Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 69

Ämne: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    167

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Nerå, det bara telefonen som är inkopplad.

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    167

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Lösningen var enkel i slutändan, utgången från min mobil var uppskruvad alldeles för mycket vilket förvrängde ljudet. Jag skruvade ner volymen och ljudet blev prima.

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    527
    Medlem#
    6148

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    har funderingar på att göra liknande operation på min 9-5:a -00 och hittade en guide hur: http://82.182.142.23/saabradio/index_files/Page347.htm .
    Men det står på engelska och står att man bör använda sheilded kabel för ljudet för att inte få störning m.m. men vad menar dom med det tror ni?
    Trodde först det var jorden dom menar men finns det såna kablar utan jord?

    Hade funderingar på en:
    #3m kabel med en 3,5mm Ex. http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=53267468 Clas Ohlson artnr. 32-7701 (Klipp bort RCA kontakterna för att kunna löda fast på bandenheten)
    Är den sheilded eller borde man leta efter något annat?

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    572

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    sheilded = avskärmad

    Citat Ursprungligen postat av Dirq
    har funderingar på att göra liknande operation på min 9-5:a -00 och hittade en guide hur: http://82.182.142.23/saabradio/index_files/Page347.htm .
    Men det står på engelska och står att man bör använda sheilded kabel för ljudet för att inte få störning m.m. men vad menar dom med det tror ni?
    Trodde först det var jorden dom menar men finns det såna kablar utan jord?

    Hade funderingar på en:
    #3m kabel med en 3,5mm Ex. http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=53267468 Clas Ohlson artnr. 32-7701 (Klipp bort RCA kontakterna för att kunna löda fast på bandenheten)
    Är den sheilded eller borde man leta efter något annat?
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    527
    Medlem#
    6148

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Citat Ursprungligen postat av rob_saab900
    sheilded = avskärmad
    Hur vet man om en kabel är det då. Antar lite att biltema/clas ohlsson´s varianter inte är det.

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    572

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Citat Ursprungligen postat av Dirq
    Citat Ursprungligen postat av rob_saab900
    sheilded = avskärmad
    Hur vet man om en kabel är det då. Antar lite att biltema/clas ohlsson´s varianter inte är det.
    Det brukar stå på eller så står det i informationen om produkten. Jag körde inte med några speciella kablar och det fungerade bra ändå.
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    västerås
    Inlägg
    103

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    fick äntligen tummen ur och fixade stereon, vart fin fint!
    najs att man inte behövde lägga ut ett par tusen på ny stereo

    kalasbra guide!
    Cutlass S -71, og900S -91, ng9-3sc -09

  8. #28

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Kul att se att det finns fler som tycker att originalstereon bör sitta kvar.
    polarna tkr att jag ska köpa mig en stereo vilket inte alls skulle se snyggt ut.
    Blir till att se om denna lösningen fungerar. vore sjukt underbart isf!

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    västerås
    Inlägg
    103

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    nu strular det...

    när man ska lyssna på mp3:n så gör man det vanliga, men den bara "spottar ut kassetten" hela tiden.

    prövade och byta kassette-enheten i stereon, men samma sak.
    stoppade i min originala och det funkade fin fint i 2dagar, nu muppar den sig igen.

    några tips eller är stereon bara kass?
    vill helst inte byta, då en annan stereo förstör så mycket

    liten film på hur den beter sig.
    http://www.youtube.com/watch?v=Cp8CZkG-1R0
    Cutlass S -71, og900S -91, ng9-3sc -09

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    västerås
    Inlägg
    103

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    ingens om har en kluring? :/
    Cutlass S -71, og900S -91, ng9-3sc -09

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    7

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Citat Ursprungligen postat av zika
    Hej,
    jag är begåvad med oförmågan att inse mina begränsningar och med en nyinköpt 900 och önskan om att slippa fula BRL-stereos men aux-ingång hittade jag detta forum och slog slag i saken efter lite inhandlande hos gode Clas m.fl. Döm av min förvåning när det fungerade att spela såväl svängig stonerrock som melodisk jazz och allt där emellan från ipoden eller iphonen i bilen. Så - tack för guiden! Men. Antagligen var jag lite väl klumpig under mina tafatta lödningar, för stereon får för sig att kassetten vill byta sida ibland. Helt plötsligt och det sker med väldigt olika frekvens. Den börjar byta fram och tillbaks och slår ibland till slut ifrån kassett-läget och hoppar till radio. Nu undrar jag om någon har ett bra förslag på åtgärd för att slippa problemet?
    Tack på förhand!
    Jag har fått samma problem nu också. Tog ut stereon och kollade lödningarna men dom såg bra ut. Någon som har en aning om vad det då kan vara?

    Mvh

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    7

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Citat Ursprungligen postat av quad
    Citat Ursprungligen postat av zika
    Hej,
    jag är begåvad med oförmågan att inse mina begränsningar och med en nyinköpt 900 och önskan om att slippa fula BRL-stereos men aux-ingång hittade jag detta forum och slog slag i saken efter lite inhandlande hos gode Clas m.fl. Döm av min förvåning när det fungerade att spela såväl svängig stonerrock som melodisk jazz och allt där emellan från ipoden eller iphonen i bilen. Så - tack för guiden! Men. Antagligen var jag lite väl klumpig under mina tafatta lödningar, för stereon får för sig att kassetten vill byta sida ibland. Helt plötsligt och det sker med väldigt olika frekvens. Den börjar byta fram och tillbaks och slår ibland till slut ifrån kassett-läget och hoppar till radio. Nu undrar jag om någon har ett bra förslag på åtgärd för att slippa problemet?
    Tack på förhand!
    Jag har fått samma problem nu också. Tog ut stereon och kollade lödningarna men dom såg bra ut. Någon som har en aning om vad det då kan vara?

    Mvh
    Ingen som har en gnutta aning? Är totalt okunnig själv så jag hoppas någon annan kan svara på min fråga.

    Mvh

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    västerås
    Inlägg
    103

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    ganska så mysko..
    när frugan drog igång "tape" i bilen, så har det funkat i ett par dagar, då med växling mellan radio/tape ett flertal gånger.

    men idag när jag skulle dra från jobbet och ville höra Maiden, så fick jag inte det.
    satt och försökte få fart på "tape" hela vägen hem, dvs ~15min.
    Cutlass S -71, og900S -91, ng9-3sc -09

  14. #34

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Hej och tack för en värdefull guide!

    Jag undrar om det finns liknande step-by-step guider för senare årsmodeller?
    Har en -00 2.0T med orginalstereo, ser ut som din fast med cdspelare istället.
    Googlade en kvart men hittade ingenting användbart..

    /Leon

  15. #35
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Citat Ursprungligen postat av quad
    Citat Ursprungligen postat av quad

    Jag har fått samma problem nu också. Tog ut stereon och kollade lödningarna men dom såg bra ut. Någon som har en aning om vad det då kan vara?

    Mvh
    Ingen som har en gnutta aning? Är totalt okunnig själv så jag hoppas någon annan kan svara på min fråga.

    Mvh
    hej, jag hade exakt detta problemet. jag upptäckte att problemet minskade radikalt när jag skruvade bort kretskortet som själva kassett-läsaren sitter lödd på. men stereon kan fortfarande få för sig att "spotta ut bandet" dock väldigt sällan, men jag tänker inte ge mig.

    just nu sitter jag och kollar databladet till den ic-krets som sitter på det kortet jag har plockat bort. (BA3430S - Stereo pre-amplifiers with mute detection circuits for car stereos) och det är just den funktionen "mute detection" som jag misstänker är boven i dramat, då det verkar vara enda utgången från denna krets till övriga stereon, förutom ljudet då..

    den är förmodligen till för att stereon skall byta håll då det är tyst på kassetten för länge. och nu när den är flytande kan små störningar trigga stereon.

    återkommer när jag har provat att sätta en nolla på den och jag kommer förklara hur ni ska göra om jag lyckas med detta.

    det här är min första post på forumet föresten :P så hej alla

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    248

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Var sugen på att fixa, men var ej säker på att det skulle bli lyckat Så jag köpte en kasettadapter på tradera för 30 kr

    Tycker att ljudet är kanon, men hade nog varit lite bättre en AUX, men men

  17. #37
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    hade glömt bort den här tråden lite :P


    jag lyckades lösa mina problem med att kassetten hoppade fram och tillbaka.

    på bilden syns motståndet som löste problemen. det skulle vara ett 1 Kohm motstånd men såg nu efteråt på bilderna att jag har tagit ett 1,8 Ohm motstånd ^^ men för mig har det fungerat bra så det går säkert bra att bara sätta en bygel.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-04-17 klockan 10:44. Anledning: Återställt bilden från inlägg #71

  18. #38

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    TACK!
    Äntligen fungerar skiten som tänkt. Suveränt, sista modifieringarna gjorde susen.

    Thank you

  19. #39

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    När jag sätter i Iphonen i uttaget dör den eller hänger sig. . Är det för att den jordade delen är fel lödad eller vad tror ni?

  20. #40

    Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo

    Otroligt bra guide! Gjorde som instruktionen var med tillägget att sätta en bygel som zimm föreslog, tog samma kabel som jag kopplade till kasettsensorkretsen och det funkade fint, inte provkört så länge ännu men har inte hänt något trots att mp3n va pausad i någon minut medans jag donade med annat så hoppas att det håller i sig!

    Grymt bra lösning! Skönt att slippa skivor och sånt bröte men ändå ha en fräsch inredning och slippa eftermarknadsskräpet

Liknande ämnen

  1. Kopplingsschema originalstereo NG900
    Av reez i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 20:30
  2. löda MP3 spelar ingång på NG900 org stereo *how to*
    Av nsxtas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 13:37
  3. RCA-ingång (Aux-in) på originalstereo 9-5?
    Av dekagon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 13:49
  4. originalstereo ng900
    Av djelof i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 14:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •