Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Vad trasigt? Drivknut? Växellåda?

  1. #1

    Vad trasigt? Drivknut? Växellåda?

    Tjena!

    Hoppas få hjälp med ett major problem här.
    Ikväll när jag körde runt lite på stan small det till, och sedan slog/skrapade det till med jämna mellanrum. Lät som att det kom från höger fram, och jag anade att det small varje gång hjulet var i ett visst läge.
    Det hände inget när jag gasade, så min tanke är att det är drivknuten som farit åt fanders, och att diffen lägger all kräm åt det trasiga hållet. Men det smällde inte med tätare intervaller när jag gasade lite medans jag rullade, vilket får mig att misstänka lådan.
    När jag lät motorn gå med lådan i friläge lät det också, trots att bilen stod still, vilket jag känner är lådan som spökar.

    Hoppas verkligen att någon har en idé om vad som kan ha hänt, och om det är en ny drivknut på biltema, eller om det är skroten som gäller.
    Kan nämna att när jag svängt kraftigt höger har det smällt lite grann också.
    Just det, en 96:a 9000cse...

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 041

    Re: Vad trasigt? Drivknut? Växellåda?

    Aldrig hört talas om en drivknut som låter när man står still

    Jag gissar på lådan, då min betedde sig exakt likadant på en av mina gamla og900.
    Vad som var felet i själva lådan vet jag inte, då den bara byttes (tacka gud för billiga skrotar)
    Saablös dåre

  3. #3

    Re: Vad trasigt? Drivknut? Växellåda?

    Minns jag rätt så skorrade det bara när jag rullat den en bit (kanske så att hjulet hamnat i ett visst läge), med motorn igång.
    Den drev också ett par sekunder efter att det smällt till, fast oerhört lite.

    Vet inte vad i lådan som skulle kunna göra det där. Men eftersom drivknuten redan var dålig har jag ett skäl till att misstänka den.
    Har varken ork, tid, lust eller kunskap att byta låda, och jag har redan lagt ut för mycket på den som den är, så det känns dumt att skrota den nu, alldeles efter motorbyte mm...

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 041

    Re: Vad trasigt? Drivknut? Växellåda?

    Om vi förmodar att din drivknut skorrar utav motortomgången så är det riktigt illa, ditt hjul skulle inte ens kunnat snurra. Så låter det på tomgång när du står stilla kan du utesluta drivknuten på en gång. Antar att du inte är helt efter ang motorer etc, men hur illa låter det?

    Skärande ljud, metalliskt klonkande, gummi klonkande etc?
    Saablös dåre

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 453

    Re: Vad trasigt? Drivknut? Växellåda?

    Har du böjt dig ner och kollat ute vid hjulen eller ens öppnat motorhuv?
    Rent spontant funderar jag på en vevaxlremskiva som lossnat eller separerat i svängningsdämparen. (oljud stillastående med motor igång).
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  6. #6

    Re: Vad trasigt? Drivknut? Växellåda?

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Om vi förmodar att din drivknut skorrar utav motortomgången så är det riktigt illa, ditt hjul skulle inte ens kunnat snurra. Så låter det på tomgång när du står stilla kan du utesluta drivknuten på en gång. Antar att du inte är helt efter ang motorer etc, men hur illa låter det?
    Men hjulet snurrar, kände inget större motstånd när jag knuffade kärran sista biten till p-platsen. Svårt att säga om det är något som tar emot alls, men hjulet snurrar i alla fall, vilket torde utesluta att det är "riktigt illa"..?

    Lät lite som punktering, trodde faktiskt att jag hade det först, sen upptäckte jag att det inte drev nånting, och när jag tänkte efter så rullade bilen jämnt, och inte haltandes som vid punka.
    Så svårt att beskriva ett ljud, men det låter som ett kort hasande/långsamt smällande, haha, känns som att man inte kommer någon vart. Man hör att det är något som tar emot, och skrapar till ibland (gissningsvis när hjulet passerar ett visst läge när det rullar). Är inte helt efter, men kan mer i teorin än i praktiken, och känner mig mycket mer hemma i en gammal jänkare än i en sån här "modern" maskin.

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Har du böjt dig ner och kollat ute vid hjulen eller ens öppnat motorhuv?
    Rent spontant funderar jag på en vevaxlremskiva som lossnat eller separerat i svängningsdämparen
    Det är rätt mörkt vid midnatt, så jag såg inget när jag öppnade huven, och jag skulle nog inte sett något fel där heller.
    Om det du beskriver skulle hänt, skulle väl bilen ändå gå framåt. Och det skulle inte heller låta när motorn är avstängd och bilen rullades.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 041

    Re: Vad trasigt? Drivknut? Växellåda?

    Kolla multiremmen!
    Saablös dåre

  8. #8

    Re: Vad trasigt? Drivknut? Växellåda?

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Kolla multiremmen!
    Ja, kan ju inte skada. Men vad är det den driver, som skulle göra att bilen inte tar sig framåt? Att det låter underligt köper jag, men jag vet inte alls hur det ser ut, och vad remmen skulle driva för något som gör att jag inte ens kan köra den framåt.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 041

    Re: Vad trasigt? Drivknut? Växellåda?

    [quote=cc motor]
    Citat Ursprungligen postat av "_Strongman_":6d2fnp3s
    Kolla multiremmen!
    Ja, kan ju inte skada. Men vad är det den driver, som skulle göra att bilen inte tar sig framåt? Att det låter underligt köper jag, men jag vet inte alls hur det ser ut, och vad remmen skulle driva för något som gör att jag inte ens kan köra den framåt.[/quote:6d2fnp3s]

    Ja den driver allt i princip
    Slirar den dör t ex generator vilket gör att bilen dör etc
    Saablös dåre

  10. #10

    Re: Vad trasigt? Drivknut? Växellåda?

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Ja den driver allt i princip
    Slirar den dör t ex generator vilket gör att bilen dör etc
    Jo, det förstår jag. Men motorn gick ju som vanligt, bara det att det inte hände något när jag la i växel. Har svårt att tänka mig att drivningen skulle sluta funka för att remmen inte sitter som den ska. Men som sagt, på dessa bilar har jag inte så stor koll.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 041

    Re: Vad trasigt? Drivknut? Växellåda?

    [quote=cc motor]
    Citat Ursprungligen postat av "_Strongman_":2jgad78o
    Ja den driver allt i princip
    Slirar den dör t ex generator vilket gör att bilen dör etc
    Jo, det förstår jag. Men motorn gick ju som vanligt, bara det att det inte hände något när jag la i växel. Har svårt att tänka mig att drivningen skulle sluta funka för att remmen inte sitter som den ska. Men som sagt, på dessa bilar har jag inte så stor koll.[/quote:2jgad78o]

    Nej drivningen sköts inte utav multiremmen, det låter solklart att din låda är trasig, diffen skulle jag tippa på.

    En drivknut som är dålig knäpper oftast när man svänger, på farsans volvo knäppte det t.o.m när han körde rätt fram, men då hade han vetat om i 4000mil att drivknuten var dålig

    Så sök upp verkstad för att byta låda ifall du inte har lust eller kan göra det själv. Givetvis ska de få felsöka först!
    Saablös dåre

  12. #12

    Re: Vad trasigt? Drivknut? Växellåda?

    Drivknuten var ju dålig, hördes rätt bra när man svängde kraftigt. Det var därför jag tyckte att det vore rimligt att den nu gett upp, och havererat helt.

    Är det lådan vet jag inte vad jag ska göra riktigt. Bilen är inte värd alla pengar som jag lägger ut på den. Men det känns också väldigt dumt att skrota den, bara några veckor efter att man bytt motor för 8000 spänn...

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 041

    Re: Vad trasigt? Drivknut? Växellåda?

    Citat Ursprungligen postat av cc motor
    Drivknuten var ju dålig, hördes rätt bra när man svängde kraftigt. Det var därför jag tyckte att det vore rimligt att den nu gett upp, och havererat helt.

    Är det lådan vet jag inte vad jag ska göra riktigt. Bilen är inte värd alla pengar som jag lägger ut på den. Men det känns också väldigt dumt att skrota den, bara några veckor efter att man bytt motor för 8000 spänn...
    Gamla bilar är väldigt svårt att tjäna på, såvida man inte kan göra allt själv och har tid och möjlighet.
    Men försök se det på den ljusa sidan, du kommer ju ha en bil som antagligen är väldigt fräsch och du kan köra många mil med den och spara in pengar!
    Saablös dåre

  14. #14

    Re: Vad trasigt? Drivknut? Växellåda?

    Ja, med lådan blir ju det mesta viktiga bytt. Det trista är all rost som börat smyga sig fram nu under vintern, och alla lackskador från stenskott mm... Men det är inga problem att fixa, känner folk som lackar, så det går alltid att göra det seriöst om man vill.
    Då kan man få den att hålla ett par år till, utan problem, men ska jag vara ärlig så är jag sugen på att byta bil, så fort som möjligt.
    Hur jag än vrider och vänder på det, så känns det som att jag gör något dumt, hur jag än gör. Men sånt är livet!

  15. #15

    Re: Vad trasigt? Drivknut? Växellåda?

    Var förbi där bilen står inatt, och startade den. Bilen stod still, och med kopplingen nertryckt lät den som den skulle, men när jag släppte lite på kopplingen så började det låta, med lådan i friläge.

    Det som jag reagerar mest på, är att ljudet inte direkt följer motorvarvtalet, utan det låter med mycket lägre frekvens.

    Det man nu fått fram, är att nånting låter när bilen rullas med friläge i, och att det också låter med motorn igång, och bilen stillastående.

    Har glömt att säga det, men kopplingscylindern är kass. Det kan inte vara något sådant som ställt till problem? Har känt ibland att pedalen liksom fastnat i nästan nertryckt läge, och det ska tydligen vara slavcylindern som är dålig.
    Men är det kopplingen borde det inte låta när den är avstängd och bara rullas...
    Hur man är vrider och vänder på det, så känns det alltid som att något inte stämmer.

    Tex, varför skulle diffen låta, när friläget är i, ingen kraft kommer ju genom lådan då..?
    Och om lådan skulle vara kass, hur kan det då komma sig att det låter både när bilen rullas, och när motorn är igång..? Tycker att det skulle tyda på att det är en fast förbindelse rakt igenom lådan...

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 200

    Re: Vad trasigt? Drivknut? Växellåda?

    Trotts att friläget är i så snurrar ju axlarna i lådan vad jag vet, iaf ingående axel och felet kan ju ligga där. Lager osv kan ju vara dåliga. Sedan kan ju urtrampningslagret vara kass också.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  17. #17
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 103
    Medlem#
    2555

    Re: Vad trasigt? Drivknut? Växellåda?

    Låter även som en klassisk knottrig kopplingsslang som måste bytas ut.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  18. #18

    Re: Vad trasigt? Drivknut? Växellåda?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Trotts att friläget är i så snurrar ju axlarna i lådan vad jag vet, iaf ingående axel och felet kan ju ligga där. Lager osv kan ju vara dåliga. Sedan kan ju urtrampningslagret vara kass också.

    M.V.H.
    Just, men även om ingående axel snurrar, så borde det då inte låta med lådan i friläge och bilen rullas. Det jag menar är att det nu låter från båda hållen, både från motorn och från hjulen. Så om det skulle vara lådan tycker jag att det borde tyda på att det är som att det är en förbindelse genom lådan, vilket inte ska stämma när friläget är i.

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Låter även som en klassisk knottrig kopplingsslang som måste bytas ut.
    Lust att förklara mer ingående? Vet inte alls hur dom här sakerna fungerar. Menar du att slangen skulle blivit söndrig? Då borde det väl inte gå att koppla alls..?

    Vad tror ni, kan det ha med slavcylindern att göra? När jag hämtade bilen efter motorbytet sa mekarn att den var rätt kass. Det small också till just när jag skulle dra i fyran, så jag kopplade ju då...

Liknande ämnen

  1. Trasig växellåda eller trasigt länkage?
    Av prulle i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-08, 19:30
  2. Hur få loss inre drivknut från växellåda 9000?
    Av saabchef i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-30, 16:20
  3. Ras någonstans mellan växellåda och drivknut! ng900 -98
    Av Graner i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 21:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •