudet varit perfekt

    väldigt smidigt att bara behöva koppla in en kontakt i telefonen när man sätter sig i bilen

  3. #43
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    28

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Det var någon som frågadeom biltemas FM-modulator för att använda till detta.
    Jag har testat. GÖR DET INTE är min tydliga rekomendation. Det blir askass ljud, om man nu kan tänka sig att acceptera det är det ändå inget att reka eftersom radiomottagningen försämras även den då man vill lyssna på vanlig radio.

    FM modulator funkar om man aldrig mer vill lyssna radio och kan acceptera att det är dålig kvalitet på ljudet. Dessutom är det strul att montera modulatorn du får klippa antennkabel å löda på dig eftersom saabstereon inte har samma antennanslutningar.

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    västerås
    Inlägg
    103

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    oh.. ska testa senaste modden där. så kanske våran stereo funkar.
    ganska segt att den byte sida på "kassetten" hela tiden. hehe
    Cutlass S -71, og900S -91, ng9-3sc -09

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    västerås
    Inlägg
    103

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    är i färd med att slänga på ett motstånd, tänkte köra samma som dig Zimm.

    men nu är jag kollade på din bild på kreskortet, så hade du byglat med en liten kabel och fann inget om den i tråden.

    slänger dit den med, så är allt samma och det bör funka sen...tycker jag. heh
    Cutlass S -71, og900S -91, ng9-3sc -09

  6. #46
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    den gula bygeln kan du nog skippa, den är till för att lura stereon att kassetten som sitter i är "skrivskyddad" satte bara dit den för att prova. ingen aning om varför ens stereon har en brytare som känner av detta, vad jag vet så går det inte att spela in till kassetten ändå. den verkade dock inte göra någon som helst skillnad.

    lycka till!

  7. #47
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    västerås
    Inlägg
    103

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    funkade tyvärr lika illa som förut.
    har kollat igenom alla lödningarna så dom är OK och inte är på fel osv.

    får nog köpa en ful eftermarknads-stereo.
    Cutlass S -71, og900S -91, ng9-3sc -09

  8. #48
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Prova att ta bort kretskortet som läshuvudet sitter anslutet till. det har ingen funktion endå. för du gjorde som jag rekomenderade och satte ett motstånd?, kretsen kanske driver utgången ändå kollade inte hur mycket ström den ger ut men 1k på 5v så behöver kretsen bara sänka 5 mA, det borde jag kanske ha tänkt på när jag föreslog modifieringen . själv har jag kört utan det extra kretskortet helatiden, och de andra här som provat verkar bara satt en bygel? så ta bort kretskortet eller sätt en bygel istället för motståndet. eller gör båda saker kanske. det skall fungera.

    lycka till!

    detta kretskort som avses:



    så kanske vi får lägga till "montera bort onödigt kretskort" i modifieringslistan om det hjälper

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    västerås
    Inlägg
    103

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    ska testa det i helgen
    Cutlass S -71, og900S -91, ng9-3sc -09

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    264
    Medlem#
    2106

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Citat Ursprungligen postat av zimm
    den gula bygeln kan du nog skippa, den är till för att lura stereon att kassetten som sitter i är "skrivskyddad" satte bara dit den för att prova. ingen aning om varför ens stereon har en brytare som känner av detta, vad jag vet så går det inte att spela in till kassetten ändå. den verkade dock inte göra någon som helst skillnad.

    lycka till!

    Inte bara skrivskydd,
    det sitter ofta ett flertal givare på denna ände av kassetten, de brukar vara till för att bandaren ska veta vilken kvalité bandet har ( std CrMo Metall ) sitter ofta en givare vid "mittenskruven" på kassettbandet på lite finare bandare. Denna är till för att bandaren ska veta vilken sida som är upp och ner på kassetten så att den alltid startar från "A" sidan..

    de va när de begavs sig .. :

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    264
    Medlem#
    2106

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Citat Ursprungligen postat av Leon23
    Hej och tack för en värdefull guide!

    Jag undrar om det finns liknande step-by-step guider för senare årsmodeller?
    Har en -00 2.0T med orginalstereo, ser ut som din fast med cdspelare istället.
    Googlade en kvart men hittade ingenting användbart..

    /Leon
    Hej hopp och till andra.

    Det är osannolikt att det går att göra på samma sätt med CD spelaren då denna är något mer digital än bandstationen.

    tror att de bästa alternativet är att lura HU att den eg är inkopplad till en CD växlare, tyvärr blir inte detta mkt bättre om DA omvandlaren i HU används.

    beror helt på hur Saab pojkarna löst problemen .. :9

    Om det är så att Saabs CD växlare har en inbyggd DA-omvandlare och ljudet skickas analogt till HU då är de en baggis att koppla in en AUX ingång, det handlar om att hitta vilka trådar som lågnivå är kopplat genom samt att lura HU att en CD växlare finns.

    om det är så att de skickar ljudet digitalt till HU så är de mkt värre eftersom att enda sättet att komma in på "tråden" är att hitta en DA från analog till digital som dessutom är "kompis" med mottagaren i HU. inte helt enkelt att hitta mao..


    lycka till

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    264
    Medlem#
    2106

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Citat Ursprungligen postat av ahlis
    Citat Ursprungligen postat av Leon23
    Hej och tack för en värdefull guide!

    Jag undrar om det finns liknande step-by-step guider för senare årsmodeller?
    Har en -00 2.0T med orginalstereo, ser ut som din fast med cdspelare istället.
    Googlade en kvart men hittade ingenting användbart..

    /Leon
    Hej hopp och till andra.

    Det är osannolikt att det går att göra på samma sätt med CD spelaren då denna är något mer digital än bandstationen.

    tror att de bästa alternativet är att lura HU att den eg är inkopplad till en CD växlare, tyvärr blir inte detta mkt bättre om DA omvandlaren i HU används.

    beror helt på hur Saab pojkarna löst problemen .. :9

    Om det är så att Saabs CD växlare har en inbyggd DA-omvandlare och ljudet skickas analogt till HU då är de en baggis att koppla in en AUX ingång, det handlar om att hitta vilka trådar som lågnivå är kopplat genom samt att lura HU att en CD växlare finns.

    om det är så att de skickar ljudet digitalt till HU så är de mkt värre eftersom att enda sättet att komma in på "tråden" är att hitta en DA från analog till digital som dessutom är "kompis" med mottagaren i HU. inte helt enkelt att hitta mao..


    lycka till

    HAHAHA
    fel rätt fel fel ...

    ja de går, det är analog men man måste lura HU att tro att man har en CD växlare inkopplad finns att titta på här http://www.saabaux.se/

  13. #53
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    572

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    För er med OG 9-3:or som klarar löda SMÅ lödpunkter på egen risk.

    http://saabauxin.blogspot.se/
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  14. #54

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Variant på ovanstående, men där man behåller orginal-cd-funktionaliteten och automatiskt byter över till MP3 när sådan kopplas in: http://www.saabscene.com/forum/threads/ ... post796433

    Båda lider tyvärr av problemet att ljudet pausas några sekunder när CDn man måste spela under tiden tar slut och börjar om från början.

  15. #55

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Hittade proceduren beskriven på annat ställe på detta forum också: viewtopic.php?p=2161817#p2161817

    Där nämns även att "Chassiekontakt 3,5mm stereo med brytare", Art nr: 37154 hos Kjell&Co fungerar ypperligt som brytande aux-ingång. (Alltså i stället för "switched 3.5mm Stereo Socket - maplin part # FK20W" som nämns i den engelska guiden.)

  16. #56
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    8

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Hej! Jag har en SAAB 9-5 -99 med denna stereo:
    http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... G2UucLP9RA

    Vet ni ifall det ska gå att göra samma modifikation på den med samma tillvägagångssätt?

    // Henrik
    SAAB 9-3 XWD -09, SAAB 9-5 2.0t -99, SAAB 9000 CC -89

  17. #57
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Skinnskatteberg
    Inlägg
    17

    Re: Guide: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    [quote=Skulle man mot förmodan vilja spela ett riktigt kassettband så är det bara trycka på eject och funktionen nollas. För att sedan få tillbaka mp3 funktionen trycker du bara en gång på din tryckströmbrytaren.[/quote]
    Tack för en kanon bra guide,jag gjorde precis som i första guiden,men jag kopplade aldrig in strömbrytaren. Jag trycker på eject och sen Radio för att lyssna på det. Vill jag sen lyssna på min MP3 spelare igen så trycker jag bara på tape igen och det funkar klockrent för mig.

  18. #58
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Guide: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Citat Ursprungligen postat av Rickard Widén
    Tack för en kanon bra guide,jag gjorde precis som i första guiden,men jag kopplade aldrig in strömbrytaren. Jag trycker på eject och sen Radio för att lyssna på det. Vill jag sen lyssna på min MP3 spelare igen så trycker jag bara på tape igen och det funkar klockrent för mig.
    tror din mekanism sitter fast i botten, alternativt att givaren som avgör detta är trasig.

    stereon skall normalt byta till radio eller cd direkt efter den "spottat ut bandet" om du trycker på eject.

    rör sig mekanismen när du trycker på eject?

    detta gör ju såklart inget om det fungerar för dig.

  19. #59
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Skinnskatteberg
    Inlägg
    17

    Re: Guide: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Citat Ursprungligen postat av zimm
    Citat Ursprungligen postat av Rickard Widén
    Tack för en kanon bra guide,jag gjorde precis som i första guiden,men jag kopplade aldrig in strömbrytaren. Jag trycker på eject och sen Radio för att lyssna på det. Vill jag sen lyssna på min MP3 spelare igen så trycker jag bara på tape igen och det funkar klockrent för mig.
    tror din mekanism sitter fast i botten, alternativt att givaren som avgör detta är trasig.

    stereon skall normalt byta till radio eller cd direkt efter den "spottat ut bandet" om du trycker på eject.

    rör sig mekanismen när du trycker på eject?

    detta gör ju såklart inget om det fungerar för dig.
    Hmmm,det verkar ha varit en engångsföretelse,nu hoppar den tillbaka till radio hela tiden. Får nog kika lite till.

  20. #60
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Guide: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Citat Ursprungligen postat av Rickard Widén
    Citat Ursprungligen postat av zimm

    tror din mekanism sitter fast i botten, alternativt att givaren som avgör detta är trasig.

    stereon skall normalt byta till radio eller cd direkt efter den "spottat ut bandet" om du trycker på eject.

    rör sig mekanismen när du trycker på eject?

    detta gör ju såklart inget om det fungerar för dig.
    Hmmm,det verkar ha varit en engångsföretelse,nu hoppar den tillbaka till radio hela tiden. Får nog kika lite till.
    det jag trodde, fixa resten av modifieringen så skall det nog fungera bra sen

Liknande ämnen

  1. Kopplingsschema originalstereo NG900
    Av reez i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 20:30
  2. löda MP3 spelar ingång på NG900 org stereo *how to*
    Av nsxtas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 13:37
  3. RCA-ingång (Aux-in) på originalstereo 9-5?
    Av dekagon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 13:49
  4. originalstereo ng900
    Av djelof i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 14:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •