Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: dra lågnivå och ström kabel till slusteg i en 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    dra lågnivå och ström kabel till slusteg i en 9-5

    hej har köpt steg och 6/9or och ska dra lågnivå och ström kabel men hur ska jag kunna dra det på bästa leta sätt ? steget sitter bak i baget. bilen gäller då en saab 9-5 ifrån 98.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  2. #2

    Re: dra lågnivå och ström kabel till slusteg i en 9-5

    Jag håller på att drar kablar just nu i en saab 9-3og -99

    Jag drog lågnivå på passagerar sidan under listen på "dörrkarmen", och strömmen drog jag likadant fast på förarsidan. Men hur får jag strömkabeln ut i motorrummet?


    hähä

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: dra lågnivå och ström kabel till slusteg i en 9-5

    Citat Ursprungligen postat av soeder
    Jag håller på att drar kablar just nu i en saab 9-3og -99

    Jag drog lågnivå på passagerar sidan under listen på "dörrkarmen", och strömmen drog jag likadant fast på förarsidan. Men hur får jag strömkabeln ut i motorrummet?


    hähä

    På Og9-3 finns det en kabelgenomföring vid pedalerna, om du demonterar lite kåpor och plaströr där så sitter det en genomföring några cm över där rattstången går ut, den brukar de flesta använda, kan dock vara lite knepigt att få genomföringen att sitta i hålet om man inte har plockat bort alla luftrör osv så man får lite mer arbetsutrymme.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    938

    Re: dra lågnivå och ström kabel till slusteg i en 9-5

    strömkabeln drar du på förarsidan och lågnivån på andra sidan....

    ta bort instegen som bara sitter med plåtclips sen e de bara vika undan mattan och lägga kabeln...

    det svåra är att få strömklabeln genom torpedväggen... vill du inte borra så får du skära ett snitt i den stora genomföringen vid pedalstället och trycka igenom den där....
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: dra lågnivå och ström kabel till slusteg i en 9-5

    jag drog allt på passagerasidan och drog den vid listerna och monterade ner handsfacket och drog strömen igenom där cupe varmaren går igenom var lite pilligt att får igenom strömkablen igenom hålet men det gick i alla fall och gick rätt smidigt än vad jag trodde att det skulle vara.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  6. #6

    Re: dra lågnivå och ström kabel till slusteg i en 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Ghost
    strömkabeln drar du på förarsidan och lågnivån på andra sidan....

    ta bort instegen som bara sitter med plåtclips sen e de bara vika undan mattan och lägga kabeln...

    det svåra är att få strömklabeln genom torpedväggen... vill du inte borra så får du skära ett snitt i den stora genomföringen vid pedalstället och trycka igenom den där....

    Varför ska man dra strömkabeln från vänster till höger sida för att det ska vara "lättare" att dra den in i kupén? Så kort strömkabel som möjligt är ju att föredra.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: dra lågnivå och ström kabel till slusteg i en 9-5

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Citat Ursprungligen postat av Ghost
    strömkabeln drar du på förarsidan och lågnivån på andra sidan....

    ta bort instegen som bara sitter med plåtclips sen e de bara vika undan mattan och lägga kabeln...

    det svåra är att få strömklabeln genom torpedväggen... vill du inte borra så får du skära ett snitt i den stora genomföringen vid pedalstället och trycka igenom den där....

    Varför ska man dra strömkabeln från vänster till höger sida för att det ska vara "lättare" att dra den in i kupén? Så kort strömkabel som möjligt är ju att föredra.

    Lika så vill du ha strömkablarna på längst möjliga avstånd från signalkablarna för att undvika störningar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    938

    Re: dra lågnivå och ström kabel till slusteg i en 9-5

    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    jag drog allt på passagerasidan och drog den vid listerna och monterade ner handsfacket och drog strömen igenom där cupe varmaren går igenom var lite pilligt att får igenom strömkablen igenom hålet men det gick i alla fall och gick rätt smidigt än vad jag trodde att det skulle vara.
    Latmasken har lurat många till att göra dumma saker...

    Ström och signal så långt ifrån varandra som möjligt.. får nästan dåligt samvete att högtalarkablarna ligger brevid lågnivån i höger tröskel..
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  9. #9

    Re: dra lågnivå och ström kabel till slusteg i en 9-5

    Vist ska man kanske försöka att dra dem så långt ifrån varandra man kan, MEN, detta måste inte göras. Har tidigare i min ungdom dragit allt på samma sida och sedan buntat ihop dem. Detta har EJ gett några som helst störningar. Det viktiga är att man har vettiga signalkablar, vettig jordanslutning, i båda ändarna. Är batterijord dålig i bilen så kommer detta ge dålig jord till slutsteget. Helst ska man ju byta org. jordslinga från batteri till chassie.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: dra lågnivå och ström kabel till slusteg i en 9-5

    men när man ändå lägger ner jobbet med att dra alla kablar så tycker ju iaf jag att man ska göra vad man kan för att "bygga bort" tänkbara problem som kan tänkas uppstå, tex störningar.

    Känns ju 10 gånger bättre att "göra rätt" från början än att behöva dra om kabeln sen för att man fått störningar och får hålla på att göra om allt ihop i hopp om att det ska lösa problemet.

    Är ju lättare att felsöka störningar om man vet att det iaf inte beror på att man varit lat vid kabeldragningen.

    Har en gått så kraftiga störningar att en dator hemma gick sönder, nätverkskabel ihopbuntad med 220 kabel, det kittla skönt när man tog i nätverkskabeln.

    Så nog kan det påverka.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    116

    Re: dra lågnivå och ström kabel till slusteg i en 9-5

    Ursäkta en novis, men vad för störningar? Vi pratar väl 12 V likström, hur kan det störa signalen?

    Tommy
    Saab 9-5 Aero 04 Maptun 315 Hkr Etanol
    Saab 9000 CS 93 RIP

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    938

    Re: dra lågnivå och ström kabel till slusteg i en 9-5

    Ett ord säger mer än 1000 bilder... Generatorvin!
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

Liknande ämnen

  1. Billjud, lågnivå kabel osv.
    Av DeaconFrost i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 00:48
  2. vilken kabel ta ström från till america-blinkers?
    Av peps9_3 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-10, 22:05
  3. Ström kabel till subwoofern
    Av DEsmond_Viez i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 17:02
  4. lågnivå kabel
    Av turbo_geek i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-12-12, 16:23
  5. Lågnivå kabel
    Av Tiaz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-08-27, 03:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •