Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Felsökning av magnetventil 9000

  1. #1

    Felsökning av magnetventil 9000

    Hej! Kollade lite ikväll i SAAB:s dator som heter Tech-2 har jag för mig, Bilen som ifråga är en Saab 9000 A50 med AERO maskin. Har fått för mig att bilen inte går som den ska utan rycker och hugger lite då och då vid lugn gaspådrag. Hittade inga felkoder i datorn men kollade lite på MV när den arbetade, värdena jag fick fram va att vid lugn körning utan att turbon fick arbeta va att MV 0% och vid fullgas så va värdet på 38%. Är det riktigt, någon som vet? Nollställde även laddtrycks styrningen men det blev ingen skillnad på något sett.

    MVH Simon Jonsson

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    573

    Re: F: MV värden 9K ?

    Jag kan inga värden. Men söker du på forumet så får du snabbt veta att mv på trionic 5 bilar lätt går sönder eller kleggar igen.

    Du kan prova att spruta in wd40 eller liknande i den och blåsa ur lätt med tryckluft. Göra om detta i flera om gångar tills det som rinner ur är rent.

    Detta fungerade dock ej för mig. Så jag antar att brickan i min mv är sprucken. Detta händer också titt som tätt.

    Ta och prova med en frisk mv och se om det funkar bättre.

    Själv ska jag modifera dit en trionic 6 mv så snart jag har tid och lust.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  3. #3

    Re: F: MV värden 9K ?

    Det måste väl gå och funktion testa en MV på något sätt, ska kolla på Smålandsmotor centrum i morgon om dom vet något. Har för mig att jag har gjort det på någon annan 9000 jag hade,

    MVH Simon jonsson

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    573

    Re: F: MV värden 9K ?

    Den går säkert att mäta. Men vad hjälper det om den är igensatt med olja eller om membranet/brickan i den är trasig? Det syns väl inte på någon mätmetod, eller är jag helt ute och cyklar?

    Istället för att krångla med sånt. Leta upp någon som har en som han/hon VET att den fungerar och testa.

    Edit:
    Har läst om något blåstest man kunde göra på mv också. Att det skall gå att blåsa i C och W men inte i R. Men den är inte 100% pålitlig eftersom mv kan stå i olika lägen när du plockar loss och testar. (har för mig det var så).

    Sen kan ju drivstegen gå sönder i boxen också. Dom går dock att mäta upp. Kan inte hur man gör men det är iaf mellan ett par stift du ska mäta. Finns nån guide på det här också.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  5. #5

    Re: F: MV värden 9K ?

    Ingen som har koll på vad värdet ska va? Ingen saab mekaniker här?

    MVH Simon Jonsson

  6. #6
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    6234

    Re: F: MV värden 9K ?

    Citat Ursprungligen postat av Snoddas
    Ingen som har koll på vad värdet ska va? Ingen saab mekaniker här?

    MVH Simon Jonsson
    Kan inga värden som man ser i Tech2:an men det finns ett sätt att ohm mäta MV.
    Du lossar kontakten på magnetventilen sen så ohm-mäter du på magnetventilens stift. Först mellan stift 1 och 2, då skall du ha 3±1Ω Sen så mäter du mellan Stift 2 och 3, och där skall du också ha 3±1Ω.

    Sen finns det en massa olika sätt att kolla om magnetventilen fungerar. För jag såg inte att du hade några problem med bilen. Så då kan ja inte ge några fler felsökningstips.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 446

    Re: F: MV värden 9K ?

    Kan inte tänka mig att ryck uppstår om de är fel på MV. Laddtryckreglering med MV skär inte med ryck men med svaj om de skulle vara fel på den. Tror mest på el relaterad fel.
    Du kan alltid koppla / omkoppla bort MV-s slangar och testa vilken jag skulle gjort.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 281

    Re: F: MV värden 9K ?

    Jag skulle startat felsökningen med nya stift och en DI som fungerar.

    Fel på MV brukar ge något följande symptom:
    * svajjande laddtryck
    * fel laddtryck (oftast för lågt)
    * ingen reglering alls = laddtrycksspärren går in
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9

    Re: F: MV värden 9K ?

    Tackar för svar! Nya stift kommer framöver. Ang för lite laddtryck så är det lite svårt att veta med tanke på att jag inte har någon graderad mätare. Men mätaren i bilen går upp till halva gult, vet inte hur långt dom ska gå, har aldrig haft en orginal 9000 Aero innan.

    MVH Simon Jonsson

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 446

    Re: F: MV värden 9K ?

    Halv gul = GLT= ca 0,45 bar.=det betyder att du inte har någon vidare knuff.
    Du ska ha boost lite in på den röda dvs ca 1,1bar.
    Du kan testa att dra ut el kontakt till MV och kör. Då kommer du att få samma ladd som du har nu. Bilen går på GLT och de ska göra nu men inte med strömmen på. till MV, då ska ladda ca 1 bar.

    PS! börja först att kolla om din WG-a arm sitter på klaffen.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  11. #11

    Re: F: MV värden 9K ?

    Okej, Så dom ska ladda ca 1,1 bar då orginal? Ska kolla upp det lite i morgon om armen från WG klocken till WG klaffen sitter på, det är äv den du menar?

    Borde inte bilen fått några felkoder när vi kollade dom?

    MVH Simon Jonsson

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 446

    Re: F: MV värden 9K ?

    Inga felkoder ska visas om WG-a armen sitter inte på.
    De finns i FAG om jag mins rätt till din motor ska vara 1,1 bar, …inte mindre än 1bar är jag säker på.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  13. #13
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    6234

    Re: F: MV värden 9K ?

    Du kan även felsöka om det är magnetventilen som det är fel på eller grundmotorn/turbo-fel. OBS långt inlägg

    Gör så här:

    1: Lossa luftslangen märkt "W" från mv och kolla även så att den sitter fast på wastegaten.

    Kör bilen. Vid fullgaskörning från låga varv så skall tryckvaktsbrytning ske innan 3000r/min.

    Om tryckbrytning sker:
    Fortsätt till punkt 2.

    Om inte tryckbrytning sker så kolla och ev åtgärda:

    Läckage i inloppssystemet mellan turbo och spjällhus.
    Igensatt luftfilter
    Fel på turboaggregatet
    Feljusterat glt
    fel i grundmotorn
    Igensatt avgassystem

    2: Kontroll av säkring 5 (i hanskfacket)
    Om säkringen är OK:
    Fortsätt till punkt 4.
    Om inte fortsätt till punkt 6

    3: Kontroll av luftslangar
    Kontrollera ventilens tre reglerslangar så att de är felfria och korrekt anslutna.

    Om slangarna är OK
    Fortsätt till punkt 4

    Om de inte är OK åtgärda problemet.

    4: Kontroll av spänningsmatning

    Tändningen i läge ON. Kontrollera att ventilen har +54-matning genom att ansluta en testlampa mellan ventilens anslutningskontakt, stift 2 och en säker jord. Stift 2 är den som är i mitten av kontakten. Mät inte på själva MV.
    Testlampan skall givetvis lysa och om den gör det fortsätt till punkt 5. Om den inte lyser kontrollera ledningen mellan anslutningskontakten, stift 2 och säkring 5.

    5: Kontroll av ventilens resistans
    Mät mellan stift 1 och stift 2. Skall vara 3±1ohm. Mät sedan mellan stift 2 och stift 3 även där skall du få 3±1ohm. Denna mätning är på stiften i MV.

    Får du 3±1ohm på stiften, fortsätt till punkt 6. Om inte så byt MV.
    OBS!! Är någon lindning kortsluten är sannolikt styrdonet också skadat. Monteras då en ny ventil kommer denna automatiskt att förstöras. Vid kortslutning måste således styrdonet bytas. Vid behov, byt säkring 5

    6: Kontroll av ventilen
    Tändningen i läge ON. Anslut ventilens kontaktdon, varvid ett svag surrande ljud skall höras.
    Om ljudet hörs
    Fortsätt till punk 7.
    Om den inte ljuder:
    kontrollera och eventuellt åtgärda ledningen mellan ventilens anslutningskontakt, stift 3 och styrdonets stift 2. Är ledningen felfri fortsätt till punk 11.

    7: Kontroll av ventilens elektriska inkoppling
    Lossa ventilens 3-poliga anslutningskontakt. Vrid tändnyckeln till läge ON. Anslut en testlampa i ansluningskontakten mellan stift 1 och stift 2. Testlampan skall vara släckt.

    Välj "Aktivera". Välj "Magnetventil".
    Testlampan skall lysa.

    Om lampan lyser:
    Forstätt till punkt 8.
    Om inte:
    Kolla och eventuellt åtgärda ledningen mellan ventilens anslutningskontakt, stift 1 och styrdonets stift 26. Är ledningen felfri, fortsätt till punkt 11.

    8:Kontroll av ventilens luftkanaler
    Lossa ventilen och kontrollera visuellt att dess portar ej är igensatta.
    Om ventilen är igensatt byt ventilen. Om inte fortsätt till punkt 9

    9: Kontroll av funktion
    Provbyt ventilen.
    Funktionen OK:Byt MV
    Om den inte är OK, fortsätt till punkt 10

    10:Kontroll av orsak till GLT
    Om styrdonet av någon anledning initerar glt kan detta ha många orsaker.
    Välj "Läs funktioner"
    Välj "Grundladdtryck"
    Vis fullgaskörning visar ISAT/Tech2 aktuell felorsak.
    Om ISAT/TECH2 visar OK: Fortsätt till punkt 11.
    Om ISAT/TECH2 anger "knackreglering som felorsak: Problemet kan vara dålig bränslekvalitet eller felaktigt tändkassett. Se felsökning dålig prestanda punkt 5 och 6.
    Om ISAT/TECH2 anger "Broms aktiv" som felorsak: Fortsätt med felsökning bromsljuskontakt.
    Om ISAT/TECH2 anger "Växel R" som felorsak: Fortsätt med felsökning, backljuskontakt.

    11: Byte av styrdon om felet kvarstår.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    64

    Re: F: MV värden 9K ?

    Har kollat säkring 5 nu och den var hel. Även mätt kontaktstycket på MW och fick anslutningana till 3,0 ohm på alla. Alla vacum slangar sitter som dom ska. Ska försöka få tag i en fungerande MV och testa. Något som har någon mer ide?

    MVH Simon Jonsson
    Köp aldrig den SAAB som ryker...

  15. #15

    Re: F: MV värden 9K ?

    Hej igen! Lossade idag slangen till WG på MV. Ladda på bra då upp till ca 3200 rpm innan tryckvakten gick i. Fick tag i en annan MV idag men som jag monterade och va ute och åkte med en sväng, bilen gick bra ett par gaspådrag och ladda upp en liten bit på rött men sedan så blev den som innan och laddar nu bara halva gult. Har provat attt plocka ur säkring 5 för att jämföra och det blir ingen skillnad men den i eller ur. Vad kan det va för fel? hur långt ska nålen på laddtrycksmätaren gå i en orginal B234R?

    MVH Simon Jonsson

  16. #16
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 664

    Re: F: MV värden 9K ?

    den ska nosa på det röda. dvs. en liten bit in på rött, men inte med mkt.

  17. #17

    Re: F: MV värden 9K ?

    Okej, min går ju inte ens upp på det gul-röda området. Mer felsökning idag,

    MVH Simon Jonsson

  18. #18

    Re: F: MV värden 9K ?

    Lätte lite spänning på kablarna idag och allt såg bra ut, provade även att rengöra den andra MV jag fick tag i med lite WD40 och tryckluft. Märkte även att den gamla som satt i inte gick att blåsa luft igenom alla anslutningar, kan detta va något fel? eller är det bara ur ventlilen står när jag tar bort kontakten på MV? När jag kopplade in MV med tändningen på så stog det att man skulle få ett "svag surrande ljud skall höras" , det jag fick av ett litet brummande elektronikljud, så som det är något som ligger och slår i MV. Vad tror ni?

    MVH Simon Jonsson

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felsökning av A/C 9000 -96
    Av PelleJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-07-08, 19:42
  2. Felsökning Magnetventil?
    Av boje82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-08, 21:17
  3. [LÖST] Felsökning ACC i 9000
    Av SaabTurbo i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-18, 00:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •