Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Kan jag veta säkert att min termostat är trasig?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    15

    Kan jag veta säkert att min termostat är trasig?

    Hej!

    Jag är sedan 3 veckor Saabägare, och en mycket lycklig sådan! Däremot är det en liten detalj som stör mig, som jag misstänker är en dålig termostat.

    - Motorn tar väldigt lång tid på sig att bli varm, enligt temperaturmätaren.
    - Temperaturen kan ligga lågt i motorvägsfart, för att sedan om jag svänger av motorvägen och stannar gå upp till mitten eller strax över. Jag hör inte att elfläkten går igång, även om jag väntar upp till fem minuter.
    - Med värmen på HI så får jag ändå inte ut väldigt varm luft, utan kan sitta med tröja på utan att det är obehagligt varmt. Sedan att det inte var komfortabelt är en annan femma . Detta med värmen på i nästan tio minuter med en bil som när jag slog på HI gått fem minuter, men som innan dess gått en kvart två timmar tidigare, och därmed borde bli varm relativt snabbt kan man ju tycka.

    Att det var någonting som verkade konstigt påpekade jag hos bilhandlaren vid inköpet, men han hävdade att det var vanligt på Saabar att mätaren inte visade riktigt rätt. Nu undrar jag helt enkelt om jag med säkerhet kan veta att det är termostaten som är dålig, eller om det kan vara något annat. Jag var ute på en sväng igår för att kolla bara hur temperaturmätaren visade beroende på hur jag körde o.s.v., så om det är någon mer information ni behöver för att kunna svara bra så är det bara att fråga

    Jag är väl medveten om att man kan ta loss termostaten och lägga den på spisen, men jag är hellre ute och glider i bilen eller dricker sprit än att tillaga motordelar Dessutom så tycker jag ju att det här till viss del är bilhandlarens problem, eftersom han hävdat att bilen inte har något fel även om jag såhär 200 mil senare tycker att den har det.

    Har inget garage och ingen lust att stå och testa saker om jag inte är tvungen.

    Jättestort tack på förhand!

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636

    Re: Kan jag veta säkert att min termostat är trasig?

    Ja du, det ar jattesvart att saga sakert utan att ta ur termostaten och tillaga den i en kastrull med vatten.
    Men visst tycker jag att det later som kord termostat...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Kan jag veta säkert att min termostat är trasig?

    Det framgår ju inte vilken bil- och årsmodell det handlar om men troligen kan man hed hjälp av Saabs diagnosintrument Tech2 läsa av vilket värde bilens tempgivare mäter för att åtminstone utesluta fel i själva tempvisarinstrumentet.
    Om du själv måste betala för denna felsökning kanske det ändå är billigare att bara byta termostaten?

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    15

    Re: Kan jag veta säkert att min termostat är trasig?

    Fan... vilken nybörjarmiss Det är en og9-3 -00, lättrycksmotor.

    Anledningen till att jag inte själv börjat luska så hårt i det hela är att felet fanns redan vid köpet, och eftersom jag påpekat felet och säljaren hävdade att det inte var ett fel så har han åsidosatt min undersökningsplikt, och jag har enligt konsumentköpslagen rätt och han fel - sen vad bilhandlaren säger och hur mycket man ska bråka om en sån här sak är ju en annan diskussion, men när man nyss lagt rätt mycket sparpengar på en ganska ny bil (jämfört med min gamla traktor ) vill man ju inte börja skruva efter 200 mil...

    Däremot så lär det ju sluta med att jag kokar termostaten efter bytet, bara för att få se hur en termostat fungerar Tips på var man köper en termometer som pallar temperaturer nära kokning för rätt pengar?

    Tack för svaren!

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Kan jag veta säkert att min termostat är trasig?

    Är det en Saabhandlare är det ju enkelt för dom att plugga i TechII och åka ut med bilen på en provkörning i landsvägsfart. Det framgår då ganska snabbt om motorn når upp till normal arbetstemperatur.

    Att stå på verkstaden och varmköra vid test, är ett alltför vanligt fel många mekaniker gör. Fartvinden saknas då och ett termostatfel uppmärksammas inte så lätt. (Har faktiskt själv gått på sådana missar i min gröna ungdom).

    Är det inte en auktoriserad handlare är väl det enda raka att provköra bilen på landsväg och visuellt kontrollera på bilens tempmätare.

    Termostaten sitter ju inte så roligt till att man, i brist på bättre sysselsättning, plockar ur den hemma och kokar den tillsammans med grönsakerna.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    199

    Re: Kan jag veta säkert att min termostat är trasig?

    Byt termostat, de är ofta dåliga! Dessutom så är det ju busenkelt.

    Bytte själv på min 9-5:a nyligen. Innan låg tempmätaren på ca 20:30, med ny helt horisontellt. Om det syns på nålen så är det mååånga grader fel.....

    Sen kan ju visserligen instrumentet visa fel, men så var det inte i mitt fall.

    //Mr MEP

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Kan jag veta säkert att min termostat är trasig?

    Citat Ursprungligen postat av Mr MEP
    Bytte själv på min 9-5:a nyligen. Innan låg tempmätaren på ca 20:30, med ny helt horisontellt. Om det syns på nålen så är det mååånga grader fel.....
    "20:30"?
    Är du helt säker på att nålen inte visade på 08:30?

    Skämt åsido håller jag med om att det nästan är enklast att byta termostaten i felsökningssyfte.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710

    Re: Kan jag veta säkert att min termostat är trasig?

    Tog mig ca 15-20 minuter att byta termostat på min og9-3. Min tempnål gick upp ett par millimeter i vintras när det var kall. Och nu när det blev lite varmare så hängde den oftast omkring kl 8 på mätaren. Men efter termostatbytet så ligger tempnålen stabilt precis i mitten av mätaren

    Tror jag betalade runt en hundralapp för termostaten hos Mekonomen.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31

    Re: Kan jag veta säkert att min termostat är trasig?

    om du får upp tempen när du står stilla för att sen sjunka när du kör och får fartvind som kyler så är det garanterat termostaten.
    ----9-5 Aero -01:a----

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Kan jag veta säkert att min termostat är trasig?

    sen är det ju faktiskt bara termostaten, det handlar om några hundralappar i kostnad och är man inte helt okunnig så gör man det lätt själv. Att hålla på och demontera och koka och kanske montera tillbaks låter onödigt krångligt.
    Man ska bara komma ihåg att montera avluftningskäglan överst, vet inte om det går att montera fel numera men i början gick det väl att montera termostaten hur man ville?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    15

    Re: Kan jag veta säkert att min termostat är trasig?

    Tack för bra råd! Jag återkommer när det sitter en ny termostat i bilen

    Det är för övrigt precis som Leverpastej säger, att tempen sjunker i högre farter, däremot tar det ett bra tag att få bilen varm i lägre farter också - men jag antar att det helt enkelt kan vara så att termostaten är seg på att öppna, och därefter i motorvägsfart seg på att stänga.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Kan jag veta säkert att min termostat är trasig?

    Citat Ursprungligen postat av dawen
    Tack för bra råd! Jag återkommer när det sitter en ny termostat i bilen

    Det är för övrigt precis som Leverpastej säger, att tempen sjunker i högre farter, däremot tar det ett bra tag att få bilen varm i lägre farter också - men jag antar att det helt enkelt kan vara så att termostaten är seg på att öppna, och därefter i motorvägsfart seg på att stänga.
    Är snarare så att den hela tiden står lite öppen och läcker igenom kylvatten.
    Därav låg motortemp i landsvägsfart och att motorn tar lång tid på sig för att bli varm.
    Byt kylvätska när du ändå håller på. Lagom intervall är 2 år mellan bytena.
    (Frostskyddet finns alltid kvar, men korrosionsskyddet förbrukas).
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    15

    Re: Kan jag veta säkert att min termostat är trasig?

    Tack för tipset om kylvätskan, men den byttes för 2000 mil sedan, så jag tror jag väntar med att byta den.

    Om termostaten under längre tid sett till att motorn haft en låg arbetstemperatur, kan detta vara skadligt för motorn?

    Imorgon tänkte jag byta termostat

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    15

    Re: Kan jag veta säkert att min termostat är trasig?

    Ny termostat i Bilen var varm när jag hämtade den, men än sålänge verkar tempnålen mycket bättre - övre delen av nålen är helt horisontell.

    Segt bara att meken som bytte den fyllde på med 1,5 liter vatten istället för att hälla i hälften glykol. Känns som att jag åker någon annanstans nästa gång... Fick termostaten bytt medan jag drack kaffe i solen iaf, och bilhandlaren stod för arbetskostnaden

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Kan jag veta säkert att min termostat är trasig?

    Nu ligger du i risk zonen! Din motor klarar endast minus – 45 cel och förut –46cel. Meken ska hängas.!
    Skojar bara var glad att du fick åtgärdat och du får själv lägga till lite glykol när de är dags om du kan inte leva med det som du har nu.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Hur veta om tändkassett är trasig?
    Av NitroxDiver i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-02-09, 19:14
  2. Mätarställning säkert idag?
    Av -Rickard- i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 00:43
  3. Törs jag besikta med trasig termostat?
    Av overlake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 14:19
  4. Trasig termostat = Högre bränsleförbrukning?
    Av Nuno i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-13, 20:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •